OT-löpinät VOL 24

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
tinka
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinät VOL 24

Post by tinka » Mon Jul 05, 2010 12:58

Hyvä Turkoosi :lol2:

Tarjuli: Ei meillä oo Ranskalainen auto vaan ihan Saksalainen Wolsku Dieceli.
Veikkaan että hehkut siinä vetelee viimesiä ja haluaa uusiutua, mutku tuo ukkokulta ei taho ottaa minua auton vika-asioissa koskaa vakavasti :? HÖ!

DIS... todella söpöliinit shettis-kuvat.
Halusin ite 12-vuotiaana tuommosen ruskeavalkoisen varsan, mutta ku ei ollu vapaita tallipaikkoja ("niin mulle seliteltiin :lol: ") missää lähellä. Se varsa olis maksanut vain tuhat mummoo... eli sen ikäselle hirviästi sillon ja tänä päivänä se olis "ilimanen" suurinpiirtein :) Nyt olen oikeastaan onnellinen, etten sitä saanukkaa, koska luulen, että mielenkiinto olis tyssänny sen ikäsenä siihen jonkin ajan kuluttua.
Raiisa

Post by Raiisa » Mon Jul 05, 2010 14:03

tinka wrote:Hyvä Turkoosi :lol2:

Veikkaan että hehkut siinä vetelee viimesiä ja haluaa uusiutua, mutku tuo ukkokulta ei taho ottaa minua auton vika-asioissa koskaa vakavasti :? HÖ!.
Tai sitten hehkusulake on palanut, mulla oli joskus diesel golf ja se ei lähtenyt kesäkuumalla käymään, kuin piuhan päästä, kun hehkusulake oli kärähtänyt. Se nyt kyllä oli kasikytluvun auto, tiedä onko näissä uusissa mitään hehkusulaketta. :roll:
Image
mrx
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by mrx » Mon Jul 05, 2010 16:22

Raiisa wrote:
tinka wrote:Hyvä Turkoosi :lol2:

Veikkaan että hehkut siinä vetelee viimesiä ja haluaa uusiutua, mutku tuo ukkokulta ei taho ottaa minua auton vika-asioissa koskaa vakavasti :? HÖ!.
Tai sitten hehkusulake on palanut, mulla oli joskus diesel golf ja se ei lähtenyt kesäkuumalla käymään, kuin piuhan päästä, kun hehkusulake oli kärähtänyt. Se nyt kyllä oli kasikytluvun auto, tiedä onko näissä uusissa mitään hehkusulaketta. :roll:
Hehkutulppa. WW hehkutulppa kustantaa 10 euroa Biltemassa, kuvittelisin että tuota ilman ei dieseli pelaa (aiemmin on ollut myös hehkukupuja, jotka lämmitettiin polttolampulla hehkuun ...). Paremmat jonkin verran enemmän.

Oireena toimimattomiin hehkutulppiin antavat savutusta kylmänä, käynnistymättömuutta ja epätasaista käyntiä.
Othel

Post by Othel » Mon Jul 05, 2010 16:50

No hitsit, kun kerran kaikki Helmetissä tiedetään niin:
uskallanko ajaa autolla, jossa keltainen moottorivaroitusmerkki kojetaulussa palaa?

Sain korjaamolta ajan vasta reilun viikon päästä, asentajia lomalla. Setä puhelimessa sanoi, että voi ajaa, jos kulkee normaalisti. Minä kysymään, että millä tavalla ei saisi kulkea, ja se vain tympääntyneesti, että epänormaalisti...
Olisi ollut kiva lomalla vähän kuljeskella, ja ennen kaikkea: pakko päästä 37 km päähän tallille joka päivä!
Raiisa

Post by Raiisa » Mon Jul 05, 2010 16:59

Juuh, tiedän että dieselautoissa on hehkutulpat, mutta ainakin siinä Golffissa joka minulla oli oli vielä erikseen hehkusulake, sellainen olematon pelliläpyskä moottoritilan etupellissä ja oli palanut karrelle, irtipoikki ja sen kun vaihtoi niin johan hyrräsi taas. Hehkutulppiaei tullut silloin edes mieleen epäillä, koska ne oli juuri vaihdettu ja kun hehkun valo ei lakannut palamasta ollenkaan.
Image
Raiisa

Post by Raiisa » Mon Jul 05, 2010 17:02

Othel wrote:No hitsit, kun kerran kaikki Helmetissä tiedetään niin:
uskallanko ajaa autolla, jossa keltainen moottorivaroitusmerkki kojetaulussa palaa?

