OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

saana
sijoittaa jalokivilaatuun
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by saana » Fri Dec 07, 2012 7:29

Piita onneksi olkoon!
Ihan uskomaton juttu. :D
Partaska
Lasku: 5

Post by Partaska » Fri Dec 07, 2012 10:27

Go Piita!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja muuten onnea tämän päivän synttärisankarit!Olkoot tuleva vuotenne helmeilevä =)
Elämme jännittäviä aikoja.....et älä jännitä =)
Loulou

Post by Loulou » Fri Dec 07, 2012 11:49

Vau, Piita, ihan mahtavaa! Varmaan jokaisen koruntekijän salainen haave on saada korunsa linnan juhliin :). Oli muuten tänä vuonna paljon kauniita koruja näytillä, toisin kuin aikaisempina vuosina - ihmiset alkavat oppia!
Piita

Post by Piita » Fri Dec 07, 2012 16:32

Kiitosta! :) Ja sanoin vielä tytöilleni ettei nyt ole mun koruja kun nuorimmainen kysyi että onko nyt kellään. :) Oli aika hieno tunne huomata facebookista viesti puolenyön aikaan. Kaks vuotta oli välissä ettei ainakaan tietääkseni ollu mun koruja. :) Kahtena vuonna on paikallinen kansanedustaja tilannut korut linnanjuhla-asuunsa. :) Tästä tän vuotisesta en tiennyt etukäteen, toimittajaa tuskin näkyy kuvissa ja videoissa. Hän teki kuulemma nettijuttuja.

Upeita ja näyttäviä koruja oli nyt paljon, välillä jäi puvut vähemmälle huomiolle kun katseli niin tiiviisti koruja. :D
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Tätsä
löytänyt aidot helmet

Post by Tätsä » Fri Dec 07, 2012 21:22

Wuhuu, Piita! Hienoa :jippii:
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by agafia » Mon Dec 10, 2012 1:02

Onnittelut Piita! Ja sitten tämänillan jännitysnäytelmään.
Onnistuin säikäyttämään itseni, katit ja kaikki lähinaapurit, kun illan lopuksi päätin paistaa eli embossata loput joulukortit leivänpaahtimella. Kun oli olevinaan kiire ja sarjatyönä meni muka nopeammin :wink: Älykään ei hoilannut laittamaan edes liesituuletinta päälle. Mulla on kaksi palohälytintä, häkä- ja tavallinen. Ei ne kortit mun mielestä edes kärynneet, ehkä paahtimessa oli sen verran muruja, että yhtäkkiä alkoi hillitön ujellus, joka vain koveni ja koveni. Minä kiskomaan patteria irti ja kiikuttamaan laitetta parvekkeelle. Kun ei täti-ihmisen silmät hahmottaneet, mistä sen vekottimen saa kiinni. Siinä vaiheessa tajusin, että ei ollutkaan se häkähälytin vaan se toinen. Keittiöjakkara kehiin ja kurottelemaan katonrajaan. Ja siinäkin sai kiskoa patterin irti ja silti se ei meinannut vaieta millään. Oli siinä ja siinä ettei koruvasara ois saanut töitä. Parvekken ovi sai olla auki jonkun aikaa ja liesituuletin huruuttaa edelleen. Kohta uskallan laittaa patterit siihen tavalliseen hälyttimeen takaisin. Sydän läpättää vieläkin kinttaan peukalossa, vaikka ei ollut minkäänlaista vaaraa. Se on vaan tuo hälyttimen ääni sellainen, että siitä jo säikähtää. Eniten kyllä ihmettelen sitä, että naapureista ei kukaan tullut soittamaan ovikelloa. Varttitunti tapahtuman jälkeen huomasin kyllä yhden viereisessä talossa kurkistelevan kuin olisi paloautoja odotellut :huh: . Aiemmassa talossa naapuri onnistui käräyttämään kattilan ja meitä oli useampi oven takana soittamassa ja kyselemässä tilannetta, mutta se olikin melkein maalla, Espoon vanhassa lähiössä.
Tämä oli siis paljon melua tyhjästä, mutta muistakaa nyt joulun alla kaikki olla varovaisia tulen kanssa! :nod:
hunski

