OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Thuja Design
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by Thuja Design » Tue Oct 23, 2012 13:20

Saana muuta äkkiä lapsinesi vaikka vuokra-asuntoon tai sukulaisiin,etteivät lapsesi ja sinä altistu enempää.Tarkastajista puhumattakaan,Helsingin kaupungin tarkastajilla on 2-3 kk jono.Voimia sinulle ja perheellesi.
Tepatypy
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Tepatypy » Tue Oct 23, 2012 13:59

Saana, asutteko rivitalossa, paritalossa, kerrostalossa tms. missä asunnot on rakennettu samalla kaavalla suurinpiirtein yhtäaikaa? Varmaankin, koska muutenhan naapurin homeongelmalla ei ole teidän kannalta merkitystä. Jos samalla tavalla rakennetussa asunnossa on rakenteellisista syistä johtuva kosteusvaurio, on melko todennäköistä että ongelmia löytyy jokaisessa paikalle tällä tapaa rakennetusta asunnosta. Tietenkin on aina mahdollista, että naapuri on tehnyt sellaisia remonttiratkaisuja, jotka ovat kosteuden rakenteisiin kertymisen aiheuttaneet eikä silloin syynä välttämättä ole alkuperäinen rakennustapa. Onko kyseinen naapuri seinänaapuri? Silloin voi heidän ratkaisunsa vaikuttaa myös teidän asuntoonne (esim. väliseinässä kosteutta).

Sinänsä nuo kuvailemasi oireet voivat kyllä liittyä homeongelmiin. Ihottumat ja kuumeilu ovat ihan yleisiä "homeoireita", mutta ovathan ne toki muutenkin yleisiä vaivoja, joten ei voi sanoa että ihottuma = hometta. Jos sen sijaan oireet selvästi liittyvät kotiin, jonkinlaista sisäilmaongelmaa voi epäillä. Helpottavatko oireet, kun lähdette kotoa viikonlopuksi tai pidemmäksi aikaa? Palaavatko ne kotiin tultaessa päivässä-parissa? Jos mahdollista, testatkaa. Pitäkää vaikka oirepäiväkirjaa oireista, asunnon hajuista ja tuoksuista, ilman "raikkaudesta" yms., esimerkiksi tiivistyykö ikkunoihin kosteutta. Niistä voi olla apua syy-yhteyden selvittämisessä. Jotta yhteys varmasti selviäisi, kotoa pitäisi olla poissa riittävän pitkä aika (ainakin muutama päivä, iho-ongelmissa ehkä pitempäänkin) ja varmasti sellaisessa paikassa, jossa ei sisäilmaongelmia ole.

Jos yhteys asuntoon varmistuu ja jos asut vuokralla, ota ensiksi yhteyttä isännöitsijään. Jos sieltä ei apuja irtoa, kysy voiko kuntasi terveystarkastaja tulla tekemään arvion asunnostasi. Melkein joka kunnassa on sisäilma-asioihin perehtynyt terveystarkastaja, jonka tehtäviin nämä kuuluvat. Arvio voi maksaa jonkin verrran tai se voi olla ihan ilmainen, kunnasta riippuen. Omistusasunnossa asuvat joutuvat yleensä teettämään arvion omalla kustannuksella joltakin yksityiseltä yrittäjältä. Ole todella kriittinen valitessasi kuntoarvion tekijää, heissä kun on vaikka minkä tasoista vipeltäjää. Osa on erittäin ammattitaitoisia ja osa ei edes välitä. Kuntotarkastajilla ei ole mitään vaadittua tutkintoa, ja vaikka sinänsä tarvittavan tietämyksen voi saada montaa tietä, ammattitaidon taso vaihtelee. Kannattaa joka tapauksessa kysäistä terveystarkastajalta, heiltä saa ainakin neuvoja, ja saattaapa heillä olla myös tietoa paikkakunnan kuntotutkijoista.

