Blogiin kommentointi

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Gilda
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Blogiin kommentointi

Post by Gilda » Wed Feb 09, 2011 13:26

Moikka kaikille. En tiedä saisinko laittaa tätä erilliseksi keskusteluksi, mutta pakko kertoa teille tämä. Ylläpito voi siirtää tämän muualle, jos ei sovi tänne. Eilen 8.2. oli blogiini kommentoinut "Anonyymi" että "Korusi (Frail Ruby) muistuttaa aikaisemmin näkemääni toisen tekijän korua. Voisit sanoa jos otat mallia."
Em. korun tein kyllä ihan omasta mielikuvituksestani, ja yhdistelin niitä materiaaleja joita mulla oli käytössä. Ainakin tuo kommentoija osasi hyvin pahoittaa mieleni ja pilata päiväni. Yleensäkin suunnittelen kaikki koruni ihan itse. Toki täällä Helmetissä näkee koruja, jotka saattavat antaa uusia ideoita. Mutta tietoisesti en ole kyllä plagioinut ketään. Jos luet tätä "Anonyymi" niin laita viestiä tarkemmin, kenen korun olen plagioinut. Laita kuva siitä, niin sitten sanon, olenko ko. korua koskaan nähnyt. Tietysi olisi kiva tietää, kuka olet.
Olen yleensä käsittänyt, että blogeihin kommentoidaan vain myönteisistä asioista, mutta ilmeisesti olen sitten väärässä.
Helmisusi

Re: Blogiin kommentointi

Post by Helmisusi » Wed Feb 09, 2011 13:44

Kyllähän tätä ilkeyttä näkee aika paljon blogikommenteissa, yleisimmin juuri anonyymiyden taakse piiloutuneena. Ei ole mitenkään "tapana", että kommentit olisivat aina ystävällisiä. Kaikenlaista on tullut vastaan. Ei noista kannata pahoittaa mieltään, jos kerran kommentoija haluaa piiloutua.
Piti oikein käydä katsomassa, eikä korusi minun silmissäni näyttänyt lainkaan tutulta. Anonyymi voisi ottaa onkeensa vinkistä ja laittaa vaikka suoraan sähköpostia ja kertoa, kenen korua kaunokaisesi muistuttaa. Mutta siinä tulisi sitten oma henkilöllisyys selville... :evil:

Kopiointia tai idean nappaamista tapahtuu väkisinkin, ihan tiedostamatta. Kun selailee blogeja, gallerioita ja alan lehtiä, näkömuistiin tarttuu kaikenlaisia kivoja ideoita. Kyllä se oma toteutus mielestäni sittenkin on oma, jos ei tarkoituksella ole mallikuvaa edessä korua tehdessä. Sama taistelu on käynnissä "tekijänoikeuksista" muillakin harrastusalueilla.
Merituulia
lasihelmien lumoissa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Merituulia » Wed Feb 09, 2011 13:54

Gilda, ei kannata pahoittaa mieltään tuollaisesta. Minä en ole nähnyt koruasi missään blogissa, ja olen käynyt monia korublogeja läpi - niin suomalaisia kuin ulkomaisia, sekä katsonut tarkkaan esim. etsyn valikoimia. Kuitenkin on niin, että varmaan jokainen saa jostain näkemästään korusta vaikutteita Netissä, blogeista, myyjäisistä yms.

Muuten, tuli vaan mieleeni sellainen asia, kun eräs tuttu opiskelee muotoilijaksi (designer), niin Netistä usein katsotaan malleja, joista tehdään sitten omanlaisensa suunnitlema ja tuote, vaan ei suoraa kopiota. Mutta, tämä nyt ei sinänsä liittynyt aiheeseen muuten kuin vaan nyt tuli tällainen mieleen..
Anova saa ja etsivä löytää. <3 Everyone who keeps asking will receive.
Gilda

