OT-löpinät VOL 24

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
nekka
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinät VOL 24

Post by nekka » Tue Jun 29, 2010 19:01

Pätkä wrote:...Oli melkoinen repertuaari! Niillä olis monenmoista saanu hopealevyynkin tehtyä...
No et sitten pyytänyt käytettyjä..?..roskiin ne niiltä menee...
Tarjuli
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Tarjuli » Tue Jun 29, 2010 19:17

Siis mitkä kaikki niistä värkeistä on kertakäyttöisiä?

Kohta kaikki helmettiläiset hamstraa hammaslääkäriaikoja :mrgreen:
Mielikuvitus on tietoa tärkeämpi -Albert Einstein-
Pentsa1
lasihelmien lumoissa

Post by Pentsa1 » Tue Jun 29, 2010 20:39

Hyvä että huomasitte nuo rapsuttimet ja poranterät. Julkisella puolella on ilmeisesti lähes kaikki poranterät ja osa koukuista
kertakäyttöisiä,ja kun on hyvät suhteet hoitajiin(suuhygienisti :twisted: )niin niitä teriä saa kyllä ilman tai pientä lahjontaa
käyttäen.Minullakin on näitä poranteriä(jyrsin ja timantti)loppuelämäksi :wtg: Viimeksi käydessäni sain näitä rapsuttimia/kuokkuja
ison laatikon
Kaikkea pitä kokeilla
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Jun 30, 2010 7:48

Tarjuli wrote:Kohta kaikki helmettiläiset hamstraa hammaslääkäriaikoja :mrgreen:
Voihan sitä yrittää...
Mä olen ollut jonotuslistalla yli puoli vuotta, enkä ole juuri siellä edennyt. Ylöjärvi tuntuu käytännössä lakkauttaneen julkisen hammashuollon, siltä se ainakin tuntuu :? Siellä on siis niin paljon asiakkaita ja pitkä jono, että ovat lakanneet antamasta aikoja, antavat vaan niitä jonotusnumeroita, joilla pääsee jonottamaan hoitoaikaa. Tuntuu ihan järjettömältä. Suomessa on yritetty aina pitää purukalustot hyvässä kunnossa, mutta kyllä tämmöinen rapauttaa koko hienon järjestelmän. Kai ne sentään lasten ja koululaisten hampaat yrittää hoitaa joten kuten.

Sorry avautuminen, mutta tässä just yks päivä mietin että onkohan pakko varailla yksityiselle aikaa kun pelottaa että hampaat lahoaa suoraan suuhun vaikka kuinka harjaa ja yrittää rassata hammaslangalla.

Mutta alkuperäinen aihe kuulostaa hyvältä. Hitsi kun ei taida olla yhtään tuttua hammaslääkäriä/hoitajaa...
Meiju
löytänyt aidot helmet

Post by Meiju » Wed Jun 30, 2010 8:22

Oulussa YTHS:llä sama juttu. Laittoivat huhtikuussa jonoon, ilmoittavat sitten kun saan soittaa ja varata aikaa hammashuoltoon, kuulemma joskus syyskuussa mahdollisesti tulee tekstiviesti.
Michli
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Michli » Wed Jun 30, 2010 8:23

Joo noita hammaslääkärin teriä suositteli koulussakin opettajat hamstraamaan, käy ilmeisesti dremeliin aika kivasti..
Nyt on paineita, 38 sormusta, 8 kaulakoruu, 5 rintakoruu ja 7 parii korviksia oon tässä ihan puolen tunnin sisään kiikuttamassa myyntinäyttelyyn.. ihka eka myyntinäyttely miulle!! Palautetta odotellessa... :) jännäillään....hrrr :nod:
Eowyn
Ylläpito

