OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

kirsema
Swarovski-kuumeessa
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by kirsema » Mon Dec 17, 2012 20:00

Hyvinhän täällä on jo toiveita listattu. Juurikin noin, että saisi suurempia eriä esim.lukkoja, linkkejä ja muita korunosia edullisemmin. Itse kaipailisin erikoisempia, kauniita lukkoja, joita tosiaan voisi käyttää korussa keskipisteenä (tämäkin oli jo listattu johonkin aikaisempaan viestiin) ja välillä on tarve myös erikoisempiin riipuksiin. Jotensakin myös on välillä ärsyttänyt se, että joutuu tilaamaan jonkin tietyn tuotteen yhdestä paikasta ja toisen tuotteen toisesta paikasta. Ymmärrän kyllä, että kotimaiset kauppiaat eivät voi pitää valtaisia varastoja erinäisistä vaihtoehdoista. Itselläni ostosten määrä ei ole päätä huimaava, koska ilahdutan pääsääntöisesti itseäni koruillani, mutta joskus myös itse kaipaa "erilaisuutta". Mutta tästä purputuksesta huolimatta jatkan kotimaisten kauppiaiden kanssa.
Piita
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Piita » Mon Dec 17, 2012 21:11

Minulta on kyselty puuhelmiä ja puuriipuksia myös mutta en vain pysty niitä tekemään niin että kukaan olisi valmis maksamaan niistä niin että niiden teko kannattaisi. Samoin epäilen olevan huopapalleroissa, poronluu ja kataja osissa. Niitä ei vain mitenkään pysty toteuttamaan niin että niille tulisi hintaa pari euroa/kipale. Tekijän työpanos ja kauppiaden kate niin hinnat nousee niin paljon ettei ole mitään järkeä niitä tehdä.

Käsintehtyjä huonekaluja saa kyllä mutta yleensä puualan-artesaanit ovat yksin yrittäjiä ja myymälätilat/verstas ovat sitten jossain ihan muualla kuin Itiksessä. Pitää olla aikamoinen tulos että voisi pitää työntekijöitä ja myymälätilaa koska lisäksi tarvitaan verstastilat. Ja kyllä ne kunnon kalusteet maksavat. Olen itse tehnyt aikoinaan oppilastyönä ison tammisen sohvapöydän joka olisi maksanut vähintään 1500€ jos olisin sen voinut myydä omiin nimiin. :) Materiaalit maksoivat jo 350€, suunnitteluun meni n.5h kaikkineen, työstämiseen 25h, pintakäsittelyihin 4h. ( ja tuosta ajasta kun pöydän tein puusepänkuivan puun hinta on kaksinkertaistunut) Voi laskea siitä mikä olisi työtunnin hinta. Ei kadehdittava...
Tässä hieman avausta siitä miksi ne puuseppien tekemät kalusteet maksaa huomattavasti enemmän kuin Sotkan kalusteet.

Suomalainen työ on kallista, kädentaitoalan yrittäjät tekevät kuitenkin työnsä suhteellisen pienenellä tuntipalkalla jos vertaatte esim: sähköasentajiin, tai muihin rakennusalan ammattilaisiin. Silti niistäkin tuntitaksoista valiutetaan ja tingataan. Tinkaako kukaan nuohoojalta tai kirvesmieheltä? tai valittaa autonkorjauslaskusta?

Myymälän pito yleensäkin on kallista lystiä ja yksinyrittäjän päivässä on rajallinen määrä tunteja. Työntekijän palkkaaminen se vasta kallista onkin...
Ainoa millä voi erottua tuontikrääsästä on laatu. Se on kädentaitoalanyrittäjän ainoa kilpailukeino. Pitää tehdä jotain joka erottuu, jotain mikä ei ole samaa kuin se mitä saa Glittereistä ym. Laatua materiaaleissa, ja laatua kädenjäljessä.
Ja työtä, työtä ja työtä.
Rikastumaan pääsee vain hyvin harva käsityöyrittäjä, sitä päivää odotellessa... :twitch: :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piita