Jos asunnon sisällä on näkyvää hometta (ei siis pelkästään esim. laatoitusten reunassa silikonissa (jota on lähes kaikissa eikä se ole vaarallista), vaan laajempaa kasvustoa), sitten ei mitään mittauksia tarvita vaan kyseessä on ilman muuta korjausta vaativa vaurio. Ongelman laajuus pitää kuitenkin selvittää, eli se, kuinka pitkälle pitää rakenteita purkaa ja mistä syystä kosteutta on kertynyt väärään paikkaan. Ongelman aiheuttaja pitää tietysti poistaa, muuten vauriota ei saada korjatuksi. Lohdutuksen sanana; harvoin ongelmat ovat niin suuria etteikö niitä voisi korjata. Rahaa se vaan valitettavasti vaatii usein aika tavalla.

PS. Olen käsittänyt että ruoka-allergiat ovat ihan mahdollisia vauvan iho-ongelmien aiheuttajia, koska vauva altistuu allergeenille äidinmaidon kautta. Ilmeisesti äidinkin pitää välttää niitä ruoka-aineita, joille vauva on allerginen, ainakin aika monta kaverini on joutunut imettäessään varsin rajoitetulle dieetille lapsen ruoka-aineallergioiden vuoksi. Niin että jos aiheuttajaa ei löydy asunnosta, voisiko ongelmien takana olla sittenkin ne ruoka-aineallergiat? Usein ruoka-allergiat vissiin helpottavat pikkuhiljaa, kun lapsi kasvaa? Tosin nämä ei selitä kai sitä vanhemman lapsen oireilua, hmm.

Edit: kirjoitusvirheitä
hunski

Post by hunski » Tue Oct 23, 2012 16:13

Hyvinkin luultavasti homeesta kysymys, kerran naapureillakin ollut.. Mut sithän se selviää kun joku käy tarkistaa, tekemäs kosteusmittaukset. Kannattas lähtee "evakkoon" asumaan muualle jotta näkee helpottaako oireet ajan kanssa, jos helpottaa niin asunnossahan se vika on.
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Piita

Post by Piita » Tue Oct 23, 2012 16:45

Kuulostaa vahvasti homeongelmalta. Jos taloyhtiössä on homeongelmia ollut niin ei tarvi kaukaa syyllisitä ihottumiin hakea. Nuo homekorjaukset ja remontit ovat monesti vain kosmeettisia eivätkä poista ongelmia oikeasti. jos remonttia ei olla tehty kuin yhteen asuntoon ongelmat leviävät rakenteiden kautta muihinkin asuntoihin. Lapsesi tilanne kuulostaa erittäin vakavalta.
Suosittelen että alatte etsiä heti uutta asuntoa ettei ongelmia tule lisää. Ja ennen kuin sairastutte muutkin.
Homealtistus on vakava asia ja pitkittyessä saattaa aiheuttaa myös hengitysteiden kanssa ongelmia. Itse olen aikoinaan työpaikalta altistuksen saanut ja henki menee ahtaalle välittömästi kun joutuu tilaan jossa homeongelmia on, kasvot punoittavat ja kurkunpää turpoaa, silmät kuivavat ja ääni lähtee.
Tyttärelläni on myös homealtistus entisestä koulustaan ja ennenkuin tajusimme yhdistää asioita niin tyttö sairasti yhden lukukauden aikana yhteensä 3kk. Ihmeellistä kuumeilua ja tosiaan kovaa kuumetta, migreeniä ja välillä iho-oireita. Sitten selvisi kuntokartoituksessa sädesieni ongelmat ja muut sisäilman myrkyt. Tytön luokasta löytyi pahimmat ongelmat.
Ongelmat olivatkin niin laajat että koulu meni käyttökieltoon.

