OT-löpinää Vol.22

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinää Vol.22

Post by Kivenviilaaja » Fri Oct 23, 2009 17:29

kompiainen wrote: Formaldehydiä on muissakin rokotteissa, eli tuolla periaatteella ei voisi ottaa juuri muitakaan rokotteita. Mikäsli formaldehydille on allerginen, niin tietenkään rokotetta ei pidä ottaa, vaan silloin täytyy luottaa siihen, että muu populaatio on hyvin rokotettu ja se suojaa rokottamatonta, allergista yksilöä taudilta.
Juuri näin. Mun mielestä ainoa hyvä syy jättää rokotukset ottamatta on allergia tai jokin muu asia, minkä takia niitä ei voi ottaa. Jos jostain ei-pakollisesta syystä jättää rokotteet väliin, niin tulee mieleen palstalla viime aikoina suosittu "vapaamatkustaja" ajatus, sillä rokottamaton ihminen selviää ehkä terveenä vain sen ansiosta, että suurin osa muista ihmisistä on rokotettu ja siten taudit eivät leviä ihan valtoimenaan. Kaikkien olisi syytä kantaa kortensa kekoon, koska asia ei ole mikään ihan merkityksetön. Kenties tänne tarvittaisiin jokin polioepidemia ja sen halvaannuttamia ihmisiä katukuvaan muistuttamaan vakavista taudeista, koska ihmiset tuntuvat olevan todellisuudesta vieraantuneita näissä asioissa.

Toisaalta ihmetyttää suuresti, että miten "tavalliset kaduntallaajat" omaavat mielestään riittävän tietotaidon rokotuksien kyseenalaistamiseen, kun niistä asioista päättävät terveydenhuollon taholla kuitenkin asiantuntijat, jotka ovat koko ikänsä perehtyneet aiheeseen. Sikaflunssasta on esimerkiksi arvioitu, että siihen sairastuu miljoona ja kuolee vähintään kymmeniä. Eli vähintään 1/100000 todennäköisyydellä (0.001%) siihen kuolee jos sattuu sairastumaan (vrt. loton päävoiton todennäköisyys on 1/15000000 eli 150-kertaa pienempi). Jos rokotteesta aiheutuu suunnilleen samalla todennäköisyydellä jokin vakava sivuvaikutus, niin onko viisaampaa rokottaa vai jättää rokottamatta? Kuolema vai vakava sivuvaikutus? Rokotteiden sivuvaikutuksista on helppo keskustella ja vetää johtopäätöksiä, mutta hyvin usein asiasta keskustellessa unohdetaan kokonaan, että miksi niitä rokotteita otetaan.
Taika

Post by Taika » Fri Oct 23, 2009 17:35

Mun käsittääkseni formaldehydiä noissa rokotteissa on, koska sitä on käytetty tappamaan ne virukset, joiden osat ovat ikäänkuin rokotuksen pointti. Tiomersaali on puolestaan säilöntäaine: yhdessä 0.5 ml rokoteannoksessa on etyylielohopeaa max. saman verran kuin yhdessä kalapuikossa on metyylielohopeaa. Mä oon ottanut noita taviskausi-influenssarokotteita lähes joka vuosi n. 10 vuoden ajan perussairauden takia, ja ikinä ei ole tullut sen suurempaa häiriötä kuin akuutti pistävä tunne ja ekä vähän paikallista kuumotusta, joten ajattelin mennä vetään tänkin. Absoluuttista varmuutta minkään rokotteen tai muunkaan lääkeaineen tai elintarpeen turvallisuudesta ei oikeastaan koskaan voi olla, mutta toisaalta ei sitten ole varmuutta siitäkään, mitä sen itse influenssan kanssa joutuu käymään läpi. Ajattelin, että mun on hlö. koht. helpompi elää peläten rokotteen mahdollisia seuraamuksia kuin influenssaa ja sen seuraamuksia peläten. :shrug:
If I think, everything is lost.
-Paul Cezanne-

http://charming.vuodatus.net
aikku
suunnittelee Balin-matkaa

Post by aikku » Fri Oct 23, 2009 18:02

Amalialle hyvää syntymäpäivää!! :D
selie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by selie » Fri Oct 23, 2009 19:54

Roomasta selvitty kotiin suhteellisen ehjänä. Jalat aivan puhki ja kulttuuriähky. Mut oli se upea paikka :love: Tuliaisena 1,6 kg helmiä... ihmeen kiltisti mies seurasi perässä kun mä ravasin helmikaupasta toiseen. Tosin stoppi tuli vastaan aika nopeasti mullakin, yhdellä alueella käytännössä joka toinen kauppa oli helmikauppa. Lopulta ei auttanut muu kuin laittaa silmät kiinni ja juosta ohi vaan. Ei vaan enää kestänyt niitä tukkunauhojen rivistöjä kun millään ei voi kaikkea ostaa :huh:
Mimme