Sain korjaamolta ajan vasta reilun viikon päästä, asentajia lomalla. Setä puhelimessa sanoi, että voi ajaa, jos kulkee normaalisti. Minä kysymään, että millä tavalla ei saisi kulkea, ja se vain tympääntyneesti, että epänormaalisti...
Olisi ollut kiva lomalla vähän kuljeskella, ja ennen kaikkea: pakko päästä 37 km päähän tallille joka päivä!
Minkä merkkinen auto? Ainakin meidän nykyisellä golffilla saa ajaa jos valo palaa, mutta jos se vilkkuu niin sitten ei saa. Yleensä meillä se valo sammuu muutaman starttauksen jälkeen ja saattaa taas syttyä jonkun ajan päästä. VW merkkikorjaamolta kysyin asiaa, kun vaiva ensimmäisenkerran tuli vastaan ja eipä tuo vielä levinnyt ole.
Image
Othel

Post by Othel » Mon Jul 05, 2010 17:09

Raiisa, tukihenkilö siemenhelmissä ja automobiileissä!
Tämä on Nissan Primera, saman värinen kuin enkeliheppa tuossa vieressä... Se tympääntynyt setä tosiaan sanoi, että yhtenäinen palaminen on ok, vilkkuminen huonompi juttu. Siis kohti heppalaa - eikä sitten vilkuta.
tinka

Post by tinka » Mon Jul 05, 2010 18:38

Juu kyllä se sulake oli ehyt siellä konepellin alla. Se me katottiin jo heti ku auto vaan sahas eikä hörähtäny käyntiin :D

Mutta nuo mrx:n mainittemat oireet on löytyy kyllä, eli arvelisin niitten perusteella diagnoosiksi just tuota tuluppaa.
Täytyy kahtoa huoltokirjasta onko sitä koskaa ees vaihettu :lol: :oops:

Tuo kulukuväline on Wolsvagenin Carsport eli bussimalli, jonka olemme muuttanu matkailuautoksi ihan verojen ja vakkuutusten takia :) Säästöä vuojessa n.650€ :D
amorosa

Post by amorosa » Mon Jul 05, 2010 18:58

DIS: aivan ihania nelikavioita :jippii: :love: :nod: :jippii: . Kiva kun laitoit kuvia :love: :love: .
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Penny
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Penny » Mon Jul 05, 2010 19:41

Pistin ukkoni lukemaan tuon Volkkarin käynnistymisongelmakeskustelun ja hän pyysi kysymään, kun käynnistät autoa, lupaako se edes (eli pyörittääkö) ja jos se käynnistyy niin käykö tasaisesti ja savuttaako. Mahdollisia vikoja puola, hehkutulpat, starttimoottori ja venttiilivälykset (älkää kysykö mitä ne on!). Lupasi kommentoida lisää jos saa lisätietoja...
Selitykseksi tähän, että tuo meidän ukko on aikamoinen volkkarispesialisti vaikka ammatti onkin ihan muulta alalta. Meillä on volkkareita enemmän kuin laki sallii, tällä hetkellä vanhin vm -68
tinka

Post by tinka » Mon Jul 05, 2010 21:47

:lol2: Koska viihymme täällä Helmetissä... keskustelemme myös autoista ja niitten ongelmallisista vikalistoista ja korjauksista hyyyyyviin sujuvasti :rofl: ja saamme myös vastaukset näihinkin ongelmiin täältä sujuvasti :rofl:
Vink :wink: vink Outi :D Voisimmeko saada myös oman osion autokeskusteluille tänne Helmettiin :rofl:

Mitä sitä suotta korjaamolle vie :lol2: :rofl: Ei oo ketuttanu ennää olleskaa vaikka se "hajoski" :mrgreen:

Täytyy ekaks vaihtaa tuluppapuoli kuntoon ja kahtoa sitte menikö oireet ohi :D Jos ei... siirytään sitte seuraavaan osaseen..

