Rannevitja ja riippukorvikset!

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

miura
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Re: Rannevitja ja riippukorvikset!

Post by miura » Sun Nov 15, 2009 18:19

viitsisikö joku valaista onko vaijerikorun teossa montakin eri tekniikkaa? mitä?
miura

Post by miura » Sun Nov 15, 2009 18:21

esimerkiksi miten eroaa kun päättellään kiinnityshelmillä tai solmusuojalla. mitä näihin tarvitsen? kumpiko on kestävämpi? kumpaako käytätte itse?
HLS
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by HLS » Sun Nov 15, 2009 19:05

Minä teen kiinnityshelmillä ja käytän vaijerinsuojaa (hevosenkenkää). Tämän suojan voi jättää poiskin kuten esim siinä alkuperäisessä esimerkkirannekorussa ole tehty.
Kiinnityshelmen (crimp) voi litistää pihdeillä litteäksi tai voi käyttää crimppipihtejä, jolloin helmestä saa kapean ja ehkä vähän siistimmän näköisen. ja tällöin sen saa myös mahtumaan suojahelmen sisään.

Solmusuojaa en ole koskaan käyttänyt vaijerikorussa.
HLS
Lasku: 5

Post by HLS » Sun Nov 15, 2009 19:16

Tuolla Vaijerikorut ja solmeilu on monta hyvää otsaketta josta löytää apua esim solmusuojan käytöstä ja crimpeistä, pihdeistä ym ym.
Solmusuoja vaijerikorussa-otsakkeessa on myös Nunnulin hienot värikuvat crimpistä, vaijerisuojasta ja päälyshelmen käytöstä.

Saat toki kysyä näitä asioita täälläkin mutta mutta...
Palstalla on ollut tapana ja toiveena että kysymykset kustakin aiheesta kysyttäis mahdollisuuksien mukaan jo olemassa olevassa, aiheeseen liittyvässä osiossa/kansiossa. Näin kysymykset ja siihen saadut vastaukset kohdentuis oikeeseen paikkaan ja muutkin samasta aiheesta kiinnostuneet ja tietoa tarvitsevat löytäisivät vastuksen vielä ensi vuonnakin.
Eli esim just tää vaijerikorukysymys olis oikeammassa paikassa tuolla Vaijerikorut ja Solmeilu-osiossa.

Ja tämä kaikki ihan ystävyydellä :nod: (ettei mua taas syytettäis pahanolon purkamisesta palstalla...)
miura

Post by miura » Sun Nov 15, 2009 20:05

toki tämä sinne varmaan kuuluisi. mutta siis aloitin tämän topicin täällä, kun yllä oli opastusta aloittelijoille ja muuta yleistä. En oikein tiennyt mihinkä nämä kuuluisi, kun en tiennyt missä rannekorun tekemisessä on kyse, nyt siis alkaa jo avautua. saa siirtää oikean otsakkeen alle.
miura

Post by miura » Mon Nov 16, 2009 16:03

kävin tänään lainaamassa kirjastosta helmityöt kirjan. siinä tämä päättely neuvotaan näin: pujota solmusuoja koruveijeriin. pujota samaan päähän myös kiinnityshelmi. purista kiinnityshelmi litteäksi vaijerin päähän. sulje solmusuoja ja pujota sekä kiinnitä rengaslukon puoliskot korun päihin kääntämällä solmusuojien metallilankapätkät lenkeiksi. vaijerinsuojasta ei mitään puhetta? mihin tarkoitukseen se siis on? onko siis suojahelmi ja solmusuoja tässä nyt sama asia?
anzu

Post by anzu » Mon Nov 16, 2009 16:06

miura wrote:kävin tänään lainaamassa kirjastosta helmityöt kirjan. siinä tämä päättely neuvotaan näin: pujota solmusuoja koruveijeriin. pujota samaan päähän myös kiinnityshelmi. purista kiinnityshelmi litteäksi vaijerin päähän. sulje solmusuoja ja pujota sekä kiinnitä rengaslukon puoliskot korun päihin kääntämällä solmusuojien metallilankapätkät lenkeiksi. vaijerinsuojasta ei mitään puhetta? mihin tarkoitukseen se siis on? onko siis suojahelmi ja solmusuoja tässä nyt sama asia?
viewtopic.php?f=20&t=6700&hilit=crimp+helmet

viewtopic.php?f=20&t=12&hilit=crimp+helmet

viewtopic.php?f=20&t=4417&hilit=+vaijerikoru

ja lisää löytää ku kirjotat tohon etsi.. hakujuttuun jotain noista edellisistä hakusanoista..
-anzu
Anne

Post by Anne » Mon Nov 16, 2009 17:21

Regina laittoi tähän ketjuun kivan aloittelijalle sopivan ohjeen liittyen vaijerikorun tekoon. Siirsin ohjeen erilleen omaksi keskustelukseen, jotta ensikertoja foorumilla seikkailevat löytäisivät sen helpommin. Reginan kirjoittama ja kuvittama ohje löytyy nyt siis tuolta:
Ranne- tai kaulakorun teko vaijeriin - ohje aloittelijalle
Post Reply