Parhaat ja noloimmat helmimokani

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

tiristiina
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku: 5

Re: Parhaat ja noloimmat helmimokani

Post by tiristiina » Sun Jul 12, 2009 1:37

Itse olen ostellut vääränkokoisia hopeisia puristushelmiä, eipä niistä sopinutkaan vaijeri kahteen kertaan. Varsinkin alkuaikoina tuli kaupoista ihan eri kokoisia helmiä, kuin mitä olin kuvitellut tilaavani... :???: Pikaliimalla olen myös liimaillut sormia yhteen, tosin en noin pahasti, että on tarvinnut työkalua rapsutteluun. Muutamia kertoja on vaijerikorun päättelemätön pää karannut käsistäni... :lol:

Yksi hassu juttu on, jonka olen täällä tainnut kertoakin. Pujottelin vaijerikorua, jossa isompien kivihelmien väliin tuli ihan pikkuruisia siemenhelmiä. Niitähän sitten sinkoili joka paikkaan. Noh, väsy iski ja rupesin pikku tirsoille. Poikaystävä siinä sit tulee herättelemään, ja kysyy, et mikä sulla on silmässä. Sinne oli ripseen pujahtanut yks siemenhelmi :lol: . Vitsaili vaan et unissaankin näkee noita helmiänsä...
Aikainen lintu madon nappaa, mutta vasta toinen hiiri saa juuston.
Amalia
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Amalia » Sun Jul 12, 2009 12:33

Heh, näitähän riittää mutta tässä pari, mentaliteetilla tee ensin ja ajattele vasta sitten.

Tämä eka on kyllä tainnut tulla esille jo jossain ketjussa

Mennä rykäisin kiilotusrumpuun nikamaketjun ja 100 korupiikkiä. Kuinkas sitten kävikään, tietty ne korupiikit oli mennyt nikamaketjun pienistä raoista läpi ja jääneet ketjuun kiinni. Ja totta mooses se mun kiilotus rumpu oli mallia omtek pakastepullo. Hippasen aikaa katsoin viritystä huuli pyöreänä ja silmät :huh: Kävi muuten pienessä mielessä repäistä ketju pullosta ulos ja tuhota ne korupiikit. Mutta otinpa pihdit kauniiseen käteen ja hiljaa ja hartaudella nypin piikit yksitellen irti. Uskoitko? Kyllä siinä tosiasiassa oli niin koru kuin tekijäkin mallia kiroileva siili. Mutta nypin tosiaan yksitellen ne piikit irti, sieltä pullon kätköistä.

Ja minullako olisi tapana hosua…..
Äkkiä suitsait sukkelaan korut kiiloutsrumpuun ja pariksi tunniksi pyörimään. Mitä hel*** :roll:
kun kippasin rummun sisällön siivilään, ei korun korua…. katse oikeaan, siinähän ne tiskipöydällä.
En unohtanut rummusta kuin korut.

Jep, naurakaa vaan mulle, niin muutkin tekee… :lol:
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Heluna
löytänyt aidot helmet

Post by Heluna » Sun Jul 12, 2009 12:41

Mulla samainen kokemus kuin Amalialla. Sain tilausketjun valmiiksi ja aattelin että sopivasti ehdin rummuttaa ennen nukkumaanmenoa. Annoin 3 tuntia pyöriä, ja kun menin hakemaan kiiltävää kapistusta, eihän se rummussa ollutkaan :wall: No, nukkumaan meneminen hieman venähti sinä iltana kun olin jo tilaajalle ilmoittanut saavansa korun aamulla... :roll: (Akkuporakoneella kun pyörittää, akkuja saa vaihdella vähän väliä. Ja varsinkin kun enää ei ehtinyt akut täyteen latautua...)
kompiainen
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by kompiainen » Sun Jul 12, 2009 13:02

Minäkin olen omatekoisen pakastuspullon kanssa tehnyt siilin! Korviskoukkuja, ketju ja korupiikkejä. Ei meinannut saada pullosta ulos. Lisäksi olen rummuttanut bicone-swarot pyöreiksi ja laittanut rumpuun 5 eri kokoa sahattuja renkaita. Meni tovi selvitellessä, mitkä kuuluu mihinkin pussiin. :D Mutta ei tarvinnut ravistella kuin kerran. :D

Kokeilin vesivalua tomerana. Sain aikaan puolipallon ja madon.

Ei kai sitä tarvi mitata ja suunnitella, jos meinaa tehdä juotetun hopeisen kukan? Ei tarvi, kukka tuli, mutta on niin epämuodostunut! :D Miten niin hätäinen liikkeissään?

