Decoupage

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Muikku
Moderaattori
Lasku: 5

Decoupage

Post by Muikku » Wed Aug 12, 2009 11:49

Tätä on sivuttu ainakin OT-ketjussa, mutta omaa aihetta en löytänyt. Miulla on ensinnäkin kiitoksen paikka: ainakin Helrii ja olikohan AnneKa myös neuvoivat, että decoupage-lakan voipi korvata laimennetulla EriKeeperillä, mikä säästää ihan maltaita ajatellen tuon pikkusen lakkapullon hintaa.

Sitten kysymys fiksummille: ilmakuplat :lol: tai oikeastaan raidat. Neuvoja? Vinkkejä? En siis tarvitse niitä lisää, vaan haluaisin välttää niitä :D Ja mistä saa edullisimmin lastu- tai pahvirasioita?

Niin ja sitten SE kauppa serviettien hankintaan http://www.servietten-shop-diana.de/
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
- Muikun talousvinkki, ihan merkonomipohjalta -
Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun

Re: Decoupage

Post by Nunnuli » Wed Aug 12, 2009 11:59

Jos servetti on iso, et pysty välttämään raitoja kun se servetti venyy kostuessaan. Olen kuitenkin huomannut, että kun mahdollisimman ison alueen lakkaa kerralla aika märäksi ja lätkää servetin siihen varovasti päälle ja saman tien pensselöi keskeltä ulospäin, raitoja tulee vähemmän ja ilmakuplia ei lainkaan. Harjoitus tekee mestarin tässäkin. Kovin isoja pintoja ei kannata lähteä tekemään yhdestä kappaleesta.. kokeilemalla oppii. Pensselin pitää olla tarpeeksi pehmeä, mutta ei liian pehmeä. Tähänkin tulee tuntuma ajan kanssa. Tuollainen n. 10-15cm tasainen pinta on mun mielestä maksimi kerralla peitettäväksi. Jos tekee laatikkoa, ensin lakataan kannen pääliosa ja siihen servetti. Annetaan kuivua niin, että servetin reunat jää siihen lepattamaan. Kun se on kuiva, leikataan servetin reunat sopiviksi.. tehdään siis saumat kulmiin. Tai voi tässä vaiheessa lakata vastakkaiset sivut ja taas odottaa, että kuivuu ja leikata kuivana ylimääräiset pois. Sitten toiset vastakkaiset sivut. Hitto kun ei tullut puheeksi ennen Padasjokea. Oisin voinut siellä näyttää ja ottaa malleja mukaan.

Meiltä Turusta saa Muovitukusta ostaa espanjalaista Jovi Gloss Varnish -nimistä lakkaa puolen litran pullossa hintaan 6 euroa ja risat. Tätä halvempaa en ole nähnyt valmista tavaraa.

Laatikoita olen ostanut cchobby-kaupasta. Postikulut on aika kovat, mutta tavara tulee Tanskasta, nopeasti ja suoraan kotiovelle. Täältä saa sekä puisia, että pahvisia kaikkia mahdollisia asioita, joita voi peittää serveteillä. Nettikaupan hinnoista toinen on verollinen, toinen veroton.

muoks. Paitsi, että kysyjä olikin Muikku eikä Maikki.. ei olisi Padasjoki auttanut sun kohdalla :mrgreen:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Aug 12, 2009 12:05

Image

Mutta tässä esimerkissä siis näkyy joitain ryppyjä, jotka ei mun mielestä haittaa ollenkaan. Ne tuo sellaista vanhahtavaa tunnelmaa. Ensin olen lakannut pääliosan ja kiinnittänyt servetin. Annetaan kuivua. Sen jälkeen olen lakannut yhden kannen sivun ja kiinnittänyt servetin. Annetaan kuivua. Sitten olen leikannut sen jo kiinnitetyn reunan kulmat siistiksi. Sitten lakannut toisen sivun. Annetaan kuivua. Siistinyt kulmat ja sitten kolmas sivu. Samalla lailla pohjaosan reunat. Tajuaako tästä mitään?

muoks. Toinen hyvä servettikauppa on: http://www.beyers-servietten-shop.de/epages/61842982.sf Diana ehkä vielä parempi.

Ja se laatikkokauppa: http://www.cchobby.fi/
Last edited by Nunnuli on Wed Aug 12, 2009 12:10, edited 1 time in total.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Aug 12, 2009 12:09

Hyvinkin, kiitos isosti Nunnuli! Mie aloitin periaatteella "tehdään, ja sitten perehdytään siihen miten olisi pitänyt tehdä" mutta lopputulokset eivät ole ollenkaan niin hirveitä kuin kuvittelin, tosin Marilyniin on vielä matkaa :D . Laittelen kuvatuksia jahka maalit kuivuvat. Metkaa hommaa joka tapauksessa.

Pitääpä kysellä josko tuota lakkaa saisi täältäkin jostainpäin - Tiimarin minipullo on aika suolaisen hintainen. Samoin akryylivärit, joilla olen rasioita maalaillut.
Laskevan taloussuhdanteen aikana on viisainta sijoittaa jalometalleihin. Myös puolijalo- ja jalokivet ovat järkevä sijoituskohde.
Terttu

Post by Terttu » Wed Aug 12, 2009 12:29

Cchobbylla näyttäis olevan noita akryylivärejäkin myynnissä. Varmaan halvempaan hintaan kuin mistä Muikku oli omansa ostanut ;)
Hmm.. Onkohan tuolla cchobbylla myymälä tuolla Vantaan osoitteessa? Ei taas tarpeeks selkokielinen sivusto, että tajuaisin.. :oops: Paitsi ei se Muikkua tai Nunnulia tähän hätään auta mutta muutoin tässä ääneen pohdin..
Ja joo, mä oon koittanut pyristellä tätäkin vastaan mutta aina tasaisin väliajoin tulee vastaan ja kohta varmaan joudun taipumaan servettien ja puulaatikoiden sekaan :lol:
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Aug 12, 2009 12:35

