Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Pivili
korukivikasan keskellä
Lasku: 5

Re: Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Post by Pivili » Fri Oct 15, 2010 11:21

Käyttämissäni en ole kolmessa vuodessa huomannut mitään "muutoksia".
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Kivenviilaaja » Fri Oct 15, 2010 11:39

helyes wrote:Magneettilukkojahan ei suositella jos on sydänongelmia.
Tuo koskee varmaankin sitä, että magneetti voi häiritä sydämen tahdistinta, jos sellaista joutuu käyttämään.
Vernada
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Vernada » Mon Oct 18, 2010 22:22

Itselle tuli mieleen noista magneettilukoista, että eikö ne voi pilata kulkukortin magneettinauhan? Ihan kuin olisin jostain kuullut, että esim. lompakon tai käsilaukun magnettilukko voi pilata pankkikortin... tietääkö joku varmasti?
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Oct 18, 2010 22:41

Juu, magneettijuovalla varustetut kortit saa kyllä pilattua magneettulukolla, jos sitä magneettilukkoa pitää kortin magneettijuovaa vasten. Jos lukko on kiinni, niin silloin tuskin on suurta vaaraa, mutta kun lukko on auki, niin se tekee helpommin vahinkoa kortille.
anzu

Post by anzu » Tue Oct 19, 2010 8:58

Eikö ne myytinmurtajissa testanneet, että tuo magneetti pilaa pankkikortin ym. on täyttä puppua. Saikoha ne sen kortin tuhottuu jollain megamagneetilla. Että ei taija noi magnettilukkojen tehot riittää tuhoamaan kulkukorttei eikä muitakaa..
-anzu
Ennina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Ennina » Tue Oct 19, 2010 16:20

anzu wrote:ei taija noi magnettilukkojen tehot riittää tuhoamaan kulkukorttei eikä muitakaa..
Itse sain juurikin kulkukortin tuhottua magneetti rannekorulla. Tai ainakin luulen niin. Olivat nimittäin samassa taskussa ja sen jälkeen kortti ei toiminut.
anzu

Post by anzu » Tue Oct 19, 2010 16:49

Ennina wrote:
anzu wrote:ei taija noi magnettilukkojen tehot riittää tuhoamaan kulkukorttei eikä muitakaa..
Itse sain juurikin kulkukortin tuhottua magneetti rannekorulla. Tai ainakin luulen niin. Olivat nimittäin samassa taskussa ja sen jälkeen kortti ei toiminut.
Pah se o vaan vanhuutta hajonnu :D
-anzu
Ennina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Ennina » Tue Oct 19, 2010 19:22

anzu wrote: Pah se o vaan vanhuutta hajonnu :D
Tai katsoi viisaammaksi pitää minut työpaikan ulkopuolella :D ja itse en moista tajunnu :D
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Sun Nov 14, 2010 11:32

Pivili wrote: Pitkiäkin lasi- ja/tai kivihelmikoruja olen kyllä tehnyt ko lukoilla, painavimmat ehkä 10-50g, alkaa olla ostamieni lukkojen "suurin kantavuus" aukeavat jo aika herkästi.
Mun tekemät avainnauhat painaa herkästi tuon 50g ja yli + vielä avaimet päälle... Nyt tuli pyyntö tehdä avainnauha magneettilukolla, mutta mitenkä mä sen hoitaisin kun se avainnauha itsessään painaa jo niin paljon... :???: :???: Mitä sinne niskaan kannattaisi laittaa? Työ on ilmeisesti sellainen että herkästi joku voi tulla nykimään siitä, niin en haluaisi sellaista mikä sitten taas joka pienestä ripsauksesta aukeaa, kun tilaaja on eri paikkakunnalla ja nauhan korjaaminen taas hankalampaa.. Mikä neuvoksi siis :???:
peikko