Lisääkin riittää, kunhan muistuu mieleen.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
nekka

Post by nekka » Sun Jul 12, 2009 15:06

Minä omalla pakastepulloviritysrummullani kiillotin kerran yhtäaikaa kaksi ohutta hopeaketjua.
...pullosta löytyi ihan sika kiiltävä umpisolmu... :lol:
Pape

Post by Pape » Sun Jul 12, 2009 15:43

Minä oon raapinu khh:n uuteen pöytätasoon kaivertimella kiinaa, kun vähän ote lipes. Samaisessa huoneessa toho on leimahtanut ja tukkaa mureni pöydälle savun hälvettyä. Mutta helminauhan solmimista voin suositella pienissä kaasuissa :lol2:
amorosa

Post by amorosa » Sun Jul 12, 2009 22:29

Minulla tuo korujen kuvaaminen on vähän kinkkistä: Korut ja kamera käteen ja etsimään kämpästä valoisaa kuvauspaikkaa. Sitten hakemaan sopivaa alustaa koruille. Mutta.. minne h..vettiin laitoin korut. Niitä etsimään. Aikanaan ne löytyvät omituisista paikoista, kuka niitä siirtelee?! Missä se kuvauspaikka olikaan, ai joo... Mutta paikka ei oo enää valoisa. Siis uutta paikkaa hakemaan. Löytyi, mut missä alusta jne, jne. Kun sitten tätä härdelliä on jatkunut jonkin aikaa niin onnistun aloittamaan kuvauksen. Kameran patterit simahtavat parin kuvan jälkeen.GRRR :evil:
Jos tän kaiken jälkeen kuvat olisivat edes hyviä, mutta kun ei!! *kerjää säälipisteitä* :(
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
aikku
suunnittelee Balin-matkaa

Post by aikku » Sun Jul 12, 2009 23:03

Tämä on helmetin ehdottomasti hauskin ketju... :rofl:
Sundance

Post by Sundance » Sun Jul 12, 2009 23:04

Hmmh, mulla taitaa yks pahimmista /hulluimmista kokemuksista olla se, kun juotin kotona sormusta.... oli peräti toinen jonka tein.. Kurssilla talvella opin perusteet ja oikeat tekniikat sun muut. .. no, kaikki tietää mitä tarkoitan.

Hehkutin kappaleen niin kuin kurssilla neuvottiin, hapotin, ym .asiaan kuuluvat jutut... ja sitten pihdeillä vääntämään se oikeaan muotoonsa... ei tässä vielä mitään.. alku sujui kuten pitikin, mutta.....
kun aloin juottaa juotospalan kanssa sormusta kiinni, eikö se penteleen tekele singonnut päreinä pitkin keittiön pöytää (juu , on palamaton alusta, ja tulitiilikin vielä ).. mutta, yksi pala lensi suoraan mäntypuiselle pinnalle, ja mä onneton mämmikoura menin ja nappasin paljain käsin siitä palasta kiinni :huh:
sitten tulikin litania painokelvotonta tekstiä :sensuroitu: :sensuroitu: :sensuroitu: oikein urakalla.
Mies huuteli olkkarista :"mikä täällä haisee "? ihan ku palais joku :aijaa: , johon minä totesin että ei tässä ny sen kummempia.. tää toho vähä oikutteli :%

Muistona kaikesta tapahtuneesta on noin puolen sentin mittainen palaneen jälki mäntypuisessa keittiön pöydässä ja opetuksena tarkkuus ja varovaisuus juotoshommissa.

Niin ja olihan mulla pitkään etusormessa komee jälki hopeesta, tosin ei tipankaan kipee tai mitään... ei edes töissä desinfiointiaine jota joudun käyttämään paljon, kirpaissut tai tehnyt mitään :huh:

Ettäkö vieläkin nolottaa oma tyhmyys :% no, opittu taas uutta...
Vikki

Post by Vikki » Sun Jul 12, 2009 23:07

Työkaverit pyysivät koruja työpaikalle nähtäväksi, olin ihan vasta aloittanut tämän harrastuksen.
Ne olivat sellaisessa taulussa jossa on rima ja siinä koukkuja. Asettelin sen aamulla sievästi kahvihuoneen jääkaapin päälle seinää vasten nojalleen ja olin tietysti ihan innoissani.
Siihen alkoi kertyä porukkaa kun olivat ehtineet vaatteet vaihtaa. Ja ihan ensimmäinen koru joka otettiin sovitettavaksi hajosi käteen, siitä irtosi vaijeri kiinnityshelmestä ja tietysti helmiäkin lähti irti, ei kovin lupaava alku. Mitäs siinä oikein osasi sanoa, onneksi oli tuttua porukkaa. Sain lopulta myyntiä ihan mukavasti. Opin kuitenkin siinä tilanteessa sen että vähän neuroottisestikin tarkastan aina kiinnityksen.

