Kimppatilailun eettisten kysymysten äärellä...

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Kimppatilailun eettisten kysymysten äärellä...

Post by Nunnuli » Wed Aug 12, 2009 14:15

-Huiskaisin tämän keskustelun erilleen tuolta OT-ketjusta :D - terv. Anne

Asiasta vaikka mihin... Mä olen ajatellut näitä kimppatilauksia.. ja siis nyt tällä kertaa ei ole mitään esimerkkiä tai mitään tapausta, jossa olisin kokenut epäreilua kohtelua (kuin joskus aikoja aikoja sitten). Ihan vain siis ajattelen kun aikaa on.
Niin.. että kun kimppailijat maksavat järjestäjän postikulut, niin mistä kukin kimppailija voi tietää mitä se järjestäjä oikein on tilaamassa? Että.. kun eikö esim. FMG:llä postikulut nouse aika huimiin hintoihin jos tilauksessa on mukana jotain tosi painavaa tai jotain, joka vie paljon tilaa? Eli siis.. jos järjestäjä meinaa tilata esim. jotain telineitä tai muita isoja tuotteita (tai muuten huiman isoja tilauksia), niin pitäisikö se mainita rehellisyyden nimissä jo kimppailijoita kuulutettaessa? Tai toisaalta.. pitäisikö tällaisten tuotteiden tilaaminen kieltää myös kimppailijoilta? Samahan se on kenen tilauksessa ne isot tuotteet on. Järjestäjä voi kuitenkin veloittaa isoja juttuja tilanneelta vastaavat postikulut, mutta omat kulunsa hän maksattaa muilla (mikä siis on normaalisti ihan oikein). Olen miettinyt tätä kun eri ihmisten kimpoissa olen ollut mukana ja kulut heittelevät niin paljon eri järjestäjillä.

Kun siis.. mitään sen tarkempia sääntöjä ei yleensä kimpan järjestäjällä ole, ainoastaan kimppaan osallistujilla yleensä. Mitä muut on mieltä? Ja nyt siis en Missään tapauksessa halua osoittaa syyttävällä sormella Yhtään ketään vaan ihan sellaista yleistä keskustelua aiheesta kaipailen. Lähinnä, että onko muilla ollut tällaista mielessä tai onko muut kokeneet, että kulut kovasti vaihtelevat?

Sitten on asia erikseen vielä ne kimpan järjestäjät, jotka tilaavat tuotteita myös myydäkseen niitä täällä. Kuluitta saavat tilauksen ja lätkäävät väliin oman "katteen", niin se on jo törkeetä.. mutta se on jo eri juttu. Jokainen ostaja voi toki tällaisessa tapauksessa äänestää en-osta-tuolta-mentaliteetilla ko. toimintaa vastaan.

*ja pakenee nopeasti paikalta* :viuh:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Terttu

Re: Kimppatilailun eettisten kysymysten äärellä...

Post by Terttu » Wed Aug 12, 2009 14:36

Ne kimpat mihin oon ite ottanut aikanaan osaa. Olen pyytänyt, jos ei vetäjä ole erikseen jo kertonut, että mitä on ollut koko postarien summa ja mikä eroteltu siinä mun osuus. Mielestäni ja muistaakseni näissä ei oo koskaan herännyt epäilystä liian korkeista hinnoista.

Ne muutamat kimpat mitä ite oon vetänyt. Ei ole ollut mielessä edes tilata itse mitään isoa. Ja ei ole kukaan kimppalainenkaan halunnut mitään postareita kohtuuttomasti nostavan isoa tilata. Olen sitä mieltä, että jos näin olisi ollut, se olisi pitänyt kaikkien tietoon saattaa.
Eli kimpan vetäjä on kyllä mielestäni tilivelvollinen kimppaan osallistujille siitä, mitä itse tilaakaan. Siis tarkoitan sen suhteen, että ei tosiaan ns käytä tilaisuutta hyväkseen ilmaisten postikulujen suhteen. Ja jos kaikesta huolimatta joku tahtoo kimpassa jotain isompaa ja postimaksuja selkeästi nostavaa tilata, mun mielestä tuolla säännöissäkin on joskus mainittu eli ko tilaajalle sitten mun mielestä lankeaa isompi osuus postikuluista.

