Ot- löpinää vol. 23

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Pätkä
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Ot- löpinää vol. 23

Post by Pätkä » Tue Jan 26, 2010 13:54

sain astma-diagnoosin joulukuussa; poskiontelot tyhjennettiin syksyllä - oli vuoden verran yskää (varsinkin 5 min. rasituksen jälkeen) ja jatkuvaa tukkoisuutta - nyt lääkitys kohdallaan (Symbicortia 2x2 krt päivässä + Avamys'iä poskionteloihin 1 krt päivässä), sitä tarkistetaan vielä alkuvuoden aikana. Olen muutamana päivänä jopa unohtanut ottaa lääkkeet kun olo on niin terve :)
Piita

Post by Piita » Tue Jan 26, 2010 15:12

Hometta ei ole, mulla on homeallergia ja se oireilee eri tavalla. Lapsilla on sairastelua varmaan sen verran kuin kuin normi lapsiperheessä yleensä, samat taudit kuin koulussa kiertää. :D Sisäilmassakaan ei pitäisi olla ongelmaa, kun ollaan reissussa ja talo on tyhjillään niin kotiin tullessa täällä on raikasta eikä tuoksu yhtään tunkkaiselle. Ihan selvästi nämä mun taudit sijoittuu syksyyn, talvipakkasiin ja kevääseen märimpään aikaan. Kesällä on harvemmin yskää tai nuhaa.
Minulla sairastaminen vain kestää aina pidempään kun neideillä. Mies taas sairastaa todella harvoin tai jos sairastuu niin on korkeintaan kaksi päivää. ja sekös ärsyttää... :wink:
En tiedä onko jatkuvalla peruslääkityksellä näihin mun sairastamisiin jotain yhteyttä.
Ilmeisesti mulla on infektio astma, oireilee aina flunssan yhteydessä. Sillon keuhkoputki ja keuhkot oireilee ja jää pitkittynyt vinkuyskä.

No nyt viimeyönä sain nukuttua ja yskäkin alkaa vähän helpottua. Nyt vain nukuin niin hyvin että laukaisi migreenin... Kiva...
Nyt yöllä ei oel yskittänyt niin kovasti, en tiedä auttaako tuo ilmankostutin joka otettiin käyttöön. :D

Niin olen Pätkä nyt kuullut muutamalta tutulta astmaatikolta että kun lääkitys saadaan kohdalleen niin yskät jää. Sitä ootellessa... :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Pape

Post by Pape » Tue Jan 26, 2010 15:20

Mä voisin ruveta viralliseksi homeen haistelijaksi. Mulla on tosi herkkä nenä ja hetipian seuraa päänsärky. Tekisi mieli sanoa lähikaupan myyjällekin, että teillon hometta :lol:
Piita

Post by Piita » Tue Jan 26, 2010 15:30

juu, homekoirana miekin saattasin saada ekstraa kun tiukkaa tekee... Homeen haistaa, ja sitten turpoo silmät nielu ja koko naama.... :lol: Muutamaan kyläpaikkaan ei voi enään mennä. Ei ymmärrä miten joku voi edelleen asua vaikka ihan selvästi haisee ja huomas miten meitsi reagoi. eikä ollut muuten kovin kaunista... :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Maikki

Post by Maikki » Tue Jan 26, 2010 17:52

Syksyllä ulkona oleva luonnonhomekin riittää antamaan ärstystä ja oireita ainakin minulle, vaikken edes ole altistunut sille niin pahasti, että olisin astman saanut (vielä ainakaan...). Sitten kun pakkaset alkavat, niin oireetkin helpottavat. Sehän saattaa olla sinullakin, että kun kierre lähtee päälle syksystä, niin kaikki iskee helpommin, kun ei kroppa ehdi edellisestä toipua ja on koko ajan puolikuntoinen.
Leikin tulella
anzu

Post by anzu » Tue Jan 26, 2010 19:04

Oottako aatelleet, jos palas talo, niin kuka korvais ne helemet, joita joillaki on tuhansien eestä kotona varastoituna? Miten siinä selittäs vakuutusyhtiössä, että helemi on palanu parilla tonnilla esim? Ei varppina siel kukkaa uskois :huh:

Jos jostain löytyy kirotusvirheitä, voin kertoo ettei mul oo tällä hetkellä ku kaheksan toimivaa sormee enkä ossaa kirjottaa niillä..
-anzu
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Tue Jan 26, 2010 19:13

Jos olet shoppaillut helmiä nettikaupoista, niin jossain sähköposteissa varmaan on kuitit niistä...?
Talon palamisen varalta olisi hyvä silloin tällöin kuvata kameralla koko omaisuus ja sitten tallentaa kuvat vaikka cd:lle tms. ja piilottaa sen sellaiseen varmaan paikkaan, jossa se ei tuhoudu jos talo palaa. Meillä kuvattiin aikoinaan koko omaisuus (useampi sata digikuvaa, aikaa meni ehkä tunti tai pari) ja poltettiin ne CD:lle, joka vietiin jemmaan vanhempien luo.
hopea

