OT-löpinää vol. 25

Yleistä keskustelua koruharrastuksesta: korujen suunnittelusta, väreistä, mitoituksesta jne. - eli niistä koruharrastukseen liittyvistä aiheista, joille ei ole omaa osiotaan. Myös jäsenesittelyt kuuluvat tähän osioon.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

saana
sijoittaa jalokivilaatuun
Oikea käyttäjä: Olen

Re: OT-löpinää vol. 25

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 10:19

Pakko vielä lisätä että ei se että yksityishenkilö myy tavaraa ja saa siitä voittoa ole mitään harmaata taloutta. Tienata saa 8500e vuodessa ilman että veroja tarvitsee maksaa.
Yksityishenkilö voi ryhtyä yrittäjäksi jos kysyntää on ja tuloja tulee enemmän kuin 8500e vuodessa.
Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Post by Muikku » Sat Dec 15, 2012 12:18

Piita tuskin tarkoitti nimenomaan sinua, vaan noin yleisesti oli huolissaan kotimaan kauppiaista. (Edelleen huutelen kuka kauppias olisi se joka ottaisi Gemssun kuparikamaa myyntiin ettei tarvis niitäkään ulkomailta tilata?)

Mutta mitä veroihin tulee, 8500 on arvonlisäveron raja. Tiukassa istuu käsitys että _mitään veroja_ ei tarvitse maksaa ennen kuin se täyttyy ja se ei pidä paikkaansa. Kaikki tulot ilmoitetaan veroilmoituksella ja niistä menee vero. Ja jollei ole yritystä perustanut, niin tuloksi lasketaan myyty tuote - siihen käytetyt kustannukset = saatu voitto. Kun taas yritys voi ilmoittaa myyntitulot - kulut = voitto ja kuluiksi hyväksytään laajemmin asioita kuin harrastelijalle.

Tämä ja tuo hopean leimaaminen ovat asioita joissa monesti ei tiedetä miten tulee toimia. Se toimiiko sitten näin on jokaisen ihan oma henkilökohtainen asia, mutta eipähän ainakaan joudu tietämättään ongelmiin. Ei miulla muuta :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 13:00

En uskonutkaan että tarkoittaisi vain mua mutta otan osaa keskusteluun omasta näkökulmasta.
Ja olen kyllä ihan samoilla linjoilla piitan kanssa. :)
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 13:18

Kiva jos tästä syntyisi enemmänkin keskustelua.
Aihe on kuitenkin tärkeä ja paljon ajatuksia herättävä.
Itse ainakin tykkään lukea muiden ajatuksia ja mielipiteitä asioista vaikka en samaa mieltä olisikaan.
Mukavaa olisi jos täälläkin ketjussa olisi elämää vähän enemmän. :)
Piita

Post by Piita » Sat Dec 15, 2012 13:39

Nyt on ihan pakko oikoa. Niinkun Muikku totesi todellakin tuo 8500 € on arvonlisäveron raja. Ja koskee vain yrityksiä! Virheellinen on myös käsitys että tuo 8500€ olisi vain voittoa. Ei se tarkoittaa liikevaihtoa ja jos se ylittyy niin jälkeenpäin yrityksen tulee maksaa arvonlisävero koko liikevaihdosta ja voipi olla aika iso yllätys ja ikävä sellainen. Jos taas on varma että liikevaihto ei ylitä tuota summaa niin silloin alv rekisteriin ei kannata liittyä. Mutta tuo raja tulee todella nopeasti vastaan.

Tuloveroa on maksettava tuosta 8500€ eurostakin eli verotonta se ei ole. Jos ei ole yrittäjä niin tuollaisia rajoja ei todellakaan ole. Eli kaikesta tulosta maksat veroa. Jos tulot ovat pienet, esim työttömyyspäivärha, opintotuki tai kodinhoitotuki niin pienistä myynneistä tuskin tulee mätkyjä mutta ne on ilmoitettava veroilmoituksessa. Tai no jokainen tekee miten haluaa mutta jos ei ilmoita ottaa ison riskin. Varsinkin jos myy julkisesti.

