OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Lottis
suunnittelee Balin-matkaa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Lottis » Sat Oct 13, 2012 0:17

^ Ootko siellä sunnuntaina? Sillon oisin sinne ite tulossa. :nod:
minde
Swarovski-kuumeessa

Post by minde » Sat Oct 13, 2012 2:28

Harmittaa etten tänä vuonna pääse Oulun käsityömessuille... viime vuonna kävin ja taisin käydä sinunkin kojullasi pällistelemässä mutta en uskaltanut jutella sen enempiä. :D Minusta käsityömessuilla on mielenkiintoista myös seurata korujen hintoja, auttaahan se omassakin hinnoittelussa... Ja en siis tarkoita sitä että katson jotain tietynlaista korua ja sen hintaa ja teen sitten samanlaisen vähän halvemmalla, ei, vaan lähinnä sitä että jos teen hopeasta ja korukivistä korun niin tiedän sitten myynkö sen 20eurolla vai 60eurolla, koska en todellakaan halua polkea hintoja ja hankaloittaa yrittäjien hommaa. Toiminimellä pidän itsekin pientä korupajaa, opiskelujen ohella... :)

Mukavia messuja ja oikein hyviä myyntejä! :)
iidaer
aloittelee siemenhelmillä

Post by iidaer » Sat Oct 13, 2012 16:49

Oivoi, pitäisi nimi keksiä blogille, johon tulisi korujuttuja, sekä poikaystävän lasitöitä näytille ja myyntiin. Nimi vain uupuu! Olisihan noita koruja kiva myydä muuallakin, mutten tiedä missä. Lahden joulumessuille ollaan ainakin menossa, sinne sitten ainakin :).
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Sun Oct 14, 2012 0:49

Iidaerin blogille ei tuu nyt mitään hyvää nimiehdotusta mieleen. Koiran nimeksikin muistin Eemelin ja meinasin jos siitä sais väännettyä jotain, rehellisestä miehen nimestä. Mut eihän se ollutkaan sinne päinkään :oops:

Toivottavasti Piitalla oli hyvät messut. Mallien kopioijat on kurjia. Tahattomastihan sitä välillä sattuu, mutta se on ihan eri juttu kuin mallien suora, tahallinen kopsaaminen värejä myöten tai kuvaaminen. Eikös kaikilla messuilla yleensä kuvaaminen ole kiellettyäkin? Toi "Älä osta, mä teen" -juttu on oikeasti niin epäkohteliasta ettei hyvä tosikaan. Oisivat ees hilijaa...

Jokos hunski sai tehtyä jotain kuuskoloavainvälirenksuista? Täällä innolla odotellaan lopputulosta.

Huoh. Yritin tänään vähän kuvailla helmiä. Ne oli syvällä lautasella vähän korkeamman vuoan päällä. Kameran jalusta oli ihan kökkö, hutera (Onko kellään muuten hyvää vinkkiä jalustaan? Lähinnä pöydällä koruja kuvailen.). Mielessä ehti käydä, että kylläpä ei naurattaisi, kun nää helmet tästä lennähtäisi lattialle. Seuraavassa sekunnissa ne sitten sinkoili ympäri keittiötä ja olkkaria. Ihan pikkuriikkisen vaan mun hiha oli hipaissut sitä lautasta. Voin kyllä kertoa, että oikeasti istuin lattialla ja nauroin ääneen, kun pikkuapurit Kissa&Koirat Company auttoi mua etsimään mun rakkaita labradoriitteja. Taidan olla vähän höpsö :nod:
hunski
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by hunski » Sun Oct 14, 2012 9:28

Tätsä wrote: Jokos hunski sai tehtyä jotain kuuskoloavainvälirenksuista? Täällä innolla odotellaan lopputulosta.
Joku toinen meinas kuuskoloavaimella kokeilla tehä lenksuja mut mä en niillä omilla kierteisillä viiskulmaisilla tehny viel mitää :D Täytyy tulevalla viikolla yrittää kehittää jotai :)
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
rozalie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by rozalie » Sun Oct 14, 2012 10:59

Piita wrote: Sanotaanko näin että käsityöyrittäjänä sitä ei välttämättä halua kuulla kun koettaa tienata elantoaan. :wink:
Niin täysin ymmärrän pointin. Tämä ketuttaa ehkä eniten sen jälkeen, kun "tiedustelija" on kysellyt ummet ja lammet kivistä, ominaisuuksista, tekotavoista ja vaikka mistä antaen kuitenkin koko ajan uskoa, että jonkun kyseisen korun tahtoo ja siitä tietysti kertoo paljon, kun on sen itse alusta asti tehnyt. Sitten tuleekin, että joo mä mietin.. Hyvä jos ei vielä ota kuvaa päälle jne. Olen kantapään kautta tämän pariin kertaan oppinut ja harmiketutus on suuri. Noo sinisilmäisyydestä sakotetaan, onneksi on sitten niitä ihania asiakkaita, jotka korjaavat hyvin tämän mielen.