Nyt 2 vuotta altistuksen jälkeen tyttö oireilee voimakkaasti jos joutuu tekemisiin homeelta haisevien esineiden kanssa tai joutuu tilaan jossa homeongelmaa on. Henki menee ahtaalle, kurkunpää turpoaa ja nousee kuume völittömästi ja laukaisee migreenin.
Näiden ongelmien kanssa eletään loppuelämä.
Lasten ja oman terveytesi takia harkitkaa nopeasti muuttoa!
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Oct 23, 2012 17:08

Ihkuu :jippii: Ei nämä homeet ja muut, mutta se, että täällä on elämää. Nyt menen turkulaisten tapaamiseen, mutta palaan minäkin kuulumisilla myöhemmin. Pus te uudet ja vanhat, jotka avasitten keskustelun. :love:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Papunen

Post by Papunen » Tue Oct 23, 2012 22:47

:D Ohhoh, täällähän tosiaan ON elämää taas :love: Kunpa kestäisi. En ollut edes moista huomannu mutta mua tänään Turku-tapaamisessa valistettiin että OT-palstalla on taas kirjottelua
sivukaupalla ! Jei !
Mun piti nukkumaan mennä mutta tässä se aika nyt kuluikin lueskellessa. Niin paljon vanhoi tuttui ja uudempiikin joukossa , kiva :nod: Tervehdys kaikille !
saana

Post by saana » Tue Oct 23, 2012 23:00

Teidän rohkaisemana alan huomenna selvittämään tuota home asiaa.

Tämä on kerrostalo ja se on tuo kerrostalon toinen puoli joka on ollut homeessa.
Keväällä ilmestyi myös hirveästi muurahaisia tänne asuntoon ja me asutaan 2.kerroksessa.
Niitä oli niin paljon että yöllä kun meni tekemään vauvalle maitoa niin niitä oli kaapissa mustanaan. Heitin silloin kaikki jauhot ja muut pois kun niitä käveli joka paikassa.
Niistä tein silloin ilmoituksen, mutta sanottiin olevan asukkaan velvollisuus hoitaa muurahaiset pois.
Joku sanoi mulle muurahaisten tuleva kosteuden perässä.
Olen valmis maksamaan tuosta homemittauksesta ihan mitä vain kun terveyttä ei kuitenkaan voi rahassa mitata.

Meillä on onneksi toinen koti tuossa kilometrin päässä, että voidaan sinne muuttaa jos tarve vaatii.
Sinne mun piti perustaa oma työpaja, mutta saa nähdä muutetaankohan sinne sittenkin koko perhe. :?

Pojan piti aloittaa päiväkoti syyskuussa tässä lähellä. Kaksi viikkoa ennen päiväkodin alkua se suljettiin homeen takia.
Lehdessä oli juttua siitä että homeongelma oli ollut helsingin kaupungilla tiedossa vuosia, mutta se salattiin vanhemmilta.
Tuntuu että koko alue on ihan homeessa. :(

Nunnulin kanssa samaa mieltä. Kiva että täälläkin on keskustelua.
Aika vähän helmetissä on ollut elämää muualla kuin kimppatilaus ja kirppari osiossa.
Kaikki ihmiset karkaa vissiin tuonne facebookin ja twitterin ihmeelliseen maailmaan.
Silloin kun aloin koruja tekemään neljä vuotta sitten oli galleriassa vielä kuukausiketjuja, mutta ei taida enää olla niitäkään.
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Tue Oct 23, 2012 23:24

Mä en homeesta varsinaisesti mitään tiedä, mutta muuttakaa sinne toiseen asuntoon, kun sellainen on kerran mahdollista. Älä oikeasti viivyttele, vaan hopi-hopi, menoks jo. Nuo mahdolliset homealtistukset kun tuppaavat olemaan lopun iän vaiva. Mies meillä oireili kuivalla yskällä, joka loppui kuin seinään, kun muutettiin. Edelleenkin yskä alkaa välittömästi, jos joutuu homeisiin tiloihin.