Post by Gilda » Wed Feb 09, 2011 14:57

Kiitos teille! Minä olen koruharrastajana jatkanut juuri sen takia, että juku, nyt osasin suunnitella ja jopa toteuttaa tämän ideani. Varmaan teille muillekin on iloa tuottavaa se, että koru on yksilöllinen ja itsetekemä. En minä ainakaan olisi jatkanut, jos olisin alkanut kopioimaan muiden koruja, ei siinä olisi enää mitään iloa, suorastaan tylsää toistaa....Ihailen muiden harrastajien koruja, saan niistä ideoita,(että siis näinkin voi tehdä), mutta en tunne mielenkiintoa plagiointiin.
Esim. piinaketju on yleinen ketjumalli, josta monet pitävät ja tekevät. Onko se plagiointia, jos teen piinaa, jota joku muukin on tehnyt?
Noh, yritän ottaa tuon kommentin ihan ilkeyksissään tehdyksi. Mutta ko. kommentissa on pohjimmaltaan sellainen vähättely, että "olet raukkamainen kun kopioit eikä itsellä riitä ideoita ja et vielä tunnusta." Näin minä se koin. Ja juuri tuota korua tehdessä olin niin iloinen, että sain rubiinirondellit yhdistymään hopean kanssa. Tuntuu vain niin pahalta, kun väitetään sellaista, mikä ei ole totta ja se loukkaa.
@nia

Post by @nia » Wed Feb 09, 2011 15:30

Hei Gilda. Minulle tuli Anonyymin kommentoimasta korustasi Rubiininkevyttä mieleen oma koruni, omat koruni, jotka tein joskus keväällä 2009. Olen esitellyt ne Helmetin galleriassani aikoinaan ja blogissanikin ne vilahtaa jossain alkumetreillä. Siirsin kuvat blogini alkuun, niin on helpompi löytää ne: Granaatit. Olen nähnyt korusi blogissasi ennen tätä keskustelua, eikä minulla silloin tullut mieleeni yhtään mitään. Paitsi, että on kaunis!

Nyt, jos 'suurennuslasilla' katson, saatan huomata koruissamme jotain yhtäläistä. Niin tai näin, en ole tuo Anonyymi. Itseäni on joskus vähän jurppinut se, kun koruntekijä kertoo blogissaan saaneensa minulta inspiraation ja tehnyt sitten ihan samanlaisen korun kuin minä aiemmin. Mielestäni inspiroituminen ja kopioiminen ovat kaksi eri asiaa. Mielenkiintoni ei ole riittänyt kommentoida moisia. Mutta mulla on pieni musta kirja :wink:

Eiköhän melkein kaikki jo ole keksitty ja kertaalleen tehty. Mukavia koruhetkiä sinulle ja kaikille helmettiläisille ja aurinkoista kevään odotusta hirvittävästä lumimäärästä ja kylmästä viimasta huolimatta.
- @nia -
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by rozalie » Wed Feb 09, 2011 15:36

Harmillista tuollainen anonyymi palaute, se on vaan niin helppo huudella jos ei tarvitse omaa naamaansa näyttää. Sanoisivat ihmiset suoraan, eivätkä piilottaisi itseään väärien nimien tai anonyymiteetin taakse.

Tämä on sellainen juttu johon itse törmäsin ja rupesin oikein ajattelemaan syvällisemmin. Itse huomasin yhdessä blogissa (en nyt kuolemakseni muista missä) yhden rannekorun, jossa oli käytetty ihan samalla tavalla täysin samanlaisia kiviä ja samassa järjestyksessä (!!!). Itse tein korun joskus viime vuoden puolella ja se oli niitä ensimmäisiä kieputusyrityskoruja ja kappas jollain oli ihan samanlainen/-tyyppinen omassa blogissaan (paljon ammattimaisemmin vain tehty). Blogista näki, että kuva oli lisätty tällä koruntekijällä suurinpiirtein oman koruni tekoajan jälkeen ja ihan täysin sattumaa, sillä tämän oman korun kuvaa en ollut milloinkaan julkaissut missään. Eli oli täysin mahdotonta, että olisin häneltä korun jollain tavalla edes alitajuntaisesti plagioinut saatika hän sitten minulta, mikä jo itsessään olisi ollut todella imartelevaa minulle ja nostaisin hattua jos joku siihen telepaattisesti pystyy :) Pointtina siis, että vaikka tässä aloittelija tasolla olenkin, niin silti voi tulla ideoita ihan omasta takaa, joita jo joku/monet ovat hyödyntäneet. Taiteeseehan tätä voidaan rinnastaa ja jos joku kuuluisa maalari vetää valkoiselle kankaalle mustan viivan 0.8 millisellä tussilla ja joku toinen tekee juuri samanlaisen tietämättä tästä maalarin työstä, onko se plagiointia. Toisaalta kuinka edes todistat, että joku on plagioinut tai ettet ole plagioinut. Tuohon jälkimmäiseen voi mennä jopa terveys jos oikein kunnolla ruvetaan taistoa käymään. Lakitekstiä lainaten loppuun "..tiesi tai olisi pitänyt tietää.." kas mutta kuka sen pystyy pääsi syövereiden mietoksista todistamaan.. Tsemppiä!
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
Gilda

