Kysymyksiä kimppatilauksen järjestämisestä

Tarvitsetko jotain pientä, mutta et viitsi tehdä sen takia tilausta helmikauppaan yksin? Haluatko säästää postikuluissa tilaamalla yhdessä jonkun toisen kanssa? Täällä voit sopia kimppatilauksista ja kysellä tilauskaveria.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Post Reply
amikko
hamstraa hopeahelmiä
Lasku: 5

Kysymyksiä kimppatilauksen järjestämisestä

Post by amikko » Wed Feb 06, 2008 11:56

Heipan. Mie nyt kyselen muutamaa juttua, mihin en löytänyt täältä vielä vastauksia vaikka monta tuntia kelasin keskusteluja ja ohjeita lävite. Eli, tekisi mieli tehdä tilausta tuonne bali handmadelle ja ilmeisesti siitä kannattaisi järjestää kimppa. Mahdollisesti voisin itse tuon kimpan järkätä, mutta sitä ennen muutamia kysymyksiä:
- Kimppatilausten järjestäjät tuntuvat asettavan tiukkoja rajoja osaanottajien määrälle, onko tähän joku erityinen syy vai onko se vaan tilausten käsittelyä helpottamaan?
- Monissa kimpan aloituksissa on rajattu tarkasti, mitä saa tilata ja mitä ei, esim. muutamissa bali handmadelle suuntautuneissa tilauksissa on ollu rajoituksena, että "ei spacereita". Käsittääkseni kaikilla hopeaosilla on sama tulliprosentti, vai olenko ihan hakoteillä? Joten johtuuko nuo rajaukset juuri tullinimikkeistä vai mistä? Ja jos johtuu niistä niin miten se kannattaisi rajata, että olisi mahdollisimman yksinkertaista mutta ettei rajoittaisi liikaa...?
- Bali handmaden toimitukset ilmeisesti tullaa fedex. mitä tietoja he tarvitsevat ennen kuin saan paketin heiltä? Ja pitääkö jotain tietoja toimittaa vielä paketin saapumisen jälkeenkin?
-Jossain luki, että tullausilmoitus tms. tulee postissa muutaman viikon päästä paketin saapumisesta. Pystynkö mie laskuttamaan tullit tilaajilta jo ennen tämän ilmoituksen saapumista, eli onko miten vaikia laskeskella noita tulleja itekseen vai tuleeko niistä paketin mukana jotain tietoa?
- Onko jotain muuta mitä kannattaa erityisesti huomioida Bali Handmaden suhteen?

Sorry tämä kamala kysymysten määrä ja kun kyselen näitä nyt näin yksityiskohtaisestikin. Kiva olisi jos joku kerkiäisi vastailla ja kertoa kokemuksistaan :)

Ilmoittautumisia kimppaan ei siis vielä tähän viestiin, laitan siitä sitten uuden viestin jos ja kun sen uskaltaudun toteuttamaan :)
IrocDuck
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by IrocDuck » Wed Feb 06, 2008 12:07

No spacerit lienee ainakin siksi kiellettyjen listalla, että niitten laskemisessa menee ikä ja terveys kun niitä on ainakin täällä päin ollut tapana tilata sadoittain..ja sitten kun käy niin että kaverikin tilaa samoja sadoittain ja siinäpä sitten lasket niitä. :dille: Been there, done that. Fedex-juttuihin voi asiantuntijat ottaa kantaa..ja siis tuo oli aivan varmasti oikeaa aavistelua, että juuri siksi osallistujien määrää on rajoitettu, koska rajallisia ne arjen vapaat hetketkin yleensä on.
Lattialta ei voi pudota.
Jorisa

Re: Kysymyksiä kimppatilauksen järjestämisestä

Post by Jorisa » Wed Feb 06, 2008 12:10

Heipan. Mie nyt kyselen muutamaa juttua, mihin en löytänyt täältä vielä vastauksia vaikka monta tuntia kelasin keskusteluja ja ohjeita lävite. Eli, tekisi mieli tehdä tilausta tuonne bali handmadelle ja ilmeisesti siitä kannattaisi järjestää kimppa. Mahdollisesti voisin itse tuon kimpan järkätä, mutta sitä ennen muutamia kysymyksiä:
- Kimppatilausten järjestäjät tuntuvat asettavan tiukkoja rajoja osaanottajien määrälle, onko tähän joku erityinen syy vai onko se vaan tilausten käsittelyä helpottamaan?
- Monissa kimpan aloituksissa on rajattu tarkasti, mitä saa tilata ja mitä ei, esim. muutamissa bali handmadelle suuntautuneissa tilauksissa on ollu rajoituksena, että "ei spacereita".

