OT-löpinät VOL 24

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Locked
Sannu
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinät VOL 24

Post by Sannu » Sun May 29, 2011 18:50

No, enköhän minä, ja toivottavasti moni muukin, tohdi sitten ihailla ihan kirjallisesti muiden töitä! :)

Mun mielestä on vaan hyvä, jos esitellään oikein taiturimaisia töitä, niistä voi aina oppia itse. Eihän se multa (tai keneltäkään muultakaan) ole pois, jos joku on alallaan erinomainen, päinvastoin. Mutta samoin aloitusräpellyksiäkin pitäisi uskaltaa esitellä (köh,köh, paraskin puhuja :whistle: ), sitähän voi vaikka saada neuvoa, miten kehittyä paremmaksi. Toisaalta on ihana seurata kehitystarinoita (omaakin), mistä sitä on aloittanut ja mihinkä päässyt... (Tän jälkeen on kai pakko avata omakin galleria... :oops: )
HelmiElina
suunnittelee Balin-matkaa

Post by HelmiElina » Sun May 29, 2011 19:14

HLS wrote: Oma elämä on mullistunut niin että elopaino on tippunut 10 kiloa maaliskuun puolesta välistä tähän päivään ja ruokavaliossa palattu hyväksi todetuun VHH-systeemiin. 20 kiloa olis vielä vähintään sulatettava.... Torstaina sain kuulla kuinka nykyään ihan hehkun hyvää oloa ja tyytyväisyyttä ja olen kaunistunut :lol: :oops: :jippii: :love:
Oi, täältä löytyy toinenkin karppaaja! Ite alotin viime syksynä aika totaalikarppauksen. Paino tippui nopeasti ja mä huomasin kanssa tuon hyvän ja energisen olon! :nod: Mulla löydettiin kuitenki yllättäen korkeat kolesterolit, kokonaiskolesteroli huiteli jo lähempänä kahdeksaa :shock: Ja se on mun ikäiselle (kohta 28) paljon! Puolet lääkäreistä syytti karppausta ja puolet sanoi, että sillä ei oo mitään tekemistä asian kanssa. Samaan syssyyn löydettiin myös kohonneita maksa-arvoja.
Noh, kävin kontrollikokeissa ja yhtäkkiä kaikki arvot oli lähteny paranemaan. Vähän olin löysänny ton vhh:n suhteen, mutten mitään radikaalia. Noh, tällä viikolla kävin taas uusissa kontrolleissa ja arvot oli pahentunu, niin kolesteroli ku maksa-arvotkin :( Ja tällä hetkellä siis en karppaa, mut varmaan pitää taas alkaa, kun oma olo muistuttaa pullataikinaa.. On sellanen turvonnut ja plösö olo :huh:

Onko sulla HLS todettu ikinä mitään vastaavaa? Mä oon ihan pyörällä päästäni, että mitä tässä tohtii tehdä ja mitä ei...
-HelmiElina-
Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Post by Muikku » Sun May 29, 2011 19:25

Mie karppasin viime kesästä vuodenvaihteeseen. Kolesterolit oli otettu vuosi sitten talvella, nyt sitten karppauskauden jälkeen kävin uusissa testeissä ja kokonaistilanne oli parantunut. Kun paino tippui, hyvää kolesterolia oli tullut lisää. Ja huonokin oli piirun verran laskenut. Pekonilla ja turkkilaisella jugurtilla :lol: Talven aikaan tuli taas turvauduttua pottuun, riisiin ja spagettiin, mutta luulenpa että kesän grillikautena tulee taas siirryttyä enempi karppimalliin. Meinaan, että ois kiva mahtua niihin pellavaisiin vihreisiin capreihin, jotka alunperin innoittivat karppauksen aloittamiseen... nyt tekee tiukkaa. Mutta kymmenen kiloa siis lähti karpaten ja olo oli hyvä, lisäksi jäivät pois miulle varsin ominaiset verensokerin heittelyt ja siitä seuranneet tärinäkohtaukset. Ja söin tomaattia ja muita hiilarillisia kasviksia surutta, lisäksi "dieetin" oleellinen osa miulla on muutama rivi Fazerin marjasuklaata lähes joka ikinen päivä. En niinku jaksa itseäni kauheasti rääkätä.

Että jokainen tekee just niinkuin tykkää, miulle toi sopi. Lisäsin aika pian takaisin ruokavalioon 100% Ruis-leivän, kun en oikein osannut ilman olla, mutta sekin on hidasta hiilaria. Sen sijaan mie en kyllä - valitettavasti - huomannut mitään muutoksia kipujen tai migreenien määrässä :(

Ja tuohon keskustelujuttuun sen verran että miusta näin "vanhana" foorumilaisena (A.D. 2007 lähtien, wuuhuu) on tuntunut hölmöltä olla äänessä kun täällä on kerran valtava määrä uusia jänniä tyyppejä joilla on vaikka mitä hienoja juttuja kerrottavana! Että avatkaa sanaiset näppäimistönne reippaasti!
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Sun May 29, 2011 19:27

