Mitä mieltä edellisistä SHY:tä?

Kurssit, messut, tapaamiset, näyttelyt ynnä muut.

Moderators: Cattleya, Muikku, Eowyn, inkku, Henna

Täydellinen paketti, hypin innosta seinille ja esittelin ihanuudet naapureillekin
17
29%
Ok paketti, jotain elämää suurempaa löytyi?
22
38%
Keskiverto, ilonväreitä tipahteli harvakseltaan?
6
10%
Parannettavaa olisi ollut, yksi-kaksi tuotetta mieleisiä? (tai rakkaus uupui, ei paneuduttu täysillä yms)
6
10%
Paketti oli suunniteltu naapurin Ellille, ei mulle?
4
7%
Täys paska, petyin niin mahottomasti että teki mieli heitellä kaikki seinille?
3
5%

Total votes: 58
anzu
sijoittaa jalokivilaatuun

Post by anzu » Wed Feb 25, 2009 22:05

Osa porukasta on saanu niitä onnellisuus pakettaja, mutta jostain rivien väleistä on voinut lukea ettei kaikki ole mennyt ihan nappiin.

Toivoisin SHY:n osallistuneidn äänestevän parhaiten sopiva vaihtoehtoja omien pakettien kohdalle, jopa kommentoida rohkeasti asiaa ihan yleiseti. Myös negatiivistä tarinaa saa kirjottaa. En halua että kukaan vetää tästä hernettä nokkaan, mutta toivoisin rehellistä keskustelua aiheesta. Uusista ideoista myös, miten seuraavat (jos sellasia viel tulee) toteutettaisiin, mitä parannettavaa olisi? Ym.?

Myös kommentteja sellasilta jotka ei oo osallistunu yhteenkää shy:n toivoisin.

Ethän äänestä useammin, kuin olet osallistunut SHY:n. En muista montako SHY:tä on ollut, mutta muistelin että 5.
-anzu
tinka
Lasku: 5

Re: Mitä mieltä edellisistä SHY:tä?

Post by tinka » Wed Feb 25, 2009 23:21

Minulle ystävänpäivä-SHY oli ensimmäinen näissä merkeissä ja minusta oli mukavinta juuri se haaste "uhrini"-suhteen :mrgreen: Olin aluksi, että voi itku miten minä tästä selviän, mutta onneksi löysin vinkkaajia toisista helmettiläisistä :wtg: ISO kiitos heille :nod:

Ja kun kerran mielipidettä aiheesta kysytään, niin pettymystä omalta kohdaltani aiheutti paketin sisältö siinä suhteessa, että kun ymmärtääkseni idea tässä on yllättää SHY helmeilyyn liittyvillä jutuilla pääasiassa, niin minun kohdallani pääasian vei kortintekosetti + tarrapaketti, vaikka kauniita ovatkin ja jonain päivänä niistä varmasti askartelenkin :mrgreen:

Eikä saa ottaa henkilökohtaisesti, vaan vastaan galluppiin :kieli:
Terttu

Post by Terttu » Wed Feb 25, 2009 23:38

Ystävänpäivä SHY oli eka mihin osallistuin. Omasta lähetyksestäni en puhu, tiedän, että se ei täysin miellyttänyt jne..
Mutta itse kyllä hypin riemusta ja melkein juu kävin esittelemässä naapurillenikin! :) Tosin veikkaan, että budjetti ei ihan siihen kaikkeen mitä sain ollut riittänyt. Mutta jos saaduista edes budjetin verran olisi tullut, olisin ollut äärimmäisen iloinen! Lempivärejä ja muutoin mulle osuvia juttuja. Kaikkia tullaan hypistelemään vielä monen monta kertaa :)
Vastaisuuden varalle.. Mitä enemmän paristaan saa tietoa, sitä helpompi on arvata mahdollisia ilon tuovia juttuja. Tässä mitä mieleen tuli tällä erää..
Sundance

Post by Sundance » Thu Feb 26, 2009 0:00

Mä oon nyt ollut muistaakseni kahdessa SHY;ssä mukana, eka oli loska SHY ja sitten tää Ystävänpäivä SHY.

Ekassa oli hiukan "mutkia " matkassa... mutta loppuperin asiaan oli ihan looginen selitys ja perustelu...ja vieläkin mua ilahduttaa jouluaaton aaton ylläri jossa
tuli pikku kommellus. En kerro siitä nyt kuitenkaan enempää.