Post by Mimme » Fri Oct 23, 2009 22:17

Täällä on sitte yks "vapaa-matkustaja" koska en aio ottaa mitään influenssarokotuksia tänäkään vuonna. Olen myös inhottava kapinallinen siinäkin suhteessa että duunipaikalla on käsidesi-pötiköitä vähän siellä sun täällä mutta en ole kertaakaan niitä käyttänyt enkä aio käyttää. Yksi syy on noitten sisältämä alkoholi mikä kuivattaa muutenkin turhan kuivia käsiä. Lisäksi olen sitä mieltä että normaalissa perus-toimistoduunissa tuo on vähän ylireagointia. Jos ei normaali käsihygienia (vesi ja saippua) riitä perusterveelle niin sitten sairastun. Jos joka paikkaa tungetaan noita antiseptisiä juttuja niin kohta meillä on valloillaan sellaiset bakteeri/viruskannat että niihin ei tepsi enää mikään.

Nää on vaan mun mielipiteitä, saa haukkua vapaasti :)
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Fri Oct 23, 2009 22:32

Olen Mimmen kanssa samaa mieltä. :D

Käsidesistä olen kans joskus tuumaillut, että kun ne kuivattavat ihoa, niin jatkuvasti käytettynä sen kokonaisvaikutus on varmasti huonompi kuin jos ei käyttäisi ollenkaan, koska kuivempi ja rikkinäisempi iho päästää helpommin kaikki pöpöt elimistöön, varsinkin kun ihon normaali bakteerikanta tapetaan aina sillä käsidesillä.

Täytyy vielä tarkentaa aikaisempaa kommenttiani, että vapaamatkustaja-asialla tarkoitin lähinnä sitä, kun "oikeasti" vaarallisia tauteja vastaan kehitettyjä rokotteita jätetään ottamatta. Influenssarokotukset ovat suurimmalle osalle lähinnä hetkellisesti elämänlaatua parantava asia, ja itsellänikin se on jäänyt väliin monena vuonna, vaikka työnantaja tarjoaa sitä ilmaiseksi.
AnneKa

Post by AnneKa » Fri Oct 23, 2009 22:36

Ja näin autistilapsen äitinä ihmettelen sitä, miksei esikoiseni ole autisti, vaikka sai samat rokotukset kuin kuopukseni :mrgreen: .
No juu jokainen tehköön omat valintansa :nod:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Fri Oct 23, 2009 22:41

AnneKa :jippii: :jippii: :jippii: Just tänään ajattelin, että missä sä oot ja siinähän sinä nyt olet :jippii: Ihmeellistä!
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Piita

Post by Piita » Fri Oct 23, 2009 22:46

Ensin ajattelin tosta sikainfluenssa rokotteesta etten taida tohtia ottaa jos se tulee. Mutta nyt olen kolme viikkoa ollut melkein petipotilaana tavallisen ärhäkkäämmän flunssan seurauksena. Nyt alan olla jo melkein ok olotilassa. Paitsi että normaali kävely hengästyttää niin että keuhkoihin sattuu... Nyttemmin olen tullut siihen johtopäätökseen että jos rokote suojaa possutaudilta tai ainakin todennäköisesti lieventää niin otan sen kyllä.
Peruskunto on romahtanut sen verran reippaasti että hirvittäis jos nyt sairastuis uudestaan...

Lasten rokotuksista ei varmaan tulla koskaan pääsemään yksimielisyyteen sillä vastustajat ja puoltajat eivät vain kertakaikkiaan puhu samaa kieltä.
Itse olen lapset rokottanut ja rokottaisin vastaisuudessakin. Voihan olla että ne ovatkin olleet turhia jos ei koskaan satu eteen tauteja joilta ne suojaavat. Mutta jos taas sattuukin niin että taudit lisääntyvät ja uusivat niin silloin lapseni ovat suojassa!
Vähän sama vakuutuksissa, eihän kukaan ota vakuutuksia sillä mielellä että odottaa jotain varmasti tapahtuvan! Vaan niitä otetaan varalta, kun sitten sattuu niin on edes jonkinlaista turvaa... :D

