Haluaisitko opastaa korujen tekoon kädestä pitäen?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Inanna
hamstraa hopeahelmiä
Lasku: 5

Haluaisitko opastaa korujen tekoon kädestä pitäen?

Post by Inanna » Tue Oct 14, 2008 17:46

Olen tässä ihan lähiaikoina innostunut itse tehdysitä koruista ja lukenut eri ihmisten korublogeja ja tätä foorumia. Itseäni houkuttaisi korujen tekemisen kokeileminen. Olen huomannut, että useat korujen tekijät tuntuvat olevan kotiäitejä, joten seuraavanlainen idea syntyi: Haluaisitko sinä opastaa korujen tekemiseen ihan kädestä pitäen, kun minä esimerkiksi vastapalvelukseksi hoitaisin lapsiasi?

En nyt vielä ala kertomaan itsestäni mitään, kunhan ensin kartoitan, onko kukaan tällaisesta "vaihtokaupasta" ensinnäkään kiinnostunut, sen jälkeen voidaan mennä yksityiskohtiin. Niin paitsi että oleellista on varmaan, että asun Vantaalla:D Mutta siis, onko kukaan edes ajatuksen tasolla kiinnostunut tällaisesta?

(toivottavasti tämä on edes oikeassa osiossa)
Regina
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Regina » Tue Oct 14, 2008 21:18

Vinkki: Korujen teko ei ole niin vaikeaa miltä se näyttää ja kuulostaa. Kannattaa aloittaa ihan kaikesta perusjutuista.

Ja ei kaikki oo kotiäitejä :) Mä oon vasta peruskoulussa.
Inanna
hamstraa hopeahelmiä

Post by Inanna » Tue Oct 14, 2008 22:33

Lähinnä ajattelin, että joku kotiäiti voisi olla tällaisesta ideasta kiinnostunut:)

Ja musta se korujen teko vaikuttaa hankalalta siinä mielessä, etten jaksaisi lueskella ohjeita, vaan haluaisin, että ne mieluummin kuulla ja tehdä jonkun sanelemien ohjeiden mukaan:D ..Enkä ole löytäny esimerkiksi sellaisia ohjeita, joissa opastettaisiin, mitkä tarvikkeet ovat välttämättömiä aluksi ja mitä milläkin tehdään ja miten ;<
Sundance

Post by Sundance » Tue Oct 14, 2008 22:41

Kurkistapa foorumilta löytyvään aloittelevan helmeilijän oppaaseen .... itse hain sieltä tietoa, ja reilut puoli vuotta tässä on mennyt koruja näprätessä... tähän koukuttuu... mutta kivaa on :nod:
Mun ekat hankinnat oli pyöröpihdit, lattapihdit, sivuleikkurit, helmiä, hopeoitua kuparilankaa ,jonkin verran ahneuksissani hopeaakin, ja pakki helmille. Meinas ihan unohtua välihelmet, ja lukot sun muut " palikat " joista mulla on aina pula.
Varasto ja työkalujen määrä kasvaa koko ajan, ja tietenkin paljon on kiinni siitä, haluatko tehdä vaijerikoruja, vaiko helmistä ja hopeasta, vai ketjuja , mutta kaikkeen oikeastaan löytyy vinkkejä ja hyvää tietoa täältä :D
Hmmh, ja mä teen ilman mitään ohjetta, sitä mitä pää tuottaa.... lukuunottamatta ketjut, joihin on ohjeensa kyllä ja ne oppii muistaankin ihan hyvin.

Ja mä olen vissiin vanhimmasta päästä noin fyysiseltä iältäni täällä.... työssäkäyvä, melkein aikuisten lasten äiti... (tää oli sivuhuomautus ) :oops:
Regina

Post by Regina » Tue Oct 14, 2008 22:49

Juu siis sanoin vaan en ees asu lähelläkään Vantaata.
Inanna
hamstraa hopeahelmiä

Post by Inanna » Tue Oct 14, 2008 22:55

Sundance, vilkuilin sitä opasta, mutta se ei valaissut läheskään tarpeeksi. Haluaisin tehdä varmaankin lähinnä käsi- ja korvakoruja, millä tavoin niitä tehdään helpoiten? Materiaaleina kiinnostaa luonnonmateriaalihelmet ja kristalli. (tämän takia tarvisin opastajan:D) Ja siis en välttämättä haluaisi nimenomaan ohjeen mukaan tehdä koruja, mutta ohjeita, miten niitä tehdään..Ehkä tyydyn vain ostelemaan muiden tekemiä luomuksia..
Regina

Post by Regina » Tue Oct 14, 2008 23:00

Kirjastosta löytyy aika paljon juttuja Esim. Riikka Santosen Hurmaavat helmityöt on hyvä vasta-alkajille. Sieltä löytyy perusjutut ja materiaalit.
Rauni

Post by Rauni » Tue Oct 14, 2008 23:10

ja yks vaihtoehto on vain kokeilla, sillä harjoitus tekee mestarin. Kokeilemalla minäkin aloitin ja varmaan moni muu.

Ihan jostain pienestä ja helpohkosta vain rohkeasti aloittelet, kyllä se sitten ottaa lähtiäkseen.

