OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
User avatar
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 3578
Joined: Fri May 23, 2008 0:21
Lasku: 5
Location: Pohjois-pohjanmaa
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Piita » Tue Dec 06, 2011 3:34

:D minulta ei ole, ainakaan tietääkseni. :lol: silmä kovana pitää kuitenkin kattoa, olisko jotain ihan uutta korurintamalla linnanjuhlissa. Huh, alkas olla kohta tän vuoden myyntitapahtumat kasassa. perjantain vielä täällä paikalliset Annapäivän myyjäiset ja sitten olis siinä. Ompa noita ollutkin, 7 messut tälle puolelle vuodelle. pienempiä myyntijuttuja ei lasketa, vain messut :D Jyväskylän joulumessuilta tulin eilen illalla puol ykstoista. Piti viedä Ouluun Joulutorille korut myyntiin jouluun asti, ja käsityöosuuskunnan myymälään. Nyt olis vähän hommaa perjantaiksi, tasan 4 korua on kotona ja tarttis olla myytävää perjantaina. Onhan se hienoa että on kiirusta, alkaa vaan väsy pikkasen painaa.
Mutta ihania palautteita on tullut pitkin syksyä ja niillä jaksaa.

Huomaa että vauhtia on ollut kun alkaa unet jäädä vähiin, tai siis ehtis nukkua muttei unta oikein piisaa, paitsi aamuisin kyllä riittäs...
Nyt tän syksyn messuilla on huomannut että korujen myyjät on vähentyneet. Edelleen on paljon mutta ei ihan samaa luokkaa kuin vuosi sitten, ilmeiseti on huomattu ettei ole ihan kultakaivos, kyllä messuilla on taloustilanne näkynyt hurjasti, keväällä myynnit putos reilusti mutta pikkuhiljaa piristymisen merkkejä tai sitten alkaa tämä kiertäminen kantaa hedelmää.
Onhan nyt 4 vuosi menossa kun työkseni kierrän ja teen. :D On ollu ihana vuoden aikana tavata osaa teistä helmikamut, on kiva aina kun saa nimimerkeille kasvot.
Ei mulla sen kummenpaa asiaa, kunhan lörpöttelen unettomuuttani. Kiirus syky on ollut ja siksi ei ole minusta täälläkään paljoa kuulunut. Blogikin on jäänyt luvattoman heikolle pidolle. Mutta pitää koettaa ehtiä paremmin kun loppu nämä reissaamiset, alkaakseen taas keväällä uus rumba...
Ai niin hyvää itsenäisyyspäivää kaikille!
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
User avatar
Bea
löytänyt aidot helmet
Posts: 233
Joined: Mon Jul 07, 2008 6:53
Lasku: 5
Location: Helsinki

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Bea » Wed Dec 07, 2011 16:25

Tänään onkin monta onniteltavaa. Siispä syntymäpäiväonnittelut: Pätkä, Partaska ja pomppaloora :jippii:
User avatar
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa
Posts: 475
Joined: Mon Jun 21, 2010 18:17
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by piikoru » Wed Dec 07, 2011 21:50

Image
Meni vähän niskasta vekille.. Mutta ei voi mitään. Eipä ollutkaan Ottobre-lehdessä muuta sopivaa, kuin mekon kaava - noh - mahtuuhan sitä villapaita vaikka alle ja pysyy lämpöisempänä pieni luistelija. Pipon rajasin pois kuvasta.
Kangas löytyi siis pienestä kangaskaupasta lähistöltä. Hiukan liikaa tuli vain ostettua sitä pipolankaa, tosin vanhempi neiti saa varmaan huomenna siitä itselleen kaulurin. Kunhan saan pääteltyä ja ommeltua niskasauman kasaan.

Muuten, osaisiko kukaan neuvoa? Tuo meidän ekaluokkalainen ei osaa vielä lukea ja tänään puhuin yli tunnin opettajan kanssa - luokalle jääminen on nyt otettu esille. Itselläni on lukihäiriö, epäilen että tytölläkin voisi olla. Olisiko missään neuvoja, miten saisin opetettua lukihäiriöisen lapsen lukemaan? Ohjeiden pitäisi olla tarpeeksi yksinkertaisia, jotta niistä mitään ymmärtäisin. Eikä niissä saisi olla tippaakaan kielioppia, sillä vaikka kuutta koodikieltä kirjoitankin, en ensimmäisenkään puhutun kielen kieliopista ole koskaan hönkäsenpöläystä ymmärtänyt.
User avatar
Kii
löytänyt aidot helmet
Posts: 246
Joined: Tue Nov 18, 2008 20:24
Lasku: 5
Location: Tampere
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Kii » Thu Dec 08, 2011 7:55

Muistaako tyttäresi kirjainten nimet ja niiden äänet eli äänteet? Se on ensimmäinen askel ja niitä voi harjoitella monenlaisten leikkien ja vaikkapa muistipelien avulla. Pyydä opettajalta neuvoja, mitä kotona voisi harjoitella. Käykö koululla erityisopettaja? Hän osaa varmasti antaa kotiohjeita.