Post by Eowyn » Wed Jun 30, 2010 10:12

Minä olen luopunut yleisestä hammashuollosta jo muistaakseni 2005. Tämmöiselle pienituloiselle yrittäjäntekeleelle se kyllä tekee ihan kohtalaisen loven tiliin kerran vuodessa, mutta on se ollut minusta sen arvoistakin. Ja varsinkin nyt, kun vuosi sitten vaihdoin hammaslääkäriasemaa ja löysin itselleni ihan täydellisen hammaslääkärin, joka on sitä paitsi vielä selvästi halvempi kuin aiempi Mehiläisen lääkäri, olen hyyyyvin tyytyväinen. :nod: Yksityiselläkään se lasku ei ole erityisen paha, jos kyse on ihan perushammashuollosta, ja sellaisenahan se yleensä pysyy, jos hampaitaan hoitaa ja käy säännöllisesti ne tarkastuttamassa. Muistaakseni viime syksynä maksoin suuhygienistikäynnistä n. 40 euroa, mikä ei ollut minusta lainkaan paha summa siitä, että ultraäänellä poistettiin hammaskivet ja kaikki rassattiin puhtaaksi.

Mistä tulikin mieleeni, että pitäisi varmaan varata vuositarkastusaika nyt heinäkuussa, kun voisi jo kuvitella olevansa oksentamatta, kun joku tunkee käpälänsä mun suuhuni. :roll:
"I never get involved with my own life. It's too much trouble."
(Michael Garibaldi, Babylon 5)
peikko

Post by peikko » Wed Jun 30, 2010 10:27

Kyllä Vantaallakin on sellainen seitsemän kuukauden jono perushammashoitoon. Lähettävät sitten lapun kotiin, kun on aika mennä. Taitaa olla kaikkialla Suomessa sama tilanne. Joku ei oikein ajatellut seurauksia, kun säätivät että kaikki kansalaiset kuuluvat kunnallisen hoidon piiriin. Ennen sitä taisi olla kaikki vuodesta -69 lähtien syntyneet oikeutettuja myös aikuisina. Onhan se tietysti reilumpaa niin, mutta kun ei todellakaan ole yksityiseen varaa, ei jaksa naurattaa. Hoidon laatu on mielestäni kyllä hyvä. Yksi hassu ero Tanskan ja Suomen hammaslääkäreissä on: Tanskassa käsketään kaksi kertaa vuodessa tarkastukseen, Suomessa joka toinen vuosi :raaps:
Tärkeintä on oikea lääkitys.

Peikko ja Keijukainen - kotisivut
Peikonpesä - blogi
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Wed Jun 30, 2010 11:50

Mä ostin kovametalliporia päältä:
http://drillcity.stores.yahoo.net/

Teroitetut eivät ole kalliita ja ovat ihan ok. Noita ei oikein voi käyttää kuin poraustelineessä.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Jun 30, 2010 14:48

Tuolla on myös yksi hyvä kovametalliterien valmistaja & kauppias:
http://www.cobracarbide.com/home.htm

Jalometallikäytössä nuo kovametalliterät ovat usein aivan tarpeettomia (yleensä niitä käytetään teräkselle ym. hankalille materiaaleille), mutta joissain jyrsinterissä (tiheähampaiset burr-tyyliset terät) tuo kovametalli on tarpeen jalometalleillekin. Kaikki muut terät kannattaisi mun mielestä hankkia HSS:stä tai työkaluteräksestä valmistettuna.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Wed Jun 30, 2010 15:24

Kiitti linkistä, löytyi valitettavan paljon ostettavaa.

Mä käytän (puuporanterien lisäksi) aika paljon noita uudelleen teroitettuja karbiditeriä ihan hinnan vuoksi. Esimerkiksi 1 mm terä maksaa vain .84 USD ja noi saa tylsymään vain karkaistu teräs ja lasikuitu. Lisäksi noita saa tuumakoossa hyvin ja kun monet puukkoaihiot on varustettu tuumakokoisilla rei'illä niin noi ovat hyvä vaihtoehto. Sama pienoissorvin kanssa, karbiditerät ovat jäykkiä ja eivät vaella niin paljoa.

