Korvakorut ylempiin reikiin

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Meemu
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä:Olen
Korvakorut ylempiin reikiin

Post by Meemu » Sat May 28, 2011 14:39

Mulla on toisessa korvassa kolme reikää, mutta niissä ylemmissä en ole pitänyt koruja muutamaan vuoteen. Eilen ostin hopeiset pienet strassinapit, ja ujutin ne reikiin, jotka oli kyllä hieman jo alkaneet mennä umpeen. Varsinkin ihan ylimmän kanssa oli oikein ongelmaa saada koru mahtumaan läpi. Sen verran oli kinkkinen homma, että jätin ne yöksi paikalleen (tyhmä minä). Ja nyt tuo ylin on himppasen ärtynyt, ei tulehtunut kuitenkaan. Otin kyllä korut pois nyt siksi aikaa että putsasin ja desinfioin sekä korvan että korut.

Koukkumallisissa reikä ei varmasti pääsisi hautumaan, vaan "tuulettuisi" paremmin kuin noissa tappimallisissa. Pitäisi varmaan tähän kotioloihin ainakin tehdä jotkut koukkumalliset noihin ylempiin reikiin... Mutta millaiset olisi sellaset suht järkevän näköiset, niin että kehtaisi vaikka kauppaankin niissä lähteä? Millaisia koruja te muut noissa ylemmissä rei'issä olette käyttäneet? Vaiko pelkästään noita pikkuisia nappikoruja taikka pieniä renkaita?
Mimme
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Korvakorut ylempiin reikiin

Post by Mimme » Sat May 28, 2011 18:03

Voihan tehdä vaikka kolmiosaisen korun; esim. kolme rengasta taikka koukkua mitkä yhdistyy ketjulla toisiinsa.
Pelkkä rengaskaan ei oo yhtään hölmö.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sat May 28, 2011 23:02

Mun käsittääkseni tuoreeseen tai "rääkättyyn" lävistykseen kannattaa laittaa koru, joka voi olla mahdollisimman rauhassa paikallaan niin kauan, että lävistys paranee. Eli mieluummin tappikorvis kuin koukku tai rengas. Hopeaa kannattaa käyttää vain jo parantuneisiin lävistyksiin, koska rikkinäisen ihon kemikaalit voivat syövyttää hopeaa, mikä ei ainakaan nopeuta paranemista. Tuoreisiin lävisytksiin vain kirurginterästä (jos nikkeli ei ole ongelma), kultaa, titaania, niobiumia tms. Apteekista saatava reseptivapaa Sibicort-voide (sis kortisonia + mietoja antibiootteja) voi myös olla avuksi tulehtuneeseen lävistykseen.
Teyla
lasihelmien lumoissa

Post by Teyla » Sun May 29, 2011 10:39

Mulla kaksi ylintä reikää ei kestänyt tappikorviksia vaan aina tulehtuivat ja märkivät. Ostin niihin renkaat ja mitään ongelmia ei ole ollut sen jälkeen. Renkaat ovat olleet kokoajan korvassa.
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Sun May 29, 2011 10:48

Mulla oli aikanaan pienehköt hopeiset renkaat ylimmissä reiíssä. Nyt olleet jo vuosi ummessa...
Mari
Mimme

Post by Mimme » Sun May 29, 2011 10:55

Hmm. Jos oikein muistelen niin joskus vuonna kivi ja käpy kun mulle laitettiin noi alemmat reiät, laitettiin kultaiset renkaat ja niitä oikein piti erikseen pyöritellä (ja tietty puhdistaa huolella) että paranee paremmin. Onkohan tuo nyt ihan vanhentunutta tietoa ja toimintamallia jos nykyisin laitetaan tapit mitkä annetaan olla paikallaan?
HelmiElina
suunnittelee Balin-matkaa

Post by HelmiElina » Sun May 29, 2011 12:02

Mä pidin vuosikausia yläreiässä kultaista tappia, eikä se tulehtunu tai mitään, mut lopulta alkoi kasvattaa sinne korvanlehden taakse, missä on se tapin takaosa, sellasta rustomaista pattia. Heivasin koko korun sit veks ja nyt muutaman vuoden tauon jälkeen patti on vähän pienentyny. Ei se siis mikään iso oo, mutta sellanen, että sormella hyvin tuntee. Onko kellekään käyny samaten?

