Pieni kritiikkikerho

Kurssit, messut, tapaamiset, näyttelyt ynnä muut.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Jane
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Pieni kritiikkikerho

Post by Jane » Mon Sep 03, 2007 23:28

Tuossa tuli vähän niinkuin vahingossa puhetta yhden minulle vastanneen kanssa kritiikin tarpeesta ja puutteesta.

Päätimme perustaa pienen krittiikkikerhon.
Tarkoituksena olisi antaa rakentavaa kritiikkiä ja muuten keskustella näkemyksistä. Mahdollinen ryhmä on kokeellinen ja tarkoitus olisi aloittaa kolmella -neljällä henkilöllä.
Ryhmä on täysin irrallaan helmetistä ja kaikki aloitetaan ihan tunnustelemalla.
Ryhmän sisällä tapahtuva keskustelu perustuu luottamukseen.

Jos asia tuntuu omalta voit ottaa yhteyttä

mailto:halti051@gmail.com

Voit mielellään kertoa mitä kaipaisit

Jane
Siru

Post by Siru » Tue Sep 04, 2007 11:57

Saisiko vähän lisävalaistusta aihepiiristä? Liittyykö kritiikkekerhon kritiikki esim. koruntekemiseen vai johonkin ihan muuhun? Että tietäisi mitä ehkä madollisesti kritisoisi... :wink:
Wear your HELMET with pride!
Jane

Post by Jane » Tue Sep 04, 2007 12:01

:rofl:
Odottelinkin jotain tuollaista :rofl:

Lueskelin tuota tekstikä uudelleen aamulla ja totesin tuon saman, ettei se kerro yhtään siitä mitä on tarkoitus kritisoida.
Koruista ja minun tapauksessa helmistä on kymysys, ei mistään yleismailmallisesta, ei naapurin kampauksesta, eikä edes digitelkkarista.

Jane
Anne

Post by Anne » Tue Sep 04, 2007 12:39

Jane wrote::rofl:
Odottelinkin jotain tuollaista :rofl:

Lueskelin tuota tekstikä uudelleen aamulla ja totesin tuon saman, ettei se kerro yhtään siitä mitä on tarkoitus kritisoida.
Koruista ja minun tapauksessa helmistä on kymysys, ei mistään yleismailmallisesta, ei naapurin kampauksesta, eikä edes digitelkkarista.

Jane
Olenko siis ymmärtänyt nyt oikein, että kyseessä olisi siis jonkinlainen "korupiiri", jossa kukin voisi esitellä tuotoksiaan ja muut voisivat antaa rakentavaa kritiikkiä...?
Jane

Post by Jane » Tue Sep 04, 2007 12:49

Juu, näin olisi tarkoitus.
Aihe tuli esille yhden minulle kirjoittaneen viestissä ja itse koen asian ainakin ajatuksena hyväksi.
Raakileita asian kanssa ollaan, mutta voihan ihminen kehittyä, kai.
Itselläni on se tilanne, etten näe juuri ketään ja ukkoselta ei niin kovin repäiseviä mielipiteitä saa. Tässä on taas näitä nyppylöitä tai näyttää yllättävän hyvältä on kommentit. Vanhempi poika juoksee karkuun jos sille koittaa helmiä näyttää.

Jane
Helmisusi

Post by Helmisusi » Tue Sep 04, 2007 13:02

Minä ainakin olisin tosi iloinen, jos ihan tuolla gallerian puolella annettaisiin aloittelijoille hyviä vinkkejä siitä, mikä näytillä olevassa korussa olisi teknisesti korjattavaa (ja mielellään vinkki vielä, miten tai mistä täältä Helmetistä se vinkki löytyy). Mulla ainakin tuo langan vääntely on vielä ihan harjoitteluvaiheessa. Vasta tänään tuli postissa kunnolliset pyöröpihdit, tähän asti olen väännellyt isännän varastosta lainaamillani, jotka ovat ihan liian isot ja epätasaiset.

Värit nyt tietty on jokaisen oma asia, niihin ei sovi puuttua, kun jokaisella on omanlaisensa mieltymykset.

Kokeneemmat saattavat tietysti kaivata ihan toisenlaista vinkkiä, jolloin keskustelu toisen kokeneen kanssa luottamuksellisesti voi olla se oikea vaihtoehto.
Jane

Post by Jane » Tue Sep 04, 2007 13:11

Osa varmaan toivoo julkista kritiikkiä.
Tekniset asiat on kuitenkin sellaisia ettei niitä monesti edes valokuvassa näe. Sitä täytyy sitten selkeästi erikseen kysyä jos epäilee jonkun asian tehneensä väärin.
Riski mielenpahoittamisesta on myös liian suuri ja lisää monella kynnystä laittaa korujaan esille. Foorumin hyvä henki kärsisi siitä melko pian . Mikä toiselle on toivottava kritiikki on toiselle v..lu.
Varsinaiset tekniset virheet näkee kyllä monesti itsekkin ja lisäksi myös oma kriteeri on eri ihmisillä erilainen.
Foorumilla myös oppii koko ajan vähän tahattomastikkin vähän joka alueella.

Jane
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Sep 04, 2007 13:12

No minä komppaan kyllä sutta. Jokainen tietty voi perustaa minkälaisia piirejä tahtoo, mutta on sääli jos kritiikki viedään johonkin yksityiselle puolelle. Olisi kiva lukea kritiikkiä vaikka niistä helmistäkin vaikka ne ei olekaan se, mitä itse teen. Kaikesta, varsinkin rakentavasta kritiikistä, kuitenkin oppii jotain. Vaikka sitten sen, että ainakaan tuollaista en lähde tekemään.

