OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by amorosa » Sat Dec 15, 2012 20:16

Piita wrote:
Näin joulun alla soisin meidän kannattavan myös kotimaisia helmikauppiata, ihan siitäkin syystä että meillä olisi tulevaisuudessakin paikkoja joista helmiä ostaa.
Kannattamatonta kauppaa ei kukaan voi pitää, elantonsa pitää saada helmikauppiaidenkin.
Joten jos haluaa vastaisuudessakin että on paikkoja joista helmet saa nopeasti niin muistakaa myös Helmikauppojamme...
Uskon, että itse kullakin on muistamisen arvoiset helmikauppansa, josta saa suurimman osan tarvitsemastansa materiaalista ja lisäksi hyvän palvelun. Ainakin minulla on omat luottokauppani, harmi ettei voi mainostaa :mrgreen: .

En tiedä lopettaneiden helmikauppojen nimiä tai syitä, mutta itse kaipaisin tänne kotomaahan laadukaita, hieman erikoisempiakin kivihelmiä (ei värjättyjä), etnisiä esim. afrikkalaisia helmiä, pieniä erikoiseriä, joita kauppiaan etsisivät minun puolestani jne.
Kimpoista voisi sitten hankkia nämä tutummat artikkelit.

Tarkoitan tällä sitä, että turha kimppa- ja kirppistelyostoa on yksin syyttää. Kyllä kotimaisilla myyjilläkin on lusikkansa sopassa, eli markkinatutkimusta mitä porukat haluavat :wtg: . Samaan hintatasoon eivät kaupat voi mennä kuin kimpoissa, suuria varastoja ei kovin monella ole varaa pitää (ts. kaikki saman katon alta). Itse uskon erikoistumisen ja olen sen postimaksun valmis maksamaan, jos kauppias on nähnyt vaivaa kolutakseen hieman erioisempia juttuja maailmalta.

Molemmat isoisäni olivat yrittäjiä, samoin isäni. Puolisoni on toiminut yrittäjänä melkein 30v. Yrittäjyyttä olen siis seurannut melkoisen pätkän, eikä kateeksi käy. Se on enemmänkin elämäntapa, työ on aina otettava huomioon, jos elätät sillä perheesi.

Voimia siis yrittäjille ja kiitokset ihanille kimppaemoille. Molempia tarvitaan :D !
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Sun Dec 16, 2012 9:37

Itse ainakin kannatan mielellään pieniä ja paikallisia yrityksiä, mutta tosiaan kannattaisi kotimaistenkin helmifirmojen miettiä valikoimiaan enemmän.
Musta on myös pelottavaa miten vähän ihmiset tietää vero yms asioista. Moni tosiaan kuvittelee, että sen 8500 saa tienata ilman mitään veroja.
Itse joutuu yrittäjänä aina miettimään asioita vähän toiselta kannalta.
Ja asiakkaat ei tosiaan ymmärrä, että kun lyhennän ne farkun lahkeet 15€:lla, maksan siitä 23% valtiolle, kohta 24%, omat verot, vuokran, koneet, muut välineet, lankakin maksaa ja niin se yel... Itse maksan yli tonnin/kolme kuukautta.
Ja teen myös mittatilaus vaatteita, enkä koe halpatuntia mun kilpailijana. Vähän eri juttu, mutta kotimaiset helmikauppiaatkin voisivat ottaa markkinonti valtikseen turvallisuuden! Itse mietin joskus noiden kiinalais osien turvallisuutta.
Halpavaatteissa laatu ja kesto ei ole kehuttava, mun tekemät vaatteet on aina suurennettavissa/ pienennettävissä ja jos joku sauma pettää, takuukorjaan sen!
Mari
kirsema
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by kirsema » Sun Dec 16, 2012 17:40

Mä olen ostanut lähes kaiken kotimaisilta kauppiailta, koska kun tulee ostamisen himo, tavarat tulevat tosi nopeasti :wtg: (en siis malta odotella viikkotolkulla ihanuuksia) ja laatuun olen ollut tyytyväinen. Vaikka hinta on vähän korkeampi, maksan sen mieluusti ja jatkossakin aion ostaa tutuista paikoista tarvikkeeni. Mutta tässä kohtaa täytyy kompata amorosaa: kaipailisin myös kotimaisilta kauppiailta välillä vähän erikoisuuksia ja vähän laajempaa valikoimaa sekä kivissä että tarvikkeissa.

