Muut käsityöharrastukset helmihulluuden lisäksi?

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
heidili
korukivikasan keskellä
Lasku:5
Muut käsityöharrastukset helmihulluuden lisäksi?

Post by heidili » Mon Jun 05, 2006 9:36

Ajattelin uuden osion kunniaksi kysellä vähän muiden käsityötaitoja. Onko täällä porukka monitaitoisia vai onko jossakin peukalo keskellä kämmentä?

Itse aloitin ompelemisesta, mutta sitä en juuri enää harrasta. Ainoastaan housut tulee lyhennettyä. Neulominen minulla on kausiluontoista. Syksyllä neulon kuin hullu, mutta koskaan en saa mitään valmiiksi. Aina löydän jonkun uuden ihanan ohjeen ja sitä pitää kokeilla. :D Virkkaus on minun kevään ja kesän hommia. Virkkauksessa tahtoo käydä kuten neulomisessa. Helmityöt taitaa olla ainoa käsityöharrastus, jossa saan työni valmiiksi. :lol:

Viimeksi kokeilin koukkuamista ja totesin sen liian hidastempoiseksi minulle.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Mon Jun 05, 2006 9:58

Minä neulon jonkin verran, mutta töiden valmistuminen tuppaa kestämään puoli ikuisuutta, kun innostus vaihtelee jaksoittain... :roll:

Yksikin pahuksen neuletakki on ollut kesken jo vuoden, kun se on niin ohuesta langastakin... :oops:
Virpi
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Virpi » Mon Jun 05, 2006 10:24

Olen näprääjä. Ennen hopeakautta taittelin origamia, virkkasin ja kudoin. Jos teillä on helmiä joka nurkka väärällään, mulla on lankoja ja kankaita. En kyllä käsitä, mitä olen kaikilla langoilla kuvitellut tekeväni, kun neulontainnostus ei ole vaivannut vuosiin! :roll: Vanhaan hyvään aikaan ompelin tärkeimpiin kinkereihin (häät, vuosijuhlat yms) uuden koltun, mutta laiskuus on vienyt voiton ja nykyään syntyy uusia kuteita harvakseltaan. Tykkään kyllä hommasta - vaan sekin vaatii aikaa - ja kuten tiedämme, työ haittaa kaikkia harrastuksia. Ristipistojakin olen kokeillut - eräänä vuonna kaikki saivat sellaisen joulukorttina (mulla on teemakortit - ja helmityöt otin mukaan, kun pujottelin enkeleitä ja tonttuja kortin ikkunasta kurkkimaan). Silkistä tykkään enemmän kuin hullu puurosta - niinpä olen maalannut pieniä aiheita; arvastitte oikein: myös joulukortteja! Minua kiinnostaisi hardanger-työt, mutten ole ominpäin ryhtynyt, kun arvelen, että säästyisi muutama ruma sana ja epäonnistunut yritelmä, jos menisin suosiolla kurssille - kunhan ensin löytäisin sellaisen.
Päivi

Post by Päivi » Mon Jun 05, 2006 10:51

Helmityöt, neulon (lankaa taitaa olla varastossa n.20kg, ), virkkaan, kutoisin (jos kangaspuille olisi tilaa), kortit, ompelen, ristipistot, kahvipussit (pannunaluset ja laukut), kalvovärityöt, serveteillä ja kaakelinpalasilla päällystettyjä ruukkkuja. Huovutus on vielä yksi. Hahtuvalankoja ja huovutusvillaa löytyy iso säkillinen. Hahtuvasta olen tehnyt laukkuja, tumppuja, tossuja, patalappuja ja yhden hatun. Villaa en ole vielä ehtinyt kokeilla, mutta ehkä tänä vuonna saan jotain aikaiseksi.
Eowyn
Ylläpito
Oikea käyttäjä:Olen

Post by Eowyn » Mon Jun 05, 2006 11:05

Ai niin, minäkin unohdin paperiaskartelun :D Tykkään tehdä kortteja sun muita, mutta nykyään helmiltäni aika harvoin muistan / ehdin.
Julia

Post by Julia » Mon Jun 05, 2006 11:46

Ennen helmihulluutta huovutin paljon. Nykyään en oikein ehdi helmitöiltäni :roll: Ompelin myös nuorempana lähes kaikki vaatteeni, mutta nykyään en omista ompelukonetta. Hääpuvun aion kuitenkin vääntää porukoiden nurkissa heinäkuun lopussa oleviin häihini... :lol:
Loulou

Post by Loulou » Mon Jun 05, 2006 12:11

Minulla on paha tapa tehdä vähän joka sorttia...