Mä poraan käytännössä kaikki pienemmät reiät Proxxonin IB/E -poralla ja porajalustalla. Nahan poraamiseen mulla on Lidlin halpispienoispora ja HSS-teriä kun ne eivät katkea niin helposti. Sama roikkamoottorin kanssa vaikka sillä ei kovinkaan montaa reikää tule vuodessa porattua.
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Wed Jun 30, 2010 18:36

Meiju wrote:Oulussa YTHS:llä sama juttu. Laittoivat huhtikuussa jonoon, ilmoittavat sitten kun saan soittaa ja varata aikaa hammashuoltoon, kuulemma joskus syyskuussa mahdollisesti tulee tekstiviesti.
Tilanteet varmaan vaihtelee kaupungeittain ja ajoittain... mä olin aikaan ihan mielettömän tyytyväinen YTHS:n palveluihin, sekä hammashuoltoon että kaikkeen muuhunkin. Jos paikka irtosi niin heti pääsi hoitoon, ja kaikki neljä viisaudenhammastakin operoivat naurettavan halvalla (no, ei se opiskelijaa aina naurattanut sekään lasku, mutta ihan mitätön se oli oikeasti). Pääsin myös allergiatesteihin ja silmälääkärille YTHS:n kautta jonnekin yksityisille lääkäreille kun heillä itsellään ei noita palveluja ollut. Tuo on muuten monille yksi parhaista syistä roikkua opiskelijana vielä... vähän... aikaa... :mrgreen:

Kyllä mä ihan tosissaan sitä yksityistä olen harkinnut, mutta täällä on kuulemma suhteettoman pitkät jonot niillekin, just tuon julkisen puolen jonon takia. Niin, ja olivat pikkuisen helpottaneet sitä julkisen jonoa jakamalla jotain hammashoitoseteleitä käytettäväksi yksityisillä. Eivät vaan noitakaan voi kai jakaa kovin paljon, kun ei ole tarpeeksi rahaa :?

Mulla olisi muuten pitkästä aikaa inspiraatio tehdä jotein helmistä... tekisi mieli tilata sellaisia kyniä, joiden varteen saa pujotettua helmiä. Niihin voisi viritellä jotain peyote-putkea :idea2:
Meiju
löytänyt aidot helmet

Post by Meiju » Wed Jun 30, 2010 19:10

^Kyllä juu, muuten olen oikein tyytyväinen YTHS:n palvelujen käyttäjä ollut koko opiskelujen ajan. Viisurit on poistettu kaikki, viimeisin leikkaamalla vuosi sitten. Eipähän tarvi maksella kalliita kirurgimaksuja sitten myöhemmin :)
Maikki

Post by Maikki » Wed Jun 30, 2010 22:30

Juu, minäkin kävin legoni hoidattamassa kuntoon viimeisenä talvena opiskelijana ollessa, ja nuo allergiatestit ja silmälääkäripalvelut sain juohevasti ja käytin myös aikoinaan. Samassa yliopistossahan me tosin Hennan kanssa olemme opiskelleetkin. Sillä silmälääkärillä, jolle silloin ohjattiin, olen käynyt myös sen jälkeen ihan oikean hinnan maksaen, jännittää vaan aina, että onko vielä töissä, kun ei ihan nuori ole. Pitäisikin syksyllä taas mennä, on sen verran monta vuotta viime kerrasta.

Viime kesänä kävin eka kertaa yksityisellä hammaslääkärillä, kun totesin, että jos perheen koululainenkin saa ajan vasta liki puolen vuoden päähän, niin mitenköhän itselle olisi käynyt! Maksoi kyllä ihan sikana se yksityinen, mutta tehtiinkin sitten isompi paikanvaihto-operaatio.
Leikin tulella
Sundance

Post by Sundance » Wed Jun 30, 2010 23:30

Mä olen käynyt yksityisellä hammaslääkärillä jo vuodesta 1984, kallistahan se on kunnalliseen hammashoitoon verrattuna ,mutta mun hammaslääkärikammoni on sitä pahinta sorttia ( :twisted: kiitos kouluaikaisen hirviöhammaslääkärin jolla jouduin pakosta käymään kuusi vuotta, kiitos vaan Alli :grrr: )...
Kerran kävin talvella terv. keskuksessa, mutta sain välikaisen paikan hampaaseeni, lopullinen piti laittaa siellä, mutta aikoja siirreltiin , enkä milloinkaan saanut siellä sitä paikkausta hoidatettua loppuun, joten viimeisimmän soiton jälkeen kun aika peruttiin sieltä käsin, totesin * pitäkää tunkkinne * prkle :huh:

Käyn taas yksityisellä, enkä aio enää edes yrittää kunnalliseen hammashoitoon . olipas vuodatus :raaps:
Locked