Muut käsityöharrastukset helmihulluuden lisäksi?

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators:Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Heleen
löytänyt aidot helmet
Oikea käyttäjä:Olen
Re: Muut käsityöharrastukset helmihulluuden lisäksi?

Post by Heleen » Sun Aug 15, 2010 17:41

Mustikkaiselle lupasin kuvan vanhojentanssipuvusta, laitoin tänne, kun en tohtinut aloittaa uutta ketjua. Kuva ei anna oikeutta tummalle paksulle satiinille, yksityiskohdat eivät juurikaan näy. Sen sijaan valo korostaa kaikkia saumoja ja pieniäkin taitteita. Siinä mielessä satiini on hankala materiaali, kun esimerkiksi helman käänne näkyy, tekipä sen miten hyvänsä. Vaan niin näkyi Grace Kellyn mekossakin, jonka pääsin näkemään Victoria&Albert Museossa Lontoossa.
Image
mikael0k
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku:5

Post by mikael0k » Mon Aug 16, 2010 10:25

Jahas... hmmm muita käsityöharrastuksia... Aloitetaan näihin helmihommiin liittyvistä ensin eli
hopea ja kultakorut (myös ammatiksi aikoinaan), kivenhionta: sekä pyörö-, viiste- ja kaiverrushionnat (myös ammatiksi aikoinaan), öljymaalaus
akvarellimaalaus, sumi tussi maalaus (+kiinan tussi), lyijykynä ja hiilipiirustus, valokuvien valmistus (mv) ....... ja sitten niitä mitä joskus on tullu tehtyä, mutta ei enää vuosiin... ompelua käsin, mattokin on tullut kudottua kangaspuissa.... muuta ei nyt tuu mieleen.. onhan sitä joskus puutöitäkin kokeiltu. :roll:
petriina
hamstraa hopeahelmiä

Post by petriina » Tue Nov 23, 2010 23:36

Harrastuksia löytyy joka lähtöön. Koulutukseltani olen puualan artesaani joten puutöitä on tullut joskus tehtyä. Nykyään en tee niitä ollenkaan. Askartelu puolelta olen kokeillut paljon eri tekniikoita ja jotkut on jäänyt ja toisia tulee tilalle. Olen esim. tehnyt paperinaru enkeleitä, kortteja eri tekniikoilla, unisieppareita, maalauksia, tässä vain muutama. Kangastöistä en piittaa, joskus on kyllä tehnyt naamiais puvun lapselle mutta housujen lahkeittenkin lyhentäminen tuntuu hankalalta. :) Joskus on jopa kiviä tullut hiottua kouluaikana. Hopealangasta olen nyt innostunut tekemään koruja. Lasin käsittely olisi sellainen mitä haluaisin vielä päästä kokeilemaan joskus.
piikoru
suunnittelee Balin-matkaa

Post by piikoru » Fri Nov 26, 2010 21:00

Sen mitä kädet kestää ompelua, virkaamista, neulomista ja kutomista.
mps
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku:5

Post by mps » Mon Jan 03, 2011 15:30

Mä ompelen! Tuntuu, että 24/7 ... Eli siis työkseni, mutta myös harrastukseksi. Mulla on on omat työtilat, jotkaa tekee asiasta hyvin helpon. Ompelukoneitakin löytyy 5 kpl, saumureita 2 kpl ja yksi peitetikkikone.
Lisäksi neulon jonkun verran, sain just elämäni ekan villatakin valmiiksi! Huiveja tulee kyllä enimmäkseen tehtyä.
Ja kaikkea on kyllä tullut ainakin kokeiltua...
Koruja tein jo joskus vuonna 1 ja 2, mutta pari vuotta sitten iski innostus uudestaan ja nyt näperrän hopeaketjuja erilaisilla kivillä!
Mari
Penny
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Penny » Mon Jan 03, 2011 17:47