Ai niin se vielä! Tosiaan nahkan alta lähti ihmeellistä turvotusta karpatessa pois, hauis mm. erottui ennen täysin tasapyöreästä olkavarresta, reidet kapeni jne. Hiilihydraatit kyllä kuulemma sitovat nestettä kroppaan, mutta että noin paljon... reisistä ennen tiukat farkut olivat yllättäen sopivat elleivät jopa väljät.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
HelmiElina

Post by HelmiElina » Sun May 29, 2011 19:32

Mä huomasin kans tuon turvotuksen vähenemisen karppaamisen aikana. Vaikka multa lopulta ei kiloissa hirveitä määriä tippunu (reilu 5kg) ni senteissä lähti kyllä tosi kivoja määriä. Esim. mahanympärys pieneni alkuun kuudessa viikossa yli 8cm ja lantiokin 6cm! :jippii:
-HelmiElina-
Selmis
korukivikasan keskellä

Post by Selmis » Sun May 29, 2011 19:38

Selmis on karpannut heinäkuussa kolme vuotta :wtg: Vaihtelevalla tiukkuudella, mutta enpähän tarvitse diabeteslääkitystä. Jätski on entisen sokerirotan melkein ainoa pahe nykyään ja sekin jää aina yhteen kerralla. Virtaa on ihan eri lailla...Pasta, pottu ja riisi ovat jääneet kokonaan pois, ruisleipää syön pieniä määriä. Loppuelämäni ruokavalio :nod:
Pinneliini
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Pinneliini » Sun May 29, 2011 19:42

Kiva kun löytyy muitakin karppaajia, mie aloitin viime vuoden elokuussa ja aika nopeasti lähti 10 kiloa mutta sitten on jumittunut siihen, toiset 10 pitäis vielä saaha pois mutta kun ei millään lähe...Olen kyllä ihan tyytyväinen ja iloinen noista kymmenestäkin mitkä ovat lähteneet ja pysyneetkin poissa. Mulla kolesteroliarvot ovat lähteneet tippumaan ja mikä parasta hieman koholla ollut sokeri oli nyt normaali, jotenki pelkään tosi paljon diabetestä kun siihen liittyy niin paljon kaikkea muutakin...
"Intuitio on Luojan rakastava ääni, joka toimii sydämessäsi."
HelmiElina

Post by HelmiElina » Sun May 29, 2011 19:51

Oiskohan mulla ollut sitten ongelmana liian tiukka aloitus. Vedin tosiaan ketoosiruokavaliolla ekat kuukaudet. Sillon tuli myös muita selittämättömiä oireita, jouduin esim. osastolle ambulanssilla tk:sta suoraan, kun olin menossa lääkärille sydänoireiden takia. Ajat oli myöhässä tunnin verran ja sain pienen paniikkikohtauksen kipujen ja veetutuksen takia (oli muuten elämäni ensimmäinen ja toivottavasti viimeinen paniikkikohtaus). Mitään syytä ei löydetty mistään, vaikka tehtiin kaikki kokeet infarktikokeista magneettikuviin asti. Tosin tuolloin ei vielä tiedetty noista korkeista kolesteroleista.
Olo tosiaan oli karpatessa muuten aivan mahtava ja energinen. Nyt jos ja kun taas alotan ni otan vähän rennommin. Jospa jäis sit tuommoset ikävät oireet kokonaan pois. :nod:
-HelmiElina-
HLS
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by HLS » Sun May 29, 2011 19:54

Olen aikaisemminkin huomannut että Helmetissä on muitakin karppaajia.

Perheemme löysi karppauksen jo vuonna 2007 ja reilu vuosi meni niissä merkeissä ja sitten luisuttiin takaisin huonoon.... tuloksena oli kaikki laihdutetut 23 kiloa tuli korkojen kera takaisin... :(

Nyt uusin innoin ja olen itselleni luvannut seurata tätä tietä ainakin seuraavat 5 vuotta :)
Mulla ei ole kolesterolin kanssa mitään ongelmia koskaan ollut. Nämä "kolesteroli- ja kaloriteoriat" on niin ristiriitaisia että ymmärrän Helmielina hämmennyksen.

Ketokarppi en ole, mutta välillä huomaan meneväni hyvinkin matalilla hiilareilla ja silloin verensokeri laskee ja alkaa huimaamaan.
Leivättä ole lähestulkoon ollut... tosin äsken otin ruisleivän kun niin teki mieli :) Juureksia ja vihanneksia menee paljon.
Tänään aamiaiseksi oli 2 pekonisiivua, 1 paistettu muna ja avomaankurkkua + kahvia
lounaaksi: possupihvejä grillattuna, päällä halloumisiivu, uunijuureksia ja salaattia runsaasti. Jälkkäriksi kuningatarrahkaa (ei Valion valmis!).

