Parhaat ja noloimmat helmimokani

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Parhaat ja noloimmat helmimokani

Post by Nunnuli » Mon Jul 13, 2009 17:02

Ot, mutta miten paksua hopealangan pitää olla, että yksikertainen, ei-kierteinen, lenkki kestää korukäytössä?
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Mon Jul 13, 2009 17:06

Nunnuli wrote:Ot, mutta miten paksua hopealangan pitää olla, että yksikertainen, ei-kierteinen, lenkki kestää korukäytössä?
Paksua! Millisellä olen itse tehnyt haparoivat yritykseni...
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
kompiainen

Post by kompiainen » Mon Jul 13, 2009 17:12

En alle millisellä viitsisi yrittääkään. Mullakin tahtoo tulla susia normaali linkeistä. Ärsyttävää. Vaikka en mä niistä muutenkaan tykkää, kun ne ei kestä.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
anzu

Post by anzu » Mon Jul 13, 2009 17:19

Nunnuli wrote:Ot, mutta miten paksua hopealangan pitää olla, että yksikertainen, ei-kierteinen, lenkki kestää korukäytössä?
Mä teen ohuimat 0.8, mutta jos vaan 1mm menee reiästä niin siitä..
-anzu
Turkoosi

Post by Turkoosi » Mon Jul 13, 2009 17:21

Olen käyttänyt millistä ja 0,8 millistä ja ainoa katkennut on rannekoru, joka tarttui töissä kiinni yhteen koukkuun. Olen tehnyt joitain lyhyitä mv. koruja jopa 0,6 millisestä, kaulakorut ovat kestäneet mutta yhtä rannekorua olen vähän yli 2 vuoden aikana korjannut pari kertaa. Jos myyntiin tekisin, niin en noin ohuesta uskaltaisi tehdä, en lahjaksi myöskään. Paitsi näitä "muutenvaan-lahjoja-testikäyttäjille" :D ja niihin on takuu niin kauan kun pihdit pysyy käsissä. Paljon riippuu käyttäjästä :D tiedän yhden ihmisen jolle en tekisi edes 1,5 millin langasta kun se ei varmaankaan kestäisi.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Mon Jul 13, 2009 18:41

Teenpä sitten itselleni testiin 0,8mm langasta ja tulen tähän ketjuun parin päivän päästä kertomaan miten se hävisi :lol:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Turkoosi

Post by Turkoosi » Mon Jul 13, 2009 19:25

Yhtä ja toista on sattunut, tässä yksi. Taitaa olla yli 2 vuotta aikaa siitä kun juuri käydyn helmikurssin seurauksena tein innoissani siemenhelmistä yhtä kuvaa brick stitch-tekniikalla. Istuin mukavasti nojatuolissa jalat sohvapöydällä ja tarjotin sylissä. Tarjottimella kaikki tarpeellinen mm. helmiä helmirasioiden kansissa sievässä rivissä väreittäin. Olin täysin syventynyt työhön. Puhelin (lankapuhelin) soi, tietysti säikähdin :nod: hyppäsin ilmaan ja helmet pirin pärin pitkin olohuonetta :D suurin osa kuitenkin pysähtyi nukkamaton syvyyksiin. No siellä puhelimessa oli, kuinka ollakaan lehtikauppias, joka tiedusteli "en kai pahasti häirinnyt?" :evil: kyllä häiritsit, muutama sata nuppineulanpäätä pienempää helmeä tipahti nukkamatolle, menen keräämään niitä, kiitos kuulemiin. No, en todellakaan kerännyt vaan kaivoin imurin esiin. Onneksi olin ollut sen verran järkevä, että ne rasiat joissa suurin osa helmistä sentään oli, olivat pöydällä eikä tarjottimella kansien seurana. Silloin ei naurattanut, nyt sitä voi jo muistella hymyillen ja kai siitä jotain tuli opittua.
Regina

Post by Regina » Mon Jul 13, 2009 19:40

Olin Katin korukurssilla Nettihelmen pajassa ja katselin siinä yhden kurssikaverin kanssa semmoisia pieniä swarovski -kristalleja. Joku siinä varoitti että varo että et tiputa. Sitten lähdin siitä kävelemään ja ison hupparini helma nykäisi siitä pöydältä alas ne swarot jotka oli kevyessä muovimukissa. Kaveri alkoi nauraa maha kippurassa mutta itse teki mieli lähinnä itkeä. Nykyään osaan kyllä jo hymyillä tuolle ja onneksi Kati ei suuttunut. Ja saatiin suurin piirtein kaikki swarot takaisin mukiin. :mrgreen:
Miilia

Post by Miilia » Mon Jul 13, 2009 19:49

No siis juuri ne tavalliset lenkit, olen tullut siihen tulokseen ettei niistä vaan saa nättejä, ei ole mahdollista. 0,8mm kovaa lankaa olen nyt ihan huoletta käyttänyt niissä, mm. nilkkiksen tein niin. Sinne varpaisiin asti kukaan kuitenkaan lähde katsomaan että onko lenkit yhtä suuria ja nättejä...

