Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

peikko
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5
Re: Korujen rikkoutuminen ja turvallisuus

Post by peikko » Thu Aug 13, 2009 21:34

Mitä jos teet kierteisin lenkein, mutta laitat jump ringit joka väliin? Jos on vaarana se, että ihminen lähtee kuristamaan, pitäisi heikkoja kohtia olla useammassa kohtaa. Tai vaijerista niin, että on lukko (ja heikko lenkki) sekä edessä että takana.
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
Tilia

Post by Tilia » Thu Aug 13, 2009 21:39

Tulisiko siitä liian heikko jos laittaisi magneettilukon molemmille sivuille, vai pysyisiköhän koossa ollenkaan?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Aug 25, 2009 2:48

Ensimmäiseksi sinun pitää Penny opetella avaamaan ja sulkemaan lenkit oikein. Sitten voisit laittaa joko yhden tai vaikka kaksi lenkkiä vierekkäin joka väliin tai vaikka joka toiseen väliin, niin luulisi ketjun menevän poikki jo siitä nykäisee riittävän tiukkaan tai jos joku alkaa kuristaa. Yksi lenkki riittänee jos lenkkien lanka on paksumpaa 0,8mm -> tai sitten kaksi jos ohuempaa.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
HelmiOrvokki
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by HelmiOrvokki » Sun Feb 28, 2010 14:20

Selailin korukeskusteluketjuja tovin, kun en osannut päättää, mihin tunkisin tämän. Olen joskus kertonut, että työkaverini koru korjattiin koruliikkeessä tosi tökerösti ja tietysti vielä rahastettiin kunnolla. Sain tämän uudelleen korjattavaksi, pakko laittaa kuva, miten "ammattilaiset" on korun korjanneet:
Image

ja vielä toinen:
Image

Koruun oli lisätty vaan hopealukko (korussa kullan väriset palikat, olisiko kullattu lukko sopinut ehkä paremmin...?!?) Päihin oli jätetty "puolikkaat" rikki menneistä kiinnitysosista...
En kyllä ikinä kehtaisi korjata kenenkään korua näin. Purin kyseisen korun kokonaan ja vaihdoin pv-langan vaijeriin...
Näitä koruliikkeistä ostettuja koruja on tullut mulle korjattavaksi varmaan parisenkymmentä...kaikissa tosi kökkö lanka ja muutoinkin matskut ihan jotain halvinta paskaa.
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Feb 28, 2010 22:05

:huh: :shock: :shokki:

Ei kykene muuhun.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
anzu

Post by anzu » Sun Feb 28, 2010 23:03

Mullaki on tuollaisesta korjauksesta kokemusta, en tosin tehny vaikka käskettiin. Yks kultaseppä otti aina mummojen koruja korjattavaksi ja käski ne hutkii kasaa vähä niin ja näin. En tehny, vaikka kuinka yritti. Aivan hirveetä touhua :grrr:
-anzu
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Sun Jun 13, 2010 19:42

Oon nyt vähän pihalla näiden turvallisuusasioiden kanssa.. Pitäisi tehdä tommonen avainnauha, ja mietin niitä heikkoja lenkkejä. Mulla on varmaan sama kuin tässä aiemmin kirjoitelleella Pennyllä, en osaa sulkea jump ringejä oikein, koska ne tahtovat herkästi aueta. Siksipä niitä on kamala pelko käyttää.. Tuntuu, että jos laittaa sellaisen koruun (on se sitten avainnauha tai tavallinen kaulakoru), niin se löystyy ajan mittaan ja koru "rikkoutuu". Vaikka kyse on vain yhdestä lenkistä, sen laittamalla koru korjaantuu, mut ei ole kiva jos ne alvariinsa aukeaa. Vai onko mulla liian ohuesta matskusta?

Mun kysymys tässä kai on siis se, että tarkoitetaanko tuolla heikolla lenkillä nyt just jotain tollasta jump ringiä, on se nyt lukon vieressä tai korun niskapuolella? Mulla on termit ihan hakusessa, ja tässäkin ketjussa on puhuttu jotenkin niin monella eri nimellä, mut en sit tiedä miltä minkäkinlainen rengas näyttää... Että kuinkahan paksusta sen pitäs sit olla että varmasti kestää? Aina se kamalan paksu rengas ei oo niin nätin näköinen. Ja silti tuntuu että vaijeri saattaa livahtaa sieltä välistä poikkeen.. Emmäätiiä, oon ihan pihalla :???: :???:
marjis

Post by marjis » Sun Jun 13, 2010 20:19

Mä olen käyttänyt koruissa sellaista rengasta, joka menee kaksinkerroin niin kuin avainrenkaat. Split ring taitaa olla sen nimi. Siitä ei luiskahda vaijeri pois. Jos lukossa on valmiina avoin lenkki, en ole laittanut muuta heikkoa rengasta. Juuri yksi päivä kävi niin, että koru jäi ovenkahvaan kiinni ja split ring venyi auki. Mutta onneksi se on helppo korjata. Ei ne kovin pienestä kuitenkaan hajoa. Ja eipä ainakaan mene koru poikki niin, että helmet karkaisivat. :)
You can bead the feeling. Image
Penny
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Penny » Sun Jun 13, 2010 20:31