Muuten, toinen uudistus (toivottavasti toteutuu!!) on opiskelemaan lähtö... pääsykoekutsua odotan kuumeisesti..... ja haaveena Turun AMK:n sosionomilinja :)
Partaska

Post by Partaska » Sun May 29, 2011 20:18

Anteeksi nyt mä teen typerän kysymyksen....mitä on karppaus?
Karpin mää tiedän...se on kala :mrgreen:

Ja ite kans tuossa viikolla sanoin itselleni et nyt jää herkuttelut pois ja uusin tuon kuntosali kortin....et saadaan tämän emännän vartalo hyvään kuosiin tulevia synttäreitä varten. Tässä on tuo paino heilunut 100 ja alle 100 elopainon välillä viimeset pari vuotta. Ihan kaikki paino ei ole sitä pahaa vaan on siellä hyvääkin...eli mun lihakset :mrgreen:
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Papunen

Post by Papunen » Sun May 29, 2011 20:21

:D Karppauksesta en mäkään sen enempiä tiiä muuta kuin että on hiilihydraatitonta ruokavalioo tms..
Itellä ei mitään paino-ongelmia ole eikä ole ollutkaan mutta turvotusta sen sijaan vatsassa melkein aina. Aloin syömään Activia-jogurttia päivittäin
ja kumma kyllä, se toimii :D
HLS

Post by HLS » Sun May 29, 2011 20:22

Karppaus on lempinimi VHH:lle eli vähähiilihydraattiselle ruokavaliolle :)
Pinneliini
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Pinneliini » Sun May 29, 2011 20:25

Hiilihydraatteja mahdollisimman vähän :D
Käy kattomassa sivuilla http://karppaus.info/forum/ siellä on melkoinen tietopankki.
Ja mie oon ihan koukussa siihen kun tulee niin hyvä olo :jippii:
Ostin Obh Nordican jäätelökoneen ja nyt mulla on ongelma kun se jäätelö jäätyy sinne reunoihin ennenkuin loppu on kunnolla jäätynyt, onkos kellään kokemusta asiasta?
"Intuitio on Luojan rakastava ääni, joka toimii sydämessäsi."
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Sun May 29, 2011 20:28

Täällä kans yks karppi/karpihko.

Reilu kolme vuotta on tällä ruokavaliolla menty. En ole mitenkään ehdoton, kyllä ne uudet potut tulee syötyä, ja jouluna perunalaatikot ja jälkiuunileivät. Nyt viimeiset pari kuukautta on maistunut vähän liian hyvin jätski ja tavallinen suklaa. Varmaan pitäisi vähän skarpata, kun pöhötys meinaa palailla pikkuhiljaa.
Mulla lähti silloin alkuun puolessa vuodessa 16kg, mut siihen tyssäsi. Vielä vois lähteä sellainen 5-10kg, mutta en ole viittinyt stressata asiasta. Se ei häiritse niin paljoa, että viitsisin tehdä asialle jotain. Paino ei kuitenkaan heittele kuin +-2kg, ei hiivi koko ajan ylöspäin niinkuin ennen.

Mies katseli ekan vuoden mun syömisiä, ja hyppäs sitten kelkkaan mukaan. Hänellä kaikki arvot, etenkin taivaissa huitelevat triglyt, tippui tosi radikaalisti. Sen innoittamina appivanhemmat aloittivat tuossa viime syksynä. Nyt kevään lääkärintarkastuksessa saivat luvan jättää kaikki lääkkeet pois, kun tulokset olivat olleet niin hyviä. Lekuri oli vaan kiitellyt kovasti, eikä saarnannut ollenkaan vhh:n vaaroista.

Ai niin, mun piti silloin aikanaan vaan kokeilla tätä systeemiä kuukauden verran. Sillä tiellä ollaan vieläkin :jippii:

Lis Pinnelliini:
Mä otan jätskin pois koneesta silloin kun se on vielä sellaista pehmismäistä. Pistän purkkiin ja purkin pakkaseen. Kun jätskimassaan lisää vähän alkomahoolia (pari rkl kirkasta tai vähän enempi jotain likööriä tai baileysiä tai... sikäli kun se sopii omaan ruokavalioon), niin se ei mene pakkasessa kivikovaksi kimpaleeksi.
HelmiElina

Post by HelmiElina » Sun May 29, 2011 20:57

Mitkä noi triglyjen viitearvot olikaan? Mulla arvo oli nyt 0.6, eli ilmeisesti ihan ok, vaikka kolesteroli onkin taas kipuamassa ylöspäin. Taitaa olla nyt siinä rajoilla, kun on 5.3. Sukurasitetta on, joten ehkä siinäkin on syytä.
Oon menossa huomenna kilpirauhaskokeisiin, kun hoitaja meinas että niistä saattais löytyä syy molempiin, sekä kolesteroliin, että maksa-arvojen nousuun. Toisaalta toivois, että sieltä löytyis syy, jotta pääsis selvyyteen että mikä oikeen on, kun kroppa ei suostu yhteistyöhön :) Vois sit aloittaa tuon karppaamisenkin hyvällä omallatunnolla!

*muoks
Ehdinkin vilkaista nuo triglyjen viitearvot ja ne oli 0.4 - 2.0
-HelmiElina-
Locked