Jos taas on palkkatöissä niin myynneistä voi tulla isommat verot.

Kannattaa olla yhteydessä verotoimistoon. Sieltäkin kyllä tulee kaikenkirjavaa vastausta mutta suurinpiirtein noin ne menee kuten yllä kerroin.

Tänä vuonna varsinkin on ollut kovasti keskusteluja harmaasta talousesta ja moni ei tule ajatelleeksi että myyjäisissä ja pienissä myyntitapahtumissa sitä harmaata taloutta näkyy paljon. esim: Villasukkia kun myydään joka myyjäisissä ympäri Suomea ja kuinka moni niistä myynneistä verot maksaa. Kun niitä kaikkia alettaisiin laskea yhteen niin summat joista ei veroja makseta on valtavat. Harmaa talouskun vaan mielletään jonnekin rakennus ja ravintola-alalle mutta ei se siihen jää.
Jos pullonkeräyksistä nousi meteli niin ihmettelen suuresti miten ei näihin käsityön myyjiin ei puututa. :huh:

Tarkoitus ei ollut todellakaan syyllistää ketään vaan pistää ajattelemaan. Jokainen tekee omantuntonsa mukaan (jos tälläinen klisee sallitaan :) ) mutta asioita on hyvä miettiä välillä toiseltakin kantilta. Ja todellakin asia lähti siitä huolesta että meillä ei kohta enään ole kotimaisa helmikauppoja ja jäljellä olevien valikoima pienenee koko ajan ja osaltaan olemme siitä itse vastuussa.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piita

Post by Piita » Sat Dec 15, 2012 13:47

Niin ja vielä sellainen pointti joka lisää ongelmia on että vuodenvaihteessa arvonlisävero nousee taas. 24% ja se tuntuu kukkarossa. Joka kerran kun kuittia kirjoittaa ja siihen laskee alvin niin ette usko kun kirpaisee! 23% alvilla jos myyn 50€ korun niin tällä hetkellä joudun siitä tilittämään 9,35€ alv:tä joten käteen jää 40,65€ josta menee juoksevia kuluja. Ja maksan yelliä (yrittäjäneläkemaksua) reippaasti yli 600€ kolmen kuukauden välein vaikkei myynti huimaa olisikaan. Siinä vain murto-osa yrittäjän arjesta vain alvien ja yellin osalta...

Nijn ja alvia maksetaan omien käsien työstä, käsityöyrittäjien kohdalla se tuntuu niin kohtuuttomalta.
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 14:34

Nyt ymmärsin tuon verohomman.
Luulin ettei alle 8500e vuosituloista tarvitse mitään maksaa tai olla millään tavalla tilivelvollinen mihinkään suuntaan. :oops:

Pakkoa sanoa että mua harmittaa sellainen juttu ettei ole pieniä yksityisiä ruokakauppoja. Suurin osa kaupoista on isoja k-kauppoja tai s-marketteja.
Kaipaisin pienempiä yksityisiä kauppoja.
Mun mielestä suomalaisia pienyrityksiä pitäisi tukea jollain tapaa jotta ne ei katoaisi kokonaan.
Samoin pitäisi rohkaista ihmisiä yrittämään enemmän. Pelkkä starttiraha ei oikein riitä mihinkään.

Itikseen kaipailisin pieniä käsitöitä myyviä yrityksiä tai yritystä missä olisi monen eri osaajan töitä tarjolla.
Myös käsityönä suomessa valmistetut huonekalut kiinnostavat mutta niillä taitaa olla aika paljon hintaa.
En tykkää yhtään näistä lastulevy kirjahyllyistä ja muista heikkolaatuisista tavaroista jotka hajoaa käsiin.

Tuo pullokeräys haloo huvitti mua aikanaan. :D
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 14:37

Tähän voisi heittää myös ideoita mitä helmikaupat voisivat tehdä ettei asiakkaat karkaa kiinaan?
Mitä suomalaiset koruntekijät voisivat tehdä ettei asiakkaat osta kiinalaisia halpiskoruja?

