Kuinka paljon harrastus vie rahaa?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Kuinka paljon harrastus vie rahaa?

Post by mps » Wed Feb 03, 2010 14:22

Ehkä tätä on kysytty ennenkin, mutta en löytänyt.
Ihan uteliaisuuttani kysyn, että kuinka paljon käytätte keskimäärin rahaa koru harrastukseen kuukaudessa. Ja siis oikeesti harrastukseen, ei jos teet ammatiksi. Itselläni on nyt alkuvuodesta päässyt homma vähän käsistä.Mutta arvelisin, että vuoden aikana keskimäärin per kuukausi n.50€(rehellisyyden nimissä reilu 50€).
Mutta mulla menee kuukaudessa kangaskauppaan 200-300€, TOSIN, osa ammatin puolesta... :oops:
Ja sit vielä lankakaupat....
Mari
Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Kuinka paljon harrastus vie rahaa?

Post by Nunnuli » Wed Feb 03, 2010 14:30

Laskeskelin juuri, että tammikuussa meni huimat 350€, mutta se ei ole normaalia. Tuon takia tässä kuussa en osta mistään kaupasta mitään eli vaan jos kirpparilla myydään jtoain vastustamatonta. KEskiarvo vuodessa lienee jossain 100-150€ per kk.

muoks. Toki myös myyn joskus koruja, mutta myynti on muutaman satasen vuodessa, joten se ei näihin tilauksiin vaikuta. Myyntikorut teen jämistä.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
@nu

Post by @nu » Wed Feb 03, 2010 15:08

On tämä pohdituttanut ennenkin...
viewtopic.php?f=12&t=541 :wink:

Voin lisätä, etä mulla menee sellainen 40-50 e/kk. Minusta ihan ok kun ei muuta maksullista harrastusta ole.
Last edited by @nu on Wed Feb 03, 2010 20:46, edited 1 time in total.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Feb 03, 2010 15:52

No minä olin muistavinani, että tästä on puhuttu :) Ei vaan ihan kaikkea voi tarkasti enää muistaa kun on jokunen tuhat kommenttia kirjoittanut.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
kompiainen

Post by kompiainen » Wed Feb 03, 2010 16:48

Toisaalta vuoden 2006 jälkeen, mun summa on ainakin huomattavasti.... öööö... muuttunut. ;)
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Sassenach

Post by Sassenach » Wed Feb 03, 2010 17:55

kompiainen wrote:Toisaalta vuoden 2006 jälkeen, mun summa on ainakin huomattavasti.... öööö... muuttunut. ;)
Näin voisi asian todellakin ilmaista :lol:
Materiaaleja en lähde nyt tältä vuodelta vielä erittelemään, mutta perjantaina hain postista rummun (hillittyä hyppelehdintää ja hihkuntaa) maanantai-iltana tilasin Arilta kuulat ja Metalluxit ja äsken, töistä tullessa, ne jo kökötti tossa pöydällä.
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Piita

Post by Piita » Wed Feb 03, 2010 21:07

Sillon kun tein vielä harrastuksena niin tais liikkua siellä 80-150€ tienoilla... Välillä karkas pikkasen mopo käsistä... :lol: ja sillon myin tuttaville satunnaisesti, se kattoi vain murto-osan helmiostoista, mutta sai paremmalla omalla tunnolla ostaa sitten tupla verran... :wink:
Silloin ajattelin että kun en tuhlaa muuten itteeni, en polta enkä voi sanoa juovani, eli baariin ei mene rahaa, en käynyt silloin säännöllisesti kampaajalla ja vaatteitakin ostelin suht harvoin niin surutta tilailin ja tuhlasin sitten helmiin. Eikä ole kaduttanut! 8)
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Karneoli

Post by Karneoli » Wed Feb 03, 2010 22:12

Mulla on tammikuussa mennyt tähän saakka n. 400e, tosin tammikuulle on nyt osunut 4 kimppaa ja 3 omaa hopea tilausta, joista tavarat taas kestää ikuisuuden, normaali on varmaan sellainen 80-100e/kk.
adatodesing.blogspot.com
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by kanelipipari » Thu Feb 04, 2010 10:48