Muutaman kerran on myös tullut ostettua täältä kirppariosastolta ihanuuksia, kun on vastaan sattunut. Kerran kokeilin ostosten tekoa eBayn kautta, mutta ei ollut mun juttu laisinkaan, olin melkoisen pettynyt osaan tavaroista, alhainen hintakaan ei pettymystä juuri lieventänyt. Toki tilausta tehdessäni ymmärsin, että lopputulema ei välttämättä ole se paras mahdollinen. No kaikkeahan pitää kokeilla, ainakin kerran.
hunski

Post by hunski » Sun Dec 16, 2012 20:16

Mäkin kaipaan kotimaisille helmikaupoille laajempaa ja erikoisempaa valikoimaa. Aikalailla sama valikoima perushelmiä suomen kaupoissa.
Ebaystä oon ostanut tosi paljon kaikkia erikoisia koruosia ja helmiä edullisesti. Pari kertaa on jäänyt tuote saapumatta mutta lähettävät kyllä mielellään uuden tilalle kun laittaa viestin ettei ole tuote saapunut. Haluavat kumminkin positiivista palautetta itselleen niin korvaavat mieluusti. Kerran ostin kellotauluja halvalla, meni yli kuukausi eikä vieläkään saapuneet. Laitoin myyjälle viestiä ja lupasi laittaa uudet tulemaan ja tulikin nopeasti, mutta kaikki kellot olivat käytetyn näköisiä, yhdestä puuttui takaosa kokonaan, muutamassa lasit rikki. Myyjä kumminkin korvasi rahallisesti aimo summan mulle takaisin kun laitoin kuvat kelloista ja viestin etten hyväksy tällaista.
Nyt oon koittanu hillitä Ebay-shoppailua :D rahaa vaan menee rutkasti ku löytyy kaikkee kivaa :D

Toivottavasti vaan tosiaan alkaisi suomalaisetkin helmikauppiaat hankkimaan erikoisuuksia valikoimiinsa :)
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sun Dec 16, 2012 21:58

Yksilöikää tarkemmin,mitä erikoisuuksia haluatte?Ennen kuin aloitin nettikaupan,kyselin mitä halutaan ja nyt kun se on ollut jo useamman vuoden pyörimässä,tiedän,mitä sieltä eniten ostetaan.Ja hassua on sekin,että esim päivän kuudesta nettikaupan tilauksesta 4 voi mennä pääkaupunkiseudulle,vaikka kivijalkamyymälässä on laajempi valikoima ja helmien koot voi nähdä paremmin.Tietysti kilpailua vääristää sekin,että toisilla on vain neetkauppa ns sivutoimisena ja toiset tekevät tätä työtä täyspäiväisesti.Emme voi hibboilla kilpilla ja myydä samaa tavaraa,vaa nimenomaan erikoistua.Vaikka liikkeeni onkin tunnettu hopeatarvikkrista ja työkaluista,pyrin tarjoamaan adiakkailleni laadukkaita kivi- ja makeanvrdenhelmiä.
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sun Dec 16, 2012 21:59

Yksilöikää tarkemmin,mitä erikoisuuksia haluatte?Ennen kuin aloitin nettikaupan,kyselin mitä halutaan ja nyt kun se on ollut jo useamman vuoden pyörimässä,tiedän,mitä sieltä eniten ostetaan.Ja hassua on sekin,että esim päivän kuudesta nettikaupan tilauksesta 4 voi mennä pääkaupunkiseudulle,vaikka kivijalkamyymälässä on laajempi valikoima ja helmien koot voi nähdä paremmin.Tietysti kilpailua vääristää sekin,että toisilla on vain neetkauppa ns sivutoimisena ja toiset tekevät tätä työtä täyspäiväisesti.Emme voi hibboilla kilpilla ja myydä samaa tavaraa,vaa nimenomaan erikoistua.Vaikka liikkeeni onkin tunnettu hopeatarvikkrista ja työkaluista,pyrin tarjoamaan adiakkailleni laadukkaita kivi- ja makeanvedenhelmiä.
hunski

