Tykillä hyttystä eli embossauksesta

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Tykillä hyttystä eli embossauksesta

Post by agafia » Sat Oct 13, 2012 20:12

Yritin etsiä jotain aiempaa ketjua, mutta en löytänyt. Paperiaskartelu on minulle aika uutta, mutta se(kin) on alkanut viime aikoina kiinnostaa. Varastoja kaivellessani (epätoivoinen yritys saada jotain järjestystä aikaan) löysin perintönä tulleen vanhan kuumailmapuhaltimen, joka on tarkoitettu kai maalinpoistoon. Merkki on Black&Decker ja tehoja peräti 1800 W. Nuukana ihmisenä mietin, voisiko tätä käyttää embossauksessa, vai ammunko tykillä itikoita ja sytytän koko paperin tuleen? Ja pahimmasssa tapauksessa koko huushollin? Olen kai ylivarovainen :wink: kaikissa tuleen ja sähköön liittyvissä jutuissa, joten ajattelin kysyä kokeneempien neuvoja. Vai olisiko parempi joko suojata silitysrauta foliolla tai peräti ostaa askartelukäyttöön tarkoitettu kuumailmapuhallin vai mitä ne nyt onkaan?
t. nimimerkki ei kai tätä nyt voi poiskaan laittaa
kompiainen
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Tykillä hyttystä eli embossauksesta

Post by kompiainen » Sat Oct 13, 2012 22:41

En tiedä vastausta, mutta embossasin juuri äsken leivänpaahtimella. Paahdin päälle ja kartonki kuvapuoli ylöspäin aukon kohdalle. Tadaa. Onnistui hyvin, eikä kämppä palanut.
~Kun itse tekee, saa sellaisen kun sattuu tulemaan~
agafia
silmäilee HillTribe-hopeaa
Oikea käyttäjä: Olen

Post by agafia » Sun Oct 14, 2012 0:07

Kiitos Kompiainen vinkistä! Kuulostaa loistavan yksinkertaiselta ja toimivalta tyyliltä ja sopisi paremmin minun tyyliini! Pitää heti huomenna kokeilla :D . Perintöpuhallin taitaa tosiaan olla hieman liian järeä vehje tähän hommaan. Googlailin vähän pitempään ja näyttäisi siltä, että pienempikin lämpö riittäisi. Pähkäilin vain, mihin ihmeeseen sitä tohotinta voisi käyttää. Kun sitä soutuvenettäkään ei enää ole. Ei kellään sattuisi olemaan tarvetta moiselle vehkeelle?
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Oct 15, 2012 0:18

Ihan hyvin toimii ns. ammattivehje, kun vaan pidät hiukan kauempana paperista/kartongista kuin askartelumallista vehjettä. Useat joulukortit embossaamalla tehnyt enkä tasan ala ostaa parinkympin vehjettä erikseen kun kerran tehokkaampikin on :D
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
rosalii
suunnittelee Balin-matkaa

Post by rosalii » Mon Oct 15, 2012 11:51

Itsellä käytössä kyseisessä hommassa joko silitysrauta (jos sen jaksan kaivaa esiin) tai sitten laiskan hetken sattuessa työpöydän luona oleva halogeeni lamppu (tän kanssa saa olla varovainen).
amorosa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by amorosa » Mon Oct 15, 2012 19:07

Kun nuo tilpehöörit tulivat aikoinaan markkinoille, niin en ollut edes kuullut mistään askartelumallisesta lämpöpuhaltimesta. Silloin minua neuvottiin lämmittämään keittolevyn päällä. Siis sähkölevyllä :D . Sai olla hieman varovainen sormien kanssa ja joskus myös paperi sai ylimääräistä vintage-patinointia :lol: .
Mutta ei muuten huono , levy ei puhaltanut jauheita minnekään! Tosin paahdin taitaa olla astetta fiksumpi tapa :wtg: .
Tämäkin päivä on ainutkertainen.
Post Reply