Post by Piita » Mon Dec 17, 2012 21:14

Niin ja niitä pienyrittäjiä tukee parhaiten kuluttamalla ja ostamalla heidän liikkeistään. :D
Pipisa

Post by Pipisa » Mon Dec 17, 2012 22:58

Niin siis nyt mä en oikeasti hiffaa ollenkaan.
Eli meillä ois Suomessa materiaalia joka ois sitä uniikkia ja erikoista mitä näköjään kaikki helmeilijät peräänkuuluttaa. Mutta sen työstäminen raaka-aineesta materiaaliksi maksaa niin mansikoita että sitä ei kannata alkaa valmistamaan. Ei vaikka sitten markkinoita kuulostaisi olevan.
Pitääkö se pahkapaukku sitten sieltä metsästä käydä keräämässä ja lähettää Kiinaan missä ne kaikki maailman helmet valmistetaan ja siellä kiinanpoika pikku kätösin sorvaa siitä helmiä jotka se laittaa tukkukaupan sivulle ja myy niitä finnish wooden bead nimellä ja käärii tuohet hanskaan. Kalliitahan ne ois sielläkin kun ovat suomalaisia. Markkinat ois vaan siirretty heti kättelyssä avainlippumerkin takaa punalipun taakse.

Mitään ei saa jos mitään ei yritä.

Mulle katajakiekot ei muuten oo maksaneet montaakaan euroa kun sukulaismies niitä eläkepäivillään viilailee niin että jos vähän etsii ja käyttää mielikuvitusta niin löytyy niitä kotimaisiakin materiaaleja aivan edullisestikkin.

No niin, loukkaamatta kenenkään tunteita niin ei kai niitä ensi lauseeseen kannata niitä ideoita torpata vaan ennemminkin etsiä yhteistyökumppaneita :nod:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Tue Dec 18, 2012 6:41

Mie laitoin aikoinaan sähköpostia Ylämaalle että mites graniittihelmet, olisiko mahdollista tehdä semmoisia. Lupasivat tutkia mahdollisuuksia mutta ei ole vielä ainakaan näkynyt :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
waterwoman

Post by waterwoman » Tue Dec 18, 2012 11:03

Jossain vaiheessa pyysin tarjousta kahdelta kotimaiselta yrittäjältä hinta-arviota nimilaattojen kaivertamisesta. Valitsin sitten Tainanpajan. Minäkin aikani odottelin, siis monta kuukautta kotimaiselta yrittäjältä hopealätkien lopullista hintaa, joita halusin koruihini.
Olisin ollut valmis maksamaan pienistä päivärähoistani, sillä olisihan työ ollut kotimaista.
Viimein tuli sähköposti, jossa hän ei kerkiäkään tekemään niitä omien opiskelujensa lomassa, vaikka oli täälläkin foorumilla niitä mainostanut saatavan.
Lopulta sitten tilasin niitä pelkkiä laattoja ulkomailta.
Last edited by waterwoman on Tue Dec 18, 2012 20:37, edited 1 time in total.
:)
hunski

Post by hunski » Tue Dec 18, 2012 11:58

Joop mulla on ollu ihan sama ongelma ton tainanpajan kanssa..
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
waterwoman

Post by waterwoman » Tue Dec 18, 2012 20:36

Mä en kans ymmärrä, että miks pitää mainostaa ja luvata ja sitten niitä ei saakaan vaikka näillä ei olis ollu edes kiire :(
:)
kokeilija

Post by kokeilija » Fri Dec 21, 2012 14:13

Image
Piita

Post by Piita » Sat Dec 22, 2012 1:05

Voihan olla että joku on valmis tekemään eri matskuista. Kerroin vain miksi niitä ei ole juuri tarjolla ja miksi niille on vaikea löytää tekijöitä :D Hienoa Pipisa että sinä olisit valmis maksamaan kotimaisista helmistä ja matskuista. Löytyy niitäkin jotka arvostaa. :ooh: Mutta arvaappa montako kertaa ei ole kuulunut vastausta enään asiakkailta jotka on kyselleet että voisinko tehdä puuriipuksen tai puuhelmiä... Siis enään sen jälkeen kun olen kertonut hinnat mitä tulee maksamaan. Sitten on kyllä muutama ihana ihminen tilannut puuriipuksen eikä ole nikotellut hintaa. Mutta niitä on ollut kyllä vain muutama joiden kanssa on päästy toteutustasolle asti.

