omatekoiset NAPIT?

Monilla lienee muitakin käsityöharrastuksia kuin helmityöt ja korut. Muut kädentaidot -osio on varattu sekalaisille kädentaitojutuille (neulonta, huovutus, paperiaskartelu jne.)

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

@nia
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

omatekoiset NAPIT?

Post by @nia » Fri Sep 16, 2011 14:36

Täällä on hurjan taitavia käsityöläisiä, muitakin kuin koruntekijöitä. Nyt auttakaa pliis: haluaisin tehdä itse mustia ja ruskeita nappeja. Eivät tule kovaan kulutukseen. Jostain massasta? En ole askartelijatyyppi, joten olen ihan pihalla kaikista näistä muovailu- yms. jutuista. Olen jossain törmännyt jostain massasta tehtyihin helmiin, niin ajattelin siitä voitavan tehdä myös nappeja. Ei mitään pieniä piperryksiä, vaan halkaisijaltaan pari-, kolmisenttisiä nappeja, jotka saisivat mielellään ollakin itsetehdyn näköisiä. Siis mitä, mistä, kuinka ja mitenkä?
- @nia -
Piritta

Re: omatekoiset NAPIT?

Post by Piritta » Fri Sep 16, 2011 14:44

Tässä blogissa ihania käsittääkseni Polymer massasta tehtyjä juttuja. http://akvamarinkoru.blogspot.com/ Voisin kuvitella, että myös napit onnistuis tuosta :)
@nia

Post by @nia » Fri Sep 16, 2011 15:18

Kiitos Piritta, muistankin nähneeni. Osoite vain oli kadoksissa. Ja nimi. Suunnistettava siis askartelukauppaan, sieltä kai tuota massaa saa. Neulomisvimma iski taas. Haluaisin kaulureihin (yksi tehty ja monta tulossa...) itsetehdyt napit. Katsotaan, miten mun käy :wink:
- @nia -
Mimme

Post by Mimme » Fri Sep 16, 2011 15:26

Mä tein yhteen neulottuun villatakkiin koriste-napit puusta. Puunoksasta vaan sahasin vajaa 0.5 cm 'kiekkoja' ja sitten siihen poralla reiät. Valmiit napit lakkasin värittömällä kynsilakalla, sitä kun sattui kotona olemaan enkä halunnut ostaa tarpeeseen nähden valtavaa lakkapurkkia.
@nia

Post by @nia » Fri Sep 16, 2011 15:35

No meinasinkin Piritalta kysyä, onko hän koskaan tehnyt puusta nappeja. Hän kun tekee puusta muita ihania juttuja. Pitäisikö puu olla jotain tiettyä lajia, ettei napit halkea? Meillä olisi tossa pihassa Terijoensalava (onkos joku pajun sukuinen?), jonka oksia joudutaan katkomaan aina silloin tällöin :idea2:. Mun nappien pitäisi (olen siis itse määrittänyt näin) olla mattapintaisia joko hyvin tummanruskeita tai mustia, että ne pitäisi sitten maalata. Mikä maali olisi ihmisystävällistä?
- @nia -
Piita

Post by Piita » Fri Sep 16, 2011 21:54

Terijoen salavasta voi hyvin tehdä nappeja mutta kannattaa antaa kuivua ainakin vuosi. Puunappeja en ole vielä tehnyt mutta suunnitelmissa on. :) Unikkoöljy olisi nappeihin varmasti tosi hyvä pintakäsittely jos haluaa puun värisiä. @nia, jos haluat tummia tai ihan mustia niin ostappa pikkupurkki Osmocolorin mustaa puuvahaa. Sen voi hangata puunpintaan rätillä tai superlonin palasella, otat lopuksi talouspaperilla liiat pois, ne jotka eivät ole imeytyneet puuhun. Annat kuivua vuorokauden ja jos haluat tummemman niin ettei puunsyyt näy niin toinen kerros. Ennen pintakäsittelyä kannattaa napit hioa ja porata reiät. Hiomisen kun tekee kunnolla niin tulee oikein sileää pintää.
Aloita hionta vaikka 120 karkeuksisella hiomapaperilla, siitä sitten 180, 240 ja jos haluaa oikein silkinsileää niin vielä 300 ja 400 karkeusilla mutta varmaan tuo 240 riittää.
Kataja, koivu, pihlaja, tervaleppä ja lehtipuista oikeastaan melkein kaikki käyvät. Mänty on niin pehmeää että siitä on vaikeampi saada todella siloista. Mutta käy sekin, se on makuasia mikä puu miellyttää :D

Muoks, Osmocolorin puuvahoja minä käytän puukoruissa ja kestävät hyvin! Siinä ei ole myrkkyjä. :)
Tiedätkö, olen jonkinlaisella matkalla. Matkustan omaan maailmaani, sisimpääni.
Näen mitä olen, avullasi opin hyväksymään mitä näen. -Piita-
@nia