Post by hunski » Mon Dec 10, 2012 2:38

Se se vasta on mukavaa ku palohälyyttimen patterit on loppumassa yöllä ja se palohälyytin alkaa pitää outoo piippausta. Eräänäkin yönä heräsin että mitä ufoja mun kämpässä on ku tulee noin outoo ääntä, enkä aluksi keksinyt että mistä se tulee. Unenpöpperössä etsin jonkun aikaa äänen lähdettä, kummastelin vaan et mikä ihme tuota ääntä pitää. Lopulta tajusin että palohälytinhän se oli :D Eivät marssilaiset sentään olleet tulleet hakemaan :rofl:
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
maripauliina
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by maripauliina » Mon Dec 10, 2012 9:23

Mä tein agafia ihan saman viime lauantaina, embossauspulverilla ja leivänpaahtimella. :wtg: Palovaroitin toimii, tuli testattua!
kompiainen

Post by kompiainen » Mon Dec 10, 2012 19:07

Minäkin embossasin leivänpaahtimella. Onkohan meillä palohälytin kunnossa, kun ei kuulunut pihahdustakaan. :huh: Tosin meillä on paahdin, josta saa murut poistettua alakautta liuttamalla pohjan pois. Eli käryäviä muruja siellä ei ollut.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Piita

Post by Piita » Fri Dec 14, 2012 19:20

Tuota... en oikein tiedä miten asian ilmaisisin etten saa niskaani vihaista ryöppyä...
Mutta viimeaikoina suomalaiset helmikaupat on vähentyneet ihan huimasti ja helmikauppojen valikoima on kaventunut.
Nyt tämä vuosi on ollut itsellenikin todella vaikea, en siis myy helmiä vaan teen koruja ja olen kokopäiväinen yrittäjä.
Tällä hetkellä yrittäjät ovat todella ahtaalla ja uskon että sama pätee myös helmikauppoihin.

Nyt tänä syksynä kimppoja isoihin tukkuihin on ollut pilvin pimein. Myös kirpputorikauppa käy kuumana ja enään ei ole kyse vain ylijäämä helmistä.
Tottakai mielellään tilataan ulkomailta kun edullisimmin sieltä saa.
Vilautan vain sellaista asiaa mitä ei tule välttämättä ajateltua. Helmikauppiaaat maksavat itsellensä Yellit, Alv:t ja muut kulut.
Jokainen meistä tarvitsee välillä jotain kiireesti ja silloin ostetaan sellaisesta kaupasta josta tiedetään että saa juuri sitä mitä tarvii. Suomalaisesta helmikaupasta.

Näin joulun alla soisin meidän kannattavan myös kotimaisia helmikauppiata, ihan siitäkin syystä että meillä olisi tulevaisuudessakin paikkoja joista helmiä ostaa.
Kannattamatonta kauppaa ei kukaan voi pitää, elantonsa pitää saada helmikauppiaidenkin.
Joten jos haluaa vastaisuudessakin että on paikkoja joista helmet saa nopeasti niin muistakaa myös Helmikauppojamme...
Tälläista minä vaan, elekää ampuko... :love:
Tämä kotimainen talouslama kun ei nouse jos me ei kuluteta myös niitä euroja niin että niitä jää tännekin...
saana

Post by saana » Fri Dec 14, 2012 19:44

Pakko kommentoida että olen vetänyt näitä kimppoja ja paljousalennusten takia tilaillut paljon ylimääräisiä jotka ovat löytäneet tiensä kirpparille. Piita varmaan tarkoittikin mua. :oops:
Siltinkin ostan suomalaisista kaupoista myöskin helmiä ja juuri eilen tuli viimeisin tilaukseni.
Onhan suomalaisissa kaupoissa sellaistakin mitä ei kiinasta aina löydy tai laatu on erittäin heikkoa.
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Fri Dec 14, 2012 21:42

