Lautanauhan punonta

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
Merja
aloittelee siemenhelmillä
Oikea käyttäjä: Olen

Lautanauhan punonta

Post by Merja » Fri Jan 15, 2010 17:16

Olen suht uusi täällä sivustolla ja nyt tarvitsisin apua. Olen yrittänyt etsiä lautanauhan punontaa neuvovia ohjeita. Joko kirjoja tai sitten nettisivustoja siinä kuitenkaan onnistumatta. Onko teillä jollain sellaisia neuvoja että tyhminkin oppii?
Ulla
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Re: Lautanauhan punonta

Post by Ulla » Fri Jan 15, 2010 17:25

Minulla on yksi vanha kirja nauhojen punonnasta. Tarkistan kotona sen tiedot ja ilmoitan sitten täällä.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Henna
Moderaattori

Post by Henna » Fri Jan 15, 2010 17:51

Merja

Post by Merja » Fri Jan 15, 2010 23:23

Kiitoksia tähän saakka, mutta kertokaa vielä että kuinka tällä systeemillä sitten kudotaan? Kuvista katsottuna osaan "luultavasti" nyt tehdä nuo laudat, mutta jatko on vielä epäselvää. En tiedä mikä pakkomielle minulla on, mutta tuon pitäisi jotenkin nyt aueta, jos onnistutte auttamaan lähetän sitten kuvan mitä olen tehnyt ;)
Ulla

Post by Ulla » Fri Jan 15, 2010 23:49

Se kirja on seuraava:
Viivi Merisalo: Nauhoja, WSOY 1966.
I never put off till tomorrow what I can possibly do - the day after. -- Oscar Wilde
Tilia

Post by Tilia » Sat Jan 16, 2010 1:28

Olen joskus vuosia sitten tehnyt lautanauhaa. Ohje taisi olla juuri tuosta Merisalon kirjasta. Laudathan ovat neliskanttisia, jotain n. 10 cm kanttiinsa, ohuita neliöitä joiden kulmissa on reiät. Loimilangat pujotetaan rei'istä läpi ja kaikki loimilangat solmitaan yhteen molemmista päistä. Lautoja tarvitaan nauhaa kohden useita. Sitten kun on pujoteltu, laudat asetetaan litteät sivut vastakkain "pakaksi". Tässä vaiheessa käännellään laudat tietyn systeemin mukaisesti (en muista täysin ulkoa miten), vuorotellen siten että esim. vasemmalta ensimmäisen laudan langat kulkevat vasemmalta sisään, oikealta ulos ja seuraavan oikealta sisään, vasemmalta ulos jne. Kirjasta löytynee järjestys. Sitten aloitetaan kudonta kudelangan avulla. Laudat ovat siis pakassa siten että kulmat ovat samoilla kohdilla. Kun pakkaa kääntää itsestä poispäin, lautojen ulkosivujen kohdalle (kohti kutojaa) muodostuu viriöitä, joista kudelanka pujotetaa. Eli kudelanka läpi viriöstä, kierretään pakasta uusi sivu, pujotetaan sen viriöstä kudelanka takaisinpäin, ja näin jatketaan käännellen pakkaa. Nauhaan muodostuu silmukkamainen pinta juuri siitä että vierekkäisten lautojen langat tulevat eri suunnista, mutta ei se varmaan välttämätöntä ole että tulevat pareittain eri suunnista. Silloin vain pinnasta tulee erilainen. Kuviointiin vaikuttaa vielä se, miten lautoihin pujottelee eri värisiä lankoja. Itse tein laudat tukevasta pahvista, mutta puisia saa varmaan jostain valmiina. Vaikeaa selittää, mutta selvensikö yhtään? :D
Merja

Post by Merja » Sat Jan 16, 2010 10:02

No jo selvis tyhmemmällekin, toivottavasti. Yritän hankkia varmuuden vuoksi tuon kirjan, vaikka noin vanha onkin, mutta kenties kirjastosta löytyy. Tilian selitys oli sitä luokkaa että ymmärsin, mutta voi olla että kun aloitan kokeilun on nauha ihan omannäköisensä, mutta eikös se ole sitten juuri sitä designia :idea2: Oikein paljon kiitoksia teille, palaan asiaan kyllä kun on jotain mitä näyttää, tai sitten olen sotkeentunut lankoihin ja lautoihin....
Nyt täytyy valmistautua hopeaketju kurssille.
Hyvää viikonloppua kaikille
t. Merja
Turkoosi

Post by Turkoosi » Mon Jan 18, 2010 22:05

Minulla pitäisi jossain olla ohjeet ja mallitilkkuja jossain mapissa, arvatenkin vanhempien luona. En ole lautanauhaa tehnyt lähes 30 vuoteen mutta löysin netistä tämän ja luullakseni tajusin vielä :shock: mitä pitää tehdä. Eli Tilia jo selittikin systeemin ja kaavioista näkee mallikerran, lautojen määrän sekä lankojen pujotussuunnan (vinot viivat kaavion alareunassa). Mun laudat on kyllä muistaakseni vain noin 5-6cm kanttiinsa, puiset ostetut. Nekin "arkistoituina" vanhempien vintillä.
Tilia

Post by Tilia » Mon Jan 18, 2010 22:12

Tuosta linkistä saakin hyvät ohjeet. Mulla nuo laudat olivat tosiaan omatekoiset, joten kokokin on voinut olla ohjetta suurempi, enkä enää niin tarkkaan muistakaan. Linkin ohjeesta näkyy myös se, että lautojen kääntösuuntaa täytyy välillä vaihtaa, loimilanka kun kiertyy molemmista päistä.
Turkoosi

Post by Turkoosi » Mon Jan 18, 2010 22:23

Huomasin vasta että siellähän oli käytännön vinkkejä josta selviää vielä lisää aiheesta. Ja kaikenlaista muita mielenkiintoista perinnekäsitöitä joten kiitos Merjalle kysymyksestä, tulin vahingossa löytäneeksi mielenkiintoiset sivut. :D löytyi muuten googlaamalla "lautanauha" taisi olla heti toinen linkki.
Merja

Post by Merja » Tue Jan 19, 2010 19:39

Kävinpäs katsastamassa vinkit jotka olitte laittaneet. Tosi hienoja nauhoja. Nyt sitten iskikin uusi ajatus joka taasen toi uuden kysymyksen :roll:
Mahtaako tämä kuitenkaan olla oikea tapa jos meinaan yrittää punoa/kutoa hevosenjouhia???? Onko teillä antaa jotakin toista vinkkiä mikä voisis olla sellainen tyyli millä se onnistuisi. Nauha tulee olemaan aika kapea tulee koruun, "värejä" on kahta erilaista, joko erikseen tai yhdessä. Kertokaa mitä kokeilisin. Jouhia riittää omista hevosista :huh: , tai ei nyt kuinkapaljon vaan, tartteehan ne häntäänsä :nod:
Tilia

Post by Tilia » Tue Jan 19, 2010 20:08

En ole jouhien asiantuntija, mutta kuvittelisin että ovat ainakin yksittäisinä aika ohuita kudelangoiksi. Ja ovatko sitten niin pitkiä että saa helposti punottua laudoilla. Tuli mieleen, olisiko joku sellainen tekniikka parempi jolla aikoinaan tehtiin hiuksista koruja: http://www.pori.fi/smu/hiuskoru.html Vastaava voisi ehkä olla nypläystyynyn tai vastaavan ja nypylöiden avulla punonta/ palmikointi?

Muoks. vielä yksi linkki: http://www.museosuomi.fi/?l=fi&m=1&c=%2 ... %2500%2502
Post Reply