Pieni kritiikkikerho

Kurssit, messut, tapaamiset, näyttelyt ynnä muut.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Nunnuli
sijoittaa jalokivilaatuun
Lasku: 5

Post by Nunnuli » Tue Sep 04, 2007 19:41

Haluaisin kuitenkin hiukan kommentoida noista kierteisistä lenkeistä ja niiden esittelystä. Omaa itseäni esimerkkinä käyttäen voin todeta, että kun niiden tekemisen sisäistää, niitä koruja mielellään esittelee kun ne tuntuu niin paljon enemmän itse tehdyiltä kuin valmiista tikuista rakennetut. Meistä jokainen on hiukan eri vaiheessa opintietä ja jollekin toiselle jonkun asian hoksaaminen on iso juttu kun taas toiselle kyseessä on jokapäiväinen tekniikka. Kuten nyt nämä kierteiset. Itse ainakin olen kierteisistä koruistani huomattavasti ylpeämpi kuin mistään muista tähän asti tekemistäni.

Mutta kuten todettu.. kritiikki tässäkin kohtaa oli varmasti paikallaan. Eihän sitä ihan joka korua tarvitse esille laittaa varsinkin jos suurimmassa osassa "juju" on sama. Sitä vaan tykkää saada kommentteja asiasta, joka on itselle niin uusi ja ihana. Joo.. meen taas.
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
Tilia

Post by Tilia » Tue Sep 04, 2007 20:17

Tämä nyt sivuun varsinaisesta aiheesta, mutta kommettina em. kierteisten linkkien koruista katselen kyllä niitäkin mielelläni. Eli ei kannata ryhtyä karsimaan kuvia, jos itsestä tuntuu että haluaa laittaa näkyville. Niissäkin voi usein olla mielenkiintoisia materiaali- ja väriyhdistelmiä (joista tällainen aloittelijakin voi ottaa opiksi). Nunnulin koruja olen mielenkiinnolla katsellut, ovat varsin kauniita, vaikka harvoin tulee kommentoitua. :D

Rakentava kritiikki on varmasti myös paikallaan, silloin kun vastaanottaja sitä nimenomaisesti haluaa.
Jane

Post by Jane » Tue Sep 04, 2007 20:50

Tämä lähti nyt silleen väärille urille ettei minulla ole mitään sitä vastaan mitä kukakin esittelee.
Toisaalta minäkin olen täällä aktiivisesti pyörinyt puolisentoista vuotta, joten eräitäkin linkkejä on tullut nähtyä. Ei saa käsittää väärin kierteiset linkit on loistava tapa kasata korua.
Eikä tarkoitus ole myöskään viedä olemassa olevaa kritiikkiä pois. Minun helmiä saa kohtuudella :rofl: kritisoida vastakin. Se saako mut kovin usein innostumaan jonkun teknisen asian vääntämisestä on eri asia.

Tämä tällä erää,¨

jane
Siru

Post by Siru » Tue Sep 04, 2007 21:09

Ei ollut kyllä tarkoitus kritisoida vielä mitään :huh: eikä sen kummemmin noita kierteisiä linkkejä. Sinälläänhän ne linkitetyt korut ovat oikein kauniita, eikä se kierteinen linkki minun silmissäni niiden arvoa vähennä - teenhän niitä toisinaan itsekin. Tiedän kyllä ihan omastakin kokemuksesta että laji ei ole helppo, menee aikansa ennenkuin linkeistä ja kierteistä saa tasakokoisia ja siistin näköisiä. Kun idean oivaltaa, on jokainen varmasti ylpeä aikaansaannoksistaan kuten kuuluukin :nod: .

Mutta Othelin pointti, josta olen samaa mieltä oli se, että niistä on vaikea keksiä mitään uutta sanottavaa. Nykyisellään vain jokin mielestäni herkullinen väri-/helmi-/kiviyhdistelmä saa minut jotain niistä kommentoimaan :shrug: . Näin siis omalla kohdallani.

