OT-löpinää vol. 18

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 18

Post by Henna » Sat Feb 07, 2009 12:07

selie wrote:Mun miehellä on parhaillaan sisällä hakemus väliaikaiseen sairaseläkkeeseen. Jos mä siis oikein käsitin. Uudelleenkoulutukseen mies siis joutuu, mutta jos se jotenkin menis eläkevakuutusjuttujen kautta, korvaus opiskelun ajalta olis parempi. Tietääkö kukaan noista jutuista?
Mun yhden tutun miehellä on sama tilanne. Eli hällä todettiin luonnonkumiallergia, ja se tarkoitti automaattisesti sitä että ei voinut jatkaa työssään, jota oli ehtinyt tehdä toistakymmentä vuotta - ihan ammattikoulun lopusta asti. Hän sai väliaikaiset eläkepaperit, eli "nauttii" nyt eläke-eduista sen uudelleenkouluttautmisen ajan. Yleensä tuollaisessa tilanteessa "korvataan" vain vastaavan tason koulutus, mutta tää mies pääsi sitten ammattikorkeaan opiskelemaan vanhaa alaansa lisää, siis korkeamman tason tutkintoa. Se oli kai lähinnä siksi, että tuohon luonnonkumiin törmää melkeinpä ammatissa kuin ammatissa. Eli "turvallista" uutta alaa ei ammattikoulun valikoimista oikein löytynyt. Ja tuo väliaikainen eläkepäätös tosiaan tuli siksi, että mies on jo perheellinen ja olisi ollut aika kohtuutonta tipauttaa hänet takaisin opintotuelle kouluttautumaan.

Nuo lomautusuutiset kyllä pysähdyttää joka päivä. Tuntuu että joka päivän pääuutinen on aina kuka tai ketkä lomauttavat niin ja niin paljon ihmisiä. Ja sitten kun alkaa miettiä, että joka ikisen lomautusuutisen taustalla on kymmeniä, satoja tai tuhansia ihmiskohtaloita, yksilöitä ja perheitä joiden elämä muuttuu. Kieltämättä itse olen vähän samoissa fiiliksissä Partaskan kanssa, kun tiedän aika varmaksi että oma ja miehen virka on turvattu. Ei opettajia ihan ensin olla irtisanomassa, ja pakkolomistakin nostettaisiin luultavasti kamala meteli (ihan syystä, koulussa ne pakkolomien ajat ovat aikamoista kaaosta). Mutta senkin kyllä tiedän mitä ne säästöt ja leikkaukset tulevat meidän työpaikoilla tarkoittamaan: vanhoja repaleisia koulukirjoja vuodesta toiseen, heikennyksiä kouluruuan laadussa, vähemmän kouluavustajia ja muuta henkilökuntaa josta vaan voidaan tinkiä, suurempia opetusryhmiä jne :? Että ihan helpolla se ei mene meilläkään vaikka työpaikka sinänsä turvattu olisikin. Tsemppiä kaikille, jotka joutuvat elämään tässä tilanteessa epävarmuudessa tai joille huonoja uutisia on jo tullut.
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Siru » Sat Feb 07, 2009 12:45

Selie, jos miehesi saa kuntoutusrahaa / -tukea, on se korkeampi kuin pelkkä opintotuki tai Kelan päiväraha. Tällaisia yleensä saavat eläkkeellä olevat uudelleen kouluttautuvat. Mun opiskelijoista n. puolet on tällaisia. Jos kuntoutuksen maksaa vakuutusyhtiö, voi korvaus kuukaudessa olla ihan kohtuullinenkin mutta se on niin yksilöllinen summa että en heitä tähän mitään lukua (mutta olen kuullut esim. yli 1000€ kuukausikorvauksista). Ja jos maksajana on vakuutusyhtiö, yleensä myös osa koulumatkoista korvataan km-korvauksilla. Vakuutusyhtiöt myös korvaavat opiskelusta aiheutuneita kuluja kuten opiskelumateriaalien hankintoja, tietokoneen ja/tai tietokoneohjelmien hankintoja jne. Tämä riippuu aika paljon siitä miten hyvin osaa vaatia, ja minkälainen henkilön vakuutussopimus siellä pohjalla on. Meidän talossa opiskelijoita neuvoo pari sosiaalityöntekijää näissä asioissa kun aika harvoin tavalliset ihmiset edes tietävät kaikista etuisuuksista mitä heille voi kuulua kuntoutuksen ja koulutuksen ajalla.

Ilmarisella on aika selkeästi selitetty tämä, kannattaa katsoa muitakin sivuja.
Täällä vähän vinkkiä eläkkeen/kuntoutustuen suuruuteen. Katso myös kuntoutusetuudet.

