OT-löpinät VOL 24

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Pänisteri
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinät VOL 24

Post by Pänisteri » Sat Sep 11, 2010 21:12

Bluemama, tarkoitatkohan sitä Mulperi ja Helmiäinen (tai jotain...)? Se on siinä missä kaikki muutkin käsityökaupat, ihan keskustassa, valitettavasti en osaa tarkemmin neuvoa kun en ole itse Salolainen. Käväisin siinä nopeasti, jonkin verran oli helmiä tarjolla.
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
Skuolfi
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Skuolfi » Sun Sep 12, 2010 22:31

Syyspimeät lähestyvät ja pitäisi saada lisää valoa. Onko kellään kokemusta sellaisista suurennuslasilampuista? Niitä on niin monenlaisia ja hintaakin 50- 300€ (tai jotain sinne päin). Mikä olisi hyvä?
Kiven ääni on matala. Sen puhe selvää ja käsittämätöntä.
(Torsti Lehtinen)
Gilda

Post by Gilda » Mon Sep 13, 2010 10:44

Hyvä idea tuo suurennuslasilamppu, muttei oo kokemusta.
Sain eilen pahan ärtymän sormiini ja kämmeneen, kun vääntelin hopealankaa...voiko olla allerginen hopealangalle. Kämmeniä nyt punoittaa ja kutisee. Koruilun loppuko edessä? :shock: Onko kellään kokemusta suojakäsineistä?
mikael0k

Post by mikael0k » Mon Sep 13, 2010 11:03

suojakäsineistä ei ole kokemusta, mutta työaikana käytin sellaista suojarasvaa, joka siis suojasi käsien ihoa kemikaaleilta. Painepullossa sitä myytiin ja pullosta se tuli sellaisena vaahtona (aivan kuin partavaahto) joka sitten hierottiin käsiin... ostopaikka tais olla autotarvikeliike.

Wurthilla näyttäis ainakin olevan, on kyllä eri tuote, mutta.... http://www.wurth.fi/site/media/pdf/tuot ... ECURED.pdf löytyy luettelon vasemmanreunan valikosta kohdasta Puhdistus.
Last edited by mikael0k on Mon Sep 13, 2010 11:18, edited 2 times in total.
mags

Post by mags » Mon Sep 13, 2010 11:08

Skuolfi wrote:Syyspimeät lähestyvät ja pitäisi saada lisää valoa. Onko kellään kokemusta sellaisista suurennuslasilampuista? Niitä on niin monenlaisia ja hintaakin 50- 300€ (tai jotain sinne päin). Mikä olisi hyvä?
Minulla on tällainen malli ollut jo pari vuotta (valkoisena eikä kylläkään ole tuolta ostettu)
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... LUP%202011

Olen ollut erittäin tyytyväinen, en tulisi toimeen ilman :D
sinkka
hamstraa hopeahelmiä

Post by sinkka » Mon Sep 13, 2010 12:11

Mulla on tuon tapainen ja tykkään, varsinkin ennen kuin uusin silmälasini! :) Hintaa sillä oli parivuotta sitten n.50€. 0len nähnyt sen jälkeen niitä halvemmallakin, mut meillä hinnassa onkin syrjäseutulisää noonkuin kaikessa muussakin :(

-sinkka-
-Turhempikin työ joutenolon voittaa-
mrx
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by mrx » Mon Sep 13, 2010 12:50

Skuolfi wrote:Syyspimeät lähestyvät ja pitäisi saada lisää valoa. Onko kellään kokemusta sellaisista suurennuslasilampuista? Niitä on niin monenlaisia ja hintaakin 50- 300€ (tai jotain sinne päin). Mikä olisi hyvä?
Hyvyydestä en tiedä mutta tämmöistä olen katsonut:
http://www.pollin.de/shop/dt/MDQ4OTY0OT ... uchte.html
Sundance

Post by Sundance » Mon Sep 13, 2010 14:38

Mulla on ollut jo pitkän aikaa suurennuslasivalaisin, tykkään että on hyvä . Vielä paremmaksi olen havainnut luupin , jossa on linssit eri vahvuuksilla, ja lamppu kruunaa komeuden :wink: , ikänäkö kun tuppaa vaivaamaan niin tarkimman jäljen saan tuon luupin kanssa :love:
rosalii
suunnittelee Balin-matkaa

Post by rosalii » Mon Sep 13, 2010 14:58

Gilda wrote: Sain eilen pahan ärtymän sormiini ja kämmeneen, kun vääntelin hopealankaa...voiko olla allerginen hopealangalle. Kämmeniä nyt punoittaa ja kutisee. Koruilun loppuko edessä? :shock: Onko kellään kokemusta suojakäsineistä?
Viimeksi kun kävin ihotautilääkärillä, oli puhetta juuri eri allergioista. Se sanoi että on hyvin harvinaist,a että hopea aiheuttaisi allergisia reaktioita... mutta toisaalta sterling (jota useimmiten itellä tulee käytettyä) ei ole puhdasta hopeaa. Joten tiedä sitten.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Sep 13, 2010 16:48