Summasummarum... kaiken kaikkiaan olen tykännyt kovasti molemmista, ja paketit on kolahtaneet kohdalleen.
Ei elämässä tarvita suuria asioita että voi piristää toisen päivää... nettikorttikin ilahduttaa ,ainakin mua :nod:

piisku on ihan oikeassa tuossa, että mitä tarkempaa tietoa saa paristaan, sen helpompaa se paketin /pakettien suunnittelu on .
Toivon että itse olisin ollut sellainen shy joka on ihan oikeasti pystynyt ilahduttamaan pakettini saajaa :roll:
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Maani » Thu Feb 26, 2009 0:09

piisku wrote:Ystävänpäivä SHY oli eka mihin osallistuin. .

Mitä enemmän paristaan saa tietoa, sitä helpompi on arvata mahdollisia ilon tuovia juttuja.
Komppaan Piiskua siinä, että joskus on syytä katsoa peiliin tai ainakin lukea se oma viesti, jonka on lähettänyt emolle edelleen lähetettäväksi. Jos on ollut kovin niukkasanainen, niin on vaikea toisen miellyttää. Kaikki ei jaksa/viitsi tehdä salapoliisityötä ja aina ei blogeista/gallerioista tiedä, mitkä korut on tehty toisille ja mitkä ovat parhaiten oman mielen mukaisia.

Se on tietenkin eri asia, jos saadusta paketista ilmestyy paljon ei-helmeilyyn liittyvää ja/tai huononlaatuisia tuotteita. Tässä voisi emo tulla tietenkin hätiin ja ilmoitusten perusteella katsastaa saadun paketin sisällön (kuvasta siis) ja jos on samaa mieltä paketin saajan kanssa, ilmoittaa seuraavalle emolle, että ko. lähettäjä diskataan seuraavalta kierrokselta. Ehkä hankalaa, mutta jo tieto tästä voisi karsia huonoja paketteja (tai sit ei).
Sininen

Post by Sininen » Thu Feb 26, 2009 9:53

Olen samaa mieltä, että olennaista on itse kirjoittaa mahdollisimman laajasti ja selkeästi itsestään, myös niistä asioista, joista ei kerta kaikkiaan pidä tai joita ei tule käytettyä. Ja sitten tosiaan lukee sen vastapuolen kuvauksen ja yrittää noudattaa sitä. Yllätykset ovat ihania, mutta ne on parasta sovittaa linjaan sen kanssa, mitä toinen on itsestään kertonut. Aina ei tietenkään voi osua täysosumaan, vaikka miten vilpittömästi yrittää, mutta tosiaan erityisesti sen, mikä menee koruharrastuksen ulkopuolelle, olisi varmaan hyvä löytää jotain tukea saajan omasta kuvauksesta, ettei mene pieleen. Itse olen osallistunut kerran ja paketti oli ihan kiva, mutta joidenkin muiden saamia paketteja olen kyllä kieltämättä välillä ihmetellyt - vaikka enhän tietenkään voi tietää, mitä saaja on itsestään kertonut.

Olen myös sivusta seuranneena huomannut, että joillain tuntuu olevan taipumus laittaa paketteihin sellaista, mille ei ole itse keksinyt käyttöä ja joita ei laadun vuoksi oikein kirpputorillakaan kehtaa myydä. Minun mielestäni tällöin on ymmärretty idea väärin, ainakin minä olen pitänyt SHY:n tarkoituksena mahdollisuutta ilahduttaa toista ihmistä eikä mahdollisuutta päästä eroon roskistaan.

Olen myös miettinyt, että yksi asia, mikä tekee näistä SHY-jutuista haastavia, on se, että eri ihmiset käyttävät niin erilaisia materiaaleja. Jos itse tekee koruja lähinnä hopeasta ja sitten saa lasihelmiä, niin niiden sijoittaminen voi olla vähän hankalaa. Minä käytän keskimäärin aika vähän materiaaleja, mutta pyrin toisaalta sitten panostamaan laatuun, kun minulta irtoaa aikaa ja innostusta harrastukselle. Siihen nähden nuo tyypilliset SHY-summat ovat olleet aika pieniä. Voin kuvitella, ettei ole kiva laittaa pakettiin vain paria kaunista ja hyvälaatuista kiveä. Tämä on ollut itseasiassa yksi syy, miksi en ole osallistunut useammin. Jos SHY-summa on 20 euroa kolmen kuukauden aikana ja siihen pitää lähettää monta pakettia, en vain usko, että parini uskaltaisi panostaa pieneen määrään aarteita ja ihanuuksia, vaikka se voisi olla juuri sitä, mikä eniten miellyttäisi. Voin kuvitella, että houkutus olisi suuri "täyttää" paketteja jollain halvemmalla ja ehkä vähemmän makuuni sopivalla ja sitten laatikoissa pyörisi entistä enemmän sitä sälää, mille ei koskaan keksi mitään järkevää käyttöä.