Joskus sitten tulee niitä "ostajia", jotka suoraan lähtevät runtelemaan koruja vetämällä niitä oikein lujaa lukkojen kohdalla, ihan kuin odottaisivat niiden katkeavan tai jotain muuta. Oletteko tälläisiin törmänneet?

Niin ja oli tosi kiva törmätä käsityömessuilla Hgissä tuossa jokunen viikko sitten, toivottavasti meni messut hyvin, kun samana viikonloppuna oli näitä muita "kilpailevia" tapahtumia :) Ja ne siun rasiat... :love:
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
hunski

Post by hunski » Sun Oct 14, 2012 11:34

rozalie wrote:Joskus sitten tulee niitä "ostajia", jotka suoraan lähtevät runtelemaan koruja vetämällä niitä oikein lujaa lukkojen kohdalla, ihan kuin odottaisivat niiden katkeavan tai jotain muuta. Oletteko tälläisiin törmänneet?
Mulla ainakin yks tilaaja teki omalle avainnauhalleni näin :D
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Lottis

Post by Lottis » Sun Oct 14, 2012 11:57

Minä olin keväällä ekaa kertaa vieny koruja esille yhdelle peräkonttikirppikselle. Olin silloin tehny koruja puolisen vuotta ja halusin nähdä, onko koruille kiinnostusta. Hinnat oli matalat, ottaen huomioon mun materiaalit ja kokemuksen, lisäksi myös tuon kirppiksen. Kovin moni kävi koruja ihasteleen ja jokunen meni kaupaksikin. Vaan yks tapaus jäi mieleen. Nainen tuli ja otti yhden korun käsiin, näytti kaverilleen, että katoppa ku kiva. Katsoi hintalappua ja kiljaisi kovaan ääneen "kymmenen euroa!!!" ja heitti korun ihan täysillä takaisin peräkonttiin. Minä jäin tälleen :shock: kattoon, en etes ehtiny reagoida tähän mitenkään kun jatkoivat matkaa. (Tuo oli siis peräkonttikirppis) ymmärrän, että hän ehkä oletti korujen olevan käytettyjä, mutta asiaahan olisi voinut kysyä kun hinnan näki..
mps
Lasku: 5

Post by mps » Sun Oct 14, 2012 12:48

Mun myyjäis/messumyynnit loppu siihen, kun olin yhdessä tilaisuudessa myymässä laukkujani, jotka olen itse suunnitellut ja kaavoittanut ja koekäyttänyt ja testannut. Viereisessä pöydässä oli nuorten työpajan porukkaa myymässä tuotteitaan. Ihan ystävällisesti kysyin ohjaajalta, että tuo vauvan haalari on aika samanlainen kuin käsityölehdessä oli kaava vähän aikaa sitten, tiesittehän että niitä ei saa tehdä myyntiin. Vastaus oli että joo, kaava on siitä lehdestä, ja tiedän kyllä, mutta ei kai se mitään haittaa. Vähän ajan päästä ohjaaja sanoi yhdelle nuorelle, että käypä katsomassa miten toi (mun) laukku on tehty, niin voidaan tehdä samanlaisia myyntiin.
Reilu meininki....
Mari
Lottis

Post by Lottis » Sun Oct 14, 2012 17:30

Käsityömessuilla käyty! Aikaisempina vuosina rahat on menny lankoihin, nyt koruihin & korutarvikkeisiin. Harmi ettei mitään sisustusjuttua löytynyt mieluista. Tässä huono kuva päivän saaliista. Piitalta löysin tuommoisen ihanan musta-kirkkaan korusetin, toiselta hopeatyöläiseltä hopeaketjun ja korvikset. Sitten itselle korutarvikkeita, en sitten tajunnut poistaa muovipusseja osien ympäriltä kuvaa varten... Helmiliinalta sai kyllä mahtavaa palvelua, jopa messuilta lähti ostokset laskulle!
kompiainen

Post by kompiainen » Sun Oct 14, 2012 18:37

Hieno saalis Lottis.

Minäkin kävin messuilla eilen. Mukavat messut oli. Helmiliinan koju oli lompakolle kohtalokas, samoi parin korttiaskartelukojua. Sitten ostin lasinalusia, sellaisia huopaisia, Anu Pylsyltä, rokokookohan se oli sen nimi. Mustia kuitenkin. Hopeavintillä oli messujen nauravaisin myyjä, ihana valloittava Anzu. Piitaa kävin kans jututtamassa.

Joku nainen siellä kuvaili toisten tekemiä tuotteita (ei Piitan vaan jonkun muun valmistamia) ja mua hävetti. Sitten se kehtas kuvata vielä sellaisen myynnissä olevan tarvikepakkauksenkin. Olin ihan :shock: säästi varmaan 2 euroa siinä ja samaan hintaan olisi saanut ohjeenkin mukaan. Kun tulin sisään, kaksi rouvaa tapas toisensa ja toinen sanoi: ai sinäkin olet tullut katsomaan ideoita joulumyyjäisiin. :shock: Ihmiset on törkeitä.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
rozalie