Ompelen silloin kun ei kaupasta löydy oikean näköisiä vaatteita, maalaan akryyliväreillä ja muutenkin taiteilen, teen paperimassatöitä, talvella jonkun verran neulon ja virkkaan (sukkia ja muuta pientä), näin kesällä nikkaroin ulkosalla (viime kesänä pykäsin kasvihuoneen :D). Lisäksi on tullut kokeiltua perinnekäsitöitä, intialaista peilikirjontaa, keramiikkaa ym. - ai niin, ja betonipatsaiden tekoa olen kokeillut - pihalla möllöttää allekirjoittaneen tekemä betoninen huuhkaja :shock: .

Minulla on tapana kokeilla milloin mitäkin tekniikoita, joten tuo lista voisi varmaan olla pidempikin - en edes muista kaikkia juttuja, mitä on tullut tehtyä. Noita eri tekniikoita tulee käytettyä vähän kausiluontoisesti, ja uusia opetellaan tarpeen mukaan.

Tuli muuten tuosta peukalosta keskellä kämmentä mieleeni...Kun aikoinaan koulussa piti käsityötunnilla kutoa tumput, minä onnistuin toiseen tumppuun kutomaan peukalon ihan oikeasti keskelle kämmentä. Prässäsin sen sitten joten kuten niin, että se hetken pysyi oikealla kohdalla, joten opettajalta jäi moka huomaamatta. Äiti tuossa viikonloppuna juuri löysi tuon surullisen kuuluisan tumpun jostain, ja yhdessä naureskeltiin sille...
Iina-Mari
lasihelmien lumoissa

Post by Iina-Mari » Mon Jun 05, 2006 12:37

Olen käsillä tekijä ja tekisin sitä kai työkseni, jos sillä eläisi. Nyt käsityöt laidasta laitaan ovat intohimoni ja henkireikäni, ilman nyräämistä :? (kuten veljeni tyttöystävä sanoi) en varmaan osaisi olla.

Korujen tekeminen on toistaiseksi listallani vasta vaatteiden ompelun/neulomisen ja kangaspuilla kutomisen jälkeen kolmantena, jos näitä jotenkin voi laittaa järjestykseen. Ompelukin alkaa jotenkin jäädä taka-alalle, kun kaupoista löytyy ihan kivaa päällepantavaa. Eli kangaspuilla kutominen ja erityisesti perinteiset räsymatot ovat tällä hetkellä suosikkejani. Kierrätystä parhaimmillaan, kun leikkaan vanhoja vaatteita ym. tekstiilejä kuteiksi ja suunnittelen niistä mattoja. Kangaspuiden puutteessa olen tehnyt mattoja vain omiin ja lähipiirin tarpeisiin, mutta nyt kun minulla on omat puut, voin kutoa enemmänkin - toistaiseksi olen kartuttanut kudekokoelmaani leikkaamalla sellaisia vaatteita, joita ei voi muuten kierrättää.

Toisaalta en omaa oikein liikemiestaitoja enkä mielellään tee hyllylle pölyttymään mitään, eli saa nähdä, miten tämä käsityöläisyys tästä etenee. (Olen kakkosammatiltani tekstiiliartesaani). Tilauksia siis vastaanotetaan (ainakin lähivuosina). Pidän värien kanssa touhuamisesta ja käsillä tekeminen & tekstiilin tuntu ovat lähellä sydäntäni. En usko kokonaan lopettavani nykyistä työtäni, mutta tämän käsityöläisyyden toivoisin kyllä jotenkin kulkevan siinä rinnalla.

