Vanhan vinolipaston kunnostus

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

millie
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Vanhan vinolipaston kunnostus

Post by millie » Tue Jul 28, 2009 14:55

Sain mummilta aivan ihanan valkoiseksi maalatun vinoipaston. Tekisi mieli vähän päivittää sen ulkoasua, ei kuitenkaan entisöidä aivan samanlaiseksi. Tarkoituksena olisi siis poistaa vanha maali pinnasta ja maalata lipasto uudestaan, ehkäpä krakleerata. :idea2: Onko kellään hyviä vinkkejä maalinpoistoon niin, että en ihan pilaisi lipastoa? Ilmeisesti hiominen ei ole kovin suosittu tapa vanhoja huonekaluja korjatessa. Myös kaikki vinkit krakleeraukseen otetaan mielellään vastaan :mrgreen:
Kivenviilaaja
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Vanhan vinolipaston kunnostus

Post by Kivenviilaaja » Tue Jul 28, 2009 19:52

Juu, hiominen ei ole hyvä vaihtoehto, jos meinaat säilyttää lipaston muodot ja yksityiskohdat kunnossa. Voi sen tietysti tehdä pikkutarkasti hiomalla, mutta sitten siihen menee ihan älyttömästi aikaa.

Maalinpoisto onnistuu helpommin parilla eri konstilla:
a) Kuumentamalla maali pehmeäksi esim. kuumailmapuhaltimella ja sitten kaapimalla pehmennyt maali pois jollain terävällä lastalla. Tässä on riskinä, että maalia kaapiessa tekee naarmuja pintaan.
b) Käyttää jotain maalinpoistoainetta, joita saa rautakaupoista.

Noissa molemmissa tulee niin pahat käryt, että työn joutuu tekemään ulkona. Jonkun verran maalia poistaneena (enimmäkseen hiomalla) aion jatkossa kokeilla maalinpoistoaineita, jos jokin huonekaluprojekti tulee vastaan.
Piritta

Post by Piritta » Tue Jul 28, 2009 20:03

Itse suosin hiomista tai kuumentamista, sillä en mielelläni käsittele vanhoja huonekaluja maalinpoistoaineilla. Tosin, jos lipastoon aikoo käyttää krakleerausta, mikä on mun mielestä vähän epäsovinnainen tapa käsitellä oikeasti vanha esine, niin on melkein sama millä maalit poistetaan, kun pinta kuitenkin käsitellään tavalla, joka ei mielestäni sovi oikeasti vanhaan huonekaluun kun se ei ole sille luonnollinen pintakäsittelytapa. Mutta siis nämä on vaan minun mielipiteitä enkä ole sitä mieltä, että kaikilla vanhoilla tavaroilla on sellaista arvoa, että niiden pintakäsittelyä tarvis historiankirjan kanssa tehdä :) Itse kuitenkin ehkä tekisin "kuluneen" pinnan toisella tavalla.
millie

Post by millie » Tue Jul 28, 2009 21:36

Hmm... juu pitääpä siis harkita eri vaihtoehtoja. Tietysti helpoimmalla pääsisin, jos vain vähän hioisin vanhaa maalipintaa ja pistäisin uuden kerroksen vanhan päälle, kun sopiva maali vain löytyisi. Näin myös ehkä onnistuisi välttämään lipaston täydellisen pilaamisen.. Kun toisaalta tekisi mieli kokeilla, mitä siitä saisi aikaseksi, mutta toisaalta en tosiaan haluaisi pilata sitä :roll: Itse vaan en ole niin kovin ihastunut vanhojen huonekalujen ylettömän paksuun öljy(?)maalipintaan, haluaisin lipastosta enemmän itselleni sopivan.
Piita