Eikä niitä kuvien laittoa kannata sen kummemmin miettiä että voiko laittaa vai eikö voi, eikös täällä nimenomaan ole tuo galleria siksi että siellä jokainen voi töitään vapaasti esitellä. Jokaiselle korulle riittää varmasti ihailijoita ja positiivisia kommentteja - ainakin jos katsoo sivujen määrää eri tekijöiden säikeissä! Ja se on ilman muuta yksi tärkeimpiä asioita tällä foorumilla, että jaksetaan kehua ja kannustaa toinen toisiamme, välillä enempi ja välillä vähän niukemmin :nod: .
Wear your HELMET with pride!
Jane

Post by Jane » Tue Sep 04, 2007 21:26

Itsekkin ihailen Otheli tapaa ilmaista kritiikkiä. Samoilla linjoilla tässä ollaan varmaan kaikkien muidenkin kanssa.
Minä ainakin katson kaikki uudet kuvat ja käyn monissa blogeissakin, mutta tumpelona en jaksa kommentoida ku pitäisi kirjautua johonkin.
Useamman kerra viikossa käyn katselemassa muiden töitä.
Täytyisi varmaan ottaa itseään niskasta kiinni ja alkaa kommentoimaan myös niissä. Aihetta kyllä olisi ollut.

Ei siitä niin pitkä aika ole kun itse ihmettelin, että mikä ihmeen kiilloitusrumpu. Tai sahalla sahattavia lenkkejä ja vielä olisi todella paljon opittavaa ja sehän tästä mielenkiintoista tekeekin, vai mitä.

Jane
Nunnuli

Post by Nunnuli » Tue Sep 04, 2007 21:40

Joo.. enkä mäkään tarkoittanut sitä kommenttia kierteisistä ja niiden esittelystä mitenkään niin, että olisin pahalla ajatellut.. tai siis. No kyllä te tiedätte. Pointti oli lähinnä se, että meistä kaikki on jossain tietyssä vaiheessa korujen ja/tai helmien tms. rakentelua ja joku juttu voi toiselle olla tosi tärkeä kun taas joku jättää kommentoimatta kun koru on ikäänkuin jo nähty. Molemmin puolin ihan ok. Musta on ihana katsella toisten koruja ja kaikki käyn katsomassa mitä täällä esitellään ja täytyy myöntää, että vaikka koru olisi kaikinpuolin nätti.. jos se ei herätä mitään ihmeellista, en yleensä kommentoi. Toisaalta.. voi olla kova kiirekin eikä siksi kerkeä eikä sitten enää muista ennen kuin samalla sivulla mahdollisesti esitetään uusia koruja.

Ihan hauska kommentti mun galleriassa mm. oli juuri Othelilta, että mun pitäisi saada tehdä lisää koruja miehille.. tai että mun pitäisi saada lisää miehiä tai jotain sinne päin. Otin sen erittäin rakentavana kritiikkinä siihen, että miehen koru on erikoinen kun taas itselle tehdyt monesti aika simppeleitä kiertelyjä. No, minä tarvitsen molempia. Jokapäiväiseen käyttöön niitä simppeleitä, mutta myös erikoisia luomuksia joko itselle, äiteelle tai sitten vaikka naapurin Sepolle.

Mitäköhän tässä saarnaan.. niin siis, että kaikki kommentit on tervetulleita mun mielestä. Ne "Ihana koru!" on tosi kivoja. Osoittaa, että joku on kiinnittänyt huomiota koruuni niin, että haluaa jotain siitä sanoa. Sitten on tietenkin kiva lukea myös niitä kommentteja, joita mm. Othelilta ja monelta muulta tulee, joita ilmestyy vain silloin kun on oikeesti jotain sanottavaa. Ei mulla oo tässä mitään järkeä.. meen takaisin töihin. Pääasia, että olette kaikki olemassa ja että täällä on niin kivaa :mrgreen:
"Concordia parvae res crescunt, discordia maximae dilabuntur." Eli.. Sovulla pienet asiat kasvavat, eripuralla suuretkin hajoavat.
AnneKa

Post by AnneKa » Tue Sep 04, 2007 22:30

Pistänpä minäkin lusikkani soppaan vaikkei kukaan pyytänyt :lol: .

Otan esimerkiksi Janen helmet :wink: . Minä en tiedä helmien teosta mitään joten minusta kaikki näyttivät kovin hienoilta, myös ne jotka olivat susia. Siksipä tässä tapauksessa rakentavaa kritiikkiä voivat antaa vain ne jotka ovat helmiä tehneet ja tietävät miltä niiden kuuluisi näyttää.

Toinen on siemenhelmi työt: Minä katson onpa hieno ja paljon pieniä helmiä :lol: . Joku toinen katsoo- jaahas ei ole lankoja kiristetty kunnolla.

Itse olen aloittanut koruilun hopeaketjuista. Mutta en voi oikein kenellekkään mennä sanomaan ,että et ole sitten renkaita sulkenut kunnolla. Tai leikkasitko lenkit moottorisahalla?