Mulla on muuten haaste tulossa, kun yks tuttu tilas multa tilaustyönä sellaset hopeiset korvikset, missä vasemmalle puolelle tulee neljä ketjuilla yhdistettyä tappikorua, joista yks reikä on ylhäällä ja sit toiseen korvaan kahteen reikään samanmoinen ketjuilla yhdistetty korvis :huh: :D Olipas vaikeasti selitetty.. :/ Mut siis hällä on vasemmassa korvassa neljä reikää ja oikeassa kaks.
-HelmiElina-
Partaska

Post by Partaska » Sun May 29, 2011 12:08

Mulla on molemmissa korvissa tuolla ylhäällä kaksi reikää ja nyt olen pitänyt niissä 1,6mm vahvusia hevosenkenkä mallisia lävistyskoruja...kirurgin teräs. Mutta aikoinaan pidin vaan tappikorviksia jotka oli ihan ookoo ettei tullut mitään patteja tai muita ihmejuttuja. Ja hetken pidin kultasia renkaita. Mut niistä jäi aina painautumat korviin....siis yön jälkeen ja ne oli välillä aikas kipiät.

Ja kuulostaapa mielenkiintoiselta tuo tilaus HelmiElina.....kuvaa sit kehiin kun olet saanut valmiiksi.
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Meemu
Swarovski-kuumeessa

Post by Meemu » Sun May 29, 2011 12:50

Kirurginteräksinen tappi mulle laitettiin silloin kun reiät on tehty (siitä on noin 20v aikaa). Kultaa en ole voinut pitää enää moneen vuoteen, ainoastaan hopeaa. Silloin kun mulle noi reiät laitettiin, piti korua myös liikutella jatkuvasti. Eilen otin noi hopeiset tapit illalla pois, kun tuntui että ärtyy vaan lisää, ja putsannut oon moneen kertaan.

Jossain mulla on varmaan ne vanhat kirurgiteräksiset harkkaritapit tallessa. Pitäis varmaan keittää ja desinfioida ne, ja kokeilla laittaa ne vähäksi aikaa. Voi kyllä olla ettei ne mene enää, kun noi 0,7mm vahvuisetkin oli ensin aika työn takana. Ylemmästä jouduin ensin "avaamaan" reikää 0,6mm langan avulla :oops:

Mutta eipä mulle tullut tuota mieleenkään, että strerlinghopeaa ei saisi laittaa tuohon rääkättyyn reikään, olin vaan niin innoissani uusista koruista :oops:
Meemu
Swarovski-kuumeessa

Post by Meemu » Sun May 29, 2011 12:52

Niin ja nyt sitten tajusin, että enhän mä sitä kirurgiterästä voi edes käyttää... Kun on tuon nikkeliallergia! Voi että meneekin nyt vaikeeksi. Titaanikoruja ei tässä kaupungissa myydä sellasia pikkasia, kun menee kuulemma niin vähän. Jopas menikin nyt vaikeeksi :evil:
Partaska

Post by Partaska » Sun May 29, 2011 14:24

Se on jännä kun joillain reakoi korvat tuosta kirurgin teräksestä kun on nikkeliallergia...itelläni on kans sellanen allergia mut nämä korvikset ei aiheuta mitään.....kun alemmissa reiät on 10mm ja 5mm tunnelit. Ja nekin on kirurgin terästä.

Mutta jos ihan kunnon pilipalimetallia laitan korviin niin sitten on korvat punaset kuin kirsikkatomaatit ja turpoavat. Taitaa tämä menne vähän tuonne OT puolelle :mrgreen:
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Piritta

Post by Piritta » Sun May 29, 2011 14:57

No jos ei siellä kotikulmilla myydä titaanikoruja, niin eikö vois tilata netistä? Netissä on vaikka kuinka paljon valikoimaa noista titaanisista varsinkin niissä kaupoissa, missä myydään lävistyskoruja.
Meemu
Swarovski-kuumeessa

Post by Meemu » Sun May 29, 2011 17:17

Tein nyt sellaisen hätäratkaisun, että laitoin tarvikevarastostani ihan vaan titaanikoukut noihin yläreikiin. Pitää vaan muistaa napata ne pois, kun ihmisten ilmoille lähtee :lol:

Kokeilen noita hopeatappikoruja uudestaan sitten, kun reiät ei enää ole yhtään ärtyneen oloiset. Kyllä ne varmaan sitten sopii, kun alarei'issäkin sellaiset on olleet ilman ongelmia. Kultasepänliikkeessä selvisi sekin, miksi en voi vanhempia hopeakorujani pitää; ennen käytettiin paljon hopeaa 830 pitoisuudella, ja se ei sitten ole mulle sopinut.

Jos ei kuitenkaan ala sopia, niin sitten pitää katsella netistä, jos titaanisia tappeja saisi ostettua. Viimeisenä vaihtoehtona sitten niitä valmiita titaanikoruja...
Post Reply