OT-löpinää vol. 18

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Partaska
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinää vol. 18

Post by Partaska » Sat Feb 07, 2009 23:56

Henna wrote: totta on, että valistus tulee joillekin ysillä liian myöhään. Siksi musta tuntuu oudolta, että nyt on noussut niin iso lööppikohu siitä kun joku 14-vuotias oli saanut terveydenhoitajalta pillerit. Eikö se päinvastoin kerro sen nuoren vastuullisuudesta?? Että huolehtii ehkäisyjutuista. Itse olen hakenut pillerit 16-vuotiaana ja terkkarin suositus oli että kerro kotona, mutta ei siihen mitenkään painostettu. Sain reseptin, hain pillerit ja sen jälkeen ohimennen kerroin äidille. Muistan tilanteen edelleen, noukittiin mustia viinimarjoja. Äidin reaktio oli lähinnä että jaaha. Taisi sekin hiukan hämmentyä, sillä seksijuttuja me ei kyllä koskaan kotona puhuttu. Kuukautisista ja muista naisten jutuista äiti kyllä kertoi ihan luontevasti. Mutta tuo kohu siis kyllä tuntuu kohtuuttomalta. Okei, onhan 14-vuotias tosi nuori, mutta jos pillerit ovat ajankohtainen juttu niin sitten ovat ja silloin niitä haetaan.
no joo tota itsekkin ihmettelin et miksi vanhemmat kiehahtivat?? jo teini oli itse saanut pillerit terkkarilta...mutta itse henk.koht. kerroin äiteelle et mä kävin hakeen ne ja ne helpotti mun kipuja...ja äitee oli onnellinen et osasin ite toimia asian suhteen...koska se ties et sisko kysyy ennemin multa kuin häneltä.
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Kerttu

Post by Kerttu » Sun Feb 08, 2009 0:00

Ihan samaa mieltä Hennan kanssa! :nod: Mä muistan olleeni ysiluokalla henkisenä tukena, kun kaveri kävi tekemässä raskaustestiä terkkarilla. Siskon luokalla yksi tyttö sai esikoisensa kolme kuukautta ripille pääsyn jälkeen. Ja omista kavereista kaksi jäi mammalomalle lukion ensimmäisellä. Että niitä pillereitä kehiin vaan. Ja puhukaa niistä seksihommista ajoissa lapsillenne.
Mimme

Post by Mimme » Sun Feb 08, 2009 0:03

Mä taas mielessäni ihmettelen että koulun terkka antaa jotain hormoonilääkitystä oppilaille ihan noin vain, keskustelematta vanhempien kanssa.
Eikös ton ikäiset oo vielä kuitenkin siinä suhteessa holhottavia että vanhemmat päättää niitten lääkityksista sun muista jutuista?
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Sun Feb 08, 2009 0:13

Niin no, eihän tuo aukoton juttu ole. Mutta itse ajattelen sen niin, että jos pillereiden saanti automaattisesti vaatisi vanhempien hyväksynnän, niin silloin jäisi liian monet pillerit hakematta. Ja sen taas tietäisi mitä siitä seuraisi... itse ehdin kaksi kertaa ennen pillereiden saamista jännätä kuukautisten tuloa, ja siinä oli tasan kaksi kertaa liikaa!! Todennäköisesti jännitin ja stressasin asiaa niin paljon että viivästyivät sen vuoksi muutaman päivän. Tulivat kuitenkin onneksi, muuta sinä aikana ehti monta kertaa kelaamaan myös muita vaihtoehtoja. Onneksi ei niiden teinivuosien jälkeen ole koskaan tarvinnut moisilla asioilla päätään vaivata :nod:
miauu

Post by miauu » Sun Feb 08, 2009 0:17

Ja vielä pahemminhan hormonitasapaino sekoilee raskauden takia - olkoonkin vaikka kuinka luonnollista sekoamista.

Ainakin ko. pillereitä hankkineet tytöt ovat todistaneet olevansa henkisesti kypsiä seksin harrastamiseen (minusta raja määrittyy parhaiten sillä että pystyy itse hankkimaan kondomeita ja pillereitäkin).
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Venda
Swarovski-kuumeessa

Post by Venda » Sun Feb 08, 2009 1:11

Henna wrote:Mulla tulee pian hyvää harjoitusta tuohon luontevaan lisääntymiskeskusteluun... ysiluokkalaisilla alkaa biologian lisääntymisosio ihan justiinsa. Selvitä siinä sitten luontevasti rääväsuisille mutta toisaalta ujoille kolleille elämän ja lisääntymisen tosiasioita
Tuon ikäisethän tietävät suunnilleen kaiken lisääntymisestä :wink: Minusta olisi luontevaa, jos tekisit niille eka tunnilla vaikka jonkinlaisen rasti ruutuun-lomakkeen, jossa on mm. tällaisia väittämiä: "ensimmäisestä yhdynnästä ei voi tulla raskaaksi" ja muita vastaavia, joilla testaat, mitä ysi-luokkalaiset oikeasti tietävät asiasta. Jatko olisi sitten sen mukaan.

