Klova

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
nini
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä:Olen
Klova

Post by nini » Sun May 29, 2011 12:32

Toivottavasti tuli oikealle osastolle. Olen seuraillut keskustelupalstaa jo pidemmän aikaa, mutta nyt päätin kirjoitella itsekin.

Eli kyselisin sormusklovasta. Olen sormuksia tehnyt ennenkin, mutta ilman tuota klovaa. Ajattelin sellaisen hankkia, jos se vaikka helpottaisi hommia. Miten se oikein toimii? Onko jollain kuvia tai helposti ymmärrettävää selitystä? Sitä klovaa kun ei vielä ole hyppysissä niin sen toimintaa on hieman hankala hahmottaa...

Ja kiitokset kovasti kaikesta avusta jota olette jo aiemmin minulle antaneet. Tuo etsi-toiminto on auttanut minua kovasti! :D
Partaska
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Re: Klova

Post by Partaska » Sun May 29, 2011 14:32

Uno momentto...otan kuvan ja laitan tänne....itelläni kun on sellanen....

Elikäs tällänen kapistus mulle on myyty sormusklovana :D
Image

Image

Ostin tämän tuolta Sar machinelta. Itse käytän tätä kaikkien pienten kappaleiden viilausapuna. Sormusta en ole ikinä tähän laittanut. Mut eiköhän joku viisas täällä osaa selittää miten tätä oikeasti käytetään :D
Last edited by Partaska on Sun May 29, 2011 15:45, edited 1 time in total.
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
mikael0k

Post by mikael0k » Sun May 29, 2011 15:00

Sormusklovaa käytetään oikeestaan juurikin noin niin kuin sitä tuossa kuvassa on käytetty..Sormuksen pohjaprofiilista riippuen sormus asetetaan jompaan kumpaan päähän klovaa riittävälle syvyydelle..sen jälkeen tuolla kiilalla kiristetään sormus paikalleen asettamalla se kiila sormuksen vastakkaisen puolen "rakoon" ja laitetaan se niin syvälle kuin menee (joskus voi, jos tarvetta, hiukan kultasepän vasaralla kiilaa napauttaen laittaa sitä vielä tiukempaan) ...eli alemmassa kuvassa sormus olisi nyt sitten siellä pyörristetyssä päässä, koska kiila on tasaisessa päässä...

Lähinnähän tätä klovaa käytetään sormuksen kivien istutuksessa ja ulkopinnan koristekaiverruksissa.
nini

Post by nini » Sun May 29, 2011 16:51

Öö... Siis se sormus laitetaan ilmeisesti tuon klovan leukojen väliin eikä samoin kuin sormuspinnaan? Muutenhan se kiila laitettaisi siihen päähän missä sormus on... Mitä materiaalia tuo tummempi osa leukojen välissä on? Jotain puuta pehmeämpää? Mitä hyötyjä klova tuo esim kiven istuttamiseen jos verrataan puupalikoilla pehmustettuun ruuvipenkkiin? Tuleeko sormus tuon klovan leukojen väliin kokonaan? Siis niinkuin siten että sormus on kahdesta kohtaa klovan leukojen jälissä. Jos se on siellä kokonaan niin pystyykö tuota klovan leukojen etäisyyttä tuosta keskikohdasta säätää? Muutoinhan jos sormus on leveämpi tai kapeampi kuin keskikohta, sen toinen osa ei ole kiinnitetty kunnolla ja sormus heiluu klovassa, eikö?

Äh, en mä edes osaa selittää asiaani kysymyksiin. Eihän noista kysymyksistä saa mitään tolkkua. Ajattelenkohan mä asian liian monimutkaisesti... :roll:

Miten iso muuten tuo klova on?
mikael0k

Post by mikael0k » Sun May 29, 2011 17:49

UUUPS..juurikin niin eli siis sormus tulee nuiden leukojen väliin...se tummempi osa siellä välissä ainakin minun käyttämässäni on ollut ihan vain kovaa nahkaa. Nuo muut kysymykset on vähän hankala selittää..pittäis pystyy näyttään..hmmm..
Piritta