Tänä päivänä tuntuu törmäävä'n päivittäin siihen että tarvitsisi opastusta medialukutaitoon. Informaatiotulva on valtavaa ja välillä on vaikea tunnistaa mistä lähteestä saa luotettavaa tietoa. En tarkoita nyt noita rokotusinfoa tms. Vaan yleensäkin tuli vain mieleen.
Melkein kaikki informaatio on aina jotenkin sävyttynyttä, riippuen siitä mikä taho sen esille tuo. Mustan saa valkeaksi ja päinvastoin. Välillä mietityttää että miten omat lapseni selviävät kun alkavat enemmämn huomioda ympäristöä ja informaatiota. Kun itsekin saa olla aika skeptinen kaikkeen mitä lukee ja näkee. Välillä tuntuu että on tullut jo liiankin skeptiseksi. Tuntuu että kaikessa on taustalla jotain, osaako tunnistaa aitoja ja vilpittömiä asioita kun kohdalle sattuu. :raaps: :)

No ehkä kuitenkin vielä osaa, haluaa kuitenkin edes jollain lailla katsella vaaleanpunaisten prillien läpi tätä maailmaa, edes joskus. :wink:
Ohhoh, tulipas filosofisia pohdintoja... :shock: Tämä ei siis ollut kenellekään tarkoitettu, puoleen eikä toiseen, on vain välillä mietityttänyt ja mietityttää edelleen. Nyt vain väsyneenä pitäis katkaista tämä ajatustulva tähän ja mönkiä pehkuihin unten maille...
Nyt tää pikkuruinen pääkoppa laittaa luukut kii ja toivottelee hyvät viikonloput ja hyvät yöt. T: Väsynyt pöllähtänyt tuumailija...
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
AnneKa

Post by AnneKa » Fri Oct 23, 2009 22:48

Nunnuli wrote:AnneKa :jippii: :jippii: :jippii: Just tänään ajattelin, että missä sä oot ja siinähän sinä nyt olet :jippii: Ihmeellistä!
Se on toi ajatuksen voima niin ihmeellinen :lol: ... ja siiderin tossa pöydällä :mrgreen:
Skuolfi
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Skuolfi » Fri Oct 23, 2009 23:20

Hei
Katsokaapas nyt "kun masentaa, niin lue tämä" - osiosta laittamani linkki "Annin lempieläin on Pupu". Ja tulkaatte kaikki hyvälle mielelle.
Kiven ääni on matala. Sen puhe selvää ja käsittämätöntä.
(Torsti Lehtinen)
Nunnuli

Post by Nunnuli » Sat Oct 24, 2009 0:19

Minä tukehdun tähän tautiini tai sitten koruilen itseni vararikkoon. Kaamea koruripuli ja kun ei muuta jaksa kuin maata kun henki ei kulje, niin tuleehan niitä koruja sitten tehtyä. Materiaalit ei riitä mihinkään kun koko ajan väsää jotain. Tänäänkin olen tehnyt jo yhden keskeneräisen kaulakorun loppuun, yhden kokonaan uuden, yhden helminauhan olen solminut ja sitten vielä kolmet korvikset ja rannekorunkin. Ai niin ja yhden kännykkäkorun. Nyt alkoi leffa, joten takaisin sohvalle.. ja tuleehan siinä varmaan jotain vielä tehtyä :roll:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Gilda

Post by Gilda » Sat Oct 24, 2009 8:54

Mulle itselleni influenssarokotus on "tavanomaista" elämää, koska olen jo vuosia ottanut joka ikinen syksy rokotteen; kuulun riskiryhmään astmaatikkona. Joten nasurokotteenkin otan varmasti, jahka niitä riskiryhmille jaetaan. Noin 15v sitten sairastin ihan tavallisen influenssan, joka oli viedä multa melkein hengen. Ja eräänä kesänä poskiontelot ja keuhkoputket olivat niin tulehtuneet, että jouduin kolme kertaa käymään punkteerauksessa...Ainakin mun kohdalla rokotus on helpottanut elämääni!
amorosa

Post by amorosa » Sat Oct 24, 2009 9:25

:love: Bezzille ihanat ja lämpimät onnentoivotukset synttärien johdosta !!!!!!! :jippii: :jippii: :jippii:
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Helmisusi

Post by Helmisusi » Sat Oct 24, 2009 12:17

Bezzille onnea täältäkin! :ooh:

Nunnuli: oletko vielä ensi viikollakin saikulla? Voisin maanantaina käydä pudottamassa postiluukusta tarvikkeita, kun tulen käymään TYKSissä aamupäivällä. Laitat vaan viestiä, että mitä tarvitset. Täältä taitaa löytyä kaikkea muuta paitsi hopeaa.
Locked