Jokainen oppii lukemaan, mutta joillakin se vaatii hieman enemmän aikaa ja vaivaa. Tsemppiä tyttärelle!
User avatar
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa
Posts: 475
Joined: Mon Jun 21, 2010 18:17
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by piikoru » Thu Dec 08, 2011 8:04

Äänteet ovat meille täyttä hepreaa.. Olemme kokeilleet ekapeliä, eikä kukaan meistä (paitsi se 3-vuotias) pysty ymmärtämään niitä pelkkiä äänteitä. Kirjainten nimiä olemme kokeilleet käyttää mutta T ja E menevät sekaisin, samoin kuin M ja N ja jos on pieniä kirjaimia niin U. H ja K ovat sekaisin. Pahinta on mielestäni se, että lapsen nimessä on T ja E kirjain ja ennen hän on ne osannut. Enää ei. Kun tulee uusia kirjaimia, vanhojen kirjainten hahmotuskyky häviää.
Kyllähän tuo neiti soittaa pianolla vaikka mitä. Nuoteista ja ilman nuotteja.. Laskeekin mielestäni tosi hyvin ja oivaltaa asioita. On yhteiskunnallisesti kantaaottava. Mutta..
Pivili
korukivikasan keskellä
Posts: 214
Joined: Mon Oct 06, 2008 10:55
Lasku: 5
Location: Valkeakoski

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Pivili » Thu Dec 08, 2011 10:38

Siis ymmärsinkö Piikorun oikein? Neiti on alottanut ekan luokan nyt syksyllä? Ja "vielä" ei osaa lukea? Käsittääkseni ekaluokkalaisen ei kuulukaan osata lukea vielä 4kk jälkeen... Minä olen ollut hidas oppimaan aikanaan lukemaan, vaikka mitään erityistä syytä ei olekaan ollut ja vasta ekaluokan keväällä pitäis ruveta edes arvioimaan osaako tai oppiiko lukemaan. Käsittämättömiä vaatimuksia! Minä henkilökohtaisesti antaisin toistaiseksi olla, antaisin lapselle aikaa, enkä ainakaan ryhtyisi "painostamaan" tai tekemään numeroa tästä lukemisesta. Jos vielä huhtikuussa on samat ongelmat, voisi asian nostaa uudelleen "pöydälle".
Ei minun mielestäni vielä pitäisi olla mitään kiirettä sen lukemisen kanssa. Musiikillisesti ja matemaattisesti lahjakkaan lapsen kielellinen "myöhästyminen" on tietääkseni normaalia.
Ja tämä kannanotto ihan maallikko-pohjalla ja omaa järjettömyyttäni käyttäen. Rauhoitu ja anna lapsellesi aikaa, ei kaikki voi olla helppoa, eikä kaikkien tarvitse olla saman tasoisia joka asiassa. :wtg:
User avatar
nekka
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 2052
Joined: Thu Mar 13, 2008 8:48
Lasku: 5
Location: 21270 :)

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by nekka » Thu Dec 08, 2011 10:44

Olisiko Piikoru teilläpäin (missä sitten asustelettekin) mahdollista siirtää lapsi pienenpään ryhmään opiskelemaan ?
Last edited by nekka on Fri Dec 09, 2011 9:32, edited 1 time in total.
User avatar
Henna
Moderaattori
Posts: 3420
Joined: Thu Jun 30, 2005 11:57
Oikea käyttäjä: Olen
Location: Ylöjärvi
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Henna » Thu Dec 08, 2011 11:33

Kuulostaa munkin mielestä aika varhaiselta ruveta miettimään luokan kertaamista. Toki muuten on hyvä asioita pohtia ja miettiä sopivia tukimuotoja. En kyllä ole mikään alkuoptuksen asiantuntija.

Paljonko lapsesi saa osa-aikaista erityisopetusta, entä annetaanko sitä ihan henkilökohtaisesti vai isommalle ryhmälle kerralla. Miten muut asiat koulussa sujuvat? Laskemisesta kerroitkin jo, että se tuntuu sujuvan.

Mulla on ollut se käsitys, että ekaluokkaa kerrataan harvemmin. Että mieluummin päästetään tokalle, katsotaan miten se sujuu ja jos ei suju niin mieluummin kerrataan sitten se. Mutta eri kunnissa voi olla eri tavat. Tuota osa-aikaisen erityioptuksen määrää lähtisin selvittämään ensin ja lisäämään jos mahdollista.

