HUOMIO! Fedex:n uudet tullaussäännöt

Tarvitsetko jotain pientä, mutta et viitsi tehdä sen takia tilausta helmikauppaan yksin? Haluatko säästää postikuluissa tilaamalla yhdessä jonkun toisen kanssa? Täällä voit sopia kimppatilauksista ja kysellä tilauskaveria.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Penny
sijoittaa jalokivilaatuun
Oikea käyttäjä: Olen

Re: HUOMIO! Fedex:n uudet tullaussäännöt

Post by Penny » Wed Sep 15, 2010 18:55

piisku wrote:Mä en muista ennen nähneeni mutta nyt näytti ostoskorin toimitusvaihtoehdoissa USPS kun valikoi Suomen toimitusmaaksi.
Niin näyttää tosiaan tekevän ja hullua on, että se on kaikista kallein ja hitain toimitusvaihtoehto, ainakin noilla parametreilla joita kokeilin. USPS on tosiaan se tavallinen posti ja UPS on kuriirifirma. Ihan UPS:n sivuilta katsottuna lähetys Suomeen olisi kyllä sitä kautta aika kallis mutta FMG:llä saattaa tietysti olla joku oma sopimus, ainakaan FedExillä eivät näytä olevan ihan listahinnat vaan selvästi alemmat.
teppana
suunnittelee Balin-matkaa
Lasku: 5

Post by teppana » Wed Sep 15, 2010 19:05

Tavallisella jenkkipostilla kirjan matka lätäkön yli kesti neljä kuukautta. Eli se kyllä on ainakin meikäläiselle sopimaton vaihtoehto. Kuka nyt FMG:N tilausta kestäisi niin kauan odotella....
Penny

Post by Penny » Wed Sep 15, 2010 19:10

Toisaalta joskus paketit (tosin paljon pienemmät) tulevat sieltä muutamassa päivässä. 4 kk täytyy tarkoittaa maapostia eikä lentopostia, jolla kai kuitenkin FMG:n paketit lähtevät.
Chattaan juuri FMG:n kanssa ja yritän kysellä pakettimme lähetyshintaa eri vaihtoehtoina. Onneksi eivät olleet ehtineet vielä lähettää tilausta FedExille!
Terttu

Post by Terttu » Wed Sep 15, 2010 19:18

Kivenviilaaja wrote:USPS (Unites States Postal Service) on jenkkien normaali posti ja USPS:n lähetykset tulevat Suomessa postiin, tai jos jäävät tulliin, niin ne pitää tullata itse tai tilata tullaus Itellalta.
Eikö se siis menis (täällä Helsingissä) sinne tullipostiin, josta se pitää ite hakea eli siellä sit pari päivää sen tilauslistan kanssa kädenvääntöä virkailijan kanssa, että löytyy oikeet tullikoodit jne :mrgreen:

Odottelen siis mieluusti aktiivisempien saamia vastauksia muista toimitusvaihtoehdoista!
Karneoli

Post by Karneoli » Wed Sep 15, 2010 19:37

Minä sain vastauksen platina asiakaspalvelusta ja sanoivat että tällä hetkellä eivät lähetä Suomeen UPS:n kautta, mutta että laittavat pyyntöni eteenpäin...onko ne Penny sinulle luvanneet? Ihmettelen kun tulee ihan vastakkaisia vastauksia. Ja ison paketin tuleminen oman kokemuksen mukaan kyllä kestää sillä USPS :llä niin kauan että kerkeää hiukset haarmantua sitä odotellessa :D Ainakin vielä 3vk sitten UPS:llä meni vaan se vakio 12e/lähetys sitä tullausta,mutta voihan niilläkin olla se muuttunut, tiedä sitten. Itse tässä yritän nyt pähkäillä että mitäköhön minun pitäisi sinne tulliin nyt sitten ottaa mukaan kun menen pakettia tullaamaan, kaippa ne sen paketin sieltä löytää jollain jos otan mukaan sitten vielä tilausvahvistuksen josta voi tuotteet katsoa. Toivottavasti eivät tuo pakettia mulle...en tasan rupea sitä kahteen suuntaan raahaamaan bussilla.
adatodesing.blogspot.com
Sassenach