Kysy vaan lisää jos tarvitset tietoa! :nod:
Wear your HELMET with pride!
HannaH
hamstraa hopeahelmiä

Post by HannaH » Sat Feb 07, 2009 16:20

Partaska wrote:Ehkäpä tämä kuulostaa nyt erittäin omahyväiseltä ajattelulta mutta itse koen olevani turvassa et työpaikallani ei tule mitää YT-neyvotteluja....koska paskaa riittää aina ja jonkun sen täytyy siivota.
Samoin... paitsi että työskentelen sosiaalialalla. Niitä hommia kun riittää aina, jos ei muuta niin henkilökohtaisista avustajista on huutava pula. Lisäksi voisin vallan hyvin lähteä tekemään ainakin väliaikaisesti muitakin kuin oman alan hommia, kaupan kassoja ja siivoojia kun tarvitaan aina. Tai vaikka opiskelemaan jotain uutta.

Mies sen sijaan on rakennusalalla, ja kaikkihan tietävät, mikä tilanne siellä nyt on... useampi työkaverinsa on saanut lomalapun kouraan. Miehelle kyllä kovasti vakuutellaan, että häntä ei olla mihinkään päästämässä. Toistaiseksi elellään siis niin kuin ennenkin ja yritetään välttää omalla kohdallamme ruokkimasta lamaa (tällä pystyn perustelemaan itselleni mm. ei-niin-halvat harrastukseni sekä eilisen kolmen ruokalajin illallisen ravintolassa ja hauskan baari-illan ystävien kanssa... :mrgreen: )
Raiisa

Post by Raiisa » Sat Feb 07, 2009 17:13

Olin vallan unohtanut :oops: että miehellä on toinenkin työpaikka, osa-aikainen kuitenkin, eli taloudellisesti melko merkityksetön. Hän on teknillisellä yliopistolla erikoistutkijana ja oli proffalta kysellyt aiemmin tässä josko siitä voisi tehdä kokoaikatyön, mutta se on siis vielä keskustelun alla. Siitä varmaan sitten alkaisi taas etenemään miehen tekniikan lisurintyökin, mikä on tainnut olla jäähyllä viimeiset kymmenen vuotta :huh:
Image
selie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by selie » Sat Feb 07, 2009 20:41

Kiitos, Haimari ja Siru, noista vinkeistä. Täytyy laittaa mies lukemaan ne
Mä en edes tiedä miten noi koulutushommat menee tässä tapauksessa kun miehellä ei virallisesti ole mitään ammattia, on vaan työn kautta tekemällä opittu kaikki taidot. Koulutus on siis peruskoulu. Joten lisäkoulutus alalle ei taida onnistua kun ei ole virallisesti pohjakoulutustakaan. Ja ei, mitään selvityksiä ei ole tehty uudelleenkoulutuksesta. Erikoislääkärin lausunnossakin muistaakseni luki että ei kykene palaamaan työhän mitä teki ennen sairaslomaa, uudelleenkoulutuksesta olisi hyvä keskustella...
Glittra
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Glittra » Sat Feb 07, 2009 20:45

millie wrote:Saakos udella että millekäs laitokselle? :D
Enimmäkseen linjoille Helsingin Yliopistoon, mutta myös Taideteolliseen Korkeakouluun ja Åbo Akademieniin. :)
"You can't rush perfection!"
- Dean Winchester, Supernatural

Valokuvia / Korublogi
-Tarzzani-

Post by -Tarzzani- » Sat Feb 07, 2009 21:26

Eräs tuttavarouva teetti 2-vuotiaalle tyttärelle reiät, kun isäntä osti uuden auton. Kovasti kehui miten reipas tyttö oli ja ei yhtään sattunut eikä itkenyt. Ite pyörittelin päätäni siinä vieressä... :roll:
HopefulRomantic

Post by HopefulRomantic » Sat Feb 07, 2009 21:27

Tuli uudelleenkouluttamisesta muistikuva ku isoisä joutui kans sairaseläkkeelle aikoinaan, sopimattomana autokuskin hommiin. Ne sitten kyseli et mimmosiin hommiin ois kiinnostusta saada koulutusta. Isoisä vastas että noi kansanedustajan hommat kiinnostais. Saa päivät pitkät puhua p*** ja matkustella ja siitä vielä maksetaan palkkaa. Ei olleet uudelleenkouluttaneet isoisää....pääs eläkkeelle
Image
Image
Anjuska
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Anjuska » Sat Feb 07, 2009 22:43