Post by Piita » Tue Jul 28, 2009 22:25

Kannattaa koettaa ottaa selville mitä maalia vanha maali on. Jos lipastossa on monta maalikerrosta niin suosittelen poistamaan maalit. Voipi käydä niin kuin olen kerran nähnyt... Vanha puu arkku oli maalattu hienosti uusiksi. Näytti kauniilta mutta arkun päälle kun laski jonkin esineen niin tarttui kiinni! Uusi maali oli kuivunut mutta vanha maali alta "hikoili "läpi. Uusi maali oli jotenkin pehmentänyt sen ja pinta oli todella nihkeän oloinen. vanhat perinnemaalit eivät välttämättä kestä nykyajan muovimaaleja...
Parhaan ja varmimman tuloksen saat jos poistat vanhat maalit. Jos löydät ohjeita perinnemaaleille niin suosittelen kokeilemaan. Mutta siihen kannattaa hommata opaskirjaa. On muuten mielenkiintoista! Yksi koriste ja perinne maali kurssi sisältyi koulutukseeni. (olis voinut olla hyvinkin useampi! )
Kuumailmapuhaltimella kuumentamalla lähtee parhaiten. Kokeilet ensin vaikka laatikkoon tai muuhun kohtaan joka ei ole heti näkyvillä. Kuumailmapuhallinta ei sitten kannata käyttää paikassa jossa on helposti palavaa materiaalia... Maalipintaa kuumennetaan pikkupläntti kerrallaan niin että maali alkaa kuplia, ei liian kauaa tai se palaa ja jäsähtää tosi tiukkaan kiinni tai polttaa mustan pläntin... :wink: Heti kun maali kuplii niin se poistetaan lastalla tai esim kolmiokrapalla. metalli lasta on hellävaraisin, sillä ei tee kovin helposti koloja puuhun.
Saattaa kuulostaa tieteelliseltä hommalta mutta ei sitä ole, vaan ihan kivaa hommaa. Kokeilemalla löytyy oikea tapa ja rytmi siihen hommaan. Tosiaankin kannattaa aloittaa näkymättömimmästä paikasta sillä taito karttuu työn edetessä! :D
Kun olet rapsutellut maalit pois niin voit hioa vielä pinnan. Hionta suoraan maalipintaan on työlästä ja aikaa vievää koneella taas käy helposti niinkuin kivenviilaaja sanoi. Sekä saa helposti monttuja aikaan... :wink: Maali tukkii lisäksi hiomapaperin helposti joten paperia menee hirmuiset määrät. Varsinkin vanhat maalit tukkivat paperia.

Jos maali pinta on jo hilseilevää ja tuntuu lohkeilevan jä lähtevän helposti niin yksi hyvä konsti on siklaaminen, lakkapinnoille vanhoihin huonekalusteihin se käy kaikkein parhaiten! Sikli on metallilevy joka taivutetaan käsien ja peukaloiden välissä kaarelle ja sillä "vuollaan" pinnasta maalia tai lakkaa.
Ei muuta kun kokeilemaan! T: Pökkelöasentaja Piita
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Piita

Post by Piita » Tue Jul 28, 2009 22:30

Ai niin! Pintakäsittelyyn ja esim Krakleerauksesta vois löytyä ihan esim Tikkurilan esitteistä. Jos haluat sitä kokeilla, jos lipasto ei ole varsinainen arvokaluste niin miksei voisi kokeilla. Kannattaa melkein tehdä ensin jollekin vanerille koe käsittely että näet millainen pinta tulee ja miten onnistuu.
Rautakaupoista löytyy varmaan maali osastoilta esitteitä tai sitten ihan Tikkurilan sivuilta vois ehkä tilata niitä.
millie

Post by millie » Tue Jul 28, 2009 23:10

Mä kyllä pahoin pelkään, että se lipasto on ihan arvokasta tavaraa, että siksi just se pilaaminen pelottaa kauheasti :oops: Haluaisin siihen vain hieman tummempaa väriä kuin valkoista (esim valkoisen alta pikottaisi tummaa ruskeaa tms..), sen vuoksi se krakleeraus pomppasi mieleen. Mutta kiitos hyvistä vinkeistä, ehkä minä sen maalin vielä irti saan ja näiden pelottelujen jälkeen alkaa näyttää todennäköiseltä, että siitä tulee valkoinen, hieman ohuemmalla kerroksella tosin 8) Kun ei sitä viittisi ensin pilata ja sit alottaa alusta sillä perinteisellä valkoisella :nod:
Piita

