HUOMIO! Fedex:n uudet tullaussäännöt

Tarvitsetko jotain pientä, mutta et viitsi tehdä sen takia tilausta helmikauppaan yksin? Haluatko säästää postikuluissa tilaamalla yhdessä jonkun toisen kanssa? Täällä voit sopia kimppatilauksista ja kysellä tilauskaveria.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Henna
Moderaattori
Oikea käyttäjä: Olen

HUOMIO! Fedex:n uudet tullaussäännöt

Post by Henna » Tue Sep 14, 2010 19:28

Moni on varmaan noista parista kesken olevasta FMG:n kimppatilausketjusta huomannutkin, että Fedex on 5.9. alkaen ottanut käyttöön uuden tullauskäytännön, joka ainakin FMG:n tilauksia ajatellen vaikuttaa varsin katastrofaaliselta. Lähetysten tullauksessa ainoastaan 5 ensimmäistä tuotenimikettä kuuluu hintaan. Kaikista seuraavista veloitetaan erikseen 7 euroa kappaleelta!

Tämä tarkoittaa sitä, että kun iso FMG:n kimppatilaus sisältää vaikkapa 150 erilaista tuotenimikettä, niin Fedex lätkäisee normaalin hintansa päälle vaatimattoman 1015 euron lisämaksun. Kyllä, näin se taitaa jatkossa mennä.

Tällä sivulla on tiedotus asiasta:
http://www.fedex.com/fi/services/ancillary.html

Fedexin sivu on todella vaikeaselkoinen ja sekava. Yritin itse etsiä tuota linkkiä mutta en löytänyt. Penny oli sen onnistunut sivujen uumenista kaivelemaan ja linkitti tuonne kimppaketjuun. Mitenkään liian kärkkäästi tällaista uudistusta ei ole kyllä mainostettu, eli monelle se tuli kuin märkä rätti naamaan. Inhottava tilanne, otan osaa.

Avasin nyt tätä aihetta varten ihan oman ketjunsa, että mahdollisimman moni saisi tiedon. Aika harva kun taitaa lukea noita kimppaketjuja jos ei itse ole osallisena. Seurataan tilannetta ja olisi mukavaa jos asianosaiset tulisivat tänne raportoimaan miten matkalla oleville paketeille kävi. Saitteko ne Fedexiltä suoraan omaan tulliin ja ilman mitään hirmuisia maksuja käsiinne. Samaten voisi pohtia, miten tämä tulee vaikuttamaan FMG-tilauksiin tulevaisuudessa. Tuollaisen valtavan paketin tullaaminen itse ei ole ihan pieni juttu. Puhumattakaan siitä, että jatkossa paketit pitää automaattisesti hakea tullista.
teppana
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Re: HUOMIO! Fedex:n uudet tullaussäännöt

Post by teppana » Tue Sep 14, 2010 19:50

Olen selvittänyt sitä päivän ja tässä mitä minä sain selville.

Meillä on oikeus tullata itse omat lähetyksemme.

Kun Fediltä tulee ilmoitus paketista, pitää pyytää tullausvaltakirja ja lähetyslista. He lähettävät ne sähköpostiin. Näiden asiakirjojen kanssa sitten tulliin. Tulli päättää tullaako paketin ilman että näkee tavaran. Jos lukee lakia ei tullaa, mutta ilmeiseti voi myös tullata...

Jostulli haluaa tavaran nähtäväksi se tilataan Fediltä ja he laskuttavat 40 € siirtopassista. Kun tuo on maksettu joko laskulla tai luottokortilla, kuljetusfirma vie paketin tulliin jossa se avataan, tullataan ja maksetaan käteisellä. Sitten saa ihanuudet haltuun.

Jos eivät halua tavaraa nähtäväksi. Tulli laskee tullit ja alvit, ilmottaa Fedille, että paketin saa vapauttaa ja kuljetus firma tuo sen kotiin normaalisti.

Että näin meillä meni ainakin tänään. Ensi kerrasta ei sitten olekkaan tietoa....

Edit vielä. Maintisivat tullissa, että ensikeväänä tulee tullauskseen sellainen uudistus, että paketit voi tullata itse omalta kotikoneelta. Kun tullit ja alvit on maksettu posti tai joku muu tuo tavarat kotiin.