Esikoisen (7v) kanssa oli iltakeskustelu siitä mistä lapset tulevat. Että voi olla vaikeeta puhua rempseesti tuosta asiasta, kun itselle ei ole aikoinaan puhuttu siitä yhtään mitään. Eikä sen puoleen mistään muustakaan, esim. kuukautisista. Muistan lukeneeni joskus 10-12v lääkärinpalstaa Anna-lehdestä tätini luona kesäisin ja ihmettelin, että mikä se sellainen sairaus kuin kuukautiset on, kun joka kirjeessä puhuttiin niistä. Tätinikään ei asiaa kysyessäni selvittänyt (ja oli sentään farmaseutti), vaan käski kääntyä isosiskon puoleen. Muistaakseni en uskaltanut kysyä isosiskoltakaan, kun aattelin, että tää on varmaan jotain kamalaa kun aikuiset ei suostu tästä puhumaan. Vakaasti olen päättänyt, että omat tyttäreni saavat asialliset vastaukset kaikesta aiheeseen liittyvästä sitä mukaan kun asioita kysyvät. Helppoa se ei kuitenkaan ole.
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Sat Feb 07, 2009 22:51

Mulla tulee pian hyvää harjoitusta tuohon luontevaan lisääntymiskeskusteluun... ysiluokkalaisilla alkaa biologian lisääntymisosio ihan justiinsa. Selvitä siinä sitten luontevasti rääväsuisille mutta toisaalta ujoille kolleille elämän ja lisääntymisen tosiasioita :% (hitsi kun onkin osuva hymiö tähän tarpeeseen) No, ehkä se sujuu ja onpahan sitten ehkä luontevampi olo kun tuo 15 kuinen joskus alkaa samoja juttuja kyselemään.

BTW, yksi tuttu alaluokkien ope piti tapanaan kertoa ekaluokkalaisille reilusti tuon lisääntymisen ihmeellisen totuuden. Sanoi, että silloin on juuri oikean ikäinen sen kuulemaan: ymmärtää jo mutta ei vielä osaa sitä pahemmin kikatella vaan ottaa asian hyvin luontevasti... sitten kun asiaa käydään perusteellisemmin läpi joskus mnyöhemmin, niin asia on jo tuttu ja se osaltaan vähentää hämmennyksen ja kikattelun määrää :nod:
JJI

Post by JJI » Sat Feb 07, 2009 22:59

pieni viivästys tuli tohon myynti ilmotuksen laittamiseen ku "hävitin" Lean ja Janen helmet....mut onneks ne löyty...
eli kohta alkaa ilmotusta pukkaa....
Taivaan lasta, elämän lahjaa. Silitti hiljaa enkelin siipi. Pienen pieni nyytti sylissään enkeli ulos ovesta hiipi. Taivaan lapsi tahdoit muuttaa enkeleiden maailmaan..
Sassenach

Post by Sassenach » Sat Feb 07, 2009 23:10

Noihin "mistä vauvat tulevat" -kyselyihin paras kirja on edelleen Babette Colen Kun äiti muni (muistaakeseni näin suomeksi, meillä on När mamma lägger ägg). Tosin paras ja edelleen ihanin on Pojan n.3v. kertomus. Hoitotädin tytär odotti vauvaa ja häntä mietitytti, että miten se vauva sinne masuun oli mennyt. Hänelle oli aina kerrottu, kun jotain oli tapahtunut kauan sitten, se "oli silloin, kun sinä olit vielä tähtenä taivaalla". Kysyin sitten, että miten sä sen ajattelet (kannattaa muuten aina! pienten lasten kanssa, vastaukset on uskomattoman innovatiivisia) ja hän oli päätellyt sen niin, että kun sä katsoit taivaalle, niin tähden valo tuli sun silmiin ja siitä vauva tuli sun masuun :lol: Myöhemmin totesin, että revontulet tekee saman :lol: Nti15v ilmoitti tulostaan juuri, kun olin nähnyt poikkeuksellisen upeat revontulet, joita ei juurikaan meillä näy. :lol:
Kollegan 13v. poika löytää juurikin lähipäivinä äitinsä pöydänkulmalle "unohtaneen" kirjan Sexpack :lol:
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Partaska