Monet järkkärit laittavat rajoitukseksi ton ei spacereita, koska jos niitä tilataan esim. 1000 kpl samaa laatua, niin ne tulee samassa pussissa, ja jos tilaajia on esim 6 niin se kimpan järjestäjä joutuu sit laskeen niitä speissereit "muka" hamaan tulevaisuuteen. Jokainen tekee ninku haluu.

Käsittääkseni kaikilla hopeaosilla on sama tulliprosentti, vai olenko ihan hakoteillä?

Hopealla on sama taric.

Joten johtuuko nuo rajaukset juuri tullinimikkeistä vai mistä?

Ei johdu, vaan jokainen kimpanjärjestäjä päättää ite, millaset säännöt "määrää" kimpalleen, koska kimppaa vedetään vapaa-ehtoisesti, omalla ajallaan, mutta vaivanpalkaksi yleensä saa ilmaset postarit, siis kimpanvetäjä.

Ja jos johtuu niistä niin miten se kannattaisi rajata, että olisi mahdollisimman yksinkertaista mutta ettei rajoittaisi liikaa...?

Yleensä kantsii ottaa sellanen 6-8 hlö yhteensä kimppaan, postarit jakaantuu mukavasti jne.

- Bali handmaden toimitukset ilmeisesti tullaa fedex. mitä tietoja he tarvitsevat ennen kuin saan paketin heiltä?

Ei välttämättä. Jos otat EMS:n kuljettamaan, silloin saat ja voit tullata ihan itse, ja se on ihan helppoa. Jos annat FedEx:in tullata, silloin vaan ilmoitat heille, mitä paketti sisältää, toimitat heille sähköpostilla saaman laskun, ja luottokortinnumeron ja se on siinä. Paketti toimitetaan sulle kotiin.

Ja pitääkö jotain tietoja toimittaa vielä paketin saapumisen jälkeenkin?

EI.

-Jossain luki, että tullausilmoitus tms. tulee postissa muutaman viikon päästä paketin saapumisesta.

Vain siinä tapauksessa tulee postitse ilmoitus sulle kotiin, ja se tulee heti kun se on noudettavissa tullitoimipisteessä, jos olet valinnut kuljetukseksi EMS:n.

Pystynkö mie laskuttamaan tullit tilaajilta jo ennen tämän ilmoituksen saapumista, eli onko miten vaikia laskeskella noita tulleja itekseen vai tuleeko niistä paketin mukana jotain tietoa?

Ikinä ei kannata mitään laskuttaa keltään, ennen kuin olet saanut tavarat ja tarkistanut mitä tuli ja mitä jäi tulematta. Sillä ethän voi tietää mitä sinä voit laskuttaa.

- Onko jotain muuta mitä kannattaa erityisesti huomioida Bali Handmaden suhteen?

Ei muuta kuin kokeilemaan vaan. Fuli on ihana ihminen ja Balin hopeat aivan mahtavia... *juur maanantaina pelastin taas reilun kilon hopeita Porin tullista*

Sorry tämä kamala kysymysten määrä ja kun kyselen näitä nyt näin yksityiskohtaisestikin. Kiva olisi jos joku kerkiäisi vastailla ja kertoa kokemuksistaan :)

Ilmoittautumisia kimppaan ei siis vielä tähän viestiin, laitan siitä sitten uuden viestin jos ja kun sen uskaltaudun toteuttamaan

lisäisin vielä, että itse ekana kimppana vetäsin sellasen pikku-kimpan tonne balille, mitäs siinä oli, 33, vai 34 emäntää, meni siin sellanen viikon verran ku sitä selvitteli, noin kokonaisuudessaan, että ihan heti en sellasta toiste tee.....
Porukassa, mutta yksin.
Helmiliina

Post by Helmiliina » Wed Feb 06, 2008 12:34

Jorisa jo vastailikin kaikkeen...

mutta muistutan vielä.. että kun olet saanut kimppalaisten tilaukset ..
Sinun pitää yhdistää tilaukset .. :wink:
Jos niitä speisereitä on vaikka 50 + 50 + 50 .. Sinun pitää antaa yhteismäärä 150.. Balin systeemi ei osaa laskea yhteen.. :wink:
Tilausvaiheessa muistaan olleeni hieman ihmeissäni, kun tilausvahvistus tuli vasta seuraavana päivänä .. mutta tulihan se lopulta..