Post by Sassenach » Wed Sep 15, 2010 19:42

piisku wrote:
Eikö se siis menis (täällä Helsingissä) sinne tullipostiin, josta se pitää ite hakea eli siellä sit pari päivää sen tilauslistan kanssa kädenvääntöä virkailijan kanssa, että löytyy oikeet tullikoodit jne :mrgreen:
Ne tullikoodit kannattaa selvittää etukäteen ja merkitä valmiiksi tilausvahvistukseen/laskuun, niin itse tullauksessa ei sitten enää kauan mene. Ja jos kaikki menee, niin kuin on suunniteltu, niin ensi huhtikuussa myös tuontitullaus siirtyy sähköiseksi, eli tulliselvitys tehdään itse netissä, tullilasku maksetaan ja paketti tulee lähipostiin.
Postilähetykset keskimäärin tulee päivissä USA:sta Suomeen, yleensä kestää kauemmin saada paketti Hki-Vantaalta lähitulliin.
Dracōnem dormientem nunquam tītillandus.
Penny

Post by Penny » Wed Sep 15, 2010 20:05

Karneoli, minulle sanoivat että UPS on käytettävissä myös ja lupasivat laittaa tietoa tariffeista. Vielä ei ole mitään kuulunut mutta odotellaan.
Sillä aikaa menen saunaan :)
Karneoli, kuljen työmatkallani autolla Tampereen tullin ohi ja ajelen Hervannan suuntaan. Ilmoittele milloin olet menossa tulliin niin katsotaan jos aikataulumme sopisivat yhteen.
Pänisteri

Post by Pänisteri » Wed Sep 15, 2010 21:09

Juuri kävin tullista (Turku) FMG:n tilauksen, jonka UPS sinne kiikutti. Rahti oli pari dollaria halvempi kuin mitä olisi FedExillä ollut (onneksi valitsin UPSin...). Tuli kuudessa päivässä, ja ihan peruskyydin valitsin. Tilaus oli iso (jos sillä merkitystä) ja ihan niihin valinta vaihtoehtoihin tuli tämäkin vaihtoehto tilausta tehdessäni, ei ole ennen tullut.

MUOKS: ja ihan peruilmoitus tuli, että tullissa olis paketti, ja itse vein taricit ja hauskan miehen kanssa vietettiin parituntinen numeroita syöttäen koneelle :lol: Turun tullissa, ja 500dollarin tilauksesta meni ihan vaan alv, ei muita maksuja. Ei käy itsellä ainakaan mielessä enää FedExiä käyttää...
Harrastukset on väärät jos ei kaikki rahat mene...
Karneoli

Post by Karneoli » Wed Sep 15, 2010 22:10

Minun tapauksessani saa tulli virkailijat etsiä taricit tällä kertaa. Katsoin tilauksen läpi nopeasti laskien ja sain että ainakin 70 eri koodia tuossa on. Minä en kerkeä niitä missään vaiheessa etsiä koska olen huomenna koko päivän koulussa/töissä ja perjantaina olen jo aamusta menossa tulliin, että näin. Mahtaa mennä useampi tunti siellä...täytyy ottaa eväät mukaan :D
adatodesing.blogspot.com
kanelipipari
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by kanelipipari » Thu Sep 16, 2010 11:58

teppana wrote:
kanelipipari wrote:
Tuosta saattaisi kuvitella, että maksu menee tullikoodien mukaan. Silloinhan näistä FMG tilauksista ei menisi kovin isoja lisämaksuja, koska harvoin näissä on kovin monta eri tullikoodia, koska kaikki kivihelmet ovat yhdellä, hopea yhdellä, tavalliset lasihelmet yhdellä jne. Mutta näin tuota Fedexin juttua ei ilmeisesti kuitenkaan ole tarkoitettu vaan maksu menee tilausrivien mukaan vaikka kaikki olisi yhdellä ja samalla koodilla.

Aivan sanonko mistä... no en kehtaa...
Tullikoodien mukaan menee. FMG koodaa esim. kaikki 0%:n kivihelmet lähtömaan mukaan vaikka ne voisivat teoriassa olla samallakin koodilla, mutta eivät ole. Koodit vaihtuu alkuperämaan mukaan. Työkalut melkein jokainen omalla koodillaan sitten ilmeisesti vaikka käyttötarkoituksen mukaan vaikka kaikki olisivat samasta maasta.... Että silleen. FMG:llä helposti 50 eri tullinimkettä. Kallista on kun yksi euron helminauha on omalla nimikkeellään. Nauhan hinta on silloin 8 euroa. Eikä näitä nimikkeitä osaa ainakana näin maalikko arvata etukäteen.
Kerratkaa nyt pliis vielä mulle tyhmälle. Tarkoittaako siis sitä, että jos tilaan FMG:ltä vaikka 10 tilausriviä erivärisiä kiinalaisia MV-helmiä, 10 tilausriviä erilaisia kiinalaisia kivihelmiä ja 10 tilausriviä erilaisia intialaisia hopeaosia, niin nämä ovat vain 3 eri tullikoodia ja Fedex ei ota lisämaksuja vaikka tilausrivejä yhteensä on 30???
Mopoa on vaan niin vaikea hallita.
teppana