Niin ja käsityötähän on myös vanhojen huonekalujen kunnostus! Kun kesä tulee, joku huonekalu varmaankin taas entisöityy.
Jane

Post by Jane » Mon Jun 05, 2006 12:59

Minä olen neulomisen ja virkaamisen alkanut alle kouluikäsenä.
Parikymppisenä oli sitten töiden vuoksi hartiat siinä kunnossa ettei tarvinnut kumpaakaan tehdä.
Tiffanytöitä aloin tehtä muutama vuosi sitten. Viime talvena opettelin neulomaan sukat ja tein niitä sitten kahdeksan paria perätysten jos vaikka muistasin ensi talvena kuinka ne tehdään.
Ompelemista olen aina inhonnut, paitsi kun nuorempi poika syntyi silloin ompelin yhden talven. Tein mm. kauluspaidan, ja pojalle kahden vuoden vaatteet. Sen koommin en ole ommellut.
Hopean kanssa leikkiminen ja lasihelmien tekeminen on sitten mun juttu.
Lasihelmien tuntuu ainakin tällä hetkellä olevan aika lailla haastetta, joten en usko kyllästyväni siihen ihan heti.
Nuo puutarhuri " käsityöt" vie kesällä aikana kokonaan, enkä pääse kesällä mihinkään mielenkiintoiselle kurseille.

Jane
Cattleya
Ylläpito

Post by Cattleya » Mon Jun 05, 2006 14:02

On meillä monitaitoista sakkia täällä! Taitaisi olla monelle muullekin outo olo, jos joutuisi istumaan sormet laiskana :P .

Hyötyprosentiltaan suurin käsityöharrastukseni lienee ompelu: ompelen ison osan omista vaatteistani, koska vastoin Iina-Marin havaintoja minä en löydä kaupoista mitään kivaa päällepantavaa :shake: . (Kuka käskee olla värirajoitteinen?) Lapsillekin ompelen, kun on tarvis jotain kauppatarjontaa mukavampaa (lakkeja ompelen jo ihan siksikin, että niistä pyydetään kaupoissa hävyttömiä hintoja). Kangasvarastojen kokoa voi mitata motteina :oops: .

Aikaavievimpiä käsityöprojekteja ovat tanssityöhöni liittyvät esiintymisasut: ompelen omat tanssiasuni (ja joskus ompelen muillekin ryhmäläisille) ja kirjon ne paljeteilla ja helmillä. Sen rinnalla hitaatkin koruprojektit tuntuvat nopeilta välipaloilta :lol: .

Neuleita ja virkkuutöitä olen tehnyt koko pienen ikäni, ja tarvittaessa syntyisi ihan perinteistä lankakirjontaa (nimenomaan tarvittaessa: kuopuksen nimi puuttuu yhä kastemekon helmasta, kun jatkokäyttäjiä ei ole tarkoitus tuottaa ainakaan itse...). Aikavajeen myötä lankatöitä on rationalisoitu: äitini pitää meidän perheen sukissa ja miehen äiti lapasissa, joten nykyisin virallinen kutomisaika (= telkkarin tuijottelu) tulee käytettyä helmi-paljettikirjontaan ja koruntekoon.

Mielessä hautuu niin paljon kunnianhimoisempia tekeleitä kuin mitä toteuttamaan ehtii *huokaus*. Siksi korujen tekeminen on niin palkitsevaa: yhdessä illassa valmis työ, joskus useampiakin :nod: .
anzu