Teen nykyään ne heikot lenkit ihan yhdestä jump ringistä kun muissa kohdissa käytän yleensä kahta. Yksikään ei ole vielä auennut vahingossa (siis sen jälkeen kun opin sulkemaan ne oikein). Oikein suljettu jump ring ei aukea itsestään. Kannattaa vain harjoitella, kyllä se siitä alkaa sujua. Katsele vaikka youtubesta joku video siitä sulkemisesta, itse hoksasin vasta sen jälkeen kun olin nähnyt videolla.
Se split ring on tosiaan toinen vaihtoehto. Molemmat voi tehdä itse tai ostaa kaupasta. Kaupan jump ringit on usein aika ohutta lankaa. Jos haluaa, että yksinkertainen kestää, sen pitää olla (siis mun mielestäni) ainakin 0.8mm lankaa oli se sitten hopeaa tai hopeoitua. Split ring varmaan kestää normikäyttöä vähän ohuemmastakin langasta kun se on kaksinkertainen.
Vaijeri ei pääse sujahtamaan mistään, jos käytät vaijerinsuojaa eli sellaista hevosenkenkää (wire guardian)
helyes
lasihelmien lumoissa

Post by helyes » Fri Oct 15, 2010 8:12

Hmm.. Mielenkiintoinen aihe, koska mulle tuli tilaus muutamasta avainnauhasta, joissa ehdottomasti on turvalukot. :raaps: Siis hienoa, että pyytävät, mut mulla onkin nyt ongelmana se, että miten ihmeessä toteutan sen. Teen avainnauhat pääasiassa lasihelmistä, joissakin saattaa olla puuhelmiä tai akryylihelmiä, mutta usein ovat suht painavia nauhoja siis.
Aikaisemmin en ole turvalukkoa noihin tehnyt. En osaa tarkalleen sanoa kuinka hitsin monta kymmentä avainnauhaa oon tehnyt (yli 30 kuitenkin) ja niistä 3 on mennyt rikki. Yhdessä vaijeri katkesi ( :!: ) kun oli jotenkin rispaantunut poikki, oliskohan sitten ollut jonkinlainen valmistusvirhe? Yksi meni rikki kun käyttäjä heilutteli ja pyöritteli sitä kädessään sellaista ympyrää, että g-voimat alkoivat tehdä tepposiaan. Ja yksi jäi kiinni pyörätuoliin kun laitoshuoltaja oli tuolia siivoamassa. Jäi siihen käsinojaan kiinni ja kuulemma napsahti kivasti poikki. Tai siis vaijerin pää oli puristushelmien läpi lähtenyt auki, helmet ei levinnyt eikä muutakaan vahinkoa sattunut. Uusi päättely korjasi tilanteen. Olin itseasiassa hyvin tyytyväinen siihen :jippii: että oli niinkin helposti hajonnut ja ollut turvallinen.

Kun luin tätä ketjua, mietin et mitä noi jump ringit on suomeks? Ihan välirenkaita? Vai onko ne jotain spesiaalivälirenkaita :mrgreen: Ja onkohan teillä jotain superhyviä ideoita hoitoalan työtä tekevien avainnauhoihin.. Miten saisin turvalukkosysteemin toimimaan? :shrug:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Oct 15, 2010 9:16

Magneettilukko voisi olla aika kätevä, jos korun pitää olla turvallinen ja jos korun ei halua menevän rikki silloin kun se katkeaa.
Othel

Post by Othel » Fri Oct 15, 2010 9:25

Kivenviilaaja, järjen ääni bittierämaassa... Hankittava magneettilukkoja.
Voiko muuten magneetti vaikuttaa jonkin koneen toimintaan hoitoympäristössä? Ja minulle oli yllätys, että hoitoalan ihmiset ylipäätään saavat käyttää koruja, luulin, että se on kielletty.
Zannis
Swarovski-kuumeessa

Post by Zannis » Fri Oct 15, 2010 9:32

Kuinkas paljon painoa ne magneettilukot sitten kestävätkään? Itsellä on ne käyneet mielessä, mutta ajattelin että ne eivät sitten kestä kiinni... Kun kyseessä on pitkä nauha, paljon helmiä + vielä avaimet. Monilla kun voi olla montakin avainta... :???:

Tietty voishan sitä jonkun kokeeksi tilata ja miettiä sit soveltuuko se vai ei. Ärsyttää vaan maksaa näistä "kokeiluistakin" postarit, eli jos jollain on hyvä vinkki suoraan jonkin hyväksi todettuun, kestävään magneettilukkoon, niin vinkatkaa ihmeessä! :wtg:
Pivili
korukivikasan keskellä

Post by Pivili » Fri Oct 15, 2010 10:21

Minä olen magneettilukkoni (kullattuja ja hopeoituja) ostanut Villihelmestä.
Ovat ainakin lasten vauhdissa kestäneet ja toimineet turvalukkoina, paljonko sitten pitäävät en osaa tarkalleen sanoa. Pitkiäkin lasi- ja/tai kivihelmikoruja olen kyllä tehnyt ko lukoilla, painavimmat ehkä 10-50g, alkaa olla ostamieni lukkojen "suurin kantavuus" aukeavat jo aika herkästi.
helyes
lasihelmien lumoissa

Post by helyes » Fri Oct 15, 2010 10:24

Magneettilukkojahan ei suositella jos on sydänongelmia.

Ja mitä tulee korujen pitämiseen hoitoalalla, niin sormukset, rannekorut, rannekellot on kielletty. Korvakorut ei ole kielletty ja pitävät ihmiset kaulakorujakin. Helmiavainnauhoista monet innostuvat, kun sillä saa kuitenkin hieman tuotua itseään esille muuten niin valkeissa työvaatteissa, joissa kaikki näyttävät samanlaisilta :D

Täytynee joskus tilata joku magneettilukko ja kokeilla paljon se kestää.. Väheneekö siitä magneettisuus ajan myötä? :shock:
Post Reply