Post by Partaska » Sat Feb 07, 2009 23:20

Henna wrote:Mulla tulee pian hyvää harjoitusta tuohon luontevaan lisääntymiskeskusteluun... ysiluokkalaisilla alkaa biologian lisääntymisosio ihan justiinsa. Selvitä siinä sitten luontevasti rääväsuisille mutta toisaalta ujoille kolleille elämän ja lisääntymisen tosiasioita :% (hitsi kun onkin osuva hymiö tähän tarpeeseen) No, ehkä se sujuu ja onpahan sitten ehkä luontevampi olo kun tuo 15 kuinen joskus alkaa samoja juttuja kyselemään.
jaa nykyäänkö se alkaa vasta ysillä..miksi mää muista ite kokeneeni tuon valistuksen lisääntymisestä seiskalla....ja loppupeleissä miettii mistä hankin oman seksivalistukseni...Sarah Hite kirjoista -Naisen seksuaalisuus ja miehen seksuaalisuus...ja loput itse kokeilin...(sori suora puheisuus)
Ei mulle kerrottu edes kuukautisista saati siitä seksistä
...ja mää sain valistaa pikkusiskoani kaikesta...kun olin se "kokeneempi"...
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
rinsessa
löytänyt aidot helmet

Post by rinsessa » Sat Feb 07, 2009 23:32

Olen muistaakseni molemmille tytöille kertonut "mistä vauvat tulee" alle kouluikäisenä. Yleensä ne on sellaisia saunassa käytäviä keskusteluja. Meidän Iina oli 5-v, kun odotin Roopea, ja se kyseli mistä se vauva on tullut vatsaan. No selittelin jutun pehmeesti, mutta oikeesti. Sitten se sano, että niin mä tiedän missä te ootte sen tehny. No minä ihan hämmästyneenä, että missä. no saunassa, kun jäätte sinne aina alastomina, kun me tullaan jo pois! Ajatteli loogisesti, että siellä tietysti missä ollaan alasti. No en kieltänyt, enkä myöntänyt. Nyt meidän Roope 7v. on kysynyt jo useamman kerran saunassa, että mitkä nää kaksi palloa on mun pippelin alla. Ja minä selitän, että ne on ne missä niitä vauvan siemeniä sitten isompana syntyy. Eikä muista taaskaan viikon päästä!
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Sat Feb 07, 2009 23:47

Partaska wrote:jaa nykyäänkö se alkaa vasta ysillä..miksi mää muista ite kokeneeni tuon valistuksen lisääntymisestä seiskalla....ja loppupeleissä miettii mistä hankin oman seksivalistukseni...Sarah Hite kirjoista -Naisen seksuaalisuus ja miehen seksuaalisuus...ja loput itse kokeilin...(sori suora puheisuus)Ei mulle kerrottu edes kuukautisista saati siitä seksistä...ja mää sain valistaa pikkusiskoani kaikesta...kun olin se "kokeneempi"...
No ainakin meidän koulun käyttämä bilsan kirjasarja menee niin, että seiskan aiheena on vesi, rannat, kalat, linnut; kasilla metsä, eläimet, ekosysteemi ja sitten ysillä ihminen. Mutta itse muistan omalta kouluajalta, että viidennellä luokalla oli ihmisen bilsaa. Silloin terkkari kävi pitämässä tytöille sen pakollisen naiseksi kasvaminen ja kuukautiset ja murrosiän muutokset oppitunnin. Meidän oma ope kuittasi valistuksen näyttämällä kaksi oppitunnin mittaista (sinänsä ihan hauskaa) videota: "murrosikä" ja "kuinka lapsia tehdään" :mrgreen: Ehkä sillä ei sitten häveliäisyys riittänyt muuhun.

Tuosta oikeasta ajoituksesta sitten... totta on, että valistus tulee joillekin ysillä liian myöhään. Siksi musta tuntuu oudolta, että nyt on noussut niin iso lööppikohu siitä kun joku 14-vuotias oli saanut terveydenhoitajalta pillerit. Eikö se päinvastoin kerro sen nuoren vastuullisuudesta?? Että huolehtii ehkäisyjutuista. Itse olen hakenut pillerit 16-vuotiaana ja terkkarin suositus oli että kerro kotona, mutta ei siihen mitenkään painostettu. Sain reseptin, hain pillerit ja sen jälkeen ohimennen kerroin äidille. Muistan tilanteen edelleen, noukittiin mustia viinimarjoja. Äidin reaktio oli lähinnä että jaaha. Taisi sekin hiukan hämmentyä, sillä seksijuttuja me ei kyllä koskaan kotona puhuttu. Kuukautisista ja muista naisten jutuista äiti kyllä kertoi ihan luontevasti. Mutta tuo kohu siis kyllä tuntuu kohtuuttomalta. Okei, onhan 14-vuotias tosi nuori, mutta jos pillerit ovat ajankohtainen juttu niin sitten ovat ja silloin niitä haetaan.
Locked