Post by anzu » Mon Jun 05, 2006 14:04

Mulla on lankoja yks iso pahvilaatikollinen, äitini varastoissa. Arvatkaa vaan tykkääkö se, ku joskus piti ostaa niitä ja pyhästi vannoin että teen niistä mitä hienoimpia luomuksia, niin neulomalla kuin virkkaamalla. Vaan eipähä ne oo oikein valmistunu, saan aina etu tai takakappeleen ja hian tai jotain sellasta valmiiksi ja sitte ne jää nurkkiin lojumaan.
Neulekoneella oon jopa saanu jottain aikaseksi, melkein joka talvi tulee tehtyy uus neulepusero. Mutta siinäki on haittansa, ku pölisee perkeleesti ja vie se kone tilllaa. Niin ja sekin on ohuenlangan kone ja tykkään paksuista neulepuseroita.
Ompelukone ei oo sitte tipan vertaa ystäväni, vaikka äitini on ompelija. Palaa jossain vaiheessa aina hermot ja sitte katkee neulat, langat solmussa ja kaikki maan onkelmat vastustaa siinä hommassa. Hyvä oon suunnitteleen kaikkii erikoisia vaatteita, mutta ku joku viel joutas ne tekemään. :D
Sitte tietty käsityöksi tuo mun autolaittaminenki voi laskee, ku oon tehny niihin verhoiluja ite. Siis ovet, katot, penkit jne. Aina sitä mukaa jotain uutta laitan, ku tulee rahaa ;) Autoni siis eivät ole tätä TUNINKIA, mitä nyky nuoriso harrastaa. Koska rakkain autoistani on tehty kolme vuotta ennen ku olen edes syntynyt. Tykkään enemmän sellaisista "rallihenkisistä" autoista ;)
-anzu
SummerRose
suunnittelee Balin-matkaa

Post by SummerRose » Mon Jun 05, 2006 14:48

Teen kortteja ja leimailen joskus, polymeerimassa pitis aloitaa kohta,
kuvan veisto savesta kiinnostaisi kovasti
Helmipöllö

Post by Helmipöllö » Mon Jun 05, 2006 18:51

Kuten tuolla esittelyosiossa kerroin ; olen kasvattanut ( :lol: ), huovuttanut, värjännyt, kehrännyt ja muinaisilla pystykangaspuilla kutonut villaa...
Kaivertanut vuolukiveä, tehnyt luusta koruja yms.Kokeillut muinaista pronssivalua...
Nykyisin teen posliinivalumassasta Menninkäisiä, Haltijoita sekä enkeleitä.
Lisäksi muuta sekalaista keramiikkaa mm. RAKUA...joten noista helmistä, joita tuolla jossain mainostettiin...rakukeramiikan värit, varsinkin nuo metallipinnat, ovat erittäin ohutta oksidipintaa, joka harvoin kestää kulutusta ja ilman kulutustakin useinmiten alkaa hiljakseen tummua ja kadota...ainoastaan jos pinta on käsitelty jollakin lakalla, vahalla tms. mitä keramiikassa ei käytetä, se saattaa olla säilyvämpi... :?
...parempi yksi ruuvi löysällä kuin kymmenen liian tiukalla...
kompiainen

Post by kompiainen » Mon Jun 05, 2006 20:30

Taitavaa sakkia täällä, sehän tiedettiin jo kuvien perusteellakin.

Ennen lapsia tuli tehtyä enemmänkin, ommeltua, kudottua ja virkattua. Nykyään teen vähemmän (aikapula), mutta kortteja, serviettiaskarteluja ja neulomista tulee harrastettua jonkun verran. Ompelu rajoittuu verhoihin ja housujen lyhentämiseen. Isomman lapsen kanssa sitten askarrellaan kaikenlaista ja väliin käy niin, että poika häipyy ja äiti jää askartelemaan. :o
Nirppu
lasihelmien lumoissa

Post by Nirppu » Tue Jun 06, 2006 8:00

Mä teen kanssa kaikkea mahdollista, joka tuntuu kivalta. Aikoinani yläasteella aloitin vaatteiden ompelun. Opiskelu aikoina olin töissä kangaskaupassa ja ompelin kaikki vaatteet itse. Opiskelun myötä tuli myös askartelu kuvioihin mukaan. Askartelussa on pitänyt kokeilla melkein kaikkea; kortteja, huovutusta, servettejä jne. Ompelu on jäänyt satunnaiseksi lasten myötä. Askartelu jatkuu lasten kanssa ja ilman lapsia. Viime syksynä sekaannuin sitten helmiin ja jäin koukkuun.... Kuttimet ja koukkukin pysyy kädessä. Nyt on työn alla virkattu pusero ja poncho :roll:

Miten mulla pääsi unohtumaan, että mä käyn myös talvisin posliininmaalauksessa. Harrastanut jo kahdeksan vuotta sitä.
Last edited by Nirppu on Wed Jun 07, 2006 9:23, edited 1 time in total.
Post Reply