Teettekö "uusiokoruja"?

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Yohanna
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Teettekö "uusiokoruja"?

Post by Yohanna » Thu Jan 27, 2011 23:51

Koitin tästä aiheesta etsiä keskustelua mutta en tullut löytäneeksi. Maailma on materiaa pullollaan, tuletteko ikään kierrättäneeksi esimerkiksi vanhoja rikkinäisiä koruja tai muita helyjä? :) Kovasti kiinnostaisi nähdä mitä kaikkea upeata saa aikaiseksi jo elämää nähneistä, rikkinäisistä tai tarpeettomista koruista ja tavaroista :) Itse olen lyhyestä koruilu-urastani huolimatta kerennyt hamstraamaan kovasti risoja koruja, joista jotain pientä olen jo väsännytkin, ja lisää varmasti teen, jotensakkii mukavaa pistää uusiokäyttöön mahdollisimman paljon ennenkuin heittää roskiin. Niinhän ne sanoo että toisen roska on toisen aarre :ooh:
Kun sinä synnyyt itkit ja muut hymyylivät, elä elämääsi niin jotta kun kuolet sinä hymyylet ja muut itkevät.
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Teettekö "uusiokoruja"?

Post by Piita » Fri Jan 28, 2011 0:55

Korujen korjausta ja muokkauksia teen paljonkin asiakastöinä. Oikeastaan mieleen painuvimmat tilaustyöt on olleet vanhojen korujen muokkauksia. Meripihkakoruille uus elämä ja yhdet todella vanhat gagaatti/jet helmet. Jotenkin tuntui huikeelta käsitellä vanhoja helmiä jotka on "nähneet" vaikka mitä ja kulkeneet eri sukupolvien naisten kaulalla. Viimeiset vuosikymmenet lojuneet rikkinäisinä laatikonpohjalla. Isomummun perinnöksi saadut amerikantulijais helmet.
Lisäksi muita korujen muokkauksia joissa materiaalit ei välttämättä ole olleet arvokkaat, mutta tunne arvoa sitäkin enemmän.

Alkuaikoina hamstrasin itsellenikin kirppareilta ym koruja jotka purin ja käytin matskut koruihin. Teen vieläkin niin jos tulee löytöjä vastaan. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Yohanna

Post by Yohanna » Fri Jan 28, 2011 1:02

Oi vaude, kuulostaa mahtavalta :love: Itse oon vielä sen verran tahmatassu koruilussa että mitään turhan arvokasta en uskalla purkaa :lol: Tässä nyt lähinnä katse kiinnittyy ikkunalla roikkuvaan kynttilätuikkuun, josta roikkuu tosi nameja kristalleja :love: Huomaiskohan tuo mun ukko jos tuosta tuikusta kävisin vähän napsimassa korvistarpeita :lol: Tuskimpa huomaa. Mutta sitten taas toisaalta huomaaks muut että mää käyskentelen palaset tuikkua korvissani :D
Kun sinä synnyyt itkit ja muut hymyylivät, elä elämääsi niin jotta kun kuolet sinä hymyylet ja muut itkevät.
Jokke
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Jokke » Fri Jan 28, 2011 10:38

Minähän teen tunnetusti mieluummin koruja roskista kuin tylsistä ns. tavallisista materiaaleista. Kannatta kokeilla rohkeasti jotain ihan muuta.
Mimme

Post by Mimme » Fri Jan 28, 2011 10:55

Yohanna wrote:Oi vaude, kuulostaa mahtavalta :love: Itse oon vielä sen verran tahmatassu koruilussa että mitään turhan arvokasta en uskalla purkaa :lol: Tässä nyt lähinnä katse kiinnittyy ikkunalla roikkuvaan kynttilätuikkuun, josta roikkuu tosi nameja kristalleja :love: Huomaiskohan tuo mun ukko jos tuosta tuikusta kävisin vähän napsimassa korvistarpeita :lol: Tuskimpa huomaa. Mutta sitten taas toisaalta huomaaks muut että mää käyskentelen palaset tuikkua korvissani :D
Joskus penskana tuli viriteltyä kristallikruunusta sellaset pisarat korvakoruiksi. Eihän mulla silloin ollu edes reikiä korvissa, mutta villalangalla korvan ympäri niin hienolta näytti. Äiti ei vaan oikein ollut tyytyväinen kun töistä tullessaan sen huomas... :???: :mrgreen:
Onahas*
Swarovski-kuumeessa