Post by hopea » Tue Jan 26, 2010 20:09

Pape wrote:Mä voisin ruveta viralliseksi homeen haistelijaksi. Mulla on tosi herkkä nenä ja hetipian seuraa päänsärky. Tekisi mieli sanoa lähikaupan myyjällekin, että teillon hometta :lol:
Minä olenkin sitten valitettavasti ihan oikea virallinen homeenhaistelija ja vieläpä todella tarkkanenäinen. Monesti tekis kans mieli sanoo jollekin esim just kaupassa , että sun vaattees haisee muuten homeelle. :roll: Olen siis terveystarkastaja ammatiltani kuten jotkut tietänevätkin. :nod: :wink:
Voitas perustaa yhteinen homefirma Pape ja Piita... Helmetin homenenät... :idea2:
Puhuminen on hopeaa ja vaikeneminen kultaa
Gilda

Post by Gilda » Tue Jan 26, 2010 23:52

Pätkä wrote:sain astma-diagnoosin joulukuussa; poskiontelot tyhjennettiin syksyllä - oli vuoden verran yskää (varsinkin 5 min. rasituksen jälkeen) ja jatkuvaa tukkoisuutta - nyt lääkitys kohdallaan (Symbicortia 2x2 krt päivässä + Avamys'iä poskionteloihin 1 krt päivässä), sitä tarkistetaan vielä alkuvuoden aikana. Olen muutamana päivänä jopa unohtanut ottaa lääkkeet kun olo on niin terve :)
Minäkin käytän samaa Symbicortia, tosin mun astma todettiin lievänä jo kauan sitten. Nyt oli erittäin paha influenssa; hirveitä aivasteluja, jatkuvaa nuhaa ja kurkkuärsytystä, viikonloppu meni haamuillessa sairauden takia. Maan. lääkäri ei todennut poskionteloissa mitään, mutta sain antihistamiinia S:n lisäksi ja jos oireet ei helpotu, menen rtg:n poskikuviin.
Minulta on pari kertaa noin 10vuotta sitten punkteerattu ontelot, ja enpä haluaisi moista enää kokea.
Taika

Post by Taika » Wed Jan 27, 2010 9:34

Mä oon haistanut hometta nyt useamman kuukauden ajan ihan mistä ja missä vaan, vaikka tiedän, ettei oikeasti ole. Viimeksi eilen mikro oli pakko pestä, koska se haisi homeelle. Mutta tää taitaa mennä raskaushormonien piikkiin. Samaan piikkiin oon laittanut niin paljon kaikkea muutakin kyllä, että alkaa tulla fysiikan lait vastaan. :lol:
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Wed Jan 27, 2010 10:39

Mä kanssa tokaa lasta odottaessa haistoin outoja, olemattomia hajuja ja lisäksi ihan oikeat hajut tosi vahvoina. Se oli aika hirveää. Tämä jatkui vielä pari vuotta synnytyksen jälkeenkin... Nykyään saan migreeni kohtausta ennen hajuharhoja..
Mari
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Jan 27, 2010 10:59

Toi vaatteiden homeen haju on kamalaa. Meillä mm. T-paitojen kaulukset haisi aina ikävälle kun kuivattiin pyykki sisällä, ihan siksi etteivät ne kuivuneet tarpeeksi nopeasti. Jonkin verran auttoi kun vaihdettiin zeoliitittomaan pesujauheeseen ja putsasin koneen sitruunahapolla, mut ongelman lopullisesti ratkaisi se, kun virittelin pyykinkuivaustelineen viereen pöytätuulettimen, jonka napsautan jokuseksi tunniksi päälle kun levitän pyykit kuivumaan. DIY kuivauskaappi, niinku :lol: mutta vie virtaa huomattavasti vähemmän kuin oikea sellainen.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
anzu

Post by anzu » Wed Jan 27, 2010 11:32

Mun tartte olla ees raskaana, ku haistan kummallisia hajuja harvasen päivä. Niinku määnneitä roskapusseja vaikkei niitä olis mailla eikä halmeilla. Kalanraatoja, vaikkei niitäkää ois mailla eikä halmeilla jne.. Saati tuo home sitte, ym. bakteerit :huh:
-anzu
Pätkä

Post by Pätkä » Wed Jan 27, 2010 23:26

Tosi harvoin haistan mitään, joten makuaistikin ihan olematon... vika lienee poskionteloissa; polyyppeja tms/yms.
- nyt sitä on vaan tyytyväinen kun henki kulkee - pystyy nukahtamaan ja jopa näkee uniakin, eli pääsee kait jopa REM-uneen
ja on siten virkeämpi seuraavana päivänä - niin jos ymmärtää vaan mennä ajoissa nukkumaan...
varsinkin näinä iltoina, kun lapset ovat jo nukkumassa ja skönäri on töissä; sitä vaan nauttii kun on niin hiljaista;
ulkona tuuli vain ulvoo ja meri kohisee...
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Jan 27, 2010 23:28

Mie olen Pätkä nyt vähän pode, kun kuulet meren! Meillä vaan hurisee moto jossain :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Locked