Siellä mun maapallon takana on enemmänkin kuvia valmiista laatikoista.. että jos kaipaa lisäinnostusta. Otsikko "scrapbookin..".. niin sieltä takaa löytyy. Olen laittanut laatikoihin myös sellaiset pörröiset kankaat sisäpinnoille, jotta niissä ois sitten kiva säilyttää koruja. Tästä myös kuvaa siellä palleron takana. Varoituksen sana kuitenkin: Todella, TODELLA koukuttavaa puuhaa.
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Wed Aug 12, 2009 13:10

Hoh, myöhässä olet Nunnuli varoituksinesi :D Kävin jo aikaa sitten ihastelemassa laatikoitasi ja nyt viimein oli aikaa itsekin kokeilla. Koukussa on kala ja vahvasti :lol:

Jos törmätään nettikaupoissa edukkaampiin väreihin ja lakkoihin, niin laitetaan linkit tänne eikös juu?
Nunnuli

Post by Nunnuli » Wed Aug 12, 2009 13:13

Ei ole muuten pahan hintaisia nuo cchobbyn decoupage-lakatkaan. Ainakin Huomattavasti halvempia kuin Tiimarissa. Eli jos tilaa joka tapauksessa laatikoita yms. tuolta, ehkä se lakkakin kannattaa ottaa sitten samaan pakettiin. Pelkkää lakkaa ei toki kannata tuolta lähteä tilailemaan postikulujen vuoksi.
Turkoosi

Post by Turkoosi » Wed Aug 12, 2009 17:04

Laimennetulla erikeeperillä minäkin olen decoupage kokeilut aloittanut. Ostin sitä lakkaakin mutta erikeeperi toimii ihan mallikkaasti. Joskus tulee enemmän ryppyjä joskus vähemmän, riippuu todennäköisesti siitä kuinka huolellisesti maltan toimia.
Tehtiin työkavereiden kanssa kimppatilaus keväällä tuonne cchobbyyn ja tuli ostettua yhtä ja toista mm. niitä pahvirasioita :oops: en ole ensimmäistäkään vielä päällystänyt. Postikulut on tosin jotain 12 euron paikkeilla, mutta hinta kattaa muistaakseni 20kg paketin ovelle kuljetettuna. :lol: ja me tytöthän tilattiin.
Tällaisia hankin hopealenkkien säilytystä varten.
Printtasin muuten kuvia jollekin ohuelle silkkipaperin tyyppiselle paperille (ei kiiltäväpintaista) ja koristeltiin decoupage tekniikalla eskarilaisten kanssa kellotaulut niillä kuvilla. Toimi aika hyvin, käytimme aika pieniä kuvia joita oli helpompi käsitellä.
AnneKa

Post by AnneKa » Thu Aug 13, 2009 2:04

Minä olen ekat decoupaget tehnyt Sinooperin lakalla ja huomasin vanhana liimanhaistelijana :rofl: , että haisee ihan Erikeeperiltä ja siirryin siihen(siis vedellä jatkettuna). Käytössä en ole huomannut mitään eroaa tyyriimpään versioon. Rasioita on enemmän, kuin ehdin mihinkään käyttää :mrgreen: . Ja käsittelemättömiäkin laatikoita on nurkat väärällään, kun aina pitää ostaa kun halavalla saa :oops: . Ja kaikki mahdolliset suklaarasiat on kanssa mainioita päällystettäviä, kunhan saavat ensin niskaansa maalikerroksen... niin saahan siinä sitten syödä niitä suklaitakin :wink: .
Muikku
Moderaattori

Post by Muikku » Mon Aug 17, 2009 11:05

Image

Siinä muutama alkukokeilu. Sininen on maalattu akryylimaalilla, punasävyisessä maalasin vain pohjaosan ja päällystin maalaamattoman kannen servietillä, samoin seeprassa, jossa pohjaosa on musta. Laittakaahan muutkin kuvia :nod:
serja
korukivikasan keskellä

Post by serja » Mon Aug 17, 2009 21:11

Miulla on noita decoupage töitä miun blogissa http://serja.vuodatus.net kun en osaa niitä tänne siirtää:)Mie olen joissakin käyttänyt ihan tulostettuja kuviakin ja lakkana/liimana käytän le suhin liimaa joka oli halpa hyvä ja riittoisa tosin en kyllä yhtään muista mistä ostin :???:
anzu

Post by anzu » Tue Aug 18, 2009 17:57

Mä taas pohdin tätä asiaa eilen, ku olin J.Kärkkäisen liikkeessä. Siellä oli aivan ihani mustia servettejä, jossa tumman punasia ruusuja. Sitte mää vedin henkee ja päätin jatkaa vaan muiden töiden ihailua :D
-anzu
Katenka
korukivikasan keskellä
Oikea käyttäjä: Olen

Post by Katenka » Sat Nov 14, 2009 21:28

Tikkurilan Kiva-lakka on yksi edullisimpia decoupage-liimoja, toimii erittäin hyvin servetin läpi, on vesiliukoinen ja jättää heti kauniin lakkapinnan työhön.
http://www.kultalilja.eu
http://www.huurrelilja.eu
http://www.facebook.com/goldlily
kokeilija

Post by kokeilija » Thu Dec 10, 2009 10:56

Päällystämällä viinapullojen pakkauksia tulee hyviä koteloita joulupalloille ja muullekin tavaralle.
Image
Post Reply