Emalointi matalalla lämmöllä

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
pii@
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä:Olen
Emalointi matalalla lämmöllä

Post by pii@ » Wed May 25, 2011 20:33

En aina kaan löytänyt aiheesta keskustelua, joten uskaltaudun kysymään: onko kukaan koskaan koittanut emalointia matalalla lämpötilalla, sulatusemaloinniksikin kutsuttua työtapaa? Itseäni moinen kovasti kiinnostaisi varsinkin kuparisavi-töihin yhdistettynä, mutta onko lopputulos yhtä hyvä kuin tavallisessa emaloinnissa? Kun tuota koru-uuniakaan ei itselläni ole... Olisi helppo tehdä emalointitöitä joko tavallisessa uunissa tai hellalla polttaen...

Epätietoisena kyselen ja vastauksianne odottelen...
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Emalointi matalalla lämmöllä

Post by Kivenviilaaja » Wed May 25, 2011 22:57

Mun mielestä sellaiset menetelmät menevät hieman samaan kategoriaan lakkaamisen ja maalaamisen kanssa. Lopputulos voi näyttää kauniilta, mutta lasiemalin kestävyyttä yms. sillä ei saada aikaan, joten käyttökohteet ovat rajalliset ja koru ei ehkä kestä kovin hyvin käyttöä.

Lasiemalointia voi tehdä myös ilman uunia jos omistaa tohon, jolla voi vaikka ulkona kuumentaa korun punahehkuiseksi niin, että emali sulaa. Kuumennus pitää vain osata tehdä siten, että liekki ei osu emaliin, koska se pilaisi helposti emalin värit.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Thu Jun 16, 2011 14:42

Epoksiliimaa voi myös värjätä pigmenteillä ja lopputuloksessa on jotain emalimaista. Joskus tuota kutsutaan kylmäemaloinniksi (englanniksi Cold Enameling). Tuota voi käyttää myös puuhun ja lopputulokset voivat olla aika nättejäkin.

Saatan ostaa syksyllä CNC-jyrsimen ja tuota pitää sitten kokeilla.
vinkeli
aloittelee siemenhelmillä

Post by vinkeli » Wed Jul 20, 2011 16:29

Hei!
Olen koruaskarteluverkkokaupasta Belgiasta tilannut 'low temperature enamel powder' emalointi jauhetuotetta joka sulatetaan kotiuunissa. Toimi ihan kivasti metalliriipuksien ja kirjanmerkkien päälle sekä koemielessä laitoin myös Fimo massa korujen päälle kun niissä oli suurinpiirtein sama lämpötila ohje ja ei niistäkään hullumpia tullut.. pienen kokeilun jälkeen homma vähän jäi, mutta nyt kun luin tämän viestiketjun niin tuli taas mieleen että jos jotakin vähän tekisi tänään. Kiitos ketjun aloittajalle! Metalli (alloy, brass) korujen pinta tuntuu ja näyttää 'lasimaisen' kestävältä, tosin en kovin rankkoja moukaroimistestejä ole suorittanut 'emali' pinnalle. Ihan kokeilemisen arvoienn juttu eikä mikään kauhean kallis investointi.
T:Hanna-Kaisa
http://www.vinkeli.com Helmiä kaukomailta ja omasta pajasta!
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Sat Oct 29, 2011 11:53

Ajattelin kokeilla uv-kovetteista kynsilakkaa muutamaan projektiin. Noita saa Kiinasta edullisesti.
Kangaskallio

Post by Kangaskallio » Sun Mar 25, 2012 13:12

Pieni pettymys; kokeilin Efcolor-väreillä emalointia kuparille (sulatus 150 astetta), mutta heti reuna rispaantui kolhusta. Toimii paremmin jos on esim. korukehys jolloin reunus suojaa...
Post Reply