Millainen saumuri sinulla on?

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

sukkajalka
lasihelmien lumoissa
Lasku: 5

Millainen saumuri sinulla on?

Post by sukkajalka » Thu Jan 22, 2009 21:31

Haluaisin ostaa käytetyn saumurin - minkä merkkistä suosittelisit? Tytär ommellut koulussa Berninalla, hyvä mutta kuulemma kallis käytettynäkin. Tarkoitus olisi ommella enimmäkseen t-paitoja yms vaatteita. Ei välttämättä mitään hienouksia, sillä minulla on tosi hyvä ompelukone (Bernina), mutta jousto-ompeluun tarvitsisi saumuria.
Pivili
korukivikasan keskellä

Re: Millainen saumuri sinulla on?

Post by Pivili » Fri Jan 23, 2009 11:41

Mulla ei itellä ole saumuria, käytän äitin vanhaa perus Brother:a, nelilankainen, leikkaava, sopii huolelliselle saumaajalle. Leikkuria ei saa pois päältä ja on törkeen tarkka langoilleen. En ole erityisen ihastunut ko. koneeseen, mutta kun ei muuta ole. Olen ko. masiinalla kyllä tehnyt esim. vauvan vaatteita, tanssiasuja ja "treenitrikoita", että ihan käytettävä...
En vaan ite ole niitä kärsivällisimpiä koneen käyttäjiä :oops:
Enkä ehkä suosittele paljon saumaavalle ainakaan tätä perus perus Brother:a
Helrii
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Helrii » Fri Jan 23, 2009 21:30

Minulla on ollut kohta 18 vuotta käytössä Bernette for Bernina saumuri. Olen ommellut sillä todella paljon esim. kolmelle lapselle vaatteita. Se on toiminut tosi hyvin. Pari kertaa on ollut ihan perushuollossa.
AnneKa
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by AnneKa » Fri Jan 23, 2009 22:36

Minulla on yli kymmenen vuotta ollut Brother lock 9600TD, tarkkaa ikää en muista, mutta oli vielä markka aikaa kun ostin.
Kertaakaan ei ole huollettu, mitä nyt itse vähän putsannut ja öljynnyt välillä. Oli kyllä ihan sikakallis, annoin kaksi risaa saumuria vaihdossa ja maksoin 4000 markkaa. On ollut todella hyvä :love: . Eka saumurini oli Elna merkkinen ja siitä myös tykkäsin. Se oli puolet halvempi, mutta hyvin pelitti. Meni rikki vasta, kun lainasin ystävälle ja oli luultavasti hänellä pudonnut pöydältä kun oli sellaisia vaurioita näkyvillä.
Toisena saumurina oli veljen vaimolta puoli-ilman ostettu Bernette. Hän oli ostanut Hobby Hallista. Siihen ei käynyt kuin 90 neulat, joten kovin ohutta trikoota en uskaltanut neuloa, kun tuli kovin reikäistä saumaa. Siitä katkesi toinen alasieppari :shock: , kun tein tytölle tekokarvasta hupparia. Oli kaikella tavalla huono.
Summa summarum halvallakin voi saada ihan hyvän, mutta ihanteellisinta olisi että voit testailla erilaisilla kankailla/langoilla. Minunkin viimeinen saumurini tienasi nopeasti kalliin hintansa takaisin, kun tein kaikki lasten ( ja myös omat) vaatteet itse kun olivat pieniä. Vieläkin jonkun verran väsäilen, mutta laiskemmin nykyään...
Sister Bliss

Post by Sister Bliss » Sat Jan 24, 2009 12:46

Helrii wrote:Minulla on ollut kohta 18 vuotta käytössä Bernette for Bernina saumuri. Olen ommellut sillä todella paljon esim. kolmelle lapselle vaatteita. Se on toiminut tosi hyvin. Pari kertaa on ollut ihan perushuollossa.
Meillä on äidin kanssa myös Bernette, eikä vaihdettais pois. Mitään kummoisia vikojakaan siinä ei ole. Pikkujutut kuten ajoitukset sun muut on myyjä opettanut äidin laittamaan kohdilleen, saman osaa myös mun mies, joka on ollut töissä ompelukonekorjaajalla.
♥´¨)
¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*´¨)
(¸.•´ (¸.•´♥ wabi sabi
Anjuska
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Anjuska » Sat Jan 24, 2009 12:50

Mulla on parikymmentä vuotta palvellut Singer, joka on toiminut hyvin tähän asti. Nyt se on tainnut sanoa sopimuksen irti, sillä ommel purkautuu huolimatta siitä, että langoitus on taatusti oikein. Se kävi huollossakin, mutta tilanne parantui vain tilapäisesti. Harkitsen uuden ompelukoneen ostoa, joka hanskaisi tarvittavat jousto-ompeleet. En ole varma, pärjäisikö sitä ilman saumuria? Mun kohdalla nuo trikoovaatteiden ompelut ovat jäänet aika vähiin ja niissä saumuri on edelleen varmaan ihan ykkönen.
Kristale
korukivikasan keskellä