Miten voitaisiin pienyrittäjiä tukea?
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Sat Dec 15, 2012 15:39

Täältä susi- eli itärajalta voin kertoa iloisia uutisia juuri tuohon mitä saana kaipaat. Meidän pienellä paikkakunnalla kukkakaupassa tapahtui omistajanvaihdos ja uudet yrittäjät ovat ottaneet kiitettävästi valikoimiin kaikkea pientä kivaa (lue: ei auta tilipäivänä käydä, tai tilitulitilimeni). Lisäksi täällä vähän matkan päässä aloitti maalaispuoti, johon on kerätty paikallisten sekä kauempanakin toimivien pienyrittäjien tuotteita. On keraamista lehmäsirotinta, kynttilöitä, huopatavaroita, luomuyrttejä, vaikka mitä. Sinne on tilattu ylöjärveläisen suklaatilan suklaita, käsintehtyjä (jos törmäätte Suklaatilan tuotteisiin niin suosittelen kokeilemaan timjamisuklaata!) On Kiteellä tehtyä "Rokan Anti sinappia" josta taisi tulla tämän joulun hittituote, on Kaskein Marjan Juhlaglögiä kauniissa pulloissa, joulukahvia, härkäpapuja, karitsan- ja biisoninlihaa (!) lähituottajilta, kaikkea. Vielä vähän pidemmän matkan päässä on toinen kukkakauppa-lahjatavaraliike, josta hain työkaverin toimeksiannolla mm. pari upeaa kynnysmattoa joita ei mistään muualta saa. Eli ainakin täällä päin on nousussa tällainen uusi aalto, erilaisia pieniä puoteja syntyy vähitellen pitkän ketjuuntumis- ja automarkettibuumin jälkeen ja olen siitä todella iloinen.

Suomalaisissa helmikauppiaissa ei ole miusta mitään vikaa sinällään, ymmärrän että on pakko erikoistua erottautuakseen, mutta kieltämättä joskus kaipaa sitä että saisi kaiken mitä tarvitsee saman katon alta ja samoilla kuluilla. Myös toimituskuluihin kannattaa kiinnittää miusta huomiota, jos kiinteä maksu on 5 euroa niin tilaamatta jää. Toisaalta, ulkomaisissa on sama erikoistumisilmiö - Bluemudilta charmit, Gemssulta kuparitavara, Gemmallilta erikoisemmat kivet, Fusionbeadsilta tai Lima beadsilta Vintaj jne, joten ei sielläkään taida olla kaikenkattavia liikkeitä kovin montaa paitsi joku FMG.

Ja arjen pienet teot merkkaa miusta todella paljon. Esimerkiksi kun hakee kaupasta tuikkuja, niin sen sijaan että ottaisi sata halpistuikkua ottaakin 50 Havin tekemää. Kukaan tuskin ihan päivittäin tuikkuja ostaa joten se pieni kertaostos ei ketään kaada, mutta jos tuhatkin ihmistä tekee saman, niin se alkaa yrityksen päässä näkyä.

Miekin olen nyt yksistä yt-neuvotteluista selvinneenä harkinnut firman pystyynlaittoa, että olisi hiukan helpompaa tuo kirjanpito justiin verottajan suuntaan. Plus että olisi mukavampi olo itsellä kun toiminta olisi ns. virallista. (Sivutoimisena ei tosin edelleenkään yeliä joudu maksamaan edellyttäen että tulot jää alle 6500 muistaakseni. Päätoimisilla yrittäjällä se kuluerä ihan oikeasti vaikuttaa hirmuisesti, sanon perheyrityskokemuksella.)
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
@nia

Post by @nia » Sat Dec 15, 2012 16:32

saana wrote:...Itikseen kaipailisin pieniä käsitöitä myyviä yrityksiä tai yritystä missä olisi monen eri osaajan töitä tarjolla....
Itiksestä muutti esim. käsityö- ja lankaliike Tikata pois remontin alta siihen poliisin viereen bussiaukiolle. Sanoivat, etteivät mene ikinä takaisin. Kaupat ja kauppakeskukset ovat nykyään auki seitsemänä päivänä viikossa klo 9 (12) - 18-21. Itis vaatii myös kaikilta pieniltäkin tiloissaan olevilta liikkeiltä aukioloa kauppakeskuksen aukioloaikoina. Se on aika rankkaa pienelle puodille. Omistaja ei voi eikä jaksa ympäripyöreitä työpäiviä eikä välttämättä halua tai ole mahdollisuutta pitää työntekijöitä iltalisä- ja tupla(sunnuntai)palkalla töissä. Kuka ostaa nappeja sunnuntai-iltana klo 20.45? Tämä "kaatui" niskaani asioidessani lankaostoksilla "uudessa osoitteessa".
- @nia -
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 17:09