Editin edit vielä... Muisti palaa pätkittäin. FedExiltä kerrottiin vielä sellaisesta mahdollisuudesta, että maksaa vakuusmaksun heille niin sitten he lähettävät tavarat suoraan tulliin. Vakuusmaksu on tullien ja alvien suuruinen jonka he siis laskevat aivan ilmaiseksi. Tämän maksun saatuaan he lähettävät tavarat tulliin. Kukaan ei kuitenkaan osannut kertoa miten tämä vakuusmaksu palautetaan. Tulli sanoi, että he kuitenkin joutuvat perimään tuon saman summan ennenkuin antavat paketin. Joten vaaraksi jää tätä systeemiä käytettäessä, että joutuu odottelemaan ja ihmettelemään tuon vakuusmaksun takaisin saamiskeksi.

Että kun selvitään tämä talvikausi niin oliskohan sitten fedEx menneen talven lumia.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Wed Sep 15, 2010 9:10

Fedex taitaa haluta eroon hankalista paketeista. Itse en käytä sitä muutenkaan kovin paljoa kun haluan mahdollisimman suuren osan kamoistani postiin, ainakin tulliin menevät ja hoitaa tullauksen itse.

Tullissa taitavat pitkälti luottaa paperiin, aika harvoin ovat vaatineet paketteja avattavaksi (mä kyllä itse haluan). Ostin viime vuonna 1300 euron jyrsimen jenkeistä eivätkä halunneet tutkia mitä paketti sisälsi ... .

Tuo 8 euroa per nimike on ihan posketon maksu. Esimerkiksi ostolaskujen digitointi (skannaus+tiedot) maksaa halvimmillaan jotain 1 euro per lasku ja eiköhän fedexilläkin ole kunnon välineet. Itse kun olen tullannut kamoja niin yleensä on kaikki mennyt yhden nimikkeen alle kun ei noissa tulleissa niin isoja eroja ole ollut.

Täytyy muistaa mainita ettei halua paketteja Fedexillä. Posti on reilusti halvempi ja jos ei ole kiirettä niin Priority Mail International (ja erikoisesti flat rate boxit) ovat aika edullisia verrattuna kuriiriin.
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by kanelipipari » Wed Sep 15, 2010 9:36

Tämä on kyllä todella syvältä!

Ja todella sekavat nuo Fedexin ohjeet asiasta. Tuolla sivulla sanotaan esim. "an Additional Line Item fee is applied to assign multiple tariff classifications. A shipment may incur this charge if: 1) it includes multiple tariff classifications above the stated "free lines" listed in the charges section"

Tuosta saattaisi kuvitella, että maksu menee tullikoodien mukaan. Silloinhan näistä FMG tilauksista ei menisi kovin isoja lisämaksuja, koska harvoin näissä on kovin monta eri tullikoodia, koska kaikki kivihelmet ovat yhdellä, hopea yhdellä, tavalliset lasihelmet yhdellä jne. Mutta näin tuota Fedexin juttua ei ilmeisesti kuitenkaan ole tarkoitettu vaan maksu menee tilausrivien mukaan vaikka kaikki olisi yhdellä ja samalla koodilla.

Aivan sanonko mistä... no en kehtaa...
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
Penny
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by Penny » Wed Sep 15, 2010 11:05

Mukavaa on myös se, että kaikki on vain englannin kielellä eikä edes helpolla sellaisella. :roll: Toki se useimmilta sujuu, mutta ei taatusti kaikilta jotka Fedexin kautta jotain tilaavat.
Tuleeko tämä sama ongelma eteen myös kotimaisilla helmikauppiailla vai tilaavatko he jonkun hitaamman toimitustavan kautta?
Penny

Post by Penny » Wed Sep 15, 2010 11:30

Soitin äsken UPS:iin ja kyselin heidän tullaushintojaan, samoin kysyin eilen FMG:ltä hintaa jos lähettävät UPS:n kautta mutta eivät ole vielä vastanneet. UPS:sta lupasivat soittaa tullihuolinnasta ja kertoa hinnat, asiakaspalvelu ei osannut vastata. Ja FedEx on tietysti varattu koko ajan...
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Sep 15, 2010 11:47