Omista kimpoista vielä se. Mä en ole tuota kimppaketjua kuormittanut yksityiskohdilla enää sen jälkeen, kun kimppalaiset on kasaan saatu. Sähköpostilla oon sitten voinut häiritä paremmin :D Eli kaikki on saanut yhteenvetolistaa, josta on päässeet tarkistamaan sekä omia tilaus- ja postimaksusummia että muidenkin. Eli sieltä on nähnyt myös sen paljollako mä oon tilannut ja mikä on se mun postimaksujen "palkkio"osuus ollut, joka on kaikille sitten jyvitetty maksettavaksi. Olen todennut tämän tavan kaikille avoimeksi ja reiluksi. Ei jää sitten kenellekään hampaan koloon postimaksuista ja muista laskennoista, niistä exceleistä on voinut tarkistaa kaiken.

Ja se Nunnulin lopputekstissä esiin noussut toinen aihe tätä liipaten. En jaksa alkaa "saarnata" nyt tähän siitä vielä enempää. Tuostahan aikanaan OT-ketjussa oli keskustelua. Oon samaa mieletä kuin silloinkin eli en hyväksy tota toimintaa kyllä lainkaan.
anzu

Post by anzu » Wed Aug 12, 2009 17:57

Totta mooses muaki aina vähä ihmetettää erinäisten immeiste kimppatilaukset ja varsinki kimppatilausten jälkeinen myynti täällä forumilla.
Kyllähä se sillee ois reiluu ilmottaa niille kimppalaisille, jos tillaa jottain suurempaa ja siitäki ilmottaa kuinka paljon ite suuriin piirtein tillaa. Ku eihä se kenestäkää oo mukava maksaa monen kymmenen euron tilauskustannuksia, vaan sen takkii että vetäjä on vähä mulkku ja tillaa vaikka 100dollarilla jotain jättepainavia kivinmurikoita.. En mää ees tiiä mitää mää jaarittelen
-anzu
Ennina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Ennina » Wed Aug 12, 2009 18:14

No mun mielestä on päivän selvää että kimpanjärjestäjällä on samat säännöt kuin kimppalaisilla. Ja että järjestäjäkin tilaa keskimäärin samanverran kuin muut kimppalaiset :wink:

Mutta jokainen toimii omantuntonsa mukaan. niinkuin muussakin elämässä, mikä tekeekin sitten asioista mutkikkaampia mitä itse edes osaan kuvitella! :???:
Taika

Post by Taika » Wed Aug 12, 2009 19:18

Eiköhän jokainen kimppaan osallistuja tiedosta ottavansa sen riskin, että joku kimppalainen voi käyttää tuota postariporsaanreikää hyväkseen, jos postarit jaetaan loppusumman, ei painon mukaan ja alkuperäiset postarit eivät ole kiinteät. Tai ehkä ensikertalaiset eivät tiedä :???:, että sikäli on hyvä tuoda asia esille.

Kimppailua varmaan ylipäätään harrastetaan siksi, että katsotaan etujen olevan itselle mahdollisia riskejä suurempia alkuperäisillä säännöillä. Samoin kimpan järjestäjä yleensä katsoo, että saa riittävästi etua kimpasta suhteessa järjestämiseen liittyvään vaivaan. Kimpan järjestämiseen kun menee aika lailla aikaa ja vaivaa vähintään tilauslistojen säätöineen, pankkihässäköineen, laskemisineen, tullisäätöineen ja postituksineen suhteessa siihen että tilaisi itselleen jotain yht. alle 45 €. (Syy, miksi mieluummin osallistun kuin järjestän.)Toki, jos kimpan järjestäjä tai joku osallinen toimii epärehellisesti tai epäreilusti, niin se on ikävää ja harmillista, mutta valitettavasti kuitenkin normaalin ihmistoiminnan lieveilmiö, joka liittyy noihin etujen ja riskien yhteissumman pohtimiseen siinä vaiheessa kun ilmoittautuu kimppailemaan.
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
Jorisa

Post by Jorisa » Mon Aug 17, 2009 11:50

Jaa jaa .....