Post by @nia » Sat Sep 17, 2011 13:46

Kiitos Piita kattavasta infosta. Otan ohjeet talteen. Juuri sinua ja sinun puutöitäsi tuossa ajattelin. Voisinkin kokeilla noita puunappeja, lopputulos kuulostaa 'niin hienolta', mitä se nyt ei tiettävästi mun käsistälähtöisin ole. Ei mulla kiire ole, mutta napit tarvitsen ennen pakkasten tuloa, joten ehkä sitten kokeilen myös jotain massajuttua. Paljon kiitoksia Piritoille ja Mimmelle :D
- @nia -
Mimme

Post by Mimme » Sat Sep 17, 2011 14:04

Niin senverran vielä lisäinfoa, että mä en edes hionut niitä puupalikoita mitenkään erityisemmin, suurimmat riisteet vaan siivosin pois. Niihin nappeloihin jäi siis se puun kuori sekä sahan jäljet selkeästi näkyviin.
@nia

Post by @nia » Sat Sep 17, 2011 18:36

Mimme, nappisi ovat varmasti upeat! Jos tähän akuuttiin tarpeeseeni (neulottu kauluri) laittaisin puunapit, joutuisin ne kyllä hiomaan, etteivät tarttuile kiinni (lanka on paksua ja harvakierteistä 'rastaa'). Koristenapeiksi, kuten mainitsit, tai toisenlaiseen materiaaliin tuollaiset rouheat, melkein käsittelemättömät napit ovat takuulla upeat. Mulla napintekomassat vielä hankkimatta, työkiireitä. Tulipa mieleeni, että myös mukaellut 'duffelinapit' voisivat olla kivat. Siis sopivan ohuista oksanpätkistä tehdyt pötkylät. Reikien poraaminen voisi tuottaa hankaluutta, joten pitäisi laittaa jonkinlainen metallilenkki lankaa varten... Joka tapauksessa täytyypä muistaa laittaa oksanpätkiä kuivamaan vastaisuuden varalle.
- @nia -
Thuja Design

Post by Thuja Design » Mon Sep 19, 2011 16:49

Käy katsomassa ihankivakauppa.com sieltä saa polyymeerimassaa,itse ostin Pörrön tekemän aivan ihanan rintarossin Helmiplaneettamessuilta.Arvuuttelin miehelläni,että arvaas mitä materiaalia...Eikä arvannut.t
@nia

Post by @nia » Mon Sep 19, 2011 19:26

Kiitos Tuija! Löysin ihankivakaupasta Fimo-massaa mutta en tuota polymeeriä :|. Fimon ruskea on joko 'kupari' tai 'konjakki', jotka ovat liian vaaleita tarkoitukseeni. Toivomus olisi joko tummanruskea tai mieluiten musta. En ole vielä ehtinyt askartelukauppaan, mutta todennäköisesti siellä on nuo samat värit :shrug: Toisaalta, olisi niin kiva kokeilla väristä huolimatta ja ainahan voin käyttää napit toiseen tarkoitukseen.
- @nia -
Kii
löytänyt aidot helmet

Post by Kii » Mon Sep 19, 2011 19:57

Minusta niin Fimo, Cernit kuin Premo ovat polymeerimassojen (polymeerisaven) kaupallisia merkkejä. Eri askartelukaupoista löytää noita ja mustaakin massaa on. Esim. Hopeasavella näytti olevan tuota Premoa myynnissä.
@nia

Post by @nia » Mon Sep 19, 2011 22:35

Kiitos Kii :D Tuolla olisi sitä toivomaani mustaa. Mut, mut huomasin, ettei noita Premo-massoja saakaan (suositella) kovettaa tavallisessa ruuanlaittouunissa :cry: - ei mulla muuta ole. Olenko nyt ymmärtänyt väärin, että Fimoista ei noita haitallisia kaasuja ja savuja muodostu ja eivät siten vaadi erillistä uunia?
- @nia -
annie
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by annie » Mon Sep 19, 2011 23:34

mun mielestä sekä fimon että cernitin voi kovettaa tosiaan ihan tavallisessa uunissa. tai siellä ainakin itse olen kovettanut, ja no tutut voivat sanoa onko näkyvissä mitään kaasuhaittoja ;) cernittejä on myynnissä ainakin sinoopereissa ja fimoja taas sinellissä. hobbypointissa taisi olla melkein noita kaikkia.......
Through the gates of insanity
On the edge of humanity
She's gonna make her dreams come true

http://annanaarteet.blogspot.com/
Kii
löytänyt aidot helmet

Post by Kii » Tue Sep 20, 2011 7:15

Fimo ja Cernit soveltuvat kotiuuniin ihan hyvin.
Post Reply