Post by teppana » Thu Sep 16, 2010 17:20

Pääsääntöisesti näin Kanelipipari. Mutta silti saattaa tulla yllätyksiä, jos niiden kivihelien hiontatapa on vaikka erilainen. Tämä on vähän sellaista ufo-matikkaa.
teppana

Post by teppana » Thu Sep 16, 2010 17:57

Rupesin sitten suurennuslasilla tutkimaan FMG:n tilauslistaa ja tuotteiden koodiperusteita:

Paperiset hintalaput yksin
Sormusmitta, muovia, yksin
Puinen sormuspidike, yksin
Helmisilkki, yksin
Vahattu puuvillanyöri kaiken väriset ja kokoiset puolat samassa, mutta ei mitään muuta tuotetta sillä numerolla
Swadovskin kristallit Itävallasta, kiinalaiset kristallit, Tsekkiläiset lasihelmet, kaikki samassa
Kinalaiset makeanvedenhelmet kahdella eri koodilla sen mukaan miten reijät on porattu.
Jade kapussi yksin omanaan
Kapusseja Kiinasta ja Intiasta monen värisiä ja kokoisia, samassa
Intialaiset ja Kiinalaiset hopeahelmet samassa
Onyksi risti Kiinasta, hopeisia Intialaisia lukkoja ja riipuksia, Israelilaisia riipuksia samassa
Blac stone risti, yksinään
Hemalykejä, onyksia,ametistihelmiä yms Kiinasta ja kvartsi helmiä ym Intiasta, samassa
"Palloketju" yksinään
Pronssioituja ja hopeoituja riipuksia Kiinasta, Usasta samassa
Muoviset kiilluttinmet, yksin
Amber kapussit, isot kristalli riipukset Kiinasta, puiset korunosat Inntiasta, samassa
Työkalut kaikki yksin omilla koodeillaan
Teräksiset avainrenkaat, hopeoidut korupiikit jne , samassa
Kiinalaisia hopeoituja korunosia jo ainakin kolmannella eri koodilla.
Kiinalainen koralli, yksin

Että kun tätä listaa luki. Niin aika hankalaa olisi ollut ennakointi.

Ja mikä ehkä tässä vielä oli huvittavinta, tai no ehkä ei... Tullimies sanoi, että kun lukivat Fedin paperia myöskin suurennuslasilla, niin siinä oli vain yksi tullikoodi jolla tulli 2,5 %. Onkohan niillä jokin yleisnimike ja keskiarvo tulli. Sillä niitä ei koskaa saanutkaan täsmäämään omien laskelmien kanssa. Ovat sitten jääneet tästä ylsesnimkkeen käytösät kiinn ja joutuvat nykyisin käyttämään kullakin tuotteella omaa ja sitten työ on lisääntynyt ja pitää ruveta rahastamaan meitä.
piki
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by piki » Thu Sep 16, 2010 18:52

Kysyin postin huolinnasta tuota paketin tuloa tänne käsin ja he kertoivat, että paketti tulee maksamaan postipakettina tullattuna 22.60 e ynnä tullin perimät verot. Mun pitäis tilata koululle tavaraa korukurssille ja hieman mietityttää. Uskaltaako sitä tilata? Siis lupasivat tuon lähipostiin tuolla hinnalla.

Piki
Kivenviilaaja

Post by Kivenviilaaja » Thu Sep 16, 2010 19:39

piki wrote:paketti tulee maksamaan postipakettina tullattuna 22.60 e ynnä tullin perimät verot. Mun pitäis tilata koululle tavaraa korukurssille ja hieman mietityttää. Uskaltaako sitä tilata? Siis lupasivat tuon lähipostiin tuolla hinnalla.
Miksi ei? Tuossahan se hinta on ja sama hinta löytyy niiden hinnastosta. Ainakaan mun kohdalla ei ole koskaan tullut vastaan mitään ikäviä yllätyksiä. Kannattaa tosin tehdä tilaus yksityishenkilönä. Firmoja (jollaiseksi koulukin varmaan lasketaan) ne laskuttavat eri hinnaston mukaan, joka on reilusti kalliimpi.
rinsessa
löytänyt aidot helmet

Post by rinsessa » Sun Sep 26, 2010 9:40

Ilmeisesti ei uskalla tilata BHM:ltä myöskään mitään, kun toimittavat myös Fedexin kautta?
Post Reply