mikä olisi kaikista kestävin ratkaisu?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
piude
Oikea käyttäjä: Olen

mikä olisi kaikista kestävin ratkaisu?

Post by piude » Wed Oct 13, 2010 9:41

Ongelmana on pitkät, noin 90 cm pitkä korut, joilla on painoa aika paljon. En oikein löydä tarpeeksi kestävää materiaalia joka kestäisi tuossa katkeamatta. Onko teillä hyviä ideoita? :???:

Kiitollisena odotan vastauksianne.
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: mikä olisi kaikista kestävin ratkaisu?

Post by Kivenviilaaja » Wed Oct 13, 2010 10:14

Mitä materiaalia käytät tällä hetkellä?
Mistä kohtaa se menee rikki? Miten se menee rikki?
On hankala suositella parempaa ratkaisua, jos nykyisestä ei tiedä mitään... :wink:
piude
Oikea käyttäjä: Olen

Post by piude » Wed Oct 13, 2010 10:23

Käytän lasihelmiä jossa välissä metallihelmiä, olen kokeillu vaijeria ja vahapäällystettyä narua... katkeaa läheltä liitosta jossa on roikkuva kivi. Ei kuitenkaan puristushelmien kohdalta vaan hiukan ylempää. Mikä olisi tällaiseen siis paras vaihtoehto...
Piita

Post by Piita » Wed Oct 13, 2010 12:16

Kunnon koruvaijeri. Minulla on käytössä beadalonin vaijerit. 7 säikeiset vaijerit eivät kestä eivätkä hopeoidut crimpit eli puristushelmet. Hopeiset puristushelmet ja lukot kestävät paremmin. Kunnon vaijeri maksaa enemmän mutta kannattaa. 19-49 säikeinen pitäisi kestää. Olen tehnyt pitkiä koruja paljon eikä yksikään ole tullut takaisin katkenneena.
Kivien väleihin kannattaa laittaa siemenhelmet. Joskus kivien reiät ovat suht teräviä ja hankaavat vaijeria. Kun välissä on siemenhelmi niin vaijeri kestää ehkä paremmin. Siemenhelmi toimii ns. nivelenä kivien välissä.
Muoks. Metallihelmissä voi olla myös terävät reunat. Lasiset siemenhelmet voisivat olla parempivaihtoehto.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
HLS

Post by HLS » Wed Oct 13, 2010 15:09

Piitan kanssa samoilla linjoilla. Just eilen korjasin halpaan vaijeriin tekemäni avainkorun joka oli katkennut puristushelmen yläpuolelta ja purkessa huomasin että koko vaijeri oli ihan pilalla.
Eli tästä lähtien vain kunnon vaijeria tähän taloon :)
Siru

Post by Siru » Tue Oct 19, 2010 20:24

Jos on isoja ja painavia lasihelmiä kuten esim. lamppuhelmet, niin laita kaksi vaijeria, sama pätee suuriin kivihelmiin. Se hieman sanelee korun designia, eli esim. pienireikäisiä siemenhelmiä ei sitten voi käyttää. Toinen vaihtoehto on linkittää helmet esim. hopealangalla. Tuolla galleriassa on tuhansia koruja ko. tekniikalla ja se on mielestäni ihan paras suurille/painaville helmille.

Eri asia sitten on, kuinka paljon painoa kannattaa koruun ylipäätään ladata sen käyttömukavuutta ajatellen. Voisiko koruun laittaa jotain keventäviä elementtejä, kuten metallirenkaita väliin? En ole kauhean montaa aidoista materiaaleista tehtyjä todella suurista helmistä tehtyjä (esim. vaijeriin pujoteltuja) koruja edes nähnyt, kaupassa myytävät on muovisia ja halpojen materiaalien lisäksi varmaankin korun paino on yksi seikka joka tuohon vaikuttaa.
Wear your HELMET with pride!
anzu

Post by anzu » Tue Oct 19, 2010 21:19

Käytän 0.60mm koruvaijeri pitkii koruihin, (accu-flex, säikeitä 49) ei oo ainakaa korviini kuulunu että yksikää niistä ois katkenny. Suurimmat lasi/kivihelmet mitä oon käyttäny olleet n.12-14mm kokosii. En oo käyttäny hopeisii krimppei vaan ihan noita perus korumetalli crimppei ym. värkkejä käytän lähes aina. Kahta crimppii, per puoli käytän.
-anzu
Maikki

Post by Maikki » Tue Oct 26, 2010 10:13

Jos koru katkeaa aina jonkin tietyn helmen kohdalta, niin silloin kannattaa tarkistaa helmen reikien reunat, ettei niissä ole jotakin terävää särmää tai kulmaa ja pyöristää ne esimerkiksi reiänväljentäjällä.
Leikin tulella
Post Reply