Piita puhuu asiaa. Itsekin yrittäjä, tosin ihan eri alalla.
Koruja teen vain omaksi iloksi, en myy, annan lahjaksi.
Osallistun joskus kimppoihin, huonolla omatunnolla tosin, mutta tilaan vaan sitä, mitä en kotimaisista kaupoista saa tai mikä on tosi paljon edullisempaa. Osia ostan kimpoissa, antiikki messinki osia on huonosti saatavilla kotimaasta. Helmet ostan liki kaikki kotimaisista.
Mari
kompiainen

Post by kompiainen » Fri Dec 14, 2012 23:57

Piita puhuu asiaa. Olisipa mielenkiintoista tietää, miten kimppatilaukset vaikuttaa suomalaisiin helmikauppiaisiin. Tietenkin valikoima kotimaassa pienenee se on nähty kyllä. Toki hinnat on muualla halvempia, mutta itse lasken myös vaivan ja nopeuden ennen kuin teen ostopäätöksen mitä ostan ja mistä. Katsoin huvikseni viime vuoden ostot (tänä vuonna olen ostanut niin vähän mistään, että ihan hävettää...), niistä 50% oli kotimaisista kaupoista, 30% ulkomailta (olin osallistunut kahteen kimppaan vuoden aikana, loput olin tilannut yksin) ja loput 20% oli joko täältä tai muualta kirppareilta tai kavereiden ylijäämistä.

Helmeilyä vuodesta 2005 harrastaneena on nähnyt helmikauppojen nousun ja laskunkin. On myös huomannut, että enemmän ei aina ole enemmän ja paremmin. Vähemmän tai kohtuullisesti tarvikkeita voi olla todella jees ja jopa parempi. Kerralla ei kannata ostaa paljoa, vaan ostaa tarpeen mukaan ja just sitä mitä haluaa. Siinä ei ole väliä maksaako nauha 8 euroa vai 11 euroa, kunhan sen saa nopsaan ja vaivattomasti postilaatikkoon. Musta on tullut niin laiska.

Vuosien saatossa on muutama helmikaupan lopettaminen nähty, ja varmasti yhtenä isona syynä on ollut kimppatilaukset, kun vielä samoista tukuista on tilattu, kuin mitä kyseiset helmikaupat olivat tilanneet. Kukin tilaa mistä haluaa ja tilaan itsekin ulkomailta, jos löydän tarvitsemani, mutta vain omiin tarpeeseeni ja unohtamatta kotimaista tarjontaa, jotka muuten katson ensin ja sitten jos ei löydy niin suuntaan katseeni isoon maailmaan. En ymmärrä hamstraamista ja sitä, että hetken päästä ne tuhatkakssataa tuotetta on kirpparilla/foorumeilla/huutiksessa myynnissä. Siinä ollaan jo harmaan talouden rajamailla.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
Piita

Post by Piita » Sat Dec 15, 2012 0:47

Hyvä Kompiainen!
Niin ja täytyy vielä selvennykseksi sanoa että ulkomailta tulle tilattua osa minullakin. Noin 30% minullakin, sitten 60% kotimaisista helmikaupoista, messuilta ja netistä. 10% helmikamuilta jos tulee vastaan jotain mitä tarvitsen enkä välttämättä muualta saa. Tämä osuus on pieni siksi koska yrittäjänä ostan niin että saan alv:t vähennyksiin. Tästä syystä en osallistu kimppoihin, minulle se ei kannata.
Kuitenkin teen koruja työkseni ja vuodessa myymieni korujen määrä on aika iso...
Valtavan varaston pito ei kannata, varaston arvo ei voi olla iso. Siitäkin huolimatta varaston arvo on muutama tuhat euroa. Enkä tilaa joka kuukausi.
Balinhopeita kun ei saa muualta kuin Indonesiasta. :D Lisäksi tilaan eriä muutamasta tukusta, sellaisia joita en muualta saa. Laatu esim Kiinasta on välillä aika skeidaa.