Jos on jotakin mutisemista, ottaa sen oman visakorttinsa tai minkä luottokortin omistaakin ja rupee tilaileen sitten ihan itse niitä tuotteita. Sillai ei tuu mitään sanomista kenellekään. Jos on jottai mutisemista vielä tästä niin antaa tulla vaan. Mä oon aikani vetäny yleisiä kimppoja ja tiedän, mitä kaikkee ongelmaa näisäkin jutuissa voi tulla. Joten jos on jottai nokankoputtamista ni antaa tulla vaan.... :nod: :nod:
Porukassa, mutta yksin.
Piritta

Post by Piritta » Mon Aug 17, 2009 13:12

Mä olen alkanut tilaamaan FMG:ltä itse, sillä sen mitä säästän siinä, että maksan myös tilaajan postarit, niin tilaan samalla hinnalla itse hieman kalliimmasta hintaryhmästä. Lisäksi, mielestäni on vähän kohtuutonta, että jotkut kimpan järjestäjät ottavat omien ilmaisten postareidensa päälle vielä erikseen jotakin palkkiota jokaiselta kimppalaiselta ja varsinkin jos palkkiosta ilmoitetaan vasta sitten kun kimppalaiset ovat jo ilmoittautuneet kimppaan. Toki jokainen kimppalainen päättä itse minkälaiseen kimppaa lähtee, mutta mielestäni kimpan säännöt tulis olla kaikkien tiedossa jo siinä vaiheessa kun mukaan ilmottaudutaan. Lisäksi pistänyt silmään, että jotkut kimpat järjestetään vain siksi, että kimpan järjestäjä saa tilata jonkun ihan pikkujutun itselleen ja siten saa pystyyn suuren kimpan. Jo kurssieroilla sen pikkuesineen saa helposti ilmaiseksi.

Aikuisia ihmisiähän täällä kaikki on ja jokainen vastaa ja harkitsee mihin osallistuu, mutta mielestäni reiluus olis tässä kaiken a ja o. Itse olen miettinyt järjestämistä kimppaa FMG:lle niin että kaikkien postikulut jaetaan tasan, niin että myös itse järjestäjänä maksaisin ne. Vaikka järjestäjälle siitä kimpasta onkin oma vaivansa, niin itse vaan miellän sen kaikista reiluimmaksi tavaksi ja niin itse toimisin. Itse ainakin voin tehdä joskus asioita ihan hyvää hyvyyttäni :)
Karneoli

Post by Karneoli » Fri Aug 21, 2009 15:35

Itse järjestelen aikapaljon kimppoja ja ehkä siksi tulee mielikuva että hyödyn hommasta paljonkin. Suurin syy kuitenkin siihen, että kimppoja kertyy paljon, on se että itse tilaan jokaisessa kimpassani todella vähän...yleensä itselläni on se pienin tilaus. Olen myös ottanut joskus ilmaisten postikulujen lisäksi esim. 1e tai 2e...mutta en sellaisissa tilauksissa joissa postikuluni olisivat suuret, vaan esim. balin tilauksessa jossa postikuluni olivat pyöreä 0e, sillä tilasin vain spacereitä, jotka eivät hetkauttaneet postikuluja mihinkään suuntaa. Olen myös aina laittanut, että palkkion saa halutessaan jättää maksamatta.

On olemassa kimppa paikkoja, kuten Bluemud tai Bali josta kimpan vetäjä saa hyvin surkean palkan. Muistaakseni viimeksi blumudin postikulut oli noin 3e/hlö jonka siis sain omalta osaltani ilmaiseksi. Tämä kolmesta eurosta 2,50e meni TKL:n bussi lippuun kun kävin hakemassa paketin tullista ja 0,50e taisin tuhlata pätkis patukkaa...kyllä taas niin maan perusteellisesti rikastuttiin :D

Ja mitä tulee myyntiin foorumilla, ketään täällä ei kai systeemmaattisesti yritä vetää toisia nenästä....ainakaan sen enempää kuin suomalaiset yrityksetkään. Itse myyn kaiken ylimääräisen; tavarat jotka ei ollut sitä mitä ajattelin, joista en sitten tykännytkään, joita tilasin innostuksessani 7 ja tarvitsinkin vain 3 ja ne joista en sitten ikinä saanutkaan mitään aikaiseksi, jotta voin tilata tilalle ne tuotteet josta voin tehdä koruja itseni ja muiden iloksi. Välillä on tilattava 10 kpl tuotetta vaikka sitä tarvitseekin vain sen 1, tällöin sitä kai voi tarjota ne 9 jollekkin muulle joka ne saattaa tarvita...ainakin minun mielestäni. Kun foorumilta ei ole pakko mitään ostaa, en ymmärrä miksi myynti olisi ongelma, minun puolestani kaikki saa myydä ylimääräisensä täällä ja minä ehdottomasti nappaan parhaat päältä :nod: Tosin tämä on vain oma mielipiteeni joka ei välttämättä kauheasti vaakakupissa paina.
adatodesing.blogspot.com
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Aug 21, 2009 15:44