Post by hunski » Sun Dec 16, 2012 22:31

Sellaisia helmiä ja koruosia mitä saa tällä hetkellä vain ulkomaisilta sivuilta. Ja niitä on aikapaljon niin vaikea tarkkaan sanoa mitä haluaa. :D Esim. kaiverrettuja helmiä ois kiva olla enemmänkin suomen markkinoilla. Ja enemmän erilaisia hopeisia koruosia, valikoimat on ollu aika samanlaiset suomessa. Mä oon monesti etsinyt isoja hopeisia kierteisiä renkaita, mutta en ole löytänyt kotomaasta ollenkaan. Hopeoituna kerran löysin ja nyt kun ne pääsi multa loppumaan en ole enään löytänyt. Korupohjiakin olen aina kaivannut enemmän. Siis riipuspohjia, mutta eritoten linkkimäisiä korupohjia, sellaisia mitä voisi yhdistää vaikka rannekoruksi. Kivihelmiä saisi olla enemmän erilaisia ja yksilöllisemmän näköisiä. Ja lahjarasioita, niitä ei kyllä tavikselle löydy juuri ollenkaan. Pitäisi olla sellaisia lahjarasioita joita voi muokata oman näköisekseen. Oooo ja erilaisia lukkoja :D Sellaisia mitkä voisivat käydä myös korun keskipisteeksi ikää kuin riipuksen tilalle. Glamour-fiilis koruosia ja helmiä siis :D Mä en osaa sanoo tarpeeks selkeesti :D Sanokaahan te jotka tiedätte tasan tarkkaan mitä haluatte :lol2:

Joku taisi täällä mainita jostain kupariosista että saisi olla enemmän, vai muistanko väärin..?
Loulou

Post by Loulou » Sun Dec 16, 2012 23:06

Olen ollut muuttokiireissä viime päivät, enkä ole ehtinyt ottaa kantaa tähän tämän hetken kuumaan aiheeseen. Vaikka itsekin yrittäjä olen (tosin sivutoiminen), myönnän häpeäkseni, että aika usein tulee helmitilaukset tehtyä ulkomailta, varsinkin kivi-, hopea- ja kuparihelmien ja korunosien kohdalla. Lasihelmet ja ei-hopeiset tai -kupariset metalliosat tilaan aina kotimaisilta myyjiltä, samoin hopealangat ja -levyt. Työkalujen kohdalla yleensä käytän suomalaista kauppiasta, mutta joskus jotkin tarvitsemani jutut eivät vain ole saatavilla Suomesta, koska yritän aina olla vähän aikaani edellä joissakin asioissa, ja silloin, kun jotain tarvitsen, se ei ole vielä rantautunut Suomen markkinoille...Kivihelmiä ostaisin mieluiten "kasvotusten", niin että näkisin tuotteen ja saisin sitä käpälöidä, mutta tämä on omalla kohdallani mahdollista vain messuilla, kun paikkakunnalla ei ole hyvää helmitarvikekauppaa. Ja kun kerran joudun tilaamaan, tilaan sitten sieltä, mistä tiedän laadun olevan hyvää ja valikoiman monipuolista - eli useimmiten Usasta.

Ongelmana suomalaisten helmikauppojen kohdalla on mielestäni se, että näin pienen maan markkinoille ei yksinkertaisesti mahdu niin monipuolisia ja kattavan valikoiman omaavia liikkeitä kuin esim. USAan, ei ainakaan kovin montaa. Ideaalista olisi, jos joku ottaisi kontolleen perustaa sellaisen helmikaupan, joka tähtäisi palvelemaan koko EU:n aluetta samaan tapaan kuin FMG tällä hetkellä palvelee USAa. Eli monikieliset nettisivut, laaja valikoima ja toimitukset koko Eurooppaan, niin volyymi voisi riittää pitämään kaupan pystyssä, ja ainakin itse tilaisin FMG:n sijaan mieluummin paikallisesta, eurooppalaisesta kaupasta. Nykyisellään meillä on monta pientä helmikauppaa, joista mistään ei saa kaikkea tarvitsemaansa, ja jos tilaisi tarvikkeet vain näistä paikallisista kaupoista, lopputuloksena olisi niin iso kasa postikuluja, että olisi yhtä hyvin voinut tilata Usasta sellaisesta kaupasta, josta saa kaiken kerralla.