Parilla kaverilla on käynyt homekoira tsekkaamassa tilat. Niiden kanssa on vain se pulma, että merkkaavat mitättömän pienetkin määrät. Tai siis onhan se toisaalta hyvä. Nämähän eivät kait korvaa mitään virallisia tutkimuksia, mutta molemmilla kavereilla oli omakotitalo kyseessä. Toisella kaverilla koira merkkasi sellaisen kohdan, jota eivät osanneet kuvitellakaan. Koko "kuivan seinän" alaosa oli homeessa. Täällä Pirkanmaalla kustannus oli muistaakseni jotain 300€ muutama vuosi sitten.

Hymistelin tuota facebook -juttua, kun kaikki ovat siirtyneet sinne. Tajusin viikko sitten, että mä en ole siellä (enkä mene) mutta jopa mun aikaa sitten eläköitynyt isä on veispuukissa. Vähänkö taidan olla vanhanaikainen :shock:
saana

Post by saana » Wed Oct 24, 2012 3:40

Tätsä mä en myöskään ole facebookissa mutta mun vanhemmat on.
Viimeksi kun ne lähti lomalle käytiin tällainen keskustelu

Vanhemmat: Me ollaan lähdössä
Minä: ok
Vanhemmat:Mitä tuliaisia me tuodaan pojille?
Minä: Vaatteita
Vanhemmat: Minkälaisia?
Minä: Ei mitään tavallisia
Vanhemmat: Ei me osata ostaa mitään
Minä: No älkää sitten ostako tai tuokaa mitä haluatte
Vanhemmat:Me laitetaan kuvia vaatteista facebookiin
Minä: ?
Vanhemmat: Niin joo mutta ethän sä ole siellä
Minä: En ole, enkä tule.

Mua pidetään ihan outona koska en ole facebookissa. Iltalehtikin uutisoi että kannattaa suhtautua niihin ihmisiin varauksella jotka ei siellä ole, koska kyseessä saattaa silloin olla psykopaatti.
Behring Breivikillä ei ollut naamakirjassa meinaan profiilia.
Eli varokaa vaan.
saana

Post by saana » Wed Oct 24, 2012 3:50

Facebookin ulkopuolelle jättäytyminen herättää kysymyksiä

Facebook on alkanut yleistyessään määrittää sitä, mikä on normaalia ja mikä ei.
Saksalaislehti muistuttaa vertauksellaan siitä, että Facebook-profiilin omistaminen on jo nykyisin merkki normaalisti käyttäytyvästä ja tasapainoisesta ihmisestä, jolla on mitä todennäköisimmin sosiaaliset verkostot kunnossa.

Sen sijaan sosiaalisen median ulkopuolelle jättäytyminen voi kieliä vaarasta ja paljastaa jopa psykopaatin.

Mediat ovatkin alkaneet tulvia ohjeita siitä, miten sosiaalisen median ulkopuolelle jättäytyvään ihmiseen tulisi suhtautua.

Slashdot-sivusto vei saksalaislehden tekemän huomion vielä pidemmälle muistuttamalla, että sosiaalisesta mediasta eristäytyvä voi mahdollisesti olla massamurhaaja.

Manjoo kuitenkin muistuttaa, ettei sääntö koske niitä nuoria, jotka ehtivät aikuisuuden kynnykselle ennen Facebookin maailmanlaajuista leviämistä.
Lehtiväitteen perusteella olen potenttiaalinen massamurhaaja. :shock:
Thuja Design

Post by Thuja Design » Wed Oct 24, 2012 14:35

Mä menin fb:n vain sen takia,että nuorin poikani asuu ulkomailla ja saa sitä kautta paremmin yhteyttä hänee.Osa lapsistamme,jotka ovat olleet siellä ovat lähteneet pois ja mun mieheni ei käytä tietokonetta ollenkaan,eikä kännykälläkään lähetä edes tekstiviestejä.Ja just tänään huomasin,että kun kirjaudun fb tililleni se kysyy sähköpostiosoitetta tai puhelinnumeroa,ennen se kysyi vain sitä sähköpostiosoitetta,jos oikein muistan.Kaikki mitä nettiin laitetaan pysyy siellä aina....
kokeilija