Post by rozalie » Sun Oct 14, 2012 19:27

kompiainen wrote: Kun tulin sisään, kaksi rouvaa tapas toisensa ja toinen sanoi: ai sinäkin olet tullut katsomaan ideoita joulumyyjäisiin. :shock: Ihmiset on törkeitä.
Ai kamala, meikä on sitten törkeä, kun käytiin ystäväni kanssa ideoimassa omia joulumyyjäisiä Wanhan sataman käsityömessuilla taannoin, taisin siitä ihan avoimesti monelle myyjälle mainita, kun painimme monen avoimen asian kanssa.. Painotuksen sana kuitenkin vielä, että meidän ideointi tosin oli vain paikan ideointia.. :oops:
Ahneella on .. ainakin paljon kiviä!
jeanie

Post by jeanie » Sun Oct 14, 2012 20:05

Kukahan laskisi mulle kannattaako tilata valmiita lenkkejä vai väsätä itse.. :???: Toisaalta mulla ei kyllä ole mitään työkaluja moiseen, eikä ylimääräistä aikaa veivaamiseen... Joten kannattaisko mun vaan maksaa pieni lisä valmiista renkaista kuitenkin..? Kyllä on vaikeeta päättää :raaps:

Ja tuo ideoiden nappailu on kyllä aika törkeetä jos suoraan plagioidaan jonkun oma malli... Itse jos saan jonkun tekemästä inspiksen, niin ei kyllä ensimmäisenä ole mielessä lähteä tekemään täysin samaa. Mutta en kyllä ymmärrä joidenkin myyjien tälläistäkään esimerkiksi kun joku naishenkilö jossain myyjäisissä huuteli ystävälleni, kun hän oli katsomassa jotain hattua, että joko näit tarpeeksi, että voit varastaa toisten ideat :shock: .
maripauliina

Post by maripauliina » Sun Oct 14, 2012 22:09

Hopealenkit kyllä kantsii tilata (Pätkältä) sen mitä ne ehkä maksaa enempi niin vaivassa säästää, helposti. Suosittelen. :wtg:

Itse en myöskään tykkää mallien kopioinnista ollenkaan. Itse en sitä, ainakaan tietoisesti toivon mukaan harrasta. Suoralta kädeltä olen ainakin kertaalleen kieltäytynyt kun on pyydetty samanlaista korua kun Helmetin galleriassa oli (Papusen iki-ihana hopiakääty)
Ideoita ja inspiksiä voi aina poimia, materiaalit on usein monilla tekijöillä samoja. Eteenkin jos ja kun käytetään samoja helmikauppiaita. Mutta itse arvostan sitä jokaisen yksilöllistä kädenjälkeä yli kaiken. Mä en edes haluaisi ( saati osaisi) tehdä samanlaisia koruja kuin esim. Nunnuli ja hyvä niin. Eiköhän olla jokainen ylpeitä omasta osaamisestamme eikä kopsailla muilta! :wtg:
Piita

Post by Piita » Sun Oct 14, 2012 22:20

No niin kotiuduttu on jo aikaa sitten messuilta. Ihana että kerrankin sai toivotella muille käsityöyrittäjille turvallista matkaa kun etelän tutut lähti ajeleen pitkää matkaa kotiin ja itte ajeli vaan tunnin kotimatkan. :D Yleensä meillä on matka sieltä pisimmästä päästä, Helsingistä ja Tampereelta Raaheen. :D Jyväskylästä nyt ei ole pitkä matka vaan vähän yli 300km :lol: Rovaniemi on taas melkein naapurissa kun on alle 300km :nod:

Olipa Lottis kiva nähdä ja kiitokset ostoksista. :) Ihana tuo hopeakoru setti. Arvaappa unohdinko käydä kattomassa niitä korvistelineitä Helmien talolla? juu-u. :roll:
Rozalietäkin oli ihana nähdä Helsingissä, messut siellä ei menny ihan putkeen. Nyt Oulussa meni paremmin. :) Alku näytti huonolta mutta loppujen lopuksi ihan ok myynnit, tietysti kassaan olis mahtunu lisääkin seteleitä ja maksupäätteesäkin olis kuittinauhaa riittäny... :lol:

Oulun Rosalietakin näin, Anzua, Tinkaa, Helmiliinaa ja tietty Kompiasta. :D Ai niin ja Piitua sekä Piitun siskoa, nyt en muista hänen Helmetti niciä. Olikohan vielä muista Helmettiläisiä, hihkaskaa jos unohin. Olin hieman puolikuntosena messuilla, oon ollu 2 vk sairaana. Toivotaan ettei tule takapakkia messureissun takia. Voin sanoa että oli aika taistelua pysyä skarppina, kotiin kun pääs niin joka paikkaan koskee ja palelee. Toivotaan että vaan väsymyksestä eikä olis kuume nousussa.

Ikävä juttu oli kun tulin kotiin niin esikoisella oli noussu kuume uudestaan viikon tauon jälkeen. :( Pitää tarkkailla vointia ettei olis mikään hankalampi jälkitauti.
Mutta nyt tää koittaa vielä tehä tarviketilauksen korukurssia varten, toivotaan että ehtii keskiviikoksi perille... Sitten nukkumaan! Huomenna tavaroiden purkaminen ja lepäilyä.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Post Reply