Post by Gilda » Wed Feb 09, 2011 16:07

Kiitos teille!
Tämäntyylisiä (kuva on muuten kamalan huono) rannekoruja tein syyskuussa 2008, ehkä minä olen saanut niistä idean. :wink: Tykkään laittaa rannekoruihin erilaisia osia, mm. putkia+kiviä(helmiä) olen käyttänyt monissa koruissani, mm. ihan harrastukseni alkumetreillä syksyllä 2007. Ehkä siksi tuosta FrailRubystäkin tuli se mikä tuli. Sorry kun jouduin laittamaan kuvan näytille, en osannut liittää sitä mitenkään muuten vanhasta blogistani.
Image
@nia

Post by @nia » Wed Feb 09, 2011 16:32

Ehkäpä minä olen saanut alitajuntaisen idean omaan koruuni vaikka juuri tästä sinun korustasi. Oman koruni tosin olen tehnyt "ihan omasta päästäni". Me koruilijat säästytään kai niiltä hirveimmiltä ja ala-arvoisimmilta kommenteilta blogeissamme, kun lukee ja seuraa muita 'aloja'. Asiallisen palautteen ja kritiikin huomioin, muilla ei ole väliä. Älä pahoita mieltäsi saamastasi kommentista.
- @nia -
annie

Post by annie » Wed Feb 09, 2011 17:05

@nia wrote: Me koruilijat säästytään kai niiltä hirveimmiltä ja ala-arvoisimmilta kommenteilta blogeissamme, kun lukee ja seuraa muita 'aloja'.
tämä on kyllä niin totta. käsityöblogeissa on minun mielestäni muutenkin aivan ihanat kommentoijat, kun palaute on varsin positiivista. mutta kurkkaappa esimerkiksi joihinkin muotiblogeihin, niin siellä haukutaan ihan sumeilematta kirjoittaja, hänen ulkonäkönsä, painonsa, tyylinsä ja kaikki mahdollinen mitä vaan voi haukkua. tuosta plagioinnista vielä... jokaiselle ihmiselle tulee erilaisia mielleyhtymiä eri asioista. joten Gilda tämä sinunkin korusi saattaa tuoda jonkun mieleen (tätä anonyymia tarkoitan) jonkun sellaisen korun mihin kukaan muu ei tätä osaisi yhdistää. juuri tämän vuoksi itse olisin todella varovainen, ennenkuin lähtisin ketään syyttelemään kopioinnista. tsemppiä korujentekoon ja iloista mieltä, näitä anonyymejä nillittäjiä on ihan turha kuunnella
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Piritta

Post by Piritta » Wed Feb 09, 2011 19:21

No onpas inhottava saada tuollaista kommenttia. Itse en ole koskaan vielä tuollaista saanut, vaikka varmasti useinkin olen inspiroinut jonkun toisen tekemistä jutuista ihan tiedostamattani. Koskaan en ole tarkoituksella ketään matkinut tai kopioinut, mutta omassa päässä omat ideat ja joku näky saattaa joskus sekoittua ja mielessä voi olla joku koru, jonka on joskus jossain nähnyt. Kuitenkin mielestäni jokaisella on se oma tyyli tehdä eikä näitä kauaa jaksa näpertää, jos asiassa ei ole sydäntä mukana. En usko, että kovin moni tuottaa vaan liukuhihnalta jotakin, vaan yleensä jokainen koru lähtee jostain omista ajatuksista ja mieltymyksistä. Toki itse teen esim. paljon pelkkiä ketjuja, jolloin ne väkisinkin on samanlaisia kuin monella muulla :) Ja kyllähän tälläkin alalla liikkuu trendejä, jolloin moni suosii jotain samaa tekniikkaa tai samaa tyyliä, ihan niinkuin millä alalla tahansa ja on lähes mahdotonta välttyä samansuuntaisilta jutuilta. Ja ollakseen kopio, korun tulisi olla täsmälleen samanlainen, mitä esim. Gilda sinun ja @nian korut eivät todellakaan ole.