Mokia on tullut tehtyä myös, lähinnä sellaisella teen-ensin-katson-sitten, kun kaikki pitäis olla valmista mieluiten eilen. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun otan sen pitkän pätkän lankaa ja teen molempiin päihin lenkin ja sitten alan pujottaa helmeä sinne, tai teen sen linkin valmiiksi ja sitten huomaan että enpä kiinnittänyt sitä mihinkään...
Ja sen kun puhuisin mikä minut/todella saa surulliseksi,/eipä minulla olisi näitäkään ystäviä -Jarkko Laine-
Flickr
Lankalilli
Swarovski-kuumeessa

Post by Lankalilli » Mon Jul 13, 2009 21:40

Onpa lohduttava ketju! :love: Ihanaa huomata että sattuu ja tapahtuu sitä muillekin... :lol: Mun mokat liittyy yleensä siihen että kiirehdin ja touhotan, useimmiten se johtaa vaan siihen että asiassa menee 3 kertaa kauemmin kuin silloin kuin olisi tehnyt kaikessa rauhassa alusta asti. Kiireentuntu jää päälle, kun on eka juossut päivän lasten perässä. Vaikka ei sitten oliskaan mikään kiire kun lapset saa unille, niin tuntuu koko ajan siltä että helmet karkaa edestä johonkin :| Ihme kun en kysy niiltä onko nälkä tai vessahätä... :oops:
tuula-kaarina

Post by tuula-kaarina » Sun Jul 19, 2009 19:51

Minun bravuurini on hävettävän alkeellinen :oops: Kiinnitin keväällä "Saara-tädin lastenlastenlasten"toiseen kaulakoruun kumpaankin päähän salpalukon rengasosan ja toisen korun kumpaankin päähän tikkuosan. Huomasin mokan vasta kun molemmat oli tiukasti kiinni ja vaijerinpäät siistitty.
*~*~* vierivä "läski" ei sammaloidu*~*~*
Jorisa - ad. 2008
rinsessa
löytänyt aidot helmet

Post by rinsessa » Fri Jul 24, 2009 22:35

Minun pahin mokani liittyy rummutukseen. Kun olin lukenut helmetistä rummutusketjun läpi, päätin yrittää pakastuspullo-pesukone yhdistelmää, kun rumpu tuntui niin kalliilta hankinnalta vähäiseen tarpeeseen :x . Korkki tiukkaan kiinni ja pullo tiheään verkkopesupussiin. No, kun pesuohjelma oli valmis ja avasin luukun, siellä oli tuhannen tuhatta pikku teräskuulaa vaatteiden joukossa! No niitä sitten nyppimään. pienimmät kuulat mahtuisivat rummun reijistä ulkopuolelle, katsoin nukkasihdin, ei kuulia. Sitten soitin tutulle pesukonekorjaajalle; että jos mahdollisesti pieniä esineitä JOSTAIN SYYSTÄ joutuisi rummun ulkopuolelle, meneekö ne varmasti nukkasihtiin... pakko oli viimein kertoa miehellekin, ei onneksi pahasti suuttunut, rauhallinen kun on. Tämä tapahtui viime syksynä, eikä kuulia ole sen jälkeen pyykistä löytynyt. No arvaattekin, että seuraavaksi ostin oikean rummun, ja jätin näppärät tee-se-itse-kokeilut sikseen!
serja
korukivikasan keskellä

Post by serja » Fri Jul 24, 2009 23:03

Itselläni noloin moka oli kun olin vielä raskaana ja hyvin loppuvaiheilla niin oli niin kiva tehdä kaikkeä silleen et siemenhelim rasia (jossa kaikki oli sillon vielä sekaisin)oli mahan päällä ja sanoin kaverille puhelimessa et toivottavasti vauva ei potkase juuri nyt ja lähdin siitä sitten vesssaan ja jätin helmet sohvan reunalle ja kun lyllersin takas ja mukavasti rojahdin sohvalle niin siinähän rasia lensi kaaressa lattialle :grrr: sillä hetkellä meidän vauva varmaan oppi kaikki yleiset kirosanat!!!Enkä toista kertaa ole sohvalla helmiä pitänyt!! :lol:
nekka

Post by nekka » Mon Jul 27, 2009 6:43

Kun ekoja kertoja kokeilin kieputteluita, niin kiristin sitä ohutta hopealankaa niin kovin et se uppos sormeen...komia ventti :D
Asta

Post by Asta » Thu Jul 30, 2009 22:59

Mjaa, tänään taas tein koruja ja... niin. Ekaksi tuli salpalukon salpa rannekorun molempiin päihin. Noh, eipä mitään. Sitten tein kaulakorun ja suunnittelin laittavani paksun koruvaijerin Tornado-kiinityshelmestä läpi. Noh, eipä mennytkään läpi. Avitin kiinnityshelmeä pihdeillä ja vaijeria toisella. Sain sitten ujutettua vaijerin nippanappa kiinnityshelmen läpi ja ajattelin, että nyt riittää, puristetaan helmi kasaan. Puristuksen jälkeen huomasin, että en ollutkaan vetänyt väljää sisään, joten puristushelmen ulkopuolelta löytyi 3 senttiä pelkkää vaijerilenkkiä. Tilannetta ei voinut korjata mitenkään, joten vaijeri poikki ja uusiksi. Että silleen. Tämä siis tänään.
:wtg:
"To see a world in a grain of sand
and heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
and eternity in an hour."
William Blake
Post Reply