Post by kokeilija » Wed Oct 24, 2012 14:43

[quote="saana"]Manjoo kuitenkin muistuttaa, ettei sääntö koske niitä nuoria, jotka ehtivät aikuisuuden kynnykselle ennen Facebookin maailmanlaajuista leviämistä.
quote]

Huh, helpotti, onneksi mieheni siis ei olekaan massamurhaaja kun ei ole naamakirjassa, ei ollut meikäläisten nuoruudessa tuollaista, liekö ollut puhelintakaan :)
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by agafia » Wed Oct 24, 2012 17:20

Onpa ihana kuulla, että on muitakin naamakirjan ulkopuolelle vapaaehtoisesti jättäytyneitä. Välillä kun vaikuttaa, että olen viimeinen dinosaurus :D , niin ja yhteiskunnallisesti epäilyttävä. Kyllähän sinne voi laittaa rajoituksia (ettei serkunkumminkaima näe ihan niitä yksityisimpiä ajatuksia) ja onhan se kai kätevää päivittää kuulumiset kaikille tuttavillekin kerralla, mutta kun. Minusta on mukavampi soittaa kaverille suoraan tai laittaa muutamalle yhteinen sähköposti. Eikä mulla ole mitään tarvetta tilittää puolelle maailmalle, miten tänään on niin bad hair day. Ja sen verran epäluuloinen olen, etten oikein usko fb:n lupauksia yksityisyydestä. Työnhaussa ei ehkä vaikuta ihan niin vakuuttavalta kuin tahtoisi, jos ekana paukahtaa haussa esille kuva vaikkapa siitä tosi kovasta pakkaspäivästä, kun oli laitettava päälle tuhat toinen toistaan kummallisempaa, mutta ihanan lämmintä vermettä. Ja kaiken kruunaa idioottimaisen onnellinen hymy. Yritä siinä sitten. Jotta kirjoitellaan vaan mieluusti edelleen täällä. Ilolla olen minäkin katsonut tätä vilkastumista ja pyhästi luvannut itsekin aktivoitua (viime viikon olin juuri melkein kokonaan netittä, mutta kyllä minä tästä tapani parannan)
Saanalle myötätuntoni ja osanottoni, hirveä rumba teillä edessä. Minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia homeesta, mutta haistan sen herkästi (kaverilla oli, ja siitä tunnistan). Toivottavasti pääsette pian pois ja oireet helpottavat. :wtg:
kanelipipari

Post by kanelipipari » Wed Oct 24, 2012 17:30

kokeilija wrote:
saana wrote:Manjoo kuitenkin muistuttaa, ettei sääntö koske niitä nuoria, jotka ehtivät aikuisuuden kynnykselle ennen Facebookin maailmanlaajuista leviämistä.
quote]

Huh, helpotti, onneksi mieheni siis ei olekaan massamurhaaja kun ei ole naamakirjassa, ei ollut meikäläisten nuoruudessa tuollaista, liekö ollut puhelintakaan :)
No mäkin jo kerkisin huolestua, että onko mussa jotain pahasti vialla. Mulla kyllä on henk.koht. Facebook profiili, mutta vain siksi, kun piti päästä kerran lukemaan yhden ryhmän juttuja. Yhtään ainoaa postausta en kyllä tuonne seinälleni ole koskaan tehnyt enkä yhtään kuvaa lisännyt. Tosin se että mulla on profiili naamakirjassa ei kyllä välttämättä todista, että olisin ihan normaali :lol:
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Hämis

Post by Hämis » Wed Oct 24, 2012 18:06

Yksi opettajani totesi hehkuttamisesta puhuttaessa, että "jollette tiedä minkä värinen on karpalo niin suksikaa suolle" Piti hakea puolen ämpärillistä vertailukohtia :kieli: noita vois melkein pujottaa nauhaan...
Post Reply