Ei se nyt kodin tehtävä ole opettaa lasta lukemaan, toivottavasti et ajattele niin! Tietty erityisopelta kannattaa kysellä, olisiko jotain juttuja joita voisi kotonakin harjoitella, ne tukevat sitten koulun työtä, jos lapsi ei koe harjoittelua koulupäivän ja läksyjen päälle liian rankkana tai tuskastu siihen.

Tsemppiä, älä jää ainakaan hautomaan näitä asioita yksin vaan ota rohkeasti yhteyttä koululle jos mietityttää. Ensisijaisesti lasta opettaviin opettajiin (oletan ilman muuta, että lapsi saa jo lukiopetusta, saahan?) mutta jos tuntuu että asiat ei selviä niin rehtorillekin voi soittaa ja kysellä millaiset toimintatavat tällaisissa tapauksissa koulussa/kunnassa on.
User avatar
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa
Posts: 475
Joined: Mon Jun 21, 2010 18:17
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by piikoru » Thu Dec 08, 2011 22:33

Luokkakoot ovat noin 20 lasta kaikissa läheisissä koulupiireissä. Ja niin on tilanne tytönkin luokalla. Tytön tukena on ollut avustaja ja resurssiopettaja. Kuulemma siitä huolimatta lapsi ei ole oppinut lukemaan (niin, ei osaa, ei) eikä pysty tekemään tehtäviä itsenäisesti.
Kun kysyin lapselta miksi hän pitää numeroista mutta ei kirjaimista oli vastaus se, että numerot ovat ne mitä ne ovat mutta kirjaimet menevät aina sekaisin. Hän sanoo, että ei ymmärrä toimintaohjeita eikä uskalla tehdä tehtäviä kun pelkää tekevänsä väärin ja virheitä.
Keskosseurannassa tilanne on todettu normaaliksi, lapsi lahjakkaaksi ja puheterapia (R ja S ovat OK nykyisin) on loppunut toukokuussa.

Jotenkin se palaute, mitä koulusta tulee kuulostaa aivan samalta, kuin mitä vahvasti lukihäiriöinen isäni on saanut koulusta vuonna 1925. Ikävä sanoa, että sadassa vuodessa ei tilanne ole muuttunut. Kun lapsen kanssa tekee lukuläksyjä tuntuu siltä, että hän vain arvailee ja tekee tahallaan väärin. Mutta kun muistan miten jotkut asiat itsellekin ovat täysin käsittämättömiä tuntuu siltä, että hän ei kertakaikkiaan hahmota kirjainten ja sanojen välistä yhteyttä.
Last edited by piikoru on Sun Dec 11, 2011 8:16, edited 1 time in total.
User avatar
Helmisusi
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 2118
Joined: Tue May 15, 2007 15:00
Lasku: 5
Location: Aura
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Helmisusi » Fri Dec 09, 2011 1:15

Pahkeinen, kyllä on Suomen koululaitos esihistoriallisella tasolla edelleen. :( Piikoru, älä anna lannistaa itseäsi ja lastasi, taistele hänelle paikka johonkin järkevään ryhmään. Jos mahdollista, kokonaan sellaiseen kouluun, jossa ymmärretään lukivaikeuksia. Ne eivät rankaisemalla ainakaan parane, päinvastoin! Hyvänen aika, sillähän otetaan pois viimeinenkin onnistumisen ilo, kun ei edes harrastaa saa. Voi kouluja... :grrr: :grrr:

Ja ihan pakko tähän asian sivusta todeta, että hittovie, joko täällä taas alkaa riitely (ei kyllä ot-ketjussa)... :'(
Sally
korukivikasan keskellä
Posts: 174
Joined: Fri Mar 23, 2007 20:57
Lasku: 5
Location: Espoo

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Sally » Fri Dec 09, 2011 2:04

En mie mitään riitelyä löytänyt ainakaan pikaisella selaamisella :?
User avatar
Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Posts: 14785
Joined: Mon Jan 22, 2007 8:20
Lasku: 5
Location: Turku
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Nunnuli » Fri Dec 09, 2011 7:44

Sushukkainen.. viimeisimpään lauseeseesi viitaten.. sitä minäkin mietin.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
User avatar
Kii
löytänyt aidot helmet
Posts: 246
Joined: Tue Nov 18, 2008 20:24
Lasku: 5
Location: Tampere
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Kii » Fri Dec 09, 2011 7:45

Piikoru, koulun pitäisi vastata lapsen tarpeisiin eikä päinvastoin. Ikävä kyllä tiedän, ettei tämä toteudu läheskään kaikkialla - osin resurssien puutteesta johtuen, osin muista syistä.

