Vanhan vinolipaston kunnostus

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Piritta
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Vanhan vinolipaston kunnostus

Post by Piritta » Wed Jul 29, 2009 12:39

Osmosta kyllä ihan samaa mieltä Piitan kanssa.

Itse tykkään vähän kulahtaneista huonekaluista, jos ne siis on oikeasti tosi vanhoja ja mulle saattais lipasto kelvata ihan tuollaisenaankin, rapistuvineen maaleineen kaikkineen. Vaikea sanoa kun ei ole kuvasta nähnyt, että kuinka huonossa kunnossa on. Mutta joka tapauksessa mukavia hetkiä lipaston kanssa. Voihan olla, että kun saat maalit pois, niin syntyy taas joku ihan uusi visio siitä, miltä se voisi näyttää :)
Terttu

Post by Terttu » Wed Jul 29, 2009 17:36

Piritta wrote: Voihan olla, että kun saat maalit pois, niin syntyy taas joku ihan uusi visio siitä, miltä se voisi näyttää :)
Ja jos sattuisi syntyä visio, että et enää haluakaan koko lipastoa, niin voin ässänä tulla noutamaan heti!! :viuh:
Menee nyt jo vähän OTksi mutta nyt iski paha kuume saada itsekin jotain tuollaista, viimein! Viimeksi luulin tehneeni löydön vanhempien kellarista yhden lipaston suhteen mutta lastulevyä, pah, se vaan olikin :( Kirppikset - here I come! :)

Tai ehkä tästä pääseekin vielä vähän takas aiheeseen. Onko jollain vinkkiä tai sanottavaa miten kohdella lakattua senkkiä? Siis se semmoinen perusmummosenkki, vuodelta aika kauan sitten. Jossa ennen vanhaan vissiin liinavaatteita säilytettiin, kolme ovea jne. Niitä lakattuja(vai vahattuja?) puun värisiä. Saako/kannattaako/onko mahdollista se lakattu pinta saada jotenkin pois?
Piita

Post by Piita » Wed Jul 29, 2009 19:58

Siklaamalla ja loput hiomalla. Kerroinkin tuolla edellisellä sivulla vähän siitäkin. :wink: Siihen tarvii työkaluksi siklin eli metallinen suorakaiteen muotoinen levy joka taivutetaan pikkasen kaarelle peukaloiden välissä ja sitten joko vedetään tai työnnetään ja vuollaan lakkaa pois. se on aika hellävärainen, ei vie puuta vaan sen lakkapinnan. Sitten lopuksi hiot käsin. Koneellakin voi hioa mutta varovasti ja pyörittäen. Sitten lopuksi kunnolla käsin, siksi ettei pintaan jää hiomakoneen pyörimisjälkiä. Niitä ei näy ennenkuin vetää lakan päälle ja sitten harmittaa kun ne jäljet tulee esiin. Siksi suosittelen raakaa käsityövoimaa! :wink:
Tai sitten todella kevyesti kravalla mutta lähtee helposti puutakin.
Vanha lakka pitää poistaa kokonaan, sitten voi petsata senkin haluamallaan värillä ja lopuksi lakka tai Osmovaha pintaan. Pohjatyöt kun tekee kunnolla niin lopputulos on ok! :D
Petsilakkaa en suosittele, siis sellaista jossa on petsi sekä lakka yhdessä. Parhaan värin saa vesipetseillä tai esim dicco valmispetsillä. Sitten petsattu pinta lakataan.
Petsin levittäminen on helpointa esim sienellä. ja aloitetaan alhaalta ylöspäin. Näin siksi että' mahdolliset valumat tulevat jo petsatulle pinnalle, eivät imeydy niin nopeasti eikä silloin jää rantuja! :lol:
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
Terttu

