Penkkaripuvun ompelu

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
mustikkainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Penkkaripuvun ompelu

Post by mustikkainen » Tue Jan 31, 2012 22:30

Heips! Tarvitsen hiukan jelppiä.. :D Eli suunnittelen penkkaripuvun tekemistä itse. Ajattelin olla leijona (Leijonakuningas -elokuva). Puvun saisi melko helposti koostettua haalarista, johon huppuun tekisi korvat ja harjan, sekä vielä häntä lisäksi. Sitäpaitsi haalarin alle saisi hyvin kerrostettua lämmintä vaatetta. Mutta siis, mistä saisin haalarin kaavat? Onko jossain käsityölehdissä viime aikoina ollut kaavoja? Periaatteessa kaava voisi olla myös lapsille tarkoitettu, kun pituutta allekirjoittaneelta löytyy vain 164cm...

Päälikangasta mietin, olisiko college tai fleece hyvä? Haalariin suunnittelin myös jonkinlaista vuorta, että olisi lämmin. Mielessä kävi jonkinlainen tuulipukukangas, sillä rekan lavalla käy kova viima pakkasen lisäksi. Satiinia en ainakaan aio, sillä mitä olen lukenut, se tuntuu kylmältä pakkasella..

Kaikenlaiset neuvot ja niksit tekemiseen on toki tervetulleita. :)
just bead it.
Bea
löytänyt aidot helmet

Re: Penkkaripuvun ompelu

Post by Bea » Tue Jan 31, 2012 23:29

Itse kun olen ihan ''käsi'' käsitöissä, niin tulipa mieleen tällainen vaihtoehto: http://www.naamiaismaailma.fi/product/2 ... su-leijona :)
ursula
lasihelmien lumoissa

Post by ursula » Wed Feb 01, 2012 0:00

Suuri Käsityö lehden numerossa 8/2011 on collegehaalarin ohje, koot 32-42. Kävis varmaan aika suoraan leijona-asun kaavaksi? Luulis viime syksyn numeroita löytyvän vielä esim kirjastosta..

Fleece on varmaan helppo ja leijonamainen kangasvalinta. Itse en ehkä lähtisi virittelemään vuorikangasta/toppausta vaan laittaisin suosiolla tuulenpitävää ja lämmintä alle sään mukaan. Myös siksi että tuo on tavallaan aika kertakäyttöinen asu - varsinkin toppaversiona, fleecehaalaria voi ehkä käyttää naamiais- tai oloasuna myöhemminkin :D --> yksinkertaiset ja edulliset ratkaisut on parhaita.
mustikkainen

Post by mustikkainen » Wed Feb 01, 2012 8:24

Kiitos Bea linkistä, selailin noitakin kauppoja läpi, mutta haluaisin nimenomaan itse tehdä puvun. :) Mutta jos liian kiire tulee, niin sitten täytyy turvautua valmiiseen!

Ursula, kiitos, kuulostaa juuri passelilta ohjeelta! Lehti varmasti löytyy kirjastosta, täytyypä kipaista hakemassa se lainaan. Itselleni kun ei kyseistä lehteä enää tule niin olen ihan pihalla minkälaisia ohjeita siinä on viimeaikoina ollut...

Hmm, ehkä tosiaan parempi jättää se vuori pois niin on käyttökelpoisempi myöhemmin. :) Nyt tuli mieleeni, että jos sen tekisikin collegesta niin olisi mukava oloasu kotiin (kunhan hännän ja leijonaharjan irrottaisi). :D Mutta pitänee ensin katsastaa kangaskauppojen tarjonta ja mennä niillä mitä löytyy.
just bead it.
mps
suunnittelee Balin-matkaa

Post by mps » Wed Feb 01, 2012 10:25

Uusimmassa Modassa oli myös haalarin kaavat !
Minä en myöskään lähtisi vuorittamaan, vaan mieluummin tekisin niin väljän, että alle mahtuu kunnolla vaatetta. On sitten helppo jälkeen päin vaikka vähän pienentää kotiasuksi. Huppu voisi olla neppareilla kiinnitettävä, voi sitten poistaa kun käyttää kotiasuna. Hännän ompelisin kiinni, että pysyy matkassa koko päivän, se on helppo ratkoa myöhemmin irti.
Mari
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Wed Feb 01, 2012 13:14

Pitkäselkäisen ja lyhytjalkaisen huomautus: minulle haalareiden kaavat eivät natsaa ikinä sellaisenaan, selkä jää lyhyeksi ja lahkeilla on mittaa vaikka kuinka. Jos haalarista on tarkoitus saada jotakuinkin omaa kokoa vastaava, kannattaa sovittaa huolellisesti. Toki haalarin voi myös yhdistellä olohousuista ja paidasta — joko niin, että yhdistää housujen ja paidan kaavat (paidan takakappaleen puolikas housujen takakappaleen jatkoksi ja paidan etukappaleen puolikas housujen etukappaleen jatkoksi) tai jos vaakasauma ei haittaa, leikkaa ja ompelee housut ja edestä avonaisen paidan ja testaa sitten päällä, miten pitkä yläosan pitää olla, jotta haarat ovat kohdallaan ja pystyy liikkumaan.

