Huovutus....

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Julia
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by Julia » Wed Nov 29, 2006 15:52

Mä en oo kutonut noita, vaan huovuttanut ihan huovutusvillasta kaavan ympärille. Lainaan seuraavassa omaa tekstiäni, jonka olen kirjoittanut viime vuonna Ihan Itse -foorumille.

Pullonjäähdyttimet, joita olen tehnyt märkähuovuttamalla, on huovutettu kaavan päälle. Kaava oli parketinalusmuovia, mutta hyvä tulee myös vaikkapa maitopurkista leikatusta kartongista tai kuplamuovista. Kaava on suorakaiteen muotoinen, jossa on toisessa päässä puoliympyrä (pullon pohja), eli suurinpiirtein kuin tumppu ilman peukaloa. Kaavan leveys on pullon ympärysmitta jaettuna kahdella kertaa 1,3 (merinosta huovutettuna kerroin on 1,4) ja korkeus on haluttu korkeus + puolet pohjan halkaisijasta kertaa 1,3 (merinon tapauksessa 1,4).

Kaavan ympärille kasataan villakerroksia 4 molemmille puolille, vuorotellen kuitusuunta vaakaan ja pystyyn ja kaavan reunan yli tulevat villat (=saumanvarat) taitetaan aina kaavan toiselle puolelle. Kun kaikki villat on kaavan ympärillä, työ kastellaan ja huovutetaan pyörivin liikkein reunoilta keskelle päin, ettei villat lähde leviämään kaavan päältä. Kun työ on kunnolla huopunut, villat leikataan auki kaavan yläosasta ja kaava otetaan ulos. Työ käännetään toisin päin ja vanutetaan (mieluiten rullaamalla lakanakankaan sisällä). Lopuksi työ muotoillaan ja kuivataan pullon päällä.
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Wed Nov 29, 2006 15:58

Näyttävät helpoilta, kuulostavat (ei-huovuttavan henkilön korviin) vaikeilta ja ovat kertakaikkisen ihania!
Julia

Post by Julia » Wed Nov 29, 2006 16:09

Joo, tää mun selitykseni ei varmaan oikein aukea, jos ei huovuttaminen ole tuttua. Muutenkin toi kaavan kanssa huovuttaminen on vaikea selittää sanallisesti. Pitäsi päästä näyttämään livenä.

Jos ei halua villasta lähtien alkaa itse huovuttaa, niin varmasti hahtuvasta tai Huopasesta kutomalla tai virkkaamalla ja koneessa huovuttamalla saa yhtä hyvän. :D
Thuja Design

Re: Huovutus....

Post by Thuja Design » Fri Nov 26, 2010 12:19

Wau,mitä hienoja töitä tänne oli kuvattu!Minäkin kokeilin taas tuota huovutusta yhden illan kurssilla ja märkähuovutus ei ollut mun juttu, kun ei ollut vuonna yks ja kaks.Silloin sain aikaiseksi neulatyynymadin ja hatun, jonka ompelin palasista.Nuorimmainen sanoi,että toin hattu päässä et sit tuu hakemaan mua koulusta,ettei mun tartte hävetä sua.Sit yritin pitää sitä keskiaikamarkkinoilla,kun yks mua vanhempi tuttavarouva hienovaraisesti sanoi,että sulla kun on noin kauniit pitkät hiukset, niin älä pidä enää totoa hattua...Maikkihan piti hyvän esitelmän märkä- ja neulahuovutuksen eroista.Neuloja ei silloin vielä käytettu.Mutta se sujuu aika kivasti,opettajamme antoi kivan vinkin: kaikki nyt Ikeaan ostamaan piparkakkumuotteja,niissä on kettu, hirvi, siili,orava ja muita eläimiä.Mun kettu-laukku on vielä kesken.Sydämiä on tikutellut aikani kuluksi tv:tä katsellessa.Tämä on kyllä hieno foorumi, kun löytyy juttua kaikenlaisista kädentaidoista.Oisko kohta aika muuttaa nimeä...
MsGrove
Oikea käyttäjä:Olen

Post by MsGrove » Fri Dec 10, 2010 10:24

Debytoin nyt tällä foorumilla ihan muussa kuin helmiosiossa, vaikka niiden takia tänne rekisteröidyinkin... :)

Tuli äkillinen huovutusvillan tarve... Osaako joku sanoa mistä kannattaa ostaa jos ei ehdi tilata nettikaupoista? Tampereen seutu lähinnä tulisi kyseeseen. En tarvitsisi jättimääriä, muttei viitsisi ehdoin tahdoin maksaa ylihintaakaan. Onko esim. Sinellissä kalliita (ainakin korutarvikkeet ovat) tai Tiimarissa ja Citymarketissakin olen villoja joskus muistaakseni nähnyt?
Penny

Post by Penny » Fri Dec 10, 2010 11:15

Novitan huovutusvilloja löytyy ainakin Kalevan Prismasta ja Turtolan sittarista (asia todettu tällä viikolla). Vapaavalinnassa on myös yleensä hyvä lankavalikoima, katselin Koskarin myymälässä lankoja viime viikolla, mutta ei muistikuvaa huovutusvilloista.
Turkoosi

Post by Turkoosi » Fri Dec 10, 2010 20:31

Paikalliset käsityökeskukset, Taito shop ainakin myyvät yleensä huovutusvillaa, myös kaupassa eikä ainoastaan netissä.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Fri Dec 10, 2010 21:04

Tiimarissa on yleensä valikoimissa. Ja se on muuten kotimaista villaa, aiheesta oli kerran juttua Maaseudun Tulevaisuudessa :D Hinta muistaakseni Novitaa edullisempi. Myös muissa askartelukaupoissa usein on.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
MsGrove

Post by MsGrove » Mon Dec 13, 2010 15:25

Kiitoksia! Tiimarista tosiaan löysin sitä suomalaista villaa. Lisäksi sattumalta huomasin, että Tokmannilla oli Novitan villoja melko edullisesti 2,29 euroa, kun monesti ne ovat kai siinä 3 e kieppeillä.
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Maani » Wed Sep 26, 2012 9:11

APUVA!

Olen märkähuovuttanut aiemmin, ja pari kukkasta tehnyt aiemmin neulahuovuttamalla. Nyt tein taas pari kukkasta ja piti ne neulahuovuttaa 7-veljestä langasta kudottujen sukkien päälle, mutta puolen tunnin tikuttamisella en saanut edes yhtä terälehteä kiinni. Missä mättää :???: Sukan sisällä on kuplamuovia rullalla ja käytän saippuana, kuten ennenkin, mäntynestesaippuaa.
Mimme

Post by Mimme » Wed Sep 26, 2012 9:19

Huovuttamisesta en mittään tiiä :)
Mutta voisko olla syynä 7-veljeksen sisältämä keinokuitu?
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Maani » Wed Sep 26, 2012 15:51

Vika löytyi :idea2: Huovutusneulassa ei ollut väkäsiä ollenkaan, vaikka olin sen ostanut yhdessä huovutusalustan kanssa :nod: Vanhalla neulalla homma onnistui :jippii:
metsähahmo
aloittelee siemenhelmillä

Post by metsähahmo » Fri Dec 07, 2012 17:33

On pikkuisen kokemusta huovutuksesta, ja tuloksena reikäinen pipon tekele... :jippii:
Post Reply