Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Piita » Fri Nov 07, 2008 10:51

Avain lenkki rengas ei käy lasten koruun heikoksilenkiksi. Mutta ihan tavallinen avattava lenkki käy.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Nov 07, 2008 12:36

MÄ oon myös käyttänyt kahta avolenkkiä, mutta tässä tapauksessa koru on ollut rihkamaa ja lenkki aika heiveröistä. Yksi ei varmaan kestäisi mitään, joten kaksi vierekkäin on tuntunut hiukan turvallisemmalta käytön suhteen. Silti ne aukeavat jo nykäisystä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
marjis

Post by marjis » Fri Nov 07, 2008 12:49

Mites, kun ajattelin, että magneettilukko voisi oll alapselle sopiva - helppo laitta kiinni ja avata. Eihän siitä magneetista ole lapselle mitään haittaa?
You can bead the feeling. Image
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Fri Nov 07, 2008 13:01

Piita wrote:Avain lenkki rengas ei käy lasten koruun heikoksilenkiksi. Mutta ihan tavallinen avattava lenkki käy.
Mulla on ollut poikien kaulaketjuissa sellaiset avainlenkkirenkaat, hopeiset, ja ne kyllä pettää jos joutuu vedon alaiseksi.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
peikko

Post by peikko » Sat Nov 08, 2008 21:34

marjis wrote:Mites, kun ajattelin, että magneettilukko voisi oll alapselle sopiva - helppo laitta kiinni ja avata. Eihän siitä magneetista ole lapselle mitään haittaa?
Ei pitäisi magneetista olla haitta, jollei ole sydämentahdistinta. Muuten en magneettilukkoa lapsen koruun laittaisi, ne pettää niin helposti, vaikka tuntuukin niin vahvoilta. Mielestäni myös heikentyvät käytössä. Pitäisi siis kuitenkin laittaa joku varmistusketju, ettei koru häviä.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
teppana
suunnittelee Balin-matkaa

Re: Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Post by teppana » Thu Apr 30, 2009 20:36

En tästä nyt oikein päässyt tolkkuun...

Kaulakoruissa tietenkin on hyvä olla heikkolenkki. Mutta pettääkkö "avainrenkaan" mallinen kaksoisrengas riittävän helposti. :???:

Vai käytättekö yhtä avorengasta aina kun on kyseessä koru jonka ei oleteta katkeavan. :idea:
Piita

Post by Piita » Thu Apr 30, 2009 22:51

Minun käyttämissäni hopeisissa papukaija ja jousilukoissa on yleensä se kiinnitys lenkki avattava. se toimii silloin heikkonalenkkinä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri May 15, 2009 0:40

Lasten koruihin ja pitkiin koruihin laitan heikon lenkin. Mielestäni avainlenkin tapainen kaksoislenkki ei ole riittävän heikko. Heikon lenkin pitää olla yksinkertainen avoin lenkki, joka on riittävän vahva pitämään korun kasassa, mutta pettää jos rajummin riuhtaistaan. Esim juuri lukon ohessa monesti oleva avoin lenkki (jonka omista koruistani aina poistan).
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Fri May 15, 2009 6:19

Nunnuli wrote:Mielestäni avainlenkin tapainen kaksoislenkki ei ole riittävän heikko.
Voin Nunnuli sanoa, että se ON heikko. Kokemuksella. Ja juuri lapsen korussa ;)
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Sininen

Re:

Post by Sininen » Fri May 15, 2009 9:45

marjis wrote:Mites, kun ajattelin, että magneettilukko voisi oll alapselle sopiva - helppo laitta kiinni ja avata. Eihän siitä magneetista ole lapselle mitään haittaa?
Isoin haitta magneeteista taitaa tosiaan olla lukon helppo aukeaminen ja siitä mahdollisesti johtuva korun hukkuminen. Lapselle magneetit ovat käsittääkseni vaarallisia silloin, jos lapsi onnistuu pistelemään useamman magneetin kerralla poskeensa, sillä ne hakeutuvat elimistössä kiinni toisiinsa. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Tämä lienee siis enemmän ongelma magneetteja sisältävien lelujen suhteen kuin yksittäisten korujen ja niiden lukkojen. (Onhan siinä lukossa tietysti toki aina kaksi puolikasta.)
kompiainen

