Lasiveitsi - öljyllä vai ilman

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä:Olen
Lasiveitsi - öljyllä vai ilman

Post by Henna » Sun Sep 21, 2008 10:26

Hei,
te jotka olette tehneet tiffanya tai lasinsulatusta. Millainen lasiveitsi istuu teille parhaiten? Naskalinmallinen vaiko kynän? Öljysäiliöllinen vai ilman? Missä hintahaarukassa liikkuvat kunnolliset veitset? Jos 26 eurolla saa öljysäiliöllisen niin kannattaako se silloin ostaa?

Mä olin perjantaina ekan kerran lyhyellä lasinsulatuskurssilla ja arvelisin että oma veitsi olisi hyvä hankinta. Ope ainakin vakuutteli että se sitten kestää ja kestää. Ettei ole mikään kertakäyttökapistus.
Turkoosi
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Turkoosi » Sun Sep 21, 2008 11:11

Jos mahdollista yritä päästä kokeilemaan useampaa mallia ennen kuin ostat. Itse päädyin malliin jossa on paksu kahva ilman öljysäiliötä ja vähän käyrä teräosa, jossa se leikkaava pyörä on hyvin näkösällä (mielestäni hyvä juttu, kun näkee just mistä leikkaa). Suunnilleen tuollainenkuin kolmannessa paketissa ylhäältäpäin tuo punainen, omani on toistakymmentä vuotta vanha, olen ostanut uuden terän varalle mutta ei vielä ole ollut tarvetta vaihtaa. Mutta tuo valinta on kyllä aika henkilökohtainen, kurssilla löytyi monta mielipidettä siitä mikä on paras leikkuri :D, minulle tuottaa nykyään vaikeuksia leikata "perinteisellä" mallilla kun olen omaani tottunut, siitä pidetään leikatessa kiinni vähän eri tavalla. Veitsi ei tosiaankaan ole kertakäyttökpistus kun pitää siitä huolta eikä unohda öljytä riittävästi (jos ei ole sitä säiliötä).
Sassenach
Lasku:5

Post by Sassenach » Sun Sep 21, 2008 12:43

Mulla on tuo toisesta paketista ylhäältä, ihan perus siis. Säilytän pilttipurkissa, jonka pohjalla on öljyllä kostutettu meikkisieni (niksipirkka-osuus).
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
murMur
hamstraa hopeahelmiä

Post by murMur » Sun Sep 21, 2008 13:07

Minulla on mainitsemiltasi sivuilta Nikken XO2 veitsi, jossa on öljy sisällä. Itse olen sitä kovasti tykännyt käyttää. Öljyä on sopivasti aina leikkauspinnassa. Kuljetan veistä sellaisessa matkahammasharjakotelossa niin ei pääse sotkeen laukussa. Minusta on ollut hintansa väärti.
Siru

Post by Siru » Sun Sep 21, 2008 14:05

Ennenvanhaan kun olin töissä Tiffany-lasi -nimisessä firmassa, minulla oli tuollainen Turkoosin mainitsema veitsi puukahvalla. Ihan perusmalli ilman mitään öljyjä (täh :huh: siihen aikaan mitään öljyjä noissa ollut...) ja se oli paras minun käteeni. Nyt töissä on satunnaisia seinä- ja kaappikellojen lasien leikkelyitä varten tuollainen 6-teräinen silbershcnitt 100.0 enkä oikein saa tuntumaa siihen. Olen siis samoilla linjoilla turkoosin kanssa mutta oma käsialahan sen loppujen lopuksi sanelee minkä hankit :nod: .
Wear your HELMET with pride!
nekka

Post by nekka » Sun Sep 21, 2008 15:31

Mulla on ollut tämä alusta alkaen :
Nikken XO2 öljylasiveitsi, kapea kärki, korkea laatu, leikkaa erittäin hyvin: 29,50 Euroa (=suoraan siitä kuvastosta kopsattu)

Se on todella hyvä!!
Sitä öljyä käytetään lasiveitsessä, koska se suojaa/hoitaa terää ja samalla kun leikkaat, sitä öljyä menee siihen leikkupintaan
jolloin lasi on helpompi katkaista...höh, siis se öljy täyttää sitä leikkauspintaa, jolloin se auttaa lasin murtumista...onpas tää nyt vaikeeta mun seliseliselittää...
Jos valitsee öljyttömän perusmallin, joka ihan hyvä sekin, olisi hyvä kastella terää välillä siinä öljyssä (parafiinipohjainen)...