Aloitin koruharrastuksen viimevuoden tammikuussa ja viimevuoden harrastusmenot olivat sitten yhteensä ehkä noin 1500 - 2000EUR, kun piti tietysti hommata niin paljon kaikkia perusjuttuja ja kerätä hyvä valikoima helmiä, että on sitten mistä tehdä kun idea iskee.
Tänävuonna toivottavasti menee vähän vähemmän rahaa. Tai sitten ei. Vielä puuttuu monenlaisia työvälineitä ja monenlaisia helmiä. Uusi kamerakin pitäisi hommata korujen kuvaamista varten.
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Millainen

Post by Millainen » Thu Feb 04, 2010 11:25

Minä en oikein edes haluaisi ajatella tätä asiaa.
Se sattuu liikaa :)

Mutta ihan vakavissaan, olen vähän samoilla linjoilla kuin Piita: en polta enkä juurikaan käy baareissa tms. eli voin ihan hyvällä omalla tunnolla pistää kaiken helmiin.
Helmisusi

Post by Helmisusi » Thu Feb 04, 2010 11:28

Keskimäärin 50 € kuussa, jos tasaan vuoden ostokset. Nyt on ollut kyllä aika vastustamaton joulu- ja tammikuu tuolla kirpparin puolella. :oops:
Sallin sen itselleni, koska en käy baareissa enkä kampaajalla, vaatteitakin ostan harvakseen. Langat ovat toinen intohimo, mutta tänä vuonna taitaa olla "en osta yhtään kerää" -vuosi. Viime vuonna tuli hankittua oikein olan takaa lankoja, lahjaksikin sain muutaman kerän. :D
mps

Post by mps » Thu Feb 04, 2010 11:48

Ihan sivu huomautuksena täytyy sanoa, että ompa raitista sakkia. Minä myös perustelen ostoksiani sillä että kun en juo ja polta, niin ei mene rahaa turhuuksiin. Vaatteet teen kaikki itse. Kankaiden, lankojen ja korutarvikkeiden lisäksi rahaa menee kenkiin, mutta hyvät kengät nyt on itsestään selvyys.(Se, että niitä on lähes sata paria, ei kuulu tähän millään tavalla :shock: !)
Mari
Millainen

Post by Millainen » Thu Feb 04, 2010 11:51

Hehe mä jätin ihan tietoisesti kengät mainitsematta. Eihän tästä elämästä mitään tulisi ilman kunnon kokoelmaa :)
Ja käsilaukut, ne ovat vähintäänkin helmien veroisia rahasyöppöjä.

Sit mietitäänkin että missä tilaisuudessa niitä kaikkia ihania hankittuja vaatteita ja etenkin kenkiä voisi käyttää, kun ei baareissa juokse :D
Minun kenkähankintani nimittäin eivät useinkaan ole niitä käytännöllisimpiä...
Nunnuli

Post by Nunnuli » Thu Feb 04, 2010 11:53

On kyllä pako kommentoida, että minä selitän menot sillä, että omaan hyvään oloonsa saa laittaa rahaa juuri niin paljon kuin vain pystyy. Minä en ole raitis.. en millään muotoa; tupakka palaa ja olut maistuu, vaatteita ostelen ja kenkiä ja laukkuja, mutta kyllä minä silti sijoitan helmiin ja hopeisiin. Harrastaminen saakin maksaa, koska se on terapiaa :nod: (ihan niinkuin shoppailukin :D)
mps

Post by mps » Thu Feb 04, 2010 12:24

Sama juttu noiden kenkien kanssa, missä niitä hienouksia käyttää, kun ei missään juokse? Nykyään on sentään välilä virallisia tilaisuuksia mihin pitää pukeutua. Joo, ja tottahan omaan itseensä saa sijoittaa! Mutta ihmisillä vaan yleensä on tarve selitellä.. Mä olen sitä mieltä, että kun perhe on ruokittu, loput rahat voi vallan hyvin sijoittaa itseensä. Ja jos ei ole perhettä, niin sittenhän on vapaa tekemään mitä itse haluaa.
Mari
Post Reply