Niin, ja kannattaa tutustua eri linkkeihin, mitä täällä foorumilla on mainittu, niistä saattaa löytyä ihan kivoja ja kokeilemisen arvoisia juttuja. Rohkeasti vaan :wtg:
tiristiina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by tiristiina » Tue Oct 14, 2008 23:19

Jos ymmärrät hyvin englantia, tästä linkistä on varmasti apua.
http://www.youtube.com/watch?v=Pidd9dWw3mg&NR=1
Related videos kohdasta löytyy samankaltaisia videoita lisää.
Aikainen lintu madon nappaa, mutta vasta toinen hiiri saa juuston.
Sundance

Post by Sundance » Tue Oct 14, 2008 23:19

Olen samaa mieltä kuin Rauni, kokeilemalla rohkeasti ..... vielä on itselläkin paljon mitä ei osaa, mutta se tässä onkin haastavaa, että koko ajan oppii uutta ... ja samalla tämä tuo mukanaan ainakin minulle haasteita joita olen kaivannut.

Reginan mainitsema kirja on hyvä, tein itse takaperoisesti, aloitin, ja lainasin sitten vasta kirjoja, mutta maltti ei riittänyt lukea likikään kaikkea. Lähinnä selailin....

Ei muuta kuin onnea matkaan, kyllä se siitä lähtee sujumaan....
Rauni

Post by Rauni » Tue Oct 14, 2008 23:33

Aivan, just näin, että koko ajan oppii uutta niinku Sundance sanoi. Niin ja tosiaankin tuo Reginan mainitsema kirja on hyvä. Siitä vain rohkeasti kokeilemaan, ja tutustumaan just noihin linkkeihin. Me voitais sulle laittaa tänne jotain linkkejä, joista löytyy apua, kuten tiristiina jo laittoi.

ja tietysti on hyvä opetella eka ne perusasiat, esim. mitä välineitä tarvitset ja opetella perusniksit helmeilystä. Sitten, kun ne osaa, siitä on helppo lähteä eteen päin kehittämään itseään. Kukaan ei ole seppä syntyessään, kaiken oppii tekemällä. Helmeilyssäkin on hyvä muistaa se, että kärsivällisyys ja harjoitus on A ja O.

Täältäkin löytyy jotain kivaa: viewtopic.php?t=5
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Oct 15, 2008 0:00

Voisin kyllä opastaa, mutta välimatkaa on sen verran reippaasti ettei taida onnistua. :D Ja vielä kun olen yksi naarassusi tenavieni kanssa...

Aiheeseen. Itse pääsee kyllä helposti alkuun, mutta aina helpommalla pääsee, kun joku opastaa ja näyttää. Ja kun omasta kädestä näkee, millaiset on pyöröpihdit ja mitä niillä tehdään jne. Jos et saa ketään pääkaupunkiseutulaista tarttumaan diiliisi, voisitko ajatella korukurssia. Eikö esim. Villihelmi ja Idänhelmikin (?) sellaisia järjestä. Hinnoista en osaa sanoa, mutta tuskin ne ihan mahdottoman paljoa maksaa.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Inanna
hamstraa hopeahelmiä

Post by Inanna » Wed Oct 15, 2008 0:15

Kiitos Rauni:) Harmi että tuo englanti luonistuu aika heikosti..

Ja kompiainen, ihanaa, että joku edes sanoo, että moinen idea olisi voinut olla toetuttamiskelpoinen, kun ehdin jo ajatella, että oon varmaan kummajainen, kun kukaan ei siihen tartu tai edes koe sitä hyväksi:D

Katselin jo, että Vantaan aikuisopisto järjestää jonkinmoista koruntekokurssia ja Villihelmeenkin kävin tutustumassa, mutta siellä luki, että syksyn kurssit ovat täynnä. Ajattelin mennä Villihelmeen lähipäivinä tutustumaan, ehkä siellä osataan opastaa minua ostamaan välttämättömimmät tarvikkeet, toivottavasti!
Rauni

Post by Rauni » Wed Oct 15, 2008 0:33

Inanna wrote:Kiitos Rauni:) Harmi että tuo englanti luonistuu aika heikosti..

Ja kompiainen, ihanaa, että joku edes sanoo, että moinen idea olisi voinut olla toetuttamiskelpoinen, kun ehdin jo ajatella, että oon varmaan kummajainen, kun kukaan ei siihen tartu tai edes koe sitä hyväksi:D

Katselin jo, että Vantaan aikuisopisto järjestää jonkinmoista koruntekokurssia ja Villihelmeenkin kävin tutustumassa, mutta siellä luki, että syksyn kurssit ovat täynnä. Ajattelin mennä Villihelmeen lähipäivinä tutustumaan, ehkä siellä osataan opastaa minua ostamaan välttämättömimmät tarvikkeet, toivottavasti!
Hyvä ideahan tuo on, mutta olet aika kaukana :)
Mutta siellä Villihelmessä varmasti mielellään auttavat sinua. Rohkeasti vaan kysymään neuvoa ja käy vain tutustumassa tuohon vantaakin kurssitarjontaan.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Oct 15, 2008 0:35

Idea on ihan hyvä, mutta mäkin olen täällä kaukana eikä ole edes niitä muksuja paapottavaksi :wink: Vaikka.. ei se nyt siitä kiinni olisi tiettykään. Sopivaa kandidaattia odotellessa kannattaa tosiaan tutustua Helmetin ihmeelliseen maailmaan. Noita perusoppaita on täälläkin tosiaan vaikka miten kun jaksaa vaan kahlata.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Post Reply