Gilda wrote:Sain eilen pahan ärtymän sormiini ja kämmeneen, kun vääntelin hopealankaa...voiko olla allerginen hopealangalle.
Millaisia työkaluja käytit?
Metallisissa voi olla nikkeliä, joka tunnetusti aiheuttaa oireita. Kumilla tai muovilla pinnoiteut voivat myös aiheuttaa oireita, esimerkiksi itse sain joskus ihottumaa hammasharjan kumisista osista.
Hopea tai sen seassa oleva kupari voivat myös aiheuttaa allergiaa, mutta sellainen on paljon harvinaisempaa kuin vaikka tuon nikkelin tapauksessa.
Heleen
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Heleen » Mon Sep 13, 2010 20:59

Edullinen ratkaisu voisi olla sekin, että lamppu ja suurennus erikseen. FMG:llä on muutaman dollarin kätevät omien lasien päälle kiinnitettävät linssit, +2 on riittävä vahvuus.
murjo
suunnittelee Balin-matkaa

Post by murjo » Mon Sep 13, 2010 21:22

nyt varppina joku teistä haluais vetästä mua nenuun ??!! koska vetasen ihan vaan hiasta että, kattokaa tuolta kouluelektroniikka- putiikista,(tänään vasta toinen kerta) kohdasta suurennuslasivalaisimet ja suurennuslasit (mulla on tullu tavaksi kattella tuolta kaikkee mitä täällä mietitään ja kirjotellaan.. tautia se on... kait ? :roll: mutta tuolla on vaikka mitä.. ) ite oon tilannu veivit ja sellasen alusta jolla on mukava sahailla lenkkejä. mutta noista suurennuslampuista ja muista ei ole kokemusta..
Sundance

Post by Sundance » Mon Sep 13, 2010 21:28

Itse asiassa murjo, tilasin oman luuppini juuri mainitsemastasi paikasta taannoin :nod:
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Mon Sep 13, 2010 21:32

Jos haluaa edullista suurennusta, niin kannattaa hakea vaikka tiimarista +3 diopterin lukulasit, maksaa ehkä vitosen verran. Mulla on sellaiset satunnaista pientä suurennusta vaativiin hommiin ja toimii hyvin. Tarkempiin töihin, esim. 2mm ja pienempien kivien istutukseen, käytän rilleihin klipsulla kiinnitettävää +5 linssiä tai sitten eräänlaista +10 diopterin suurennuslasia, joka on viritetty mittakellon magneettijalustaan (= helppo säätää suurennuslasin paikkaa. Tuon tyylinen jalusta http://www.earthchain.com/images/universal-arms2.jpg jossa mittakellon paikalla vaan on suurennuslasi ).

Päästä roikkuvissa linsseissä (lukulasit tai ne erilliset klipsulinssit) on se huono puoli, että katse tarkentuu niillä vain tietylle etäisyydelle silmästä. Mitä enemmän dioptereita, niin sitä lähemmäs kohdetta pää pitää laittaa. +2 linssien kanssa voi tiirailla max 50cm päähän (jos on normaali näkö), +4 kanssa noin 25cm ja +10 kanssa katsellaan vain 10 cm päähän.

Jos suurentava linssi on kiinni jossain erillisessä pidikkeessä, niin sen linssin voi laittaa vaikka 10 cm päähän kohteesta (+10 linssin tapauksessa) ja sitä voi katsoa vaikka puolen metrin päästä. Se säästää niskaa & hartioita, kun työasento ei ole niin rajoittunut että pää pitää olla tietyllä etäisyydellä työskentelyn kohteesta.

Jos joku ininööriluonteinen haluaa itse nikkaroida suurennuslasin, niin tuolta saa kohtuuhintaan optiikan komponentteja:
http://www.anchoroptics.com/ Esim. jokin experimental grade achromat-linssi, halkaisija 5cm luokkaa ja polttoväli (FL) noin 100mm voisi olla hyvä lähtökohta oman häikäisevän hyvälaatuisen +10 suurennuslasin askarteluun.

Niin, ja sellainen suurennuslasivalaisin tuottaa aivan loistavaa valoa työskentelyä varten. Mulla on sellainen valaisin ja tykkään yli kaiken sen valosta, koska se ei tuota juurikaan jyrkkiä varjoja, jotka häiritsisivät työntekoa.
amorosa

Post by amorosa » Mon Sep 13, 2010 21:43

mags wrote:
Minulla on tällainen malli ollut jo pari vuotta (valkoisena eikä kylläkään ole tuolta ostettu)
http://www.yeint.fi/index.php?main=64&p ... LUP%202011

Olen ollut erittäin tyytyväinen, en tulisi toimeen ilman :D
Mulla on samanlainen lamppu kuin Magsilla. Vuoden verran käyttänyt ja enää en tulisi toimeen ilman sitä, varsinkaan tarkoissa töissä. Maalle ostin pienemmän, ja halvemman version, mutta kyllä tuolla koolla on merkitystä :wink: ,ainakin tässä asiassa. Käytössä on ollut myös "pantapäähine" lasilinssivahvuuksilla ja valolla. Hyvä matkalle mukaan otettavaksi, mutta on aika hiostava. (Huomasin sen erityisesti viime kesänä :lol: .)
Tuota pöytälamppumallia voi helposti säätää oman näön mukaan ja valaisee tosi hyvin. Isomman lampun ostin tavallisesta, kylläkin hyvinvarustetusta, valaisinliikkeestä, maksoi muistaakseni rapiat alle 100€. Tuon pienemmän löysin Bauhausista, maksoi n. 30-40€.
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Locked