Post by kompiainen » Fri May 15, 2009 9:51

Normaalivoimainen ja -kokoinen vajaa yksi vuotias saa isonsiskon kaulakorut yhdellä vähän rajummalla ranneliikkeellä hajoamaan, nimenomaan sieltä hopeoidusta tuplarenkaasta. Suljettavia renkaita saa olla korjaamassa vähän väliä, tuplarenkaat kestävät jo siis pikkusiskonkin käsittelyä tiettyyn rajaan asti. Toisinaan nelivuotiaalla korut hajoavat hopeoiduista lukoista. *naps* ja lukko kahteen kappaleeseen. Piitan tytöt taitaa olla maailman rauhallisimpia, joten heillä kestää mikä vaan. Meidän "toiminnannaisilla" ei niinkään. :mrgreen:
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Penny
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Penny » Thu Aug 13, 2009 21:05

Luin koko ketjun pariin kertaan läpi, mutta en ole silti varma miten kannattaisi tehdä.
Suunnittelen tekeväni ketjun henkilökortille, joka pitää töissä olla aina kaulassa. Minulla on sellainen työ, että periaatteessa on aina riski joutua väkivallan uhriksi ja turvallisuusasioista ollaan aika tarkkoja. Eli siis sen ketjun pitäisi katketa mistä kohdasta vaan, jos joku vaikka yrittää kuristaa mut sillä. Kumpi on turvallisempi, vaijeri vai kierteiset lenkit? Vai pitääkö tehdä niitä heikkoja lenkkejä joka väliin? Mun heikot lenkit tuppaa olemaan niin heikkoja, että ne katkeaa aivastuksestakin (eli en osaa sulkea jump ringiä oikein).
Tää kuulostaa ihan kamalalta kun sen lukee...oikeesti ei kimppuun ole ikinä käyty mutta työsuojeluasiamieskin on tosi pelottava :wink:
Ennina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Ennina » Thu Aug 13, 2009 21:16

Penny wrote:työsuojeluasiamieskin on tosi pelottava :wink:
:rofl:

muuhun en nyt kykenekkään.... asiaa ei ollu kuitenkaan epäselvästi esitetty :wtg:

ehkä jump ringin tilalle millisestä langasta normaali suljettava avolenkki... tai jotain vastaavaa
PikkuMyy

Post by PikkuMyy » Thu Aug 13, 2009 21:16

Hei Penny! Meillä on työturvallisuusmääräyksissä selvästi sanottu, että henkilökorttinauhan täytyy olla helposti 'katkeava' eli jos jäät johonkin väliin tai joku/jokin tarttuu kiinni nauhaan, se ei jää kiskomaan kaulaasi, vaan irtoaa.
Minä ratkaisin oman henkilökorttinauhani turvallisuusmääräysvaatimukset käyttämällä magneettilukkoa. Nauha on tehty yhdistämällä jaspista 0.8mm hopealangasta tehdyillä kierteisillä linkeillä, ja magneettilukko on toisella reunalla, ei niskassa. Kuva löytyy täältä.
En sit tiedä vastaako tällänen ratkasu sun työpaikan vaatimuksia. Oon testannu omani kiskomalla kortista, ja hyvin tuo lukko aukee. Sama miehen piinasta tehdyn korttinauhan kanssa, siinä on myös magneettilukko.
Kaksi karamellia lasketaan kai yhdeksi, jos ne ovat takertuneet toisiinsa? -- Pikku-Myy

http://silbii.blogspot.com/
paula@silbii.com
Penny
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Penny » Thu Aug 13, 2009 21:31

Nätti toi sun henkilökorttinauha, PikkuMyy! Samanlaiset määräykset meilläkin on että nauhan pitäisi katketa helposti. Se mitä talo tarjoaa on muovista palloketjua joka on tosi ruma tai sitten nipistimellä rintaan ja se pilaa puserot.
Lukon aukeaminen helposti varmaan täyttäisi turvallisuusvaatimukset mutta haluan itsekin että varmasti nauha tarvittaessa katkeaa, koska valitettavasti väkivalta on työpaikallani arkipäivää kun työskentelen kovin sairaitten ihmisten parissa. Onneksi itse olen vielä säästynyt.
Post Reply