OT-löpinät VOL 24

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
pisara
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinät VOL 24

Post by pisara » Wed Aug 25, 2010 10:02

katselin näitä youtubin videon pätkiä myrskyn raivoamisesta ja juu.. kyllä hirvittää nyt vielä enemmän. Pienimuotoisella kesäloma-/motocrosskisareissulla oltuamme, oli Siilinjärvelle mentäessä Suolahden jälkeen kaistaleita niitettyä metsää eikä voinut oikein uskoa silmiään. Niinhän sitä sitten "loma" meni taivaanrantaa seuratessa eikä todellakaan haaveillessa :huh: onkohan meidän kesät nyt tämmöisiä...täytyy auto pakata eloonjäämistavaralla, moottorisahasta lähtien kun pitemmälle lähteepi. :wink:
mitäpä sitä ei pieni ihminen kauniiden helmien vuoksi tekisi :)
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Wed Aug 25, 2010 14:14

Saattaapi olla pysyvämpikin juttu. Teksti-tv:ssä oli juttu, jonka mukaan ilmiö aiheutui siitä, että suihkuvirtaukset
tukkiutuivat Rossbyn aaltoilun vuoksi.

Suomeksi tuo on kai jotenkin näin: Jos ilmaston lämpeneminen lisää Rossbyn aaltoilua niin näitä tämän vuoden ilmiöitä on odotettavissa
tulevaisuudessakin. En mä asiasta oikeasti mitään tiedä ... .
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by anzu » Sun Aug 29, 2010 22:43

Se on sitte viimein valamis, sitä vaille että joku heilutta maaliruiskuu ja kuvaki löytyy Tämän klikkauksen takaa

Niin ja suurin osa jokkiskaudestaki alakaa oleen takana jne.

Eli jos mä pääsisin jo ens viikolla mun helemien ääreen, ku ne on kiivaasti huudellu mulle toista viikkoa :D
-anzu
anzu

Post by anzu » Sun Aug 29, 2010 22:47

mrx wrote:Saattaapi olla pysyvämpikin juttu. Teksti-tv:ssä oli juttu, jonka mukaan ilmiö aiheutui siitä, että suihkuvirtaukset
Tähän viel lisäten, ettei oo suihkuvirtaus vaan SYÖKSYVIRTAUS.. ja täältä lisää säätermeistä..
Lainaus, täältä sivulta: http://www.flcenter.net/forum/26/1161

SYÖKSYVIRTAUS - Ukkospilvestä laskeva voimakas kylmä ilmavirtaus. Puut kaatuvat yhdensuuntaisesti. Syöksyvirtauksen etureuna on puuskarintama, johon voi liittyä joskus tornadomaisia gustnadoja eli puuskarintamapyörteitä. Syöksyvirtaus on yleensä hetkellinen, muutaman sekunnin kestävä ilmiö. Syöksyvirtauksia voi olla myös useita peräkkäin.

UKKOSPUUSKA - Kts. syöksyvirtaus.

SUIHKUVIRTAUS - Joskus huomaa, että jotkut sekoittavat termin syöksyvirtaukseen vaikka kyse on täysin eri asiasta. Suihkuvirtaukset etenevät 5-12 kilometrin korkeudella ylätroposfäärissä. Muunmuassa suihkukoneet käyttävät näitä erittäin voimakkaita (nopeus jopa 120m/s) virtauksia edukseen.
-anzu
Penny

Post by Penny » Mon Aug 30, 2010 10:12

Terveiset Amsterdamista. Sateista, mutta muuten mukavaa vaikka onkin tyomatka. Tanaan jossain vaiheessa yritan tehda helmiostoksiakin ja suunnitelmissa myos jalokivimuseossa kaynti, jos vain suinkin ehdin.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Tue Aug 31, 2010 6:50

anzu wrote:
mrx wrote:Saattaapi olla pysyvämpikin juttu. Teksti-tv:ssä oli juttu, jonka mukaan ilmiö aiheutui siitä, että suihkuvirtaukset
Tähän viel lisäten, ettei oo suihkuvirtaus vaan SYÖKSYVIRTAUS.. ja täältä lisää säätermeistä..
Lainaus, täältä sivulta: http://www.flcenter.net/forum/26/1161

SYÖKSYVIRTAUS - Ukkospilvestä laskeva voimakas kylmä ilmavirtaus. Puut kaatuvat yhdensuuntaisesti. Syöksyvirtauksen etureuna on puuskarintama, johon voi liittyä joskus tornadomaisia gustnadoja eli puuskarintamapyörteitä. Syöksyvirtaus on yleensä hetkellinen, muutaman sekunnin kestävä ilmiö. Syöksyvirtauksia voi olla myös useita peräkkäin.

UKKOSPUUSKA - Kts. syöksyvirtaus.