Post by Terttu » Wed Jul 29, 2009 20:30

Kiitos Piita! Luinkin tuolta edelliseltä sivulta juu :) Muuta kiitos vielä erikseen selostetusta.
Mua meinaan himottais sen, mun mielestä kauhean lakatun puunvärisen, sijaan raapasta ne lakat pois ja maalata valkoiseksi. Huh. Mitä sanoo vanhaa tavaraa arvostavat, sitä en tiiä :D Ja käsipelillä sit joo. Siinä kyllä menis varmaan koko talvi mutta pitääpä pohtia.
On tää jännä tää helmetti. Kauan oon totakin kysymystä pyöritellyt mielessä mutta nytpä tuli vastausta siihenkin :D
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Jul 29, 2009 21:18

Riippuu paljon lakasta, että onko sitä lakkaa tarvetta hioa kokonaan pois. Itse olen laiskana tehnyt yhden vanhan lakatun lipaston kanssa niin, että hioin lakatut kohdat sileiksi ja sen verran karhensin joka paikasta, että maali tarttuu hyvin. Sen päälle normaali maalaus (muutama kerros Empire kalustemaalia ja kevyt hionta maalauskertojen välissä). Mitään ongelmia ei tullut, vaikka lakkaa jäi paljon maalin alle. Se lakkapinta oli luja ja ehjä, joten siinä ei ollut syytä pelätä, että sitä lohkeilisi irti. Jos lakkapinta olisi hauras, lohkeillut tai irtoaisi helposti, niin sitten se olisi pitänyt poistaa kokonaan.

Mun käsittääkseni pahin asia mitä lakan päälle maalatessa voi tapahtua, on se, että maali ei tartu tai se alkaa jotenkin reagoimaan alla olevan lakan kanssa (maali kuplii). Jos tuollaista riskiä epäilee, niin kannattaa ensin kokeilla maalia pienelle alalle, että miten se käyttäytyy. Maalin tarttumista voi testata vaikka teippitestillä, eli kuivuneeseen maaliin painelee jonkin sitkeäliimaisen teipinpätkän kiinni ja sitten vetää sen irti. Jos maali pysyy kiinni, niin sitten sen kanssa tuskin tulee ongelmia.
Polgara

Post by Polgara » Fri Jul 31, 2009 11:50

Mä tein itse vanhan lipasto kanssa niin, että kuumailmapuhaltimella ja kaapimella poistin vanhat maalikerrokset. Sen jälkeen hioin isoimmat karheudet parilla erivahvuisella hoimapaperilla ja sen jälkeen muutama kerros puolikiiltävää unica super-merkkistä venelakkaa pintaan. Ihan kaikkia maalinjämiä en poistanut enkä kitannut yhtään koloa ja kolhua. Tarkoitus oli jättää käytön jälki näkyviin kaikkine jälkineen. Omasta mielestäni siitä tuli aivan ihana! Laatikoitten sisäpinnat lakkasin himmeällä lakalla puhtaanapidon helpottamiseksi.
Helmet ovat kaikkeus...
Amalia
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Amalia » Fri Jul 31, 2009 12:09

Itse olen käyttänyt entisöinissä Liberon tuotteita. Täältä löytyy myös ohjeita entisöintiin.
-Mistään ei voi tehdä idioottivarmaa, sillä idiootit ovat erittäin kekseliäitä-
Polgara

Post by Polgara » Fri Jul 31, 2009 19:02

Useimmiten vanhat lakatut pinnat ovat lakattu selluloosalakalla, ja se ei lähde kuin aiemmin mainitulla sikli-hiontayhdistelmällä. En suosittele pinnan maalausta. Jotain aiheesta tiedän, kun olen suorittanut amiksessa maalarin perustutkinnon. On muutamaa kalua tullut raaputeltua ja hinkattua melkein kyllästymiseen saakka. :wink:
Pidän itse vanhoista ja kulahtaneista huonekaluista joissa mennyt elämä näkyy reilusti. Itse en lähtisi sille senkille tekemän mitään jos ei kovin pahassa kunnossa ole. :D
Helmet ovat kaikkeus...
Polgara