Toisaalta ihmiset ovat myös työn jäljessä erilaisia. Toinen on huolellisen työn tekijä, kun toiselle on tärkeämpi idea ja työn siisteys ei ole niin tarkkaa.

Summa summarum siinä mielessä " suljettu" piiri olisi mielestäni helpompi, kun kaikki tietävät missä mennään ja minkä laista kritiikkiä halutaan. Isolla porukalla tulee helposti väärin ymmärryksiä, kun toinen puhuu kirveestä ja toinen kirveen varresta.
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Wed Sep 05, 2007 11:14

Hienoa keskustelua kritiikistä :nod:
Uskon vahvasti että omien korujen esille laittaminen kehittää. Myös toisten töiden katselu innostaa, opettaa ja kannustaa itse kokeilemaan samaa. Netissä toisten töiden arvioinnin pitäisi mielestäni olla neutraalia tai kannustavaa. :D Kaikki olemme eri vaiheissa eri alueilla.

Mutta palatakseni vielä kritiikki/palautetiimiin niin sen ajatus ei ole puuttua kenenkään tekniseen osaamiseen. Kuukauden koru osiossa on tullut vähän sen tapaista keskustelua kun tässä haetaan. Eli sellaista kuinka valitut värit, muodot ja materiaalivalinnat kuvaavat sitä mitä haluaa ilmaista ja mitä mieltä muut asiasta ovat. Muuthan voivat olla ihan väärässäkin. Maailma on väärällään väärinymmärrettyjä taiteilijoita :dille: esim allekirjoittanut. Ei näissä ole absoluuttisia totuuksia mutta vuorovaikutuksen kautta on mahdollisuus oppia :wtg:
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
Virpi

Post by Virpi » Thu Sep 06, 2007 18:02

AnneKa wrote:Itse olen aloittanut koruilun hopeaketjuista. Mutta en voi oikein kenellekkään mennä sanomaan ,että et ole sitten renkaita sulkenut kunnolla.
Olen samalla polulla kuin AnneKa, hopea on materiaalini ja kultaseppä opettajani (useampi). Kehittyäkseen paremmaksi on oltava avoin kritiikille kuin myös nähtävä vaivaa, että oppii tekniikat kunnolla. Onhan vissi ero pyytää huolellisesti tekemästään korusta arvoa vastaava hinta kuin jos osaamattomuuttaan esim. jättää lenkit hieman nauramaan, jolloin korun käytettävyys kärsii. Koru saattaa tarttua sukkiin, tehdä silmäpaon, lenkki aueta ja kaunis koru hävitä... Vaikka tekijä on valmis antamaan korjaustakuun, on laatua myös kestävä jälki.

Kannustava kritiikki edistää, paheksuva masentaa. Mielestäni helmettiläiset ovat erittäin hyviä kannustamaan. Kullakin on omat ihanteensa, mutta taitava työ saa aina hyvää palautetta. On myös kiva, kun moni aloittelija uskaltaa rohkeasti esittää tekeleensä. Työ tekijäänsä opettaa.

Galleriat ja kuukauden korut ovat osoittaneet, kuinka monipuolisia ja mielikuvituksellisia taitureita helmettiläiset ovat. Koruja katsellessa oppii tunnistamaan tyylin, ellei tekijä ole erityisen kokeilevainen ja uudistumiskykyinen. Mutta oma tyylihän on tavaramerkki!

Muistelen, että viime vuonna oli teema, kuinka jaetuista aineksista piti väsätä koru. Voisi ottaa uuden haasteen, että täsmälleen samoista materiaaleista on kunkin väkerrettävä jotain. Veikkaan, että kahta täysin samanlaista emme näkisi.
saria
hamstraa hopeahelmiä

Post by saria » Sat Sep 08, 2007 19:24

Kritiikkikerho ei ole siinä muodossa kuin suunniteltiin saavuttanut tarpeeksi suosiota ja siksi se jää syntymättä. Hienoa keskustelua kritiikistä kumminkin ja uusi ketju palutteesta kiinostuneille. Jos alkaa tuntua siltä että tarpeeksi moni alkaisi kaivata tällaista levyraadin ja valehtelijoiden klubin risteytystä helmiasioissa niin ainahan voi palata asiaan :D
"jotkut tahtoo rahaa/ jotkut tahtoo valtaa/ minä en tahdo muuta kuin että/ dindongkelloni/ dingdongkelloni/ saa soittaa pimpelipom" J. Karjalainen
Post Reply