Pieninä mokina pidän näitä kun unohdan kivien nimiä kun niitä kysytään, joskus ei vaan joku tuttu nimikään tule mieleen vaikkapa esimerkiksi granaatti.
"Onpa ihanan monta ihan tuntematonta!"
http://vikkityyli.blogspot.com/
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Mon Jul 13, 2009 6:48

Ei nyt ole tapahtunut sen kummempia mokia kuin...

...että otin kerran kans juotospihdeistä pudonneen kappaleen sormin kiinni, kuten Sundance. Kyllä kirpaisi!

Eilen ei meinannut yksi mokoma juotos onnistua ei sitten millään! Joten mulla on nyt tuolla KOLME samanlaista nimilaattaa kolmikirjaimisella pojannimellä (heihei vain asiakkaani, jos olet Helmettiläinen, tänään tulee meiliä ;))...
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Maani » Mon Jul 13, 2009 8:49

Pakko pistää tää juttu tähänkin ketjuun, kun tää vaan muistuu mieleen joka kerta kun rummutan jotain, vaikka se tapahtui jo hiukan ennen joulua.

Siis mä oon tyhmä ja kirjoitan tän varoitukseksi, ettei kenelläkään muulle satu samaa vahinkoa.

Rummutan hopeaketjut muovipullossa pyykinpesukoneessa. Laitan purkkiin teräskuulat ja lirauksen hopeanpesuainetta, jonka olen rummutusta varten ostanut. Siis näin pitäisi olla, mutta...

Joulua edeltävänä viikonloppuna oli rummutukseen menossa kourallinen joulajahjaksi suunniteltuja ketjuja. Yhden korun puhdistin keittiön pöydällä ihan sellaisella hopeankiillotusaineella, kun se ei tarvinnut rummutusta ja jätin kiilloitusainepullon siihen, jos löydän vielä muitakin puhdistusta vaativia koruja ja aterimia. Ja sitten laitoin nuo uudet korut sinne muovipulloon teräskuulien kanssa ja lorautin ajatuksissani sitä hopeankiilloitusainetta sekaan. SIIS SITÄ JOTA EI SAA PÄÄSTÄÄ KOSKETUKSIIN TERÄKSEN KANSSA.

Ja huomasin virheeni vasta, kun otin muovipullon pesukoneesta ja se oli ihan musta. Ja niin olivat kaikki kuulat ja hopeaketjutkin. Meinas itku tulla. :cry:

Soitin jalometallikurssin ohjaajalle ja hän neuvoi käyttämään kuumaa sitruunahappoliuosta, mutta ei tilanne siitä paljon parantunut. Messinkiharjalla harjailin, mutta ei auttanut.

No, kyllä ne sitten lopulta oli siedettäviä, kun olin keitellyt niitä 3-4 tuntia. Kaikki muut kai keitti perunoita ja lanttuja siinä vaiheessa. :nod:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Jul 13, 2009 16:44

Mokia on niin lukemattomia etten ala teitä niillä pitkästyttää :D Mutta mitens vaikeimmat tekniikat? Mitkä aiheuttaa ärräpäitä eniten?

Miulla ne on ehdottomasti brioletit. Tapoin viimeksi eilen ÄHHiessäni yhden kauniin brioletin. Monta pientä briolettivainaata on tunnollani :| Toinen ihan sikavaikea juttu miulle ovat normaalit lenkit - ei siis kierteiset vaan ne perusbasiclenkit, jotka varmaan jokainen muu osaa paitsi mie :oops: . Nyt laitoin lukujärjestykseen että opettelen niiden tekemistä.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Mon Jul 13, 2009 16:47

Muikku wrote:
Miulla ne on ehdottomasti brioletit. Tapoin viimeksi eilen ÄHHiessäni yhden kauniin brioletin. Monta pientä briolettivainaata on tunnollani :| Toinen ihan sikavaikea juttu miulle ovat normaalit lenkit - ei siis kierteiset vaan ne perusbasiclenkit, jotka varmaan jokainen muu osaa paitsi mie :oops: . Nyt laitoin lukujärjestykseen että opettelen niiden tekemistä.
Nää kaks on mulle ihan ylivaikeita kans! :lol:
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
HLS

Post by HLS » Mon Jul 13, 2009 16:47

Muikku wrote:Toinen ihan sikavaikea juttu miulle ovat normaalit lenkit - ei siis kierteiset vaan ne perusbasiclenkit, jotka varmaan jokainen muu osaa paitsi mie :oops:.
Et ole ainoo... mulle tuottaa ne myös tosi paljon harmia.... millään en saa helmen kunpaankin päähän samankokoista enkä ainakaan yhtä kaunista..... Just tänään viimeksi tapellut asian kanssa....
Post Reply