Minun mielestäni SHY:n idea on ihana, mutta toteutus näin monenkirjavassa joukossa on vain aika haasteellista ;)
hopea

Post by hopea » Thu Feb 26, 2009 10:08

Itse olen ollut mukana useammassa SHYssä ja olen ollut tyytyväinen saamiini lähetyksiin. Mua on lähinnä ihmetyttänyt ja harmittanut se, että kun summaksi on sovittu esim 15 € niin , joidenkin osallistujien paketin ovat selvästi arvokkaampia ...miksi ???? Voi olla että, harmittaa saadessaan puolta halvemman (ja enemmänkin ) paketin kuin mitä on itse lähettänyt. :???:
Puhuminen on hopeaa ja vaikeneminen kultaa
Glittra
suunnittelee Balin-matkaa

Post by Glittra » Thu Feb 26, 2009 10:11

Sininen wrote:...eri ihmiset käyttävät niin erilaisia materiaaleja. Jos itse tekee koruja lähinnä hopeasta ja sitten saa lasihelmiä, niin niiden sijoittaminen voi olla vähän hankalaa.... Siihen nähden nuo tyypilliset SHY-summat ovat olleet aika pieniä. Voin kuvitella, ettei ole kiva laittaa pakettiin vain paria kaunista ja hyvälaatuista kiveä... Minun mielestäni SHY:n idea on ihana, mutta toteutus näin monenkirjavassa joukossa on vain aika haasteellista ;)
Joo, minä komppaan tätä.

Osallistuin ensimmäisen kerran nyt tähän Ystävänpäivä SHY:hyn, ja todella rakastin Enninan lähettämää pakettia. Siitä näki että hän oli todella nähnyt vaivaa.
Minä olisin kyllä pitänyt ihan mistä tahansa jota olisin saanut, jos siitä vain olisi nähnyt että toinen oli kovasti yrittänyt. En mielestäni tiedä jos juuri ne oikeat tavarat ovat niin tärkeitä, vaan se että paketti on tehty rakkaudella.

Itse kasailin innoissani omalleni tavaroita, ja hänelle lähti kolme lähetystä - ensin käsintehty kortti, sitten nameja ja skräppäilyyn liittyviä tavaroita ja viimeiseksi helmiä. Yritin ottaa huomioon sellaiset asiat jota hän kertoi kun utelin salaisella sähköpostilla lisätietoja, ja jokaisella tavaralla jonka lähetin oli oma syynsä miksi sen lähetin. Se meni kyllä yli sen 15€, joka oli ehkä vähän pieni summa. Halusin laittaa mukaan erilaisia helmiä, mutta kaikista tuli aika pienet määrät jottei se nyt niin hirveästi menisi sen budjetin yli. Jo yhteen helminauhaan voi mennä puolet budjetista jos haluaa laittaa vähän parempilaatuisia. Eli ehkä vähän isompia budjetteja pitäisi olla? Kun jotkut sitten pistää siiheen niin paljon enemmän rahaa, ja sitten pettyy kun ei itse saa samasta arvosta. Tai sitten itse pitäytyy budjetissa ja saa itse paljon arvokaampaa tavaraa niin voi tulla vähän huono omatunto vaikka teknillisesti ei ole tehnyt mitään väärin...

En osaa sanoa, kun on nyt vain tämä yksi osallistuminen.
"You can't rush perfection!"
- Dean Winchester, Supernatural

Valokuvia / Korublogi
anzu

Post by anzu » Thu Feb 26, 2009 10:18

Mä mietin tuota summaa täsä aamun aikana, jos SHY kestää vaikka 3kk ja rahaa on käytettävissä 30,-.
Jos lähetät vaikka joka toinen viikko paketin eli eikö se oo niin 6 pakettia? Tai no jos vaikka 6 pakettia laittaa sille kaverille. Nykyisillä postikuluilla tuohan tekee jo 6,60e, jos ajattelee että paketti painaa joka kerta 100g. No ei se helpostikuorellakaa oo ku muutaman sentin halvempi (6,30).
Postikulujen sen paketin arvo on about 23 euroa. Niin jatkossa olisi järkevämpää tehä sillee että se tietty summa ois vaan niille helmille ja tarvikkeille. Sitte ne postikulut jokainen maksas omasta pussista?