...paitsi että jos myy voitolla, pitäisi maksaa verotkin.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Kerttu

Post by Kerttu » Fri Aug 21, 2009 15:51

Muutaman kimpan järjestäneenä koen, ettei tuo vaivanpalkan pyytäminen tai maksaminen ole ollenkaan kohtuutonta, olettaen tietenkin että kaikille on samat säännöt ja ne säännöt selvillä, kun miettii kaikkea aikaa ja vaivaa. Yhtä FMG-kimppaa järkkäillessä laskin, että tunteja meni yhteensä siinä 8-9, kun ottaa huomioon kaikki jonotukset, tuotteiden ostoskoriin naputtelut jne. Että ei se postikulujen säästö mikään huikea palkka ollut.
Mitä tulee tuohon myymiseen, niin olen Nunnulin kanssa ihan samoilla linjoilla. Tietysti niihin alkuperäisiin ostohintoihin voi tulla toimituskuluja jne. päälle, mutta ei kai ne sentään hintaa viisinkertaista? Etenkään jos niitä toimituskuluja ei ole kimpan järjestäjänä maksanut alkuunkaan..?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Aug 21, 2009 15:54

Kerttu wrote:Tietysti niihin alkuperäisiin ostohintoihin voi tulla toimituskuluja jne. päälle, mutta ei kai ne sentään hintaa viisinkertaista? Etenkään jos niitä toimituskuluja ei ole kimpan järjestäjänä maksanut alkuunkaan..?
Juuri tätä tarkoitin. :nod:
Kerttu

Post by Kerttu » Fri Aug 21, 2009 16:01

:nod: Jep. Ja vähän päälle...
Piritta

Post by Piritta » Fri Aug 21, 2009 16:33

Joo, kun selailee itse aika paljon noita ulkomaisia kauppoja, niin aika hyvin on kartalla siitä, mitä ainakin ihan perustavara maksaa. Ja tosiaan kirppiksellä myydään välillä tosi hyvällä katteella. Toisaalta tietty niinkin ettei se ole tyhmä joka pyytää, mutta sitten vaan tulee eteen se kysymys, että koska voidaan katsoa kysymyksessä olevan jo liiketoimintaa. Ja tosiaan jos kimpan on järjestänyt ja välttynyt niiltä toimituskuluilta, niin aika hankala siihen on mitään toimituskuluja laskea päälle. Kirppiksen idea kuitenkin mielestäni on vähän se, että edullisesti myydään se mikä on itselle tarpeetonta.

Mutta joo, kenenkään ei toki tarvi osallistua, ei järjestää, ei ostaa eikä myydä...

haimari: keskustelua toki varmasti voidaan käydä yleisellä tasolla. Jos se jonkun nilkkaa kalahtaa niin sitten käy niin. Kunnianloukkauksesta ei voi puhua jos ketään ei nimetä ja varsinkin jos puhutaan asioista mitkä on totta.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Aug 21, 2009 16:44

Ei ole vaikeaa laskea yhteen yksi ynnä yksi; edellinen kimppa on ollut vaikka Topearl ja seuraavalla viikolla löytyy kirpparilta riipuksia, jotka maksaa ko. kaupassa 80 ameriikan senttiä. Kirpparilla hinta on 4,5€. Ko. esimerkkitapauksessa kun kimpan vetäjällä ei ole ollut kuluja, niin hinta on jotakuinkin viisinkertainen. Vaihtokurssi kattaa ne pienet mahdolliset kulut.
Pape

Post by Pape » Fri Aug 21, 2009 17:05

Olisiko tuota kirppiskeskustelua olemassakaan, jos kirpputori olisi nimeltään vaikka "yksityiset myyvät", kun se kirpputori näköjään mielletään aina halvaksi.
Post Reply