Fedexille mun ei ole tarvinnut antaa luottokorttinumeroa .. sain laskun tulleista ja alveista sähköisessä muodossa.. He haluavat suorituksen ennen toimitusta .. :wink:

Siitä vaan kimppaa järjestämään .. :D

pst.. niitä speisereitä voip antaa tilata niin.. että kukin saa tilaa vain yhtä plaatua .. Mulla parhaillaan tuolla T:llä kokeilussa .. ja hih.. se toimii.. :jippii:
amikko
hamstraa hopeahelmiä

Post by amikko » Wed Feb 06, 2008 13:30

Kiitoksia vastauksista, tulipa niitä nopiaan :D

Kyllä mie varmaankin uskaltaudun järkkäämään kimpan, ilmoittelen siitä sitten lähipäivinä tarkemmin. Täytyy miettiä ensin mitä kaikkea vielä pitäis osata ottaa huomioon...
maheka
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by maheka » Wed Feb 06, 2008 14:28

Voisithan ensin ymppäytyä yhteen kimppaan mukaan normaalina osallistujana, ennen kuin järkkäät itse. Vois olla ihan opettava kokemus nähdä, millaisia viestejä kimpanvetäjältä tulee muille osallistujille. Bali-H:llehan on suurin piirtein jatkuvasti joku kimppa menossa. Ihan vaan ehdotus, ei sen kummempaa. :wink:
amikko
hamstraa hopeahelmiä

Post by amikko » Wed Feb 06, 2008 14:30

Niin, se ois kätevää. En vaan ikänä onnistu kerkeämään mihinkään kimppaan mukaan, aina on täyttä. Pitäis vissiin kytätä joka päivä monta kertaa tätä palstaa :( Siksi olen tätä omaa kimppaa alkanut miettimään.
Othel

Post by Othel » Wed Feb 06, 2008 16:14

Taivahan tosi!
Ja nyt vain odottelemme, että joku konkari järjestää Harjoittelijoiden Kimpan, jonka jäsenistä jokainen sitoutuu järjestämään oman kimpan puolen vuoden sisällä. Muita ei mukaan huolita.
ooHoo
suunnittelee Balin-matkaa

Post by ooHoo » Wed Feb 06, 2008 20:57

Joo, ja jos se konkari vielä laittais meille kertomuksen mitä kaikkea on kimpan eteen tehnyt vaikka edes ranskalaisilla viivoilla listana niin saatais vähän "esimakua" mihin ollaan päätämme lykkäämässä :)
Mutta mukana olisin, ehdottomasti! -jos vaan ehtisin siihen ilmoittautua...
"...äitin ja iskän aivot toimii oikialla juualla, mutta minunpa aivot toimii sipseillä ja kajkeilla...!
minä
löytänyt aidot helmet

Post by minä » Wed Feb 06, 2008 22:57

täysin tietämätön kyselee että mitä ne SPACERIT oikein ovat ?
@nia

Post by @nia » Wed Feb 06, 2008 23:27

minä wrote:täysin tietämätön kyselee että mitä ne SPACERIT oikein ovat ?
Esim. tällaisia
- @nia -
Siru

Post by Siru » Wed Feb 06, 2008 23:30

Välihelmiä, niitä on noin ziljoona erilaista, suosituimmat lienevät Balikukkaset eli tämmöisiä :lol:

Ai, Ania ehtikin ensin!
Wear your HELMET with pride!
minä
löytänyt aidot helmet

Post by minä » Thu Feb 07, 2008 0:04

Tuhannet kiitokset teille, nyt minäkin tässä asiassa olen viisaampi !
Post Reply