Tikata liikkeestä kuulin jo kesällä. Samoin remontin valmistuttua liiketilojen vuokrat kuuleman lähes tuplaantuu ja se on monelle isommallekkin liikkeelle ongelma. Juttelin erään yrittäjän kanssa ja se sanoi että miettii yrityksen lopettamista, koska se on kuuleman siinä ja siinä kannattaako yritystä enää pitää kun vuokrat nousee.
Onhan se aika paljon jos vaikka on 1000e vuokra ja kohta se onkin 2000e.
Koitin kaivaa tietoa paljon itiksessä liiketilojen vuokrat ovat mutta en löytänyt mistään.

Kävin myös urkkimassa glitterin valikoimaa ihan silkasta mielenkiinnosta ja pohdiskelin samalla ostavatko ihmiset sieltä ihan oikeasti niin paljon koruja että sillä on varaa siellä olla. :???:
hunski

Post by hunski » Sat Dec 15, 2012 17:21

Kyl mä luulen et aika paljo väkee ostaa glitteristä koruja. Itiksessäkin.
~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~*~@~
Käsintehtyjä koruja, Handmade Jewellery:
Kotisivut http://www.hohtava.fi/
Blogi http://hohtava-korut.blogspot.fi
Facebook http://www.facebook.com/Hohtava
Vernada
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Vernada » Sat Dec 15, 2012 18:09

Olen jäämässä vuoden vaihteessa virkavapaalle nykyisestä työstäni ja aion kokeilla miltä tuntuisi täysipäiväinen korualanyrittäjyys ja elääkö sillä.Tähän asti olen sivutoimisesti yritystäni jo sen verran pyörittänyt, ettei ihan ruusuiset kuvitelmat enää ole. Kiinteitä kuluja riittää yllin kyllä joka kuukaudelle YEListä, tulevasta nettikaupasta, maksupäätteestä, kirjanpitäjästä jne. vaikkei myyntiä olisi yhtään. Töitä saa todellakin tehdä, että pääsisi edes minimipalkoille. Ja ei riitä, että vain tekee koruja, vaan ne on myös saatava myydyksi kannattavalla hinnalla. Liikkeetkin tahtovat tuotteista omat provisionsa ja valtio omansa. Olen kovasti koittanut kannustaa lähipiirissäni olevia pienyrittäjiksi aikovia naisia, ja antaa neuvoja/vinkkejä parhaani mukaan ja heiltä saan itsekin neuvoja ja vertaistukea tarvittessa. Ja kaikenlaisesta yhteistyöstä hyötyy kaikki. Ihana, että moni uskaltaa lähteä yrittämään tällaisina aikoina - tarvitaan rohkeutta ja uskoa siihen omaan juttuun! Suosin itsekin kotimaassa käsintehtyä tuotteita - niitä pitäisikin esim. lahjaksi hankkia enemmän. Ja muutenkin ostan mielelläni pienyrittäjiltä vaikka ihan vaan kannatuksen vuoksi. Hyvää joulun aikaa ja tsemppiä uudelle vuodelle kaikille yrittäjyyttä harkitseville ja muillekin!
Pänisteri

Post by Pänisteri » Sat Dec 15, 2012 19:09

Ihan sivumennen mainiten, nuo kimppavetäjän vitosetkin pitää ilmoittaa verottajalle :nod: .
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
saana

Post by saana » Sat Dec 15, 2012 19:14

No mä en ota vitosia enkä mitään muutakaan rahaa niistä niin ei tarttee huolta kantaa..onneksi...
Post Reply