Harrastukset eivät tosiaankaan ole vaikeuksien syy. Tyttäresi vaikuttaa sellaiselta, joka voisi oppia kosketuksen, liikkeen ja tekemisen kautta. Voisitte kokeilla kotona vaikka seuraavia juttuja:
- muistin tukena kuurojen sormiaakkoset (on usein lapsista hauskaa ja antaa kirjaimille ja äänteille kolmannen aistin kautta tulevan muistijäljen)
- kirjainten piirtäminen karheaan pintaan (hiekkaa tai vaikka mannaryynejä tarjottimelle ja siihen kirjoittamista)
- kirjainten muovailua muovailuvahasta tai miksei vaikka pullataikinasta
- muovikirjaimia pussiin ja sieltä otetaan silmät kiinni pyydetty kirjain tai tunnistetaan nostettu kirjain
- kirjainten teko omalla vartalolla
- kirjainten luistelu jäällä voisi olla hauskaa
- muistipelit.

Ja aina kirjaimen nimi ja äänne mukana leikissä. Ja jos molempien opettelu on liikaa, niin mieluummin äänne.

Oletteko kokeilleet ekapelin eskariversiota?
User avatar
piki
silmäilee HillTribe-hopeaa
Posts: 714
Joined: Mon Sep 04, 2006 17:10
Lasku: 5
Location: Lumijoki
Contact:

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by piki » Fri Dec 09, 2011 11:59

Täällä yksi alkuopetuksessa opettanut sekä myös keskosen äiti on ihan vihainen sinun lapsesi puolesta. Mimmonen opettaja siellä oikein huseeraa? Lapselle aikaa ja rauhaa omaksua uudet ja vaikeat asiat. Eikös se ope nyt ymmärrä, että keskoslapset ovat ihan oma lajinsa. Ekapeli on ihan oivallinen lukemaan oppimisessa, mutta sitä SAA pelata vain vartin päivässä. Muuten sitten vain kannustusta ja sopivaa kirjaimiin tutustumista arjen tilanteissa. Esemes autolla ajaessa voi katsella kylttejä tms. Keväällä vasta on syytä tuumia, jos sittenkään. Palkitset lasta noista pelihetkistä ja pienistä osaamisista. Kyllä keskoset tekevät suuren työn kasvun ja oppimisen eteen. Tee pieniä tuokioita, jotka varmasti palkitsevat. Silloin lapsi ei mene solmuun kuten nyt on käynyt. Ja ota se opettaja myös äkäiseen äidilliseen puhutteluun. Opelta pitää löytyä ymmärrystä ja tukea, ei arvostelua ja sääntöjä lasten kanssa. Ei ainakaan ihan taatusti keskoslapsen kanssa, joka muuten osaa ja on lahjakas. Joskus kuule on äitien pakko olla melko äkäisiä. :twisted: Nimimerkillä Yks äkäinen, vaikka ope.
Last edited by piki on Fri Dec 09, 2011 12:30, edited 1 time in total.
User avatar
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa
Posts: 475
Joined: Mon Jun 21, 2010 18:17
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by piikoru » Fri Dec 09, 2011 12:13

Kiitos Kii!
Tuo omalla ruumiilla kirjainten tekeminen (ja Kiljusten herrasväen lukeminen) oli juuri kuin nappiin osunut ehdotus!
Siinä saataisiin monta kärpästä lyötyä yhdellä iskulla. Kirjaimet, muodot, fyysinen kokeminen ja niiden yhdistäminen tarinaan.
Muumi-pelin kirjaimet ovat helpot tytölle mutta nuo äänteetä sekoittivat hänet. D, T, E, H menevät äänteinä sekaisin.

Kokeilimme ekapelin eskariversiota, oli hankala erottaa niitä äänteitä ja siksi se jäi.

Pahinta tässä on se, että lasta syytetään laiskaksi ja yhteistyökyvyttömäksi. Kyse on lapsen avuttomuudesta oman osaamattomuutensa kanssa.

Itseasiassa sitä voisi kokeilla jos lapsi voisi tehdä pienen opetustuokion minulle ja pikkusiskolleen jokaisesta kirjaimesta. Kertoa liitutaulun edessä tarinan siitä, miten se kirjain on syntynyt ja muotonsa saanut ja miksi sen nimi on se mikä se on. Sen jälkeen hän voisi antaa meille tehtäviä siihen kirjaimeen liittyen.. Niin että saisimme harjoitella kirjainta ja sanoja, joissa se kirjain on mukana.

Piki:
ehdit kommentoimaan. Kiitos!
Mieheni on aivan järkyttynyt tilanteesta. Hän kokee sen hyvin vaikeaksi.
Last edited by piikoru on Sun Dec 11, 2011 8:18, edited 1 time in total.
Post Reply