Kyllä se hirnuu eli sahaa eli pyörittää startatessa hetken... mutta lähtee toistaseksi kyllä sitte ihan kylymänäki käyntiin ja jos ei nii viimestään puolentunnin roikassa olon jäläkeen :wtg: Nakkaa kyllä usvapilivenhattaran perästään leijumaan kylymäkäynnistyksen yhteyessä.
Lämpimänä käynnistyy ihan normaalisti. Käyntiääni on turbottomalle dieselille ihan tyypillinen eli normaali :wtg:
mustikkainen

Post by mustikkainen » Tue Jul 06, 2010 14:42

Heh, meilläkin sattui eräällä reissulla niin, että entisen Golfin kojelautaan syttyi merkkivalo, ohjekirja sanoi että piti ajaa suoraan lähimmälle VW -merkkikorjaamolle. Oltiin silloin Naantalissa viikonloppureissulla kun oltiin vuokrattu mökki. Eikä sitten syttynyt lainkaan koko auto. Ehkä jopa kymmenien minuuttien yrittämisen jälkeen auto vihdoin käynnistyi, ja päätettiin lähteä suoraan kotiin kun kerran vielä sillä hetkellä toimi, vaikka yksi maksettu yö oltaisiin voitu mökissä vielä olla. Yötä vasten sitten ajeltiin kotiin ja päästin perille asti ongelmitta. Seuraavana päivänä sitten huoltoon.

Minullakin on kysymys, se ei kyllä liity autoihin mutta kuitenkin... Siivosin ja luuttusin saunan eteisen (mitä muutakaan sitä tekisi yli 26 asteen helteessä ja toisena kesälomapäivänä... :mrgreen: ) ja sain idean pestä pyykinpesukoneemme 90 asteessa, nyt kun kerran suurempaa siivousta tein. En edes muista koska sellaista olisi ennen tehty. (siis putsattu pesukonetta) Siispä heitin mututuntumalla 100 g sitruunahappoa pesujauhelokeroon ja koneen pyörimään. Luin netistä, että nyt kone pitäisi vielä käyttää normaalipesulla ilman pyykkiä tavallisen pyykinpesuaineen kanssa. Ongelmana on, että olen lopettanut kokonaan tavallisen pesu- ja huuhteluaineiden käytön. Niiden sijasta pesen kaikki pyykit pesupähkinöillä. Voikohan siis heittää koneeseen noita pesupähkinöitä tavallisen pyykinpesuaineen sijasta? :raaps:
just bead it.
murjo
suunnittelee Balin-matkaa

Post by murjo » Tue Jul 06, 2010 15:03

mustikkainen.. itse olen pessyt koneen 2-3 ruokalusikallisella sitruunahappoa, tiiä tuota mistä määrän olen lukenut ? mutta uskoisin että voisit "huuhtaista" pesukoneen tavallisella ohjelmalla ilman pesuainetta. en laittaisi pesupähkinöitä ollenkaan koneeseen.
kompiainen

Post by kompiainen » Tue Jul 06, 2010 15:23

Pesupähkinöistä en kyllä osaa sanoa, ajaisiko ne saman asian tyhjiltään kuin tavallinen pyykinpesuaine. Mutta esim. Martat neuvovat huuhtelemaan koneen esim. ylimääräisellä huuhtelulla: http://www.martat.fi.x.optinet.fi/neuvo ... yykkikone/

Niin ja siellähän se 100 gramman ohjekin oli, jota olen itsekin käyttänyt ja ihmisille suositellut.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
mustikkainen

Post by mustikkainen » Tue Jul 06, 2010 15:33

Kiitoksia vastauksesta murjo ja kompiainen. :) Taidanpa laittaa sen sitten ihan tavalliselle pesuohjelmalle ilman mitään.. Tuon toisen pesun tarkoituksena on muutenkin ilmeisesti huuhdella loputkin sitruunahapot pois. Marttojen sivuilta katsoinkin tuon ohjeen, mutta olin lukevinani että pitää huuhdella pesuaineen kera. Tuossa kompiaisen linkittämällä sivulla ei puhuttu sellaisesta mitään.. Eikun kas vain, Marttasivut ovatkin erilaiset. Tässä se sivu mistä itse löysin ohjeen: http://www.martat.fi/neuvot_arkeen/kodi ... puhdistus/

Riittääköhän ihan vaikka 40 asteen pikapesu tuohon huuhteluun?

Voin muuten lämpimästi suositella pesupähkinöitä. Pähkinöitä laitetaan vaikka sukkaan tai pieneen suljettavaa puuvillapussukkaan pyykkien sekaan, mitään muuta ei tarvita. Pyykit eivät haise kerrassaan yhtään miltään, vain ihanan puhtailta. Itse kun ennen sain välillä päänsärkyä pesuaineelta tuoksuvista vaatteista. Mutta näihin pähkinöihin olen todella tyytyväinen, en ole todellakaan vaihtamassa takaisin tavallisiin pesuaineisiin.. Ja puhdastakin tulee! :wink:
just bead it.
Locked