Post by Piita » Tue Jul 28, 2009 23:33

Voi hiksa! Ei ollut tarkoitus pelotella! :D Päinvastoin! Ajattelin antaa muutaman vinkin niin ei tarvi kaikkien tehdä kantapään kautta niinkuin erään... :oops: :wink: Ei muuta kuin rohkeasti kimppuun vain!
Anjuska
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Anjuska » Wed Jul 29, 2009 9:34

Voisit harkita varsinaisen maalin sijasta esim. Osmocolor puuvahoja. Niillä saat väriä pintaan, mutta värivalinnasta riippuen puu loistaa läpi enemmän tai vähemmän. Eikä ole perinteinen maali-maali.
Terttu

Post by Terttu » Wed Jul 29, 2009 9:50

Laita meille kuva? Maalinpoistoon tulikin jo hyviä neuvoja, itse maalaukseen tms en osaa sanoa tässä kohtaa mitään järkevää. Muutakun sen, että jos oikeasti kyse jostain ihanasta vanhasta kaunokaisesta, niin ethän pilaa sitä ethän?..;) Lähinnä seuraan tätä keskustelua mielenkiinnolla siksi, jos jostain itsellekin putkaisi joku ihana vanha lipasto, että miten sen sitten voisikaan kunnostaa.
millie

Post by millie » Wed Jul 29, 2009 10:50

Kuvaa on turhan hankala mennä ottamaan, kun lipasto on varastossa juurikin se edustuspuoli seinään päin, mutta se on tämäntyyppinen, lukot tosin paljon koristeellisemmat ja pöydän alla piilossa vieläkin enempi laatikoita ja kaikenmaailman pikkuisia irto-osia ja salapiiloja.. http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=107913797
Maali on saumoista halkeillut, mutta mun mielestä lipasto on kyllä söpö kuin mikä :love:

Enkä minä niin maalinirroituksesta ole kauhuissani, siitä vain, että maalaus sit menee pieleen.. Mutta eiköhän tästäkin urakasta selvitä, kunhan vaan keksin, että mitä lipastoparalle tekisin :jippii:

Parasta ehkä vain poistaa maalit ja katsoa, mitä alta löytyy ja sitten vasta päättää jatkotoimenpiteistä :D
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Jul 29, 2009 10:55

Jos se on tarkoitus maalata, niin sitä on aika vaikea pilata. Jos vaikkapa vanhaa maalia poistaessa raapaisee puuhun pahan naarmun, niin sen voi aina pakkeloida pois.
Suhteellisen varma keino pilata jokin huonekalu on hioa sitä käsin liian karkealla hiomapaperilla, jolloin nurkat pyöristyvät ja yksityiskohdat kärsivät melkeinpä huomaamatta.

Jos se olisi tarkoitus hioa puupinnalle ja lakata tai vahata, niin sitten homma olisi kertaluokkaa vaikeampi, koska virheitä ei saa piiloon ja vanhan maalin poisto pitäisi tehdä todella tarkasti. Sellainenkin kyllä onnistuu kuitenkin kohtuullisella työmäärällä, jos lipasto on jotain suomalaista perinteisen vaatimatonta tyyliä, jossa ei ole mitään koristeluja, vaan suoraa ja tasaista pintaa. Sellaisen voi kätevästi hioa epäkeskokoneella, koska koneella pääsee hiomaan kaikki paikat. Jos siinä on jotain koristeluja tai muita paikkoja (kiinteitä vetimiä tms. mitä ei saa irroitettua), niin ne paikat työllistävät todella paljon, koska niitä joutuu hiomaan ja raaputtamaan pikkutarkasti käsin tekemällä. Puhtaalle puupinnalle hiomisessa tulee myös ongelmia pienistä kolhuista (mitä vanhoissa huonekaluissa on aina), joiden kohdalla puu ja maalipinta on painunut kuopalle muuta puupintaa alemmaksi. Sellaisista paikoista maali ei lähde pois hiomalla (ellei tee todella aggressiivista hiontaa ja poista millin tai parin kerrosta puuta, millä tosin on helppo pilata koko kaluste), joten niissä kohdissa on tiedossa pientä aikaavievää askartelua... Joskus aikoinaan tuli tehtyä tuollainen savotta, eli vanha iso maalattu perintölipasto hiottiin puhtaaksi ja käsiteltiin puuvahalla. Järjetön työmaa, johon en ihan heti alkaisi uudestaan...