Olisi yleensä hyvä, jos koulun terveydenhoitaja pitäisi näistä asioista tunteja jo heti yläasteen alussa ja painottaisi sitä, että hänen luokseen voi tulla, jos on asioista vähänkin kysyttävää.
Taika

Post by Taika » Sun Feb 08, 2009 1:43

Mua ei niinkään huoleta, että pitäiskö terkkarin kertoa vanhemmille, vaan mua huolettaa se, että 14-vuotiaalle annetaan noin vain pillereitä. Kysyykö nää terkkarit tupakoinnista ja perherasitteista, jotka voi vaikuttaa siihen, mitä pillereitä laitetaan? Tietääkö 14-vuotias mitä kaikkia perherasitteita on? Ja otetaanko maksa-arvokokeet pillereiden aloittamisen jälkeen? Ite sain teini-ikäisenä pillerit ihan pyytämällä, eikä kukaan koskaan seurannut mitä oireita niistä tuli tai kysellyt niitä olennaisia kysymyksiä, joita on nyt aikuisena kysytty.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Ulla

Post by Ulla » Sun Feb 08, 2009 2:30

Huh huh, Utsjoella on tällä hetkellä pakkasta 36,5 astetta ja Helsingissä lämmintä 0,6 astetta! :shock:
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Miilia

Post by Miilia » Sun Feb 08, 2009 2:35

Itse olen syönyt pillereitä vasta aikuisiällä eikä ole mitään maksa-arvoja oteltu ikuna, joten ei kai se ole ihan normaali käytäntö muutenkaan. Ja mitä tulee tupakointiin niin kyllä 14 kesäisen pitäisi osata sanoa polttaako vai ei. Tosin silloin kun minä niitä hain niin hommaan kuului ihan gynetarkastus, en miltään hoitsulta olisi edes olettanut/tiennyt saavani.
Jos kuitenkin vaihtoehtona sille että annetaan ne pillerit helpolla on se että teini ei niitä hae ja tulee raskaaksi täysin ennen kuin on valmis äidiksi, niin minun puolestani niitä pillereitä saisi jakaa vaikka kadunkulmassa. Ihan sillä että äitiyden olisi (minun mielestäni) kuitenkin parempi olla tietoinen valinta kuin vahinko, oli ikää sitten kuinka paljon vain. :nod:

Kunhan tytöt tuosta kasvavat, keskustelemme varmasti kerran jos toisenkin aiheesta 'Kondomi on paras ehkäisy' ja siihen liittyen aiheesta 'Miehiin ei ole luottaminen' jne... :mrgreen: Olkoon koulussa kuinka paljon valistusta tahansa, aion tehdä asiat kuitenkin ihan henkilökohtaisesti selviksi. Minusta on älytöntä miten kaikki täysin aikuisetkaan ihmiset eivät ymmärrä sukupuolitaudeista mitään ja siinä sivussa sitten levittelevät pöpönsä jokaiseen joka uskoo kun nätisti vakuuttaa että on ihan puhdas ja tietty just käyny testeissä... :evil:
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Partaska

Post by Partaska » Sun Feb 08, 2009 4:13

Ulla wrote:Huh huh, Utsjoella on tällä hetkellä pakkasta 36,5 astetta ja Helsingissä lämmintä 0,6 astetta! :shock:
Nii-i talvi tuli ja ei voida kitistä....olispa tääl pakkasta..mut vaan plussa asteita
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
mikkopee
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by mikkopee » Sun Feb 08, 2009 4:24

Henna wrote:
Partaska wrote:jaa nykyäänkö se alkaa vasta ysillä..miksi mää muista ite kokeneeni tuon valistuksen lisääntymisestä seiskalla....ja loppupeleissä miettii mistä hankin oman seksivalistukseni...Sarah Hite kirjoista -Naisen seksuaalisuus ja miehen seksuaalisuus...ja loput itse kokeilin...(sori suora puheisuus)Ei mulle kerrottu edes kuukautisista saati siitä seksistä...ja mää sain valistaa pikkusiskoani kaikesta...kun olin se "kokeneempi"...
No ainakin meidän koulun käyttämä bilsan kirjasarja menee niin, että seiskan aiheena on vesi, rannat, kalat, linnut; kasilla metsä, eläimet, ekosysteemi ja sitten ysillä ihminen. Mutta itse muistan omalta kouluajalta, että viidennellä luokalla oli ihmisen bilsaa. Silloin terkkari kävi pitämässä tytöille sen pakollisen naiseksi kasvaminen ja kuukautiset ja murrosiän muutokset oppitunnin. Meidän oma ope kuittasi valistuksen näyttämällä kaksi oppitunnin mittaista (sinänsä ihan hauskaa) videota: "murrosikä" ja "kuinka lapsia tehdään" :mrgreen: Ehkä sillä ei sitten häveliäisyys riittänyt muuhun.