Jatketaan koruilua ja bloggaamista ja pidetään kiinni omasta hyvästä tyylistä! :)
anzu

Post by anzu » Thu Feb 10, 2011 9:27

Kyllä noita mielenköyhiöä idiootteja mahtuu joka blogiin, mutta niistä ei kantsi välittää! Ihan kakkapäitä tollaset tyypit!
Noi kaikki korut on joskus joku keksiny, että tulee sitte joka päivä matkittuu jotaki ihmistä, jos koruja tekkee!

Mutta se on vittumaista, jos oot tehny vaikka päivänä x korun, sitte meet seuraavana päivänä jonku muun blogiin tai kaltsuun tai jotain, niin eiköhä siellä tökötä just presiis samanlainen koru, ku oot päivänä x tehny.. :evil:
-anzu
maripauliina

Post by maripauliina » Thu Feb 10, 2011 13:28

Kurjaa kommenttia on ketjun aloittaja saanut. :(
Koruilussa, kun samoista materiaaleista lähes kaikki korumme tehdään saa olla minun mielestä kyllä todella uniikki idea ennen kuin voi alkaa toisia syyttämään idean varastamisesta. Itse olen kaksi kertaa tietoisesti käyttänyt toisen ideaa; ensimmäinen oli Annien äiti-korun idea. Tähän pyysin ja sain luvan, blogissani vielä erikseen mainitsin että kyseessä on Annien korun inspiroima tuotos. Toisen kerran käytin samaa kappaletta korun inspiraation lähteenä kuin Helmiliina. Senkin kerroin blogissani suoraan. Tuota laulun käyttämistä inspiraation lähteenä ei voi kyllä ehkä edes kopioinniksi sanoa. Niin eri lailla me se laulu nähtiin ja laulun pohjalta syntyneet korut ovat myös ihan eri maailmasta.
Suoranaista kopiointia olevan korun teosta olen kieltäytynyt, varsinkin kun alkuperäinen koru ja tämä "plagiaatti" olisivat liikkuneet samassa kaupungissa. Ja idea on niin uniikki että sen tunnistaisi oitis. Kyseessä on siis Papusen hopeakääty joka on henkeäsalpaavan kaunis mutta siitä huolilatta tai juuri siksi en sitä halua kopioida. Tää meni nyt ihan OT:ksi tää mun juttu. Mutta siis, summa summarum, perusmateriaaleista kun korua tekee niin on enemmän kuin mahdollista että kaksi ihmistä näkee asian samalla lailla ja inspiroituu tekemään samanlaisen korun.
Kiitos ja anteeksi :mrgreen:
Merituulia
lasihelmien lumoissa

Post by Merituulia » Thu Feb 10, 2011 13:56

@nia wrote:
Eiköhän melkein kaikki jo ole keksitty ja kertaalleen tehty. Mukavia koruhetkiä sinulle ja kaikille helmettiläisille ja aurinkoista kevään odotusta hirvittävästä lumimäärästä ja kylmästä viimasta huolimatta.
Juuri näin.
Mukavia koruhetkiä minunkin puolestani kaikille helmettiläisille ja niillekin jotka käyvät täällä vaan kurkkimassa :wink:
Anova saa ja etsivä löytää. <3 Everyone who keeps asking will receive.
Papunen

Post by Papunen » Thu Feb 10, 2011 14:04

maripauliina wrote: Suoranaista kopiointia olevan korun teosta olen kieltäytynyt, varsinkin kun alkuperäinen koru ja tämä "plagiaatti" olisivat liikkuneet samassa kaupungissa.
Kiitos maripauliina kauniista ajatuksesta :love:
Mutta elä suotta sen takia jätä moista korua tekemättä :D Tokkopa nyt yksi yhteen kopiota tulisi.
Ja sitäpaitsi jos joskus kuljettaisiin turkkusen kaduilla moiset korut samaan aikaan kaulassa ja vielä toisiimme törmättäisiin niin olisipa se aikamoista tuuria.
Siitä voitaisiin sitten suoria mennä kioskille lottoamaan :lol:
Sirpale

Post by Sirpale » Thu Feb 10, 2011 14:18

Älä pahoita mieltäsi tästä!! Kyllä niitä kaikenlaisia kommentteja tulee. Ikävimmät yleensä juuri anonyymeinä heittoina. Minulla on myös yksi kävijä, joka vaivautuu kommentoimaan silloin, kun haluaa näpäyttää jostakin. Jos se jonkun päivän pelastaa niin ok. Minäkin olen tehnyt näitä tämän tyylisiä koruja joskus 2007-08, joten älä murehdi, meitä löytyy varmaan paljon! :D
Sirpale
Post Reply