Post by Kristale » Sat Jan 24, 2009 23:23

Berninan saumuri ja ompelukone molemmat oikein hyviä. :P
Yrittänyttä ei laiteta.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Thu Feb 05, 2009 17:40

Huskylock taitaa olla. Muuten kiva peli, mutta siitä puuttuu se hihansuutikki - siis se jolla kaikkien trikoopaitojen hihansuut huolitellaan, se joka ei leikkaa. Kuten huomaatte en tiedä tikin nimeä :oops: Jos nyt olisin hankkimassa saumuria, tsekkaisin tarkkaan että ko. tikki kuuluu valikoimaan.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
piia
hamstraa hopeahelmiä

Post by piia » Mon Feb 09, 2009 17:57

peitetikki taitaapi olla se tikki mitä muikku hakee :wink:
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Feb 09, 2009 22:13

No se just, kiitos piia! Paha puute koneessa kun sitä ei ole.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
hopea

Post by hopea » Tue Feb 10, 2009 11:07

Muikku wrote:Huskylock taitaa olla. Muuten kiva peli, mutta siitä puuttuu se hihansuutikki - siis se jolla kaikkien trikoopaitojen hihansuut huolitellaan, se joka ei leikkaa. Kuten huomaatte en tiedä tikin nimeä :oops: Jos nyt olisin hankkimassa saumuria, tsekkaisin tarkkaan että ko. tikki kuuluu valikoimaan.
Mulla on kanssa n kymmenen vuotta vanha Husqvarnan huskylock ja kaipaisin siihen just kuten muikku tuota peitetikkiä, uusimmissa versioissa tuo tikki on...oon käynyt salaa tutustumassa...
Muuten olen tyytyväinen tohon Husqvarnaan :nod: Kannattaa muuten varmistaa , että huoltopalvelut on saatavilla järkevästi, sillä saumuri kuin saumuri kannattaa huoltaa aika ajoin . :nod:
Puhuminen on hopeaa ja vaikeneminen kultaa
Jorisa

Post by Jorisa » Sat Feb 14, 2009 10:18

Mul on ihan romu toi-ota jos et muuta saa, ja se lähtee vaihtoon het kun saan rahaa niin paljon että kehtaan ostaa saumurin tonne työhuoneeseen seisomaan. :oops: ei meinaan oo niitä koneita pahemmin käytetty tässä viime aikoina. Isäntä aina välillä kehtaa mainita että siellä seisoo mun koneet tyhjän panttina, mutta saa kyllä hyvät perustelut takas, että ei kehtaa enää sen jälkeen sanoo mtn.
Porukassa, mutta yksin.
Polgara

Post by Polgara » Sat Feb 14, 2009 17:07

Mää ostin noin 20 vuotta vanhan Berninan Berneten 250€:lla. Ja oli tosi hyvä kauppa, sain sille jopa vuoden takuun. Porissa Satakunnan ompelukoneliikkeestä saa ensiluokkaista palvelua. Äijä myy vaan sellaista mitä asiakas oikesti tarttee, jos ei hyllyssä oo ni sit hankitaan! Nyt työhuoneessa nököttää Juki-teollisuussaumuri joka odottaa tiistaita että pääsee huoltoon. Siinä on kaikki mahdolliset säädöt päin peetä ja ku on outo vehje niin tuumasin et suosiolla ammattilaiselle. Se kun edellisellä omistajalla seiso pitkälle toista vuotta tomun keskellä... :roll:
Helmet ovat kaikkeus...
teppana
suunnittelee Balin-matkaa

Post by teppana » Thu Mar 12, 2009 22:52

-89 joulukuussa ostettu Bernette ja ei ole mitään tarvetta aihtaa uudempaan. Erilisen peitetikki Berneten ostin muutama vuosi sitten.
20 vuotta vanhoja Bernettejä saa parilla sadalla kun uudet maksaa 900.

Vanhoihin ei vaan välttmättä enään saa varaosia.
Sundance

Post by Sundance » Thu Mar 12, 2009 23:07

Mä oon aina luottanut saumurin kanssa Husqvarnan koneisiin... differentiaalisyöttökin on.
Tosin nyt kun omat muksut on isoja, en ompele niin paljo ku sillon ku ne oli pieniä.
No tyttären lapsille teen kyllä mielelläni kaikenlaista.

Huollot saumurin kanssa on pelanneet hyvin. Ja ylipäätään saumurikin, vaikka on pahuksen tarkka langankiristyksistään. Mutta tykkään edelleen :nod:
Post Reply