Siinä vaiheessa ku kirjottaa sitä esittelyä itestä niin pitäisi kertoo tarkemmin haluuko pelkkiä helmiä materiaaleja vai muihinki harrasteisiin liittyvää materiaalia. Haluaako karkkia, ym. juttuja. Kirjottaa ajatuksen kanssa ja lukee tekstinsä useesti läpi ja miettii mitä vielä voisi lisätä. Tai jos ei keksi siin vaiheessa niin laittaa emännälle jälkikäteen postia että vielä nää..

Yhteen SHY:n osallistuneena voin sanoo ettei kaikki paketissa ollut kohdilla. Jotain mukavaa sieltä löyty ja sellasta josta jotain joskus tulee tehtyä muttei kaikki tosiaan ollut sellasta mistä oisin pitänyt. Vaikkaki lähes kaikista materiaaleista tykkään, niin siltiki olisi pitänyt tarkemmin sepostaa mitä tahon ja mitä en. Mä en oo varmasti ihan helppo paketin kohde, ku on noi harrasteet sen verran omalaatuset muutenki ja ku en mistää romanttisista höpötyksistä liiemmin tykkää..

Ite ku paketteja lähetin, nii yritin keksiä kaikkea erilaista joka pakettiin. Osan materiaaleista tosin otin omista varastoista, ku ne passas mielestäni SHY:lle. Laitoin myös omatekosia juttuja sinne. Menikö sitte koko juttu ihan mettään, niin en tiiä? Eikä sitä asiaa enää voi korjata, seuraavaan jos vielä joskus osallistuu niin on ainaki viisastunut. Jos tuollaista pitempää shytä on niin ainaki ite tiedän että suunnittelen aikataulun kaikista paketeista heti shyn aluksi.
-anzu
Mimme

Post by Mimme » Thu Feb 26, 2009 10:21

Itse en ole osallistunut yhteenkään SHY'hyn. Kuitenkin olen noita ketjuja seuraillut niin olen ihmetellyt just tuota että kun sovitaan joku summa niin melkeinpä kaikki tunnustaa että yli meni. Ja kyllähän sen kuvistakin näkee että ei ihan muutamalla eurolla niitä ihanuuksia ole saatu - tai sitte mulla on aivan väärä käsitys materiaalien hinnoista.... ;)
Miksi yleensä sopia mitään arvoa kun sitä ei kuitenkaan noudateta...
anzu

Post by anzu » Thu Feb 26, 2009 10:27

Mimme wrote:Miksi yleensä sopia mitään arvoa kun sitä ei kuitenkaan noudateta...
Sit ku mulkvisti lähettäs shyleen 2 euron paketin ja mulkvisti ite sais 30 euron paketin... :wink:
-anzu
Mimme

Post by Mimme » Thu Feb 26, 2009 10:31

katjuska wrote: Sit ku mulkvisti lähettäs shyleen 2 euron paketin ja mulkvisti ite sais 30 euron paketin... :wink:
Mut noinhan se menee nytkin :)
Ei ehkä ihan noin isolla erolla mut kuitenkin.
Maani
silmäilee HillTribe-hopeaa

Post by Maani » Thu Feb 26, 2009 11:00

Voisko ajatella, että samanaikaisesti vedettäis kaksi rinnakkaista SHYtä? Toinen olis laatutuotteille esim. 30 euroo ja toinen kevytversio esim. 10 euroo (kertapaketti). Ja sit nuo edellä mainitsemani sanktiot, jos ei täytä sääntöjä.

Moni edellä kyselee, miksi joku kokoaa "ylihintaisen" paketin. Muutamat epäilivät minun syyllistyneen tähän ystävänpäivä-SHYssä. Esim. paketissa oli spacereitä, toki hopeisia, koska SHYni käyttää vain hopeaa, kuten minäkin. Näiden spacereitten hinta on Gemssussa 9 senttiä kappale!! :nod: Kyllä niitä saa aika kasan laittaa 15 euron pakettiin. Kiva vaan jos sit näyttää runsaalta! Itse olin lähinnä huolissani, että se 15 egee tuli täyteen, oikeesti. Kyseessähän on hankintahinnat.

Postimaksuista sen verran, että pitäisi voida