Helmityökurssit

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

helise
silmäilee HillTribe-hopeaa
Lasku:5
Helmityökurssit

Post by helise » Sun Sep 11, 2005 13:46

Miten olette löytäneet helmiharrastuksen? Oletteko käyneet esim. jonkun kurssin? Minä löysin helmiharrastuksen ihan sattumalta noin kolme vuotta sitten. Hoidin kotona lastani ja olin juuri muuttanut uudelle paikkakunnalle kun postiluukusta löytyi kansalaisopiston esite, jossa oli "jouluiset helmityöt"-kurssi. Ilmoittauduin sinne kun kaipasin kotona kökkimiseen vähän vaihtelua. Mulla ei ollut aavistustakaan mihin ryhdyin, mutta koukussa ollaan! Riippuvuuteni alkoi Helmimerin avaimenperä-tarvikepakkauksesta...

Tänäkin vuonna kotipaikkakunnallani järjestetään kansalaisopistossa helmityöt-kurssi (siis koko syys-ja kevät-lukukauden kestävä). Sinne olis taas tarkoitus mennä vähän ideoita saamaan ja helmien osto käy siinä samalla... :D :
Siru
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Siru » Sun Sep 11, 2005 14:32

Minä löysin helmityöt vahingossa! Loppukeväällä tätä kuluvaa vuotta etsin netistä jotain ihan muuta ja hakukoneella sain vähän aiheen vierestä myös joitain helmiaiheisia linkkejä. Niitä kun aikani katselin, innostuin niin että koko viime kesä meni sitten helmikoruja tehdessä - kiitos pitkän kesälomani! Yhtään kurssia en ole käynyt, sen sijaan hopeaketjukurssin kylläkin. Ohjeet ja mallit helmitöihin olen katsonut netistä, kirjoja en ainakaan vielä ole ostanut. Kirjastoissa on aika niukasti tähän liittyviä kirjoja mutta ehkä joskus vinguttelen visaa sitten niihinkin...

Yksi suurimmista avuista tässä harrastuksessani on ollut tämä foorumi! Kiitos Outille homman käynnistyksestä ja ylläpidosta sekä kaikille muillekin helmiin hurahtaneille.

:wtg:
Wear your HELMET with pride!
SusiSiili
lasihelmien lumoissa

Post by SusiSiili » Sun Sep 11, 2005 17:43

Kaverini tutustutti tähän helmeilyyn viime jouluna. Hän itse myy omia helmikorujaan eri putiikkien kautta, nyt hän jopa sai solmittua jonkin kaupan kanssa pysyvän diilin ja hänellä on nykyään ihan oma mallistokin ja kaikkea :D. Nyt jos vaan muistaisin sen malliston nimen... *hajamielisyys iskee*

Mutta kaveri ei siis muuta antanut kuin Villihelmen osoitteen, siellä sitten seikkailin ja katselin niitä ilmaisohjeita ihastuksissani. Ensimmäinen koruni syntyi Villihelmestä löytyneen punaisen tähtikorun ohjeen avulla, Sinooperista ostetuilla helmillä. Ja pah minä tiesin mitään helmineuloista tai -langoista, mää ahersin ihan tavallisen ompeluneulan ja -langan kanssa :wink:. Onneksi on työvälineet hiukka parempia ja tulokset myös!
tarjanne
Swarovski-kuumeessa

Post by tarjanne » Sun Sep 11, 2005 18:18

Minä innostuin helmeilystä ristipistoilun kautta, jota olen harrastanut aika monta vuotta. Mirabilian malleissa käytetään paljon helmiä, joita sitten kertyi varastoonkin melkoisesti. Mietin tietysti, mitä muuta niistä voisi tehdä ja löysin netistä joitakin kivoja korumalleja. Kävin Riikka Santosen viikonloppukurssin muutama vuosi sitten, mutta silloin en kuitenkaan innostunut enempää. Jotakin kautta eksyin Villihelmen sivuille keväällä ja siitä innostus synty uudestaan.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Sun Sep 11, 2005 18:54

Minä kiinnostuin helmistä, kun näin viime talvena kirjakaupassa vierekkäin kaksi suomenkielistä helmityökirjaa (toinen oli Hurmaavat helmityöt ja toinen Helmityöt). Selailin niitä ja näin toisessa helmistä tehtyjä hiiriä - ja olin heti ihan myyty, hiirihullu kun olen :love: Päätin kokeilla helmitöitä, kun näyttivät niin kivoilta ne kaikki jutut niissä kirjoissa.. ja sillä tiellä ollaan edelleen :D Loppujen lopuksi helmieläinten teko ei ollut musta läheskään niin kivaa kuin korujen, mutta kyllä mulla eläimiäkin tulee silloin tällöin tehtyä.
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Sun Sep 11, 2005 20:28

tarjanne wrote:Minä innostuin helmeilystä ristipistoilun kautta, jota olen harrastanut aika monta vuotta.
Sama juttu. Surffailin ristipistoaiheisilla linkkisivuilla joskus vajaat kolme vuotta sitten, ja siellä oli linkki Helmimeren sivuille. Villihelmeä ei ollut silloin vielä olemassakaan, mutta Vera-Aleksalla oli vanha kotisivunsa, jonka ohjeilla ja Helmimeren valikoimilla koukutin itseni helmitöihin. Eka työ oli tosin peyoteputkiavaimenperä, mikä ei ehkä ollut helpoin mahdollinen aloitustyö. Ja tavallisella ompelulangalla ja neulalla tein, ja sen lisäksi veljen kalapakista viedyllä siimalla :D
Nina
aloittelee siemenhelmillä