Vanhaa maalia poistaessa hiomapaperia muuten kuluu yleensä yllättävän paljon, sillä maali tukkii hiomapaperin hyvin nopeasti. Maalitöhnää voi raapia pois hiomapaperista vaikkapa teräs- tai messinkiharjalla, mutta rajansa silläkin on, että miten paljon rääkkäämistä ne paperit kestävät.
Terttu

Post by Terttu » Wed Jul 29, 2009 11:20

Kuukkeloinkin ja tuota samaa kuvaa kävin katsomassa. Kaunis!!! Ja nyt oon kade! *tahtoo ja*
Niin, kivenviilaaja tuossa selostikin aika hyvin mielestäni :)
Piita

Post by Piita » Wed Jul 29, 2009 11:20

Osmo colorin puuvahaa en suosittelis tuollaiseen entisöintiin. Se nimittäin vaatii niin mittavan pohjustustyön ja jos sitä ei tee kunnolla niin jälki on karseaa...
Käytän Osmoa kaikkein eniten kun pintakäsittelen uusia puujuttuja. Se on nimittäin läpikuultavaa eikä ole maali, se ei peitä mitään vaan tuo oikeastaan kaikki kolot ja virheet vain paremmin esiin.
Sitten on vielä' sellainen pointti että jos laittaa osmo vahan tai jonkun muun vahan niin kalustetta ei voi sen jälkeen enää käsitellä muulla kuin vahalla. Maalata tai lakata sitä ei voi enää sen jälkeen. Vahat imeytyvät puuhun syvälle ja niitä ei saa kokonaan pois muuten kuin höyläämällä monta milliä pinnasta pois.... :D
Vanhoihin kalusteisiin sopii maali tai petsi ja sen jälkeen lakkaus.

Rakastan osmocolorin puuvahoja mutta vain uudelle puupinnalle. Jos haluaa vanhoja kalusteita lakata tai vahata niin vanhat pintakäsittely aineet täytyy poistaa ihan konkonaan niin että kaluste on pelkällä puupinnalla hiottuna täysin puhtaaksi. Hirmuinen urakka mutta jos sen tekee kunnolla niin lopputulos voi olla todella kaunis!
Image
Tämän koivuisen vanhan tuolin olen hionut vanhasta lakasta ja petsannut ja sen jälkeen pintakäsitellyt Osmo colorin kirkkaalla puuvahalla. Kattokaa puu osia, älkää verhoilua.... Verhoilu ei todellakaan ole meikäläisen vahva laji.... Petsinä on Tikkurilan dicco antiikki petsiä, sekoitettuna vanhaa pähkinää ja aavistuksen verran antiikki mahonkia...
millie

Post by millie » Wed Jul 29, 2009 12:25

Juu kyllä lipasto saa maalipinnan, joten kiitos lohdutuksesta :D Puupinta siellä alla, ainakin maalaamattomasta takaseinästä, on sellaista rumahkoa vaaleaa puuta, en minä sitä näkyviin halua. Valitettavasti lipaston pinnassa on hieman kohokuviointeja, joten hiominen ei kyllä tule kysymykseenkään. Eli kuumailmapuhallinta jostain kaivelemaan siis, kunhan saan tuon iskän kotiin vähän avustamaan. Onneksi takapinnalla ja laatikoissa on maalipintaa piilossa, että voi niistä rauhallisin mielin aloittaa :mrgreen: Ja varmaan kaikki lukot ja saranat ja muut kannattaisi irrotella varovasti, jotta saisi lipastoa vähän pienempiin osiin työn helpottamiseksi..
Post Reply