Post by Polgara » Fri Jul 31, 2009 19:07

piisku wrote:sijaan raapasta ne lakat pois ja maalata valkoiseksi

Ei millään pahalla mutta älä sit vaan valkoiseksi mee maalaamaan! Niin moni vanha kaunis huonekalu on pilattu valkoisella lateksilla tai muulla vastaavalla maalilla. Aika monta sellaista olen kuorinut ja käsitellyt asianmukaisemmin. Tämä on tietysti makuasia, mutta menneeseen ajanhenkeen ei minun mielestä "sairaalaan"valkoinen kuulu. Semmoisia saa sotkasta tai muusta vastaavasta alan liikkestä. Notta nou haard fiilings. Jos valkoisesta tykkäät niin siitä vaan! :D
Helmet ovat kaikkeus...
Terttu

Post by Terttu » Fri Jul 31, 2009 19:51

Polgara, kiitos suorasta mielipiteestäsi!! :) Isäähän ei voi näissä jutuissa uskota mutta helmettisiskon mielipidettä vois sentä alkaa miettiä :D Senkki on siis itseasiassa tosi hyvässä kunnossa. Sen takia se isä onkin kait jotain mutissu siitä, että ei mitään maalauksia päälle. :oops: Niin, ja Sotkasta mä tuskin menisin mitään ostamaan! Eli pitänee sit vaan alkaa katsella senkkiä uudella silmällä ;)

Pitänee hankki maalaus-, höyläys- ja nakuttelu-innon kohteeksi joku ilmainen lautakasa :lol: Ja säästää senkkiä vielä tuolla porukoiden kellarissa, kunnes silmä alkaa pitää sitä tuollaisenaan kauniina! :)
Polgara

Post by Polgara » Fri Jul 31, 2009 22:25

Kellari ei välttämättä ole paras mahdollinen paikka säilyttää vanhoja huonekaluja. Ellei ole kuiva ja lämmin tila. Kosteus ja tupajumit saavat kovasti tuhoa puussa aikaiseksi.
Helmet ovat kaikkeus...
Terttu

Post by Terttu » Sat Aug 01, 2009 9:27

Taas valikoin sanani hieman huonosti. Kyseessä on siis toki ns asuinkäytössä oleva (kellarikerroksen)tila. Eli lämmin, ei-kostea paikka!:)
millie
suunnittelee Balin-matkaa

Post by millie » Mon Aug 10, 2009 20:23

No niin, maapallonapin takaa löytyy kuva lipastosta ennen kajoamista. :D Lähemmän tarkastelun jälkeen huomasin, että jokuhan on jo joskus maalannut lipaston uudelleen huonon pohjatyön jälkeen, eli maalipinta on älyttömän möykkyinen. Maali onneksi vaikutti nykyaikaiselta kalustemaalilta. Päätin siis hioa vanhan tasaiseksi ja maalata päälle, ainakin tähän mennessä homma on edennyt ihan kivasti :nod: Saas nähdä, miltä lipasto maalien jälkeen näyttää.. Jos tulee ihan karmee, taidan viedä sen jollekin asiansa osaavalle :mrgreen:
Thuja Design

Post by Thuja Design » Sat Aug 15, 2009 13:05

Pääkaupunkiseudulla on paljon entisöintikursseja työväenopistossa, mihin ekalla kerralla otetaan entisöitävä esine mukaan. Itse olen joskus entisöinyt yhden huonekalun kurssilla, jonka mieheni pilasi väärällä maalilla. Shellakkamaaleja voi sävyttää mm eri värisiksi. Muutamia hyviä ja edullisia löytyjä olen tehnyt mm Hietalahden kirpparilta ja Antiikkimarkkinoilta. Eli kunnostettavaa löytyisi minunkin nurkista, kunhan aikaa vaan.t
Post Reply