Post by Nina » Sun Sep 11, 2005 23:28

Minä löysin helmet myös surffaillessa, minkä seurauksena tilasin Villihelmestä aloituspaketin. Samoihin aikoihin huomasin työväenopistossa helmikudontakurssin ja kävin sen viime syksyllä. Jo yhden vuoden aikana on helmivarastot kasvaneet huimasti ja mielenkiinnon kohteet ehtineet vaihtua useaan kertaan. Helmitöissä on ihanaa kun niistä löytää jatkuvasti uutta; erilaisia tekniikoita, helmiä jne. Olin viime vuoden ä-lomalla joten oli paljon paremmin aikaa tehdä koruja. Nyt kun olen taas töissä, niin huomaan että suunnitelmia on paljon enemmän kuin toteutuneita töitä :(

Nina
Päivi
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Päivi » Tue Sep 20, 2005 22:31

Mä taisin löytää Villihelmen sivut Kapiokirstun kautta. Näin helmihulluutta-sivuilla Morsiamen- ylpeys kaulakorun ja siitä se sitten lähti. Olisi kiva päästä jollekin kursille, mutta työni
rajoittaa aika ankarasti kaikkia noita ihania kursseja.
tuiru
Swarovski-kuumeessa

Post by tuiru » Fri Oct 21, 2005 8:48

Mä kans löysin helmet netin kautta. Näytti ihanalta ja pakko kokeilla.
Nyt oon ihan koukussa :ooh:
SummerRose
suunnittelee Balin-matkaa

Post by SummerRose » Fri Oct 21, 2005 9:35

löysin am. leimailulehden kautta :)
heidili
korukivikasan keskellä

Post by heidili » Fri Oct 21, 2005 9:45

Löysin piilevän helmihulluuteni noin kaksi kolme vuotta sitten. Minulle tuli siihen aikaan suuri käsityö-lehti ja siinä oli esittely Hurmaavat helmityöt kirjasta ja laitoin sen heti varaukseen kirjastosta (oli silloin uutuuskirja ja olin eka jonka sen varasi lähikirjastosta). Kokeilin kukkakaulakorua ja sen jälkeen kaikki on ollut yhtä "alamäkeä", jos niin voi sanoa. :lol: Harkinnut olen, että tilaisin jenkeistä bead and button tai bead style lehden, mutta opiskelijan kukkarolla ei ole vielä ollut varaa. Pitää katsoa, kun veronpalautukset tulevat.
Yhdelläkään kurssilla en ole käynyt, mutta pieni ajatus on käynyt päässäni, että pyrkisin opettamaan vaikka kansalaisopistossa muutaman kurssin. Mutta rohkeutta ei ole vielä löytynyt...
Marja
löytänyt aidot helmet

Post by Marja » Fri Oct 21, 2005 12:06

Minullakin alkoi helmiharrastus kukkaketjusta :D . Järjestin työpaikalleni yhden illan kurssin Helskyn kautta, opettaja oli Maiju Ahlgren. Hän taitaa vetää kursseja myös Espoon työväen opistossa. Sen jälkeen alkoi ahkera surffailu netissä, ensiksi Villihelmen sivuilta löytyvien linkkien kautta.
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Mon Nov 14, 2005 13:56

Napsaisin tästä ketjusta lehtiosan erikseen ja siirsin Parhaisiin resursseihin, jonne se aiheensa puolesta mielestäni sopii parhaiten :)
Tade
aloittelee siemenhelmillä

Post by Tade » Tue Nov 15, 2005 16:08

Tuntuu ihanalta, kun kaikkialta saa nyt lukea helmijuttuja. Itse sain n.5-v;na lankaa ja muovisia hedelmähelmiä, joista sai tehdä omia koruja. Innostus iski uudelleen 12-v:na, kun sain tädiltäni rikkoutuneita koruja, joista tein omia uusiokoruja. Käytin tavallista ompelulankaa ja -neuloja. Itse keksin solmut yms. muut jutut. En muista että olisin nähnyt missään muita helmitöitä tai niistä kertovia lehtijuttuja.
Kun siemenhelmiä alkoi löytyä kaupoista( oisko ollu 80-luvulla?) sain taas uuden innostuksen helmitöihin. Nyt tuntuu suorastaan ylelliseltä, että parin näpäytyksen päässä netisssä on koko maailma ideoita ja ohjeita täynnä...
Onkohan muita yhtä vanhoja "helmeilijöitä"? -siis nyt olen kohta 40v.
:lol:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Tue Nov 15, 2005 16:37

Tervetuloa, Tade :D Menepäs katsomaan tuota meidän Esittäytymisketjua - kyllä sieltä löytyy muitakin sun ikäluokan ihmisiä ;)
Post Reply