Itse en enää nykyään osallistu kimppoihin, koska yrittäjänä voin vähentää ulkomaantilauksista maksetut alvit, ja suoraan sanottuna, itse(kin) koen kimppatilausmeiningin vähän karanneen käsistä, kun kimppoja on niin valtava määrä, ja toiminta on niin ammattimaista.
hunski

Post by hunski » Sun Dec 16, 2012 23:13

Ja filigraaniosia kaipaan :D niitäkin aika samat valikoimat suomen kaupoissa.
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Mon Dec 17, 2012 9:46

Mä kaipaan antiikki messinki osia! Erilaisia, ei pelkkää tierracastia ja vitajta. Ja osia isommissa erissä oikeesti edullisesti. Nyt olen tilannut kimpassa esim. korupiikkejä 500 kpl samaan hintaan kuin kotimaasta saan muutaman kymmentä. Ja olen valmis maksamaan kyllä kotimaahan enemmän kuin ulkomaille, mutta en nyt mitään moninkertaisia hintoja!
Eli antiikki messinkiä ja korunosia, piikkejä, korviskoukkuja, renkaita, lukkoja oikeesti edullisemmissa isoissa erissä!
Helmi valikoimiin olen kotimaassa erittäin tyytyväinen ja ostankin kaikki helmet kotimaisista. Joskus olen kimpassa tilannut ulkomailta ja pettynyt laatuun, niitä en siis enää tilaa!
Mari
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by kanelipipari » Mon Dec 17, 2012 10:52

Aikanaan kyselin täällä Helmetissäkin tuotetoiveita/kehitysideoita, mutta en saanut silloin vastauksia. Turun liikkeessä olen mahdollisuuksien mukaan koittanut lisätä valikoimiin tuotteita, joita on kyselty. Tosiasiahan on kuitenkin se, että FMG tyyppisen "helmitavaratalon" valikoiman hankkiminen vaatisi järjettömän summan rahaa, joten ilman lottovoittoa, se ei valitettavasti ole mahdollista :( . Meidänkin nettisivu toimii myös englanninkielellä ja toimitamme kyllä kaikkiin EU maihin, mutta ongelma on ehkä se, että monissa Euroopan maissa ei ihmisten kielitaito ole samalla tasolla kuin suomalaisten, joten englanninkieli ei riitä. Suomi on monelle myös ehkä hieman eksoottinen paikka tilata tavaraa ja mieluummin tilaavat vaikka Englannista. Erikoisuuksien hankinnassa ongelmaksi voi muodostua myös se, että jotta tavaraa saa tukkuhinnalla (= sitä voi myydä voitolla) niin sitä usein täytyy hankkia isoja eriä. Minullahan on esim niitä käsintehtyjä stoneware helmiä ja joskus tulee asiakkailta kyselyä, voisinko hankkia heille muutamia helmiä jotain tiettyä mallia. Valitettavasti yleensä joudun sanomaan ei, koska tukkuhinnalla minimitilaus on 500USD eikä samasta paikasta saa mitään muita tarvitsemiani tuotteita.
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Dec 17, 2012 12:49

Muistuttaisin että meillä on tästä ketju johon on listattu toiveita kotimaisille helmikauppiaille :D Markkinatutkimus on siis tehty ihan asiakkaitten toimesta.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by kanelipipari » Mon Dec 17, 2012 12:51

Muikku wrote:Muistuttaisin että meillä on tästä ketju johon on listattu toiveita kotimaisille helmikauppiaille :D Markkinatutkimus on siis tehty ihan asiakkaitten toimesta.
Kiitos muistutuksesta :D
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Pipisa

Post by Pipisa » Mon Dec 17, 2012 13:28

Suomalaisten helmikauppiaiden kannattaisi yrittää etsiä suomalaisista materiaaleista tehtyjä helmiä valikoimiinsa (poronluu, pahka, kataja, huovutetut pallurat) ja tällaisilla erikoisuuksilla voisi ulkomaisetkin ostajat kiinnostua meidän maan tarjonnasta. Taikka ehkä lasi/posliini helmet meidän metsiemme marjasadosta.
Ihan vain ajatuksena.
hunski

Post by hunski » Mon Dec 17, 2012 13:40

Kannatan Pipisan ehdotusta. :D