Post by peikko » Sun Nov 14, 2010 14:20

Toimiskohan sellaiset magneettihelmet? Jos laittais sen niskasta auki ja molempiin päihin vaikka kaks tai kolme pitkulaista magneettihelmeä, ja sitten ne päät menis päällekkäin. En oo noita itse käyttänyt, niin ei ole hajuakaan miten toimis, tuli vaan mieleen.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun Nov 14, 2010 14:53

Jos magneettisia hematiittihelmiä meinaat, niin niiden "magneettinen" voima ei ole alkuunkaan riittävä. Magneettilukkoon tarvitaan jotain neodyymi- tai muuta "rare earth" magneettimateriaalia, jotta lukko ei aukea liian helposti. Itse etsisin sellaisen magneettilukon, jonka erityisesti mainitaan olevan luja. Jossain esim. kehuttiin MagLok-merkkisiä lukkoja, tosin omakohtaista kokemusta mulla ei ole.
Thuja Design

Post by Thuja Design » Wed Dec 01, 2010 12:17

Muistuttakaa magneettilukkojen käyttäjille, että miten se kuuluu avata, ei riuhtaisemalla osia poispäin toisistaan vaa liu'uttamalla kumpaakin osaa sivusuunnassa.Vaikea selittää. Silloin koru ei mene niin helposti rikki,jos magneettilukkoa käytetään oiken.Itse en suosi niitä juuri tuosta syystä.
Neffuska
aloittelee siemenhelmillä

Post by Neffuska » Mon Mar 31, 2014 15:02

Mä oon näitä nyt selaillut ja etsinyt tietoa ns. heikoimmasta lenkistä. Kuinka moni laittaa sen heikon lenkin oikeasti? Riittääkö yksi tavan rengas? Entä jos tekee ketjua: 2 rengasta joissa 2 rengasta (viikinkiketju-tyyppinen)- onko tarpeeksi heikko? Entä valmis ketju jota saa kaupasta? Mulla ei ole kokemusta yhtään ja haluaisin kuitenkin vähän osviittaa ennenko hajotan korut testimielessä...
Image
(osasinkohan mä tuon kuvan laittaa)
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Mar 31, 2014 15:28

Minä laitan oikeastaan aina yhden avonaisen renkaan, myös punottuihin ketjuihin. Eli esim. tuollaiseen 2:2-ketjuun minkä mainitsit jättäisin yhden lenkin yksinään, jos koru on tarkoitettu kaulaan. Ohueen koruvaijeriin tehtyyn koruun en jätä avonaista rengasta, koska sen vaijerin vetolujuus (ohuimmalla vain n. 5 kg, vahvemmilla tietysti enemmän) on sen verran pieni, että se vaijeri katkeaa ennen kuin koruun kukaan voisi kuristua. Pienelle lapselle laittaisin myös vaijerikoruun pettävän lenkin.
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
korukatti
korukivikasan keskellä
Lasku: 18

Post by korukatti » Mon Mar 31, 2014 19:37

Olen pohtinut tuota heikkoa lenkkiä ja se on huolestuttanutkin aika tavalla. Tosin minun käsieni kautta ei ole montakaan kaulakorua mennyt.

Ajattelin tehdä oman testauksen koruvaijerin kanssa ja toisessa kädessä oli lattapihdit.
Kokeilin ensin tuplarenkaalla ja en kyllä saanut poikki. Sitten yhdellä välirenkaalla ja se antoi periksi. Siinä ongelmana on mielestäni sekin, että vaijeri
aika helposti menee liitoskohdasta läpi. Sitten kokeilin kahdella erillisellä välirenkaalla ja muistaakseni nekin antoivat periksi. Joten omalla kohdallani olen päätynyt kahteen erilliseen välirenkaaseen. Käytän 0.8 metallilankaa.
Kannattaa ehkä ihan tehdä testi pelkillä vaijerinpätkillä niin näkee, miten mikäkin oma kiinnitys kestää. Jokaisella kun on vähän omanlainen käsiala.
Post Reply