Ohut fleece ei välttämättä ole huono kotiasukangas, jos on vilukissa. Siihen olisi helppo ommella hihan jatkeeksi myös reilut fleecekäpälät, jotka voi vetää "hupuksi" käsien päälle. Collegekangas on todennäköisesti liian löpsyä ja vaatisi käpälinä koviketta ja toppausta.
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
mustikkainen

Post by mustikkainen » Wed Feb 01, 2012 17:35

Kiitos vinkeistä! Kävin aiemmin tänään hakemassa kirjastosta Suuri Käsityö -lehden, kaava vaikutti hyvältä tarkoitukseeni. Voisin silti tuon Modankin käydä vielä kurkkaamassa. :) Neppareilla kiinnitetty huppu on mainio idea! Ja tassut ajattelin myös tehdä. :nod: Niin ja tosiaan ajattelin haalaria käyttää kotiasuna sitten myöhemmin, kertakäyttöisyys kun ei oikein kuulu sanavarastooni. :wink:

Istuvuuden takaamiseksi ajattelin tehdä lakanakankaasta suurpiirteisen koekappaleen, ettei sitten itse työn kanssa tule (toivottavasti) suurempia ongelmia. :) Vaakasauma ei periaatteessa haittaisi, mutta kuitenkin ehkä haluaisin asun olevan yhtenäinen.. Täytynee myös sovitella puvun koekappaletta sitten paksummat vaatteet päällä, että puvussa on varmasti tarpeeksi tilaa useammallekin vaatekerrokselle.

Kävin tänään paikallisessa pienessä kangaskaupassa, jossa on vaatetuskankaiden loppuunmyynti meneillään. Myyjä/omistaja oli todella mukava, mutta harmikseni keltaista fleecea ei ollut tarpeeksi. Lisäksi löytyi liian pieni pala keltaista villakangasta. Sen sijaan hän esitteli mustavalkoista lehmäkangasta, josta hän intoutui visiomaan lehmäasua. :D En lopulta ottanut mitään, vaan jäin pohtimaan sitä lehmää..

Myöhemmin kävin isommassa liikkeessä, Eurokankaassa. Siellä oli palalaarissa juuuri kivan jellonan väristä, toiselta puolelta nukkapintaista paksua collegea. Suureksi harmikseni joku oli ryövännyt kulmasta palan, ettei se olisi sen takia riittänyt. :| Fleeceä taas ei ollut kuin beigeä lähimpänä haluamaani väriä. Toisaalta jäin miettimään, että riittäisikö se college jos korvaisi joitakin osia asusta toisella kankaalla.. Tämä college siis tuntui melko jämäkältä ja paksulta, ei lainkaan lerpulta. Kävisiköhän se siinä tapauksessa?
just bead it.
mustikkainen

Post by mustikkainen » Fri Feb 03, 2012 22:04

Nyt on koekappale tehty. Piirsin kaavat kokoa isompana ja leikkasin reiluilla saumavaroilla lakanakankaasta koekappaleen, jonka harsin kokoon. Sovittaessani kuitenkin huomasin, että koko oli saanut olla vielä reilumpi, alle ei hirveästi vaatekerroksia tulisi mahtumaan.. Täytyykö tässä nyt piirtää kaavat kokonaan uusiksi vai olisiko jotain helpompaa tapaa saada tehtyä kappaleet isomman kokoisina?
just bead it.
mustikkainen

Post by mustikkainen » Fri Feb 17, 2012 9:23

Penkkarit oli eilen ja hauskaa oli! :D

Kiitos kaikille neuvoja ja vinkkejä antaneille. Puku sai kivasti kehuja ja olin itsekin siihen tyytyväinen. :) Lisää tarinaa puvusta kuvien kera löytyy blogistani tästä postauksesta.

Hitsi kun tuon puvun ompelun jälkeen iski nyt kauhea ompeluinnostus.. Sormet syyhyää ompelemaan kaikenlaista!
just bead it.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Sun Feb 19, 2012 11:03

Vau, aivan mahtava leijona-asu! Ja tosi upea meikki!
"To impossible standards!" — Niles Cranen maljapuhe (Frasier: Retirement is Murder)
Snowie
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Snowie » Sun Feb 19, 2012 11:13

Todella hieno puku ja upeaa, että itse tehty! :wtg:
mustikkainen

Post by mustikkainen » Thu Mar 15, 2012 14:19

Kiitos paljon! :D