SUIHKUVIRTAUS - Joskus huomaa, että jotkut sekoittavat termin syöksyvirtaukseen vaikka kyse on täysin eri asiasta. Suihkuvirtaukset etenevät 5-12 kilometrin korkeudella ylätroposfäärissä. Muunmuassa suihkukoneet käyttävät näitä erittäin voimakkaita (nopeus jopa 120m/s) virtauksia edukseen.
Jep, kyse on nimenomaan tuosta suihkuvirtauksesta, se ei oikeasti ole edes säätermi vaan enempi ilmastotermi (tai jotain siltä väliltä). Tuota Rossbyn aaltoilua täytyy lueskella enempi mutta tuo suihkuvirtaus vaikuttaa aika paljon säähän ja nyt onkin mielenkiintoista ovatko muutokset siinä pysyviä vai ei. Wikipediassa on ihan hyvä artikkeli asiasta, varsinkin viimeistä kuvaa kantsii katsoa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suihkuvirtaus

Jostain jotain luin, että suihkuvirtauksissa olisi tapahtunut muutoksia viimeisen 50 vuoden aikana paljonkin mutta kun ilmiöstä ei ole tiedettykään kovin pitkään niin ei oikein ole näyttöä onko se sille normaalia vaihtelua vai ilmaston lämpenemisestä johtuvaa. Vaikutusmekanismi säähän on se, että se aiheuttaa matalapainetta ja sen pohjoispuolella ilmaa tulee enempi pohjoisesta (kylmää) ja eteläpuolelta etelästä (lämpimämpää). Me ollaan oltu sen pohjoispuolella eli meillä sen puuttuminen/heikkeneminen vaikuttaapi paljon, pohdiskelen vaikken tiedäkään asiasta syvällisemmin.
amorosa
Lasku: 5

Post by amorosa » Tue Aug 31, 2010 7:58

"Paljon onnea vaan, paljon onnea vaan..." SASSENACHILLE onnenrutistukset :ooh: !!!!
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Pivili
korukivikasan keskellä

Post by Pivili » Tue Aug 31, 2010 10:06

Sasselle onnittelut täältäkin!
Maikki

Post by Maikki » Tue Aug 31, 2010 10:32

Täältä myös! (Mistä te muuten nuo näette, milloin kelläkin on synttärit?)

Hengissä olen minäkin, mutta on sen verran kiirusta pitänyt, kun olen tässä syksyn kursseja rustannut ja kaikenlaista menoa on ollut, joten en ole paljon itsestäni kuulutellut. Katsoin kyllä miittiketjun ja olin vähän haikeana, kun en päässyt mukaan tällä kertaa, mutta onneksi oli sangen hauska viikonloppu silloin muuten. Ystävien luona kyläilimme ja ohjelmassa oli U2:ta ja muutakin pienimuotoisempaa konserttia.
Leikin tulella
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by annie » Tue Aug 31, 2010 13:23

tuossa etusivulla paikallaolijoiden alla, melkein alimmaisena, on kohta syntymäpäivät. siinä sitten näkyy niiden synttärit, jotka ovat antaneet syntymäaikansa julkaistavaksi :D
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
mustikkainen

Post by mustikkainen » Tue Aug 31, 2010 15:55

Lämpimät onnittelut täältäkin! :D
just bead it.
Sassenach

Post by Sassenach » Tue Aug 31, 2010 17:14

:ooh: KIITOS!
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Heleen
löytänyt aidot helmet

Post by Heleen » Wed Sep 01, 2010 13:04

Sain viikonloppuna tosi nuivaa palvelua tietokonekaupassa. Myyjän asenne oli, että asiakas ei kuitenkaan ymmärrä mitään, niin enpä viitsi auttaa. Eipä ollut Maciin ulkoista kovalevyä. Josko ei itsekään niistä ymmärtänyt? Miksipä sitten niitä myyvät? Otti pattiin. Tilasin sitten Apple Online Storesta tuon My Bookin sunnuntai-iltapäivänä, ja tänään kuriiri kiidätti sen työpaikalle! :shock: Tuli "vaan" Hollannista asti. Taidanpa jatkossakin hoitaa kaluston täydentämisen ja uusimisen netissä, palvelu pelaa eikä myyjä urputa. :D
DIS
löytänyt aidot helmet

Post by DIS » Wed Sep 01, 2010 13:12

Heleen wrote: :shock: Tuli "vaan" Hollannista asti. Taidanpa jatkossakin hoitaa kaluston täydentämisen ja uusimisen netissä, palvelu pelaa eikä myyjä urputa. :D
Näinpä se vaan useinkin on! Minäkin tilaan pääasiassa netin kautta tavaraa laidasta laitaan, kaupoissa ei viitsi kierrellä. Eihän niissä ole nykyisin eden myyjiäkään! Ja usein vielä netin kautta tulee halvemmaksi vaikka siinä on vielä postaritkin.
- dis -
Turkoosi

Post by Turkoosi » Thu Sep 02, 2010 19:19

:jippii: pääsin hopeakurssille taas syyskaudeksi, on se vaan hermoja raastava laji tuo ilmoittautuminen. Ilmoittautuminen alkoi klo 19.00 ja kun huvikseni katsoin mikä oli tilanne 9 minuutin kuluttua niin olisin ollut 7. varasijalla. Ketjukursille olisi vielä mahtunut mutta kun ne on yhtä aikaa. Toisaalta parempi niin, on useammalla mahdollisuus seota tähän rahaa vievään mutta ah niin ihanaan hopeaharrastukseen.
Locked