Vuosien mittaan on tullut tehtyä kaikenlaista. Yhteen aikaan tein lähes kaikki lasten ja omat vaatteeni itse, mutta nyt en enää viitsi (eikä ne kyllä aikuisille pojille kelpaisikaan...). Saumuri ja ompelukone löytyy taloudesta edelleen, mutta käyttö on jäänyt viime vuosina vähäiseksi.
Ihan hirmuisesti pidän ristipistotöistä, joissa on kuitenkin se ongelma, että sisustusmakuni on minimalistinen eivätkä ne valmiit työt sovi mihinkään muualle kuin laatikkoon. Viime aikoina olen taas alkanut kutoa pääasiassa kaikkea pientä niinkuin sukkia ja pipoja. Odottamassa on langat sellaiseen virolaismalliseen pitsihuiviin, jonka aloitan heti kun käsi vähän paranee.
Haluaisin vielä joskus oppia käpypitsien tekemisen. Joskus olen yrittänyt, mutta oli se vaikeaa! Virkkaamalla tulee niin kankeaa pitsiä, käpypitsi on sirompaa joskaan ei niin hienoa kuin nyplätty tai ommeltu pitsi. Joskus vielä tuon opettelen!
pii@
korukivikasan keskellä

Post by pii@ » Sun Jan 09, 2011 22:57

Jokasortin käsityöihmiseksi minäkin tunnustaudun: ompelen, neulon, virkkaan, huovutan, kirjon.... Ensimmäinen ammattini modisti (hatuntekijä) tukee hyvin näitä, siellä ompelimme kankaasta, nahasta ja turkiksista, teimme vaatteita ja hattuja laidasta laitaan. Toinen ammattini eli puutarhuri ja sieltä nimenomaa kukka ja puutarhakaupan sellainen antaa hyvän pohjan kaikelle näpertelylle, rautalankaa ja kaikenlaisia koristejuttuja on tullut kieputeltua kukkakauppaaikoina.
Uusimpana innostuksen kohteena on huopasaippuat: saippuan ympärille huovutetaan villakerros, toimii siis samalla pesusienenä. ihanaa. :nod:
Eevuska

Post by Eevuska » Thu May 24, 2012 21:01

Täällä myös muut käsityöt helmeilyn lisäksi lähellä sydäntä :nod: Kudon, virkkaan ja askartelen. Ompeluksiakin tulee tehtyä. Nyt tosin pakollinen tauko, kun ompelukone joutui hävitettävien tavaroiden listalle.
Gothica
aloittelee siemenhelmillä

Post by Gothica » Sun Aug 19, 2012 0:24

Opettelen ompelemaan ammattilaisystäväni hellässä huomassa. Haluan laajentaa vaatekaappiani, kun ei tahdo löytyä sopivia ja monet oman tyylin vaatteet ovat kalliita, sekä keikkamuusikkona on kiva omistaa esiintymisasuja. :D

Vähän osaan virkatakin, mutta sitä en ole tehnyt pitkään aikaan.
Räpeltäjä ihan ite.
Seatear
lasihelmien lumoissa

Post by Seatear » Sun Aug 19, 2012 11:51

Minä rakastan tehdä herkkuja... Mutta en semmoisia joita voisi syödä ;). Ja tykkään siis herkkujen lisäksi tehdä kaikkea muita, esim. kukkia. Eritoten ruusuja rakastan väkertää:

Image

Sen lisäksi on myös hieman ommellut. En osaa tehdä mitään hirveän monimutkaista mutta esim kellohameet ja hyvin simppelillä yläosalla olevat kellomekot luonnistuvat (ja niita rakastankin :)). Ja juuri ompelin myös tyllialushameen itselleni, sellaisen ison ja hyvin pöyheän :D.

Ja nyt kun Modistin opintoni alkoivat rupeaa sieltäkin harrastuksia tulemaan. Nyt väkerrän into pinkeenä silkkiruusuja silkkikankaasta :D
Post Reply