Tuosta oikeasta ajoituksesta sitten... totta on, että valistus tulee joillekin ysillä liian myöhään. Siksi musta tuntuu oudolta, että nyt on noussut niin iso lööppikohu siitä kun joku 14-vuotias oli saanut terveydenhoitajalta pillerit. Eikö se päinvastoin kerro sen nuoren vastuullisuudesta?? Että huolehtii ehkäisyjutuista. Itse olen hakenut pillerit 16-vuotiaana ja terkkarin suositus oli että kerro kotona, mutta ei siihen mitenkään painostettu. Sain reseptin, hain pillerit ja sen jälkeen ohimennen kerroin äidille. Muistan tilanteen edelleen, noukittiin mustia viinimarjoja. Äidin reaktio oli lähinnä että jaaha. Taisi sekin hiukan hämmentyä, sillä seksijuttuja me ei kyllä koskaan kotona puhuttu. Kuukautisista ja muista naisten jutuista äiti kyllä kertoi ihan luontevasti. Mutta tuo kohu siis kyllä tuntuu kohtuuttomalta. Okei, onhan 14-vuotias tosi nuori, mutta jos pillerit ovat ajankohtainen juttu niin sitten ovat ja silloin niitä haetaan.
No juu. On aika normaalii "aijaa" juttua, mutta auta armias jos perheessä on uskonnollisuutta, sitten on helvetti irrallaan..
mustikkainen

Post by mustikkainen » Sun Feb 08, 2009 10:18

Tässä ysiluokkalaisena kerron "omia kokemuksia" opetuksesta. Jo ala-asteella 6. luokalla käytiin läpi ne asiat biologiassa. Seiskalle siirtyessä oli terveystiedossa taas ne samat jutut, terkkarikin kävi puhumassa ehkäisystä. Nyt ysillä biologiassa aiheena ihminen, tulee sitten myöhemmin varmaan vielä kerran kerrattua...

Meillä koulussa semmoinen käytäntö, että jos terkkarilta pyytää pillereitä, lääkäri tutkii ensin tytön, että kaikki on ok. Sitten vasta saa niitä pillereitä. Näin siis terkkari kertoi, kun oli seiskalla puhumassa ehkäisystä... (Itseasiassa muutama tyyppi omalta luokaltani on jo hakenut juttujen perusteella pilleireitä. Itse henk. koht. ole valmis moneen vuoteen...)

Asiasta kolmanteen, täällä lämmintä 1.4! :huh: Olisi nyt vaan ne pakkaset pysyneet....
just bead it.
Jorisa

Post by Jorisa » Sun Feb 08, 2009 11:30

että voi olla raato olo.... kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen oltiin työporukan kans palkintoruualla, ja tuli syötyä oikein pitkän kaavan mukaan. vieläkin maistuu valkosipula suussa.... mutta voi poijjaa oli karitsa hyvvää....

en tiedä kuin kauan ne nuoremmat jatko mutta me lähdettiin työkaverin kans kotiin hyvin ajoissa ja hyvä olikin, kun mun alko taas särkeen päätä. :(

tarvis näköjään olla aina buranat mukana....

Mutta ihan kivaa oli....
Porukassa, mutta yksin.
anzu

Post by anzu » Sun Feb 08, 2009 12:00

Olipa eilen päivä! Lähettiin ralliin 7.15 ja oltiin kotona 23.15. Nääs oltiin hinausauto hommissa ja nostettavaa riitti..
-anzu
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Henna » Sun Feb 08, 2009 12:22

Aaaivan, Blueberryhän sen sanoi :idea:
Mä en muistanut että nykyään terveystieto on se paikka, johon valistus on siirretty. Mä kun en itse pidä sitä kenellekään oppilaistani, niin unohdan sen aina :oops: Eli siinä selitys myös Partaskan ihmettelyihin, ei valistus ole siirtynyt myöhemmäksi vaan eri oppiaineen alle. Silloin kun mä (tai Partaska, muistaakseni ollaan parin vuoden tarkkuudella saman ikäisiä) ollaan oltu koulussa, ei terveystietoa vielä opetettu. Tai lukiossa sitä taisi olla yksi kurssi mutta ei yläasteella vielä.
Locked