Post by Piritta » Sun May 29, 2011 17:56

No ei tollanen klova hirveitä maksa, saa monesta paikasta alle kympillä, joten käyt ostaan sellaisen ja sit kokeilet. Jos ei toimi tai siitä ei tule kaveria, niin tänne kirpparille myyntiin :) Näin itse ainakin ole hieman ööh.. kärsimättömänä ihmisenä nää asiat ratkassu. Pakko saaha itelle heti ja kokeilla :)
Partaska

Post by Partaska » Sun May 29, 2011 18:14

Täytyypä koittaa tehdä kotona demonstraatio tuosta miten sormus tulee klovaan...täl hetkel porukoilla kyläs ja kaikki työtarpeet kotona. Ja leukojen välissä oleva juttu on nahkaa. Ainakin mun klovassa.
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun May 29, 2011 18:21

Sellainenkin "klova" tyyppi on olemassa, johon sormus tulee kiinni kuten sormuspinnaan. http://www.cooksongold.com/Jewellery-To ... de-999-AKW Itse hankin tuollaisen joskus, mutta toistaiseksi en ole keksinyt, että mihin sitä tarvitsisin. Myös tuo em. perinteinen klova on jäänyt aika vähälle käytölle. Pieni proxxon-merkkinen koneruuvipenkki + teippiä leukoihin ja puupalikoita erinäisiksi pidikkeiksi on yleensä toiminut hyvin kivenistutuksessa ym.
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Sun May 29, 2011 18:26

Mä onnistuin viime viikolla polttaan klovasta sen nahkan... Pidin sillä kiinni vähän paksummasta messinkilevystä, kun piti vähän porailla. Karsee käry, enkä eka edes tajunnut, että mikä käryää. Levy vähäsen kuumeni :shock:
Muuta järkevää käyttöä en ole tuolle omin päin keksinyt.
nini

Post by nini » Sun May 29, 2011 21:38

Ehkä taidan sellaisen hankkia seuraavaksi kun tilaan jotain muutakin. Nyt on oma varastotilanne sen verran hyvä ettei perustarvikkeita ihan heti tarvitse. Helmiä kyllä tarvitsee aina tiirailla... :) Se ei kuulostanut niin maata mullistavalta työkalulta (itsellänikin on koneruuvipenkki ja kasa puupalikoita) etten ilman sitä pärjäisi siihen asti. Varmaan pienten levyjen viilaus onnistuu tuolla helpoiten. Kun kiinnittää muutaman millin levyistä kivikupin reunaksi tulevaa hopealevyn liuskaa ruuvipenkkiin, tulee olo niinkuin ampuisi haulikolla kärpästä... :D
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Sun May 29, 2011 22:52

Pienten osien viilaus, poraus, ym. ovat niin hankalia, että yleensä teen työt niin, että osia ei tarvi käsitellä irrallaan. Esim. ohuen levyn suikaleen toisen reunan voi viilata jo siinä vaiheessa kun sitä suikaletta ei vielä ole sahattu irti levystä. Jos siitä suikaleesta tekee kiven kehyksen, niin sen toisen sahatun reunan voi helposti viilata vaikka kun kehys on juotettu renkaaksi ja muotoiltu, tai sitten kun se on jo juotettu paikalleen koruun. Ainakin mun mielestä tuollainen työjärjestys on helpompi kuin levynsuikaleen suorana viilaus. Yksi aiheeseen liittyvä vinkki täytyy kertoa, eli pikaliima & puutikut. Mulla on aina nippu n. 10 cm pitkiä puutikkuja lähellä, ja liimaan pienet hankalan malliset osat pikaliimalla puutikun päähän työstämisen ajaksi. Viilaaminen ja kaikki muut toimenpiteet ovat siten paljon helpompia tehdä. Osan saa irti tikusta kuumentamalla tai kevyesti vääntämällä, ja pikaliima lähtee hopeasta irti helposti vaikka raaputtamalla tai asetonissa liottamalla.
nini

Post by nini » Mon May 30, 2011 13:09

Yritän itsekin työstää kaikki suurempina osina mahdollisimman pitkälle. Kivikupin reunaa tehdessähän pitää ennen juottamista saada vastakkaiset päät sopimaan yhteen. Tuossa vaiheessa se täytyy olla jo irrallaan. Siihen ehkä voisi soveltaa jotenkin tuota liimaa ja puutikkuja... Täytyypä kehittää ajatusta.
Post Reply