Post by Onahas* » Fri Jan 28, 2011 11:18

Mimme wrote:Joskus penskana tuli viriteltyä kristallikruunusta sellaset pisarat korvakoruiksi. Eihän mulla silloin ollu edes reikiä korvissa, mutta villalangalla korvan ympäri niin hienolta näytti. Äiti ei vaan oikein ollut tyytyväinen kun töistä tullessaan sen huomas... :???: :mrgreen:
:rofl: :tsk:
pomppaloora
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by pomppaloora » Fri Jan 28, 2011 16:20

Yohanna, täältä http://www.salsadesign.fi/uusi/index.php löytää sangen kattavan repertuaarin siitä, mitä KAIKKEA kierrätysmateriaaleista voikaan tehdä! :nod: Ihania koruja! :ooh:
~iloluontone ihimine~
http://www.kultaseppanissi.fi
mustikkainen

Post by mustikkainen » Fri Jan 28, 2011 20:34

Muistaakseni tästä aiheesta on ollut jo ketju... :) Mutta vastaanpa tähänkin. Nykyään kiehtovinta koruilussa on tehdä kierrätysmatskuista koruja. Muutama onkin tullut jo tehtyä ja julkaistua blogissani: klik, klik ja klik. Ja työn alla onkin useampi... Toki kiertelen kirppareita ihan tavallisiakin koruja katsellen, mielestäni niitä on hauska purkaa ja käyttää osaset uudestaan.
just bead it.
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä

Post by FreakyMike » Fri Jan 28, 2011 22:46

Aika usein tulee käytettyä materiaalina esimerkiksi vanhoista kelloista purettuja osia, kolikoista leikattuja yksityiskohtia sekä myös vanhoja lusikoita tms.

http://astalo.deviantart.com/gallery/4259425
Yohanna

Post by Yohanna » Fri Jan 28, 2011 23:14

Uijui mitä ihanuuksia :) Varsinkin nuo Miken jutskat, uijuijui! Nyt mää taas masennun kun emmää mitään osaa nuihin verrattuna :love:
Regina

Post by Regina » Fri Jan 28, 2011 23:24

Olen hyödyntänyt ainakin legoja, nappeja, sähköjohtokuparia, kolikoita, vanhoja avaimia ja plektroja. Kaikkea keksii. :)
Piita

Post by Piita » Sat Jan 29, 2011 0:05

Yohanna, ei kukaan voi heti osata kaikkea. :D osalla on jo useamman vuoden harjoittelut takana. :D Jostain on jokainen joskus aloittanut.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa

Post by piikoru » Sat Jan 29, 2011 8:44

Meillä on ainakin niin konservatiivinen työpaikka, että julkaistussa firman dress codessa on määritelty kuinka monta korua saa olla. Tästäpä johtuukin se, että omatekoistenkin korujen pitää olla kaupasta ostetun näköisiä. Joku meripihka tai vastaava menisi kyllä uusiokäytössä.

Lapsien kanssa voi sitten vähän ottaa vapaammin, luovemmin, ja käyttää erilaisia materiaaleja.
Mimme

Post by Mimme » Sat Jan 29, 2011 12:37

piikoru wrote:Meillä on ainakin niin konservatiivinen työpaikka, että julkaistussa firman dress codessa on määritelty kuinka monta korua saa olla. Tästäpä johtuukin se, että omatekoistenkin korujen pitää olla kaupasta ostetun näköisiä. Joku meripihka tai vastaava menisi kyllä uusiokäytössä.
No jo on tarkkaa kun korujen määräkin on kirjoitettu koodiin. Onko siinä määritelty myös niitten korujen enimmäiskoko? :shock:
maripauliina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by maripauliina » Sat Jan 29, 2011 21:20

Mä olenkin opiskellut koulussa (sisäoppilaitos) jossa oli oppilaspuku ja sen lisäksi tarkat ohjeet naisten kengän mallista, koron korkeudesta, koruista jne
ja juu, Suomessa :nod:
Post Reply