Onneksi on Suomessa vielä luottohelmikauppiata jotka palvelevat hyvin, nimenomaan palvelevat! Ikävä kyllä moni hyvä paikka on lopettanut tai joutuu miettimään kannattavuutta. Tämä vain on nyt todellisuus, ja se on hyvä kaikkien tiedostaa.
Muutenkin joulun aikaan ja muutenkin voisimme kiinnittää muissakin ostoksissa huomiota siihen mistä ostamme. Kotipaikkakunnalta joululahjat jos mahdollista. Kivijalkakaupoista ja esimerkiksi Käsityöyrittäjiltä jotka maksavat veronsa. Pienistä puroista tulee iso virta ja omalta osaltamme voidaan olla kitkemässä harmaata taloutta.
Tai ainakin miettiä sitä kun kulutamme. :love:

Kaikkien ei tarvitse tietenkään olla yrittäjiä, osa myy muiden töiden ohella ja ilmoittaa myynnit verotuksessa, se on hieno juttu ja niin tein itsekin ennen yrittäjyyttä. Myynnit on helppo ilmoittaa veroilmoituksessa.

En syyttele enkä osoittele sormella, halusin tuoda vain asian esille kun se tässä taloustilanteessa on enemmän kuin ajankohtainen. Ja olen viimevuoden aikana havahtunut kauppojen vähyyteen. Välillä on vaikea löytää kaikkea tarvitsemaansa.
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 9:31

Olen tilaillut paljon kiinasta helmiä jotka on löytänyt tiensä kirpparille.
Osan helmistä olen kuitenkin lahjoittanut ja lahjoitan koko ajan lasten askarteluun.
Olen ostanut omilla rahoilla helmiä, korutarvikkeita ja muita askartelujuttuja ja lahjoittanut näitä esim.päiväkodeille.
Moni lapsi on ollut ihan innoissaan näistä.
Myös täällä kotona on käynyt useita lapsia tekemässä koruja esimerkiksi vanhemmilleen.
Eräskin mulle ennestään tuntematon poika kysyi voisiko se tulla tekemään äidillensä vihreän korun kun se on äidin lempiväri ja olin ihan että tottakai jos äidille käy.
Poikahan tuli viikon päästä ihan innoissaan luokseni koruja tekemään. :love:
Tiedän monen muunkin täällä tilaavan helmiä kiinasta joista tekee koruja omalla rahalla ja antaa nämä eteenpäin ja korujen tuotto menee täysin hyväntekeväsyyteen.
Näillä kimppatilauksilla saa kyllä paljon hyvääkin aikaan.
Kannattaa aina nähdä myös se asian toinenkin puoli.
Itse ainakin olen todella tyytyväinen jos voin näin auttaa muita.
Olen myös lahjoittanut helmiä ja askartelutarvikkeita vähävaraisille perheille vaikka itsekkään en rahassa kylve. Nautin siitä jos voin auttaa ja ilahduttaa muita.

Aijon myös jatkaa tätä. Jos hyvää saa omalla harrastuksella aikaan niin se on vain plussaa. Jos voin auttaa antamalla tekemiäni koruja hyväntekeväisyyteen myyntiin tai lahjoittamalla tarvikkeita lapsille ja muille niin teen sen enemmän kuin mielelläni.

Olen kuitenkin piitan kanssa samoilla linjoilla että suomalaisia pienyrittäjiä on tuettava.
Kun taloustilanne on näin huono kannattaakin suosia suomalaista.
Suosin suomalaista ruokaa ja suomalaisia tavaroita. Myös luonnonmukaisuus on mulle tärkeitä asioita. Käytä paljon suomalaisten pienyrittäjien palveluita ja ostan paljon suomalaisia tavaroita jne.
Tältäosin koen kantavani korteni kekoon vaikka tilailenkin helmiä ulkomailta ja vaikka olen myynyt niitä kirpparilla.
Post Reply