Jos esim teen riipuksen jonka mitat on vaikkapa 20x30cm ja paksuus 0,50cm Hinta 10€ , riipuksen tekemiseen menee vajaa tunti kaikkinensa, Isoissa helmissä sama juttu, tekemiseen menee aikaa kun käsin tehdään. Yrittäjä ei voi myydä samaan hintaan kun sellainen joka harrastaa puutöitä. Kukaan kun ei yrittäjälle sitä tuntipalkkaa maksa. Se pitää laskea tuotteen hintaan. ja monesti käsityöyrittäjä ei voi laskea tuotteeseen sitä oikeaa aikaa mikä menee tekemiseen, kun hinta nousee kovaksi. :( Jos yrittäjä aikoo pärjätä niin puuriipuksia ja helmiä ei vain voi tehdä parin euron kappalehintaan.
Jos niitä haluaa tehdä hyvin. Voi olla että itselläni on liian kovat kriteerit siihen mikä on
laatutyötä. Mutta en suostu myymään enkä lahjoittamaan itse tekemääni joka ei olis viimesen päälle hiottu ja käsitelty. Riipuksia teen vain tilauksesta ne kun jäävät pyörimään vuosiksi odottamaan että joku raskisi maksaa niistä käyvän hinnan. On nimittäin kokeiltu.

Puuhelmet joita myydään edullisesti ovat massatuotantoa, pienillä yrittäjillä ei ole mahdollisuuksia koneistaa verstaitaan niin että pystyisi isoja määriä kannattavasti tekemään. Ja aika harvassa on ihmiset jotka on valmiita maksamaan triplasti jos tuotteen saa muualta edullisesti. Sen näkee täälläkin jos palataan ensimmäiseen viestiini helmikauppojen ahdingosta.

On ihmisiä jotka arvostaa käsityötä, onneksi. Mutta se toinen puoli, todella paljon on niitä jotka valittavat kalliudesta eivätkä osaa tehdä muuta kun saada yrittäjälle paskan fiiliksen. Voi kuule, niitä kaikenlaisia "kannustavia" kommentteja ja taivastelua kuulee vuoden aikana satoja. Se on vaan asia joka on kestettävä mutta se ei tarkoita ettei se kirpaisisi joka kerta. Ja niitä tinkaajia, miehet yleensä ymmärtää siinä vaiheessa kun kysyy että alentaisitko sinä omaa palkkaasi?

Ja sen pahkan työstämistä kannattaa kokeilla, ensin kuivatat sitä vähintään vuoden ja sitten alat työstää. On muuten sairaan kovaa puuta mutta tulee hienoa jälkeä. Siihen saa lopputuloksesta riippuen uppoamaan monta tuntia. :wink:

Ai niin ja täällä muuten on upeita luu juttuja. jos luuhelmiä kaipailee niin kannattaapi kysellä jos tekisivät.http://www.lauri-tuotteet.fi/fin/ ja tuolta linkin takaa korut ja vaikka napit niin tuleepi kuvia.
Pipisa

Post by Pipisa » Sat Dec 22, 2012 11:13

Voi olipa siellä ihania lapin nappuloita :)

Ja ihanaa joulun odotusta ja rauhallisia pyhiä kaikille!
Lottis
suunnittelee Balin-matkaa

!

Post by Lottis » Sat Dec 22, 2012 19:18

Tunnelmallista joulua ja ihanan helmeilevää uutta vuotta 2013!
Image
Loulou

Post by Loulou » Sun Dec 23, 2012 17:21

Image

Uploaded with ImageShack.us
FreakyMike
hamstraa hopeahelmiä

Post by FreakyMike » Sun Dec 23, 2012 19:05

Hyvää joulua myös täältä Simpeleen suunnalta...

Image
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa

Post by piikoru » Mon Dec 24, 2012 12:01

Hyvää ja rauhallista joulua kaikille!
Post Reply