Janelta esim. olen saanut todella arvokkaan kommentin ihan silloin alkuaikoina liittyen kuvaustaustana käyttämääni punaiseen kankaaseen (paitaan). Taustan pitää olla vaaleampi ja heijastamaton. Luulen, että tuon on lukenut joku muukin tietämätön ja ottanut opikseen. Ja vaikka en tosiaan itse lasihelmiä teekään, on kiva lukea sitä hepreaa mitä te Jane ja esim Maikki kirjoittelette liittyen lasihelmien valmistukseen. Jotain hajua alkaa jo aiheesta olla pelkästään tuon perusteella vaikka ei asiasta juuri muuten mitään tiedäkään.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
ma-ri-a
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by ma-ri-a » Tue Sep 04, 2007 13:55

Mä taas komppaan Janea!
Pieni piiri ihmisiä jotka voisivat luottaa toisten silmien eteen uusia kokeiluja on ainakin minun mielestä toimivampi kuin tällä kuvien laittaminen esille.
Täällä melkein kaikki korut vain ihastellaan läpi eikä kukaan oikein uskalla sanoa että joku olisi pitänyt tehdä toisin.
Itse ainakin kaipaan juurikin enemmän kriitiikkiä mikä neuvoo ja sanoo mikä korussa voisi olla paremmin.
Joten MINÄ ilmoittaudun mukaan jos tällainen piiri syntyyn!
Anne

Post by Anne » Tue Sep 04, 2007 14:25

Noniin, ne ketkä haluavat julkisesti korujaan arvosteltavan, voivat nyt osallistua Rakentavan kritiikin ketjuun jonka tekaisin tuonne galleriaan ;)
Othel

Post by Othel » Tue Sep 04, 2007 16:02

Kuten Helmisusi sanoo, rakentavaa kritiikkiä voi toki antaa ja saada gallerian puolella. Itse olen ainakin yrittänyt löytää jonkin erityisen, persoonallisen piirteen, jota kehaista silloin kun olen kommentteja kirjoitellut. Negatiivisia seikkoja en ole vaivautunut mainitsemaan, vaan periaate on ollut sama kuin kulttuurilehti Parnassolla: vain hyvistä annetaan kritiikkiä.

Toisaalta monelle ahkeralle koruntekijälle ja -esittelijälle saattavat nämä "hienoihana"-kommentit olla tärkeitä. Kertovathan ne, että joku on vaivautunut katsomaan, eikä tekijärassu puurra loputtomassa yksinäisyydessä. Kaikella ystävyydellä: kierteisillä lenkeillä yhdistetyistä pyöreistä kivihelmistä on vaikea keksiä uutta sanottavaa.

Mutta katsotaanpa, mitä uuteen ketjuun ilmestyy! Jos ei mitään, skarpataan vähän kommenttejamme jo olemassaolevissa ketjuissa.
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Tue Sep 04, 2007 16:14

Vaikka uusi ketju on perustettu niin kritiikki/palautekimppa on silti tarkoitus koota. Ajatus olisi että tekniikka-asioihin ei niinkään puututa vaan enemmänkin on tarkoitus tukea omaa ilmaisua palautteen kautta. :idea:
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
mikael0k

Post by mikael0k » Tue Sep 04, 2007 17:10

Jane. Olen kiinnostunut osallistumaan sisäiseen krittiikipiiriisi, jos katsot että minulla on siellä jotain annettavaa. Laitan sulle yhteystietoja tuohon sun meiliosoitteeseen. Katsotaan miten tuo mun aika riittää.
Mymmeli

Post by Mymmeli » Tue Sep 04, 2007 18:07

Ihailen kovasti Othelin tapaa kommentoida ihmisten koruja ja juttuja! Othelin viestit luen heti kun huomaan ja olen ylpeä jos hän sattuu huomaamaan oman työni. :) Minä olen tumpelo ja ujo ilmaisemaan itseäni kirjallisesti. Niinpä möllötän yleensä hiljaa täällä koneeni takana.
Siru

Post by Siru » Tue Sep 04, 2007 19:13

Minä ihailen Othelin tapaa kommentoida mitä vaan näissä säikeissä :wtg: ! Samoin perustein kommentoin itsekin, mitä Othel julkituo, kehun niitä koruja jotka minuun aivan erityisesti kolahtavat. Kaikkia en millään jaksa enkä ehdi, täällä ja blogeissa kun alkaa koruja olla melkoiset määrät! Toisekseen olen samaa mieltä myös siitä että "kierteisistä linkeistä" jne... vaikka koru itsessään kaunis olisikin :nod: . Ehkä siksi olen aina niin intona kun joku jaksaa jotain esimerkiksi noista delicoista vääntää, niissä harvemmin on samankaltaisia esitelty :lol2:.

Kritiikki sinänsä on paikallaan kun se annetaan rakentavasti. Olen kyllä kritiikkikerhon kannalla, ne saakoon kritiikkiä jotka sitä haluavat! Ja jos se annetaan sille kuuluvalla paikalla ja sille kuuluvalla asiallisuudella niin mikäs siinä :nod: . Takanahan on kuitenkin vain halu kehittyä ja kuulla toisten mielipiteitä itselleen tärkeistä seikoista korunteossa. Siitä vaan, muistetaan vaan kritisoida kauniisti ja kehittävässä hengessä :wtg: !
Wear your HELMET with pride!
Post Reply