Nää on tosiaan makukysymyksiä, jos sulla on mahdollisuus päästä kokeilemaan eri vaihtoehtoja, niin löydät kyllä sen mikä istuu parhaiten käteesi.
seireeni
korukivikasan keskellä

Post by seireeni » Sun Sep 21, 2008 16:09

Olen myös öljysäiliöllisen veitsen kannalla. Itse käytän Silberschnitt:n kynämallista veistä, jonka hankin lasiharrastuksen alkuaikoina kolmisen vuotta sitten. Ja hyvin on käytössä kestänyt, veitsessä on myös kuminen sormituki. Hintaa en enää muista, jotain 25 ja 40 € väliltä kuitenkin.

Jos on mahdollista niin kokeile erimallisia veitsiä. Näppituntuma ratkaisee.
Helmipöllö

Post by Helmipöllö » Sun Sep 21, 2008 18:58

Kuten Turkoosi sanoi, jos pääsee kokeilemaan eri malleja, niin helpompi valita.
Tukevia aloittelijan käteen on naskalinmallinen (jos tarkoitit sitä hieman pallopäistä ) sekä sellainen lähes pistoolinmallinen kahvallinen, itse suosin ehdottomasti öljysäiliöllistä...
...parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian tiukalla...
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Sun Sep 21, 2008 19:02

Aivan, tästähän meillä oli puhetta silloin Janen luona. Se oli siis niin päin, että Jane ei tykännyt siitä öljysäiliöllisestä ja sinä taas et siitä mallista jota Jane suosi.

Kurssin opettajalla on kyllä parikin erilaista veistä siellä yhteiskäytössä, mutta kummassakaan ei ole sitä öljyä mukana. Olen kokeillut sekä sitä pallopäätä että pitkää suoraa ja ohutta, mutten oikein vielä osaa sanoa kummasta tykkäsin enemmän. Toki siitä pallopäisestä sai tosi tukevan otteen ja pystyi painamaan kovemmalla voimalla.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Re: Lasiveitsi - öljyllä vai ilman

Post by mrx » Wed May 19, 2010 16:13

Tessu
Lasku:18

Post by Tessu » Tue Mar 15, 2016 17:10

Niin lasia ei kylläkään leikata voimalla vaan leikkaavalla terällä,halvat leikkurit ei edes kestä kovaa painamista.
Kunnon leikkurilla menee ihan kevyesti painamalla
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Lumijo » Thu Mar 17, 2016 16:19

Tein noin 10-15vuotta sitten Tiffany töitä ja en kyllä käyttänyt mitään öljyä muutakuin alkuvaiheessa. Löysin nimittäin niin loistavan leikkurin, ettei mikään normaali lasileikkuri vetänyt vertoja. Leikkuri on vähän köppäsen näköinen ja klohno, mutta se terä, a vot lasi leikkaantuu hankalistakin paikoista hups vain. Muistaakseni leikkuri oli laattaleikkuri ja sitä myytiin vain markkinoilla. Ostin jemmaan muistaakseni ylimääräisen. Täytyy katsoa kun kotiudun jos saan vaikka kuvan tänne leikkurista. Mulla on kaikki välineet hiomakoneista lähtien tallella ja lasiakin löytyy. Miettii hän josko koskaan enää tekee lasitöitä ja malttaisiko luopua jostakin:)
Lumijo
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Lumijo » Thu Mar 17, 2016 16:21

Uups, olipas tämä vanha viestiketju. Elättelin jo toiveita, että Tiffany harrastus olisi uudelleen suosittua:)
Thuja Design

Post by Thuja Design » Wed Jul 06, 2016 10:24

Lasiveitsi ehdottomasti öljyllä ja siihen tarkoitetulla.Kannattaa käydä vaikka lyhyellä kurssilla,niin oppii perusteet.Minä en oppinut tiffanytöitä,mutta lasinsulatus on kivaa.Nyt kesällä leikkasin kotona keilapalloon laseja ja aion tehdä siitä laastilla koristepallon puutarhaan.(Sillä seurauksella,että sain herätä tänä aamuna puoli kuusi ja poistaa mieheni jalasta lasinsirun.)
LiisaKi
Lasku:18

Post by LiisaKi » Wed Oct 05, 2016 7:27

Hei kaikille! Eka postaus tänne foorumille :) Herätellääs nyt hieman vanhaa ketjua. Itseltä
löytyy myös tuossa aiemmin mainittu Nikken XO2 . Olen kyllä siihen varsin tyytyväinen.
Post Reply