Myös Posti (Itella) tekee niitä tullauksia. Tuolta löytyy hinnasto (sivu 30): http://www.posti.fi/liitteet/hinnatjama ... 010_FI.pdf
Niiltä voi kysellä tarkempia ohjeita sähköpostilla: huolinta(a)itella.com
Itse olen käyttänyt tuota palvelua muutaman kerran ja on toiminut hyvin.
teppana

Post by teppana » Wed Sep 15, 2010 15:16

kanelipipari wrote:
Tuosta saattaisi kuvitella, että maksu menee tullikoodien mukaan. Silloinhan näistä FMG tilauksista ei menisi kovin isoja lisämaksuja, koska harvoin näissä on kovin monta eri tullikoodia, koska kaikki kivihelmet ovat yhdellä, hopea yhdellä, tavalliset lasihelmet yhdellä jne. Mutta näin tuota Fedexin juttua ei ilmeisesti kuitenkaan ole tarkoitettu vaan maksu menee tilausrivien mukaan vaikka kaikki olisi yhdellä ja samalla koodilla.

Aivan sanonko mistä... no en kehtaa...
Tullikoodien mukaan menee. FMG koodaa esim. kaikki 0%:n kivihelmet lähtömaan mukaan vaikka ne voisivat teoriassa olla samallakin koodilla, mutta eivät ole. Koodit vaihtuu alkuperämaan mukaan. Työkalut melkein jokainen omalla koodillaan sitten ilmeisesti vaikka käyttötarkoituksen mukaan vaikka kaikki olisivat samasta maasta.... Että silleen. FMG:llä helposti 50 eri tullinimkettä. Kallista on kun yksi euron helminauha on omalla nimikkeellään. Nauhan hinta on silloin 8 euroa. Eikä näitä nimikkeitä osaa ainakana näin maalikko arvata etukäteen.
Karneoli

Post by Karneoli » Wed Sep 15, 2010 15:24

Nonnih, minun paketille päivitystä. Olen puhunut varmasti jokaisen esimihen kanssa Fedexillä, kaikkien eri asiakaspalvelijoiden sekä jokaisen huolinnan työntekijän kanssa :shock: Loppuen lopuksi sain paketin Tampereen tulliin tai ainakin lupasivat näin, sitä 40e maksua vastaan. Viesti oli hyvin selkeä kun sanoin että käykö näin vastaisuudessakin, ei kuulemma vaan tämä on poikkeustapaus. Minä rupesin oikein säälittäväksi ja itkua vääntäen selitin että minulla ei ole ikinä varaa maksaa tuollaisia, sain sillä sitten tutun asiakaspalvelin Fedexiltä puolelleni joka käsittääkseni sitten avitti asiassa. En tiedä onko asiasta mitään lakia, mutta ainakin he sanoivat että lähetys omaan tulliin saadaan vain tämän yhden kerran ja tulevaisuudessa jos tahtoo itse tullata pitää se tulla tekemään Helsinki-Vantaalle, eli tähän loppui mun Fedexin kautta kimppailu. Laskin että olen puhunut puhelimessa tänään yhteensä reilu 4 tuntia asiaa selvittäen ja ei kyllä ollut helppoa. Voihan se tietysti olla että meidän pitäisi saada paketti omaan tulliin mutta ainakaan eivät sitä helpoksi tee, joten jos FMG:ltä ei muulla tavalla kuljeteta annan olla, samaan rumbaan en ryhdy enää ikinä. :roll: Mutta jatkan juttua kun oikeasti päästään sinne tulille asti.
adatodesing.blogspot.com
Utukainen

Post by Utukainen » Wed Sep 15, 2010 16:28

Harmittaa kaikkien foorumin FMG -kimppalaisten ja tietysti suuresti kimppaemäntien puolesta!
Ja surullista, että FMG -kimpat nyt ainakin hetkeksi vissiin jäävät unholaan. :(
Voimia Karneolille ja Pennylle ja Teppanallekin, joka onneksi taisi saada tappelunsa päätökseen.
mrx
Swarovski-kuumeessa

Post by mrx » Wed Sep 15, 2010 16:46

Ei hätää, lähettävät sekä UPS:illa että postitse, sinne vaan pitää informoida toiveestaan sähköpostilla:

Jonkun kannattaisi olla varmaan yhteydessä FMG:hen niin miettivät kuljetusyhtiön vaihtoa.

International

Orders shipped to addresses outside the U.S. and Canada may be placed online or by contacting Customer Service, toll-free at 1-800-423-2319, or international at 1-541-956-7890. Federal Express and UPS International take approximately 3-5 business days to reach Customs. Foreign Airmail takes from 2 to 5 weeks, depending on location. Please note that international orders cannot always be shipped same day.

UPS and International Airmail may be specifically requested. Please contact Customer Service (by phone, fax, or email) to determine what other shipping methods may be available to your destination.

Please keep in mind that any Customs fees or taxes imposed by Customs for an order are separate from the shipping charges, and are not the responsibility of Fire Mountain Gems. Customs fees and taxes will vary, and we recommend that you contact your local Customs office should you have any questions or concerns about these fees. All packages shipped from Fire Mountain Gems will include a declaration indicating the contents as 'Craft Supplies', with full value for the order listed. A package returned to us due to refusal of these charges will result in Fire Mountain Gems being charged for the shipping, return shipping and Customs fees, and future orders will not be accepted until these fees are reimbursed. We are unable to alter our declaration. We apologize for any inconvenience.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Sep 15, 2010 17:07

Karneoli wrote: En tiedä onko asiasta mitään lakia, mutta ainakin he sanoivat että lähetys omaan tulliin saadaan vain tämän yhden kerran ja tulevaisuudessa jos tahtoo itse tullata pitää se tulla tekemään Helsinki-Vantaalle
Ihme "palvelua" Fedexiltä, kun niiden nettisivuilla nimenomaan mainitaan tuollaisesta palvelusta, että 40€ maksua vastaan ne toimittavat lähetyksen asiakkaan haluamaan paikkaan tullausta varten:

"In-Bond Transit. If you choose to use your own customs-clearance department or a Brokerage company other than FedEx to clear your inbound shipments, FedEx will charge a service fee to prepare the necessary transfer documentation and moves your inbound shipment from the point of arrival to a location you specify."

Vaikuttaa siltä, että Fedexillä "viralliset" palveluehdot ovat ihan eri asia kuin millaista palvelua ja hinnoittelua kyseinen firma todellisuudessa tarjoaa.
Penny

Post by Penny » Wed Sep 15, 2010 18:21

Olen nyt yrittänyt lukea UPS:n sivuja edestakaisin saadakseni selville, veloittavatko ne jotain lisähintaa tullauksesta mutta en ainakaan löydä että sellaista perittäisiin. Sivut ovat jopa suomeksi :shock:
Sen sijaan sivuilla sanotaan, että eivät kuljeta jalometalleja ja jalokiviä. No, puolijalokivet nyt eivät tietysti jalokiviä ole, mutta hopea on tietysti jalometalli. Toisaalta FMG tosiaan lupaa toimittaa myös UPS:n kautta. Sekavaa...
Terttu

Post by Terttu » Wed Sep 15, 2010 18:25

No johan pomppas! :grrr: :grrr:

Mä en muista ennen nähneeni mutta nyt näytti ostoskorin toimitusvaihtoehdoissa USPS kun valikoi Suomen toimitusmaaksi. Mutta jotenkin nyt epäilen näkemääni tai en tajua mutta onko tuo siis UPS vai joku tavallinen postikonttoriin menevä/tullipostista haettava?
Ajatuksissa oli meinaan kimppa tässä järkätä lähiaikoina mutta en todellakaan ala kiukutella FedExin kanssa enää missään merkeissä tommosen "asiakaspalvelu uudistuksen" jälkeen.
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Wed Sep 15, 2010 18:42

USPS (Unites States Postal Service) on jenkkien normaali posti ja USPS:n lähetykset tulevat Suomessa postiin, tai jos jäävät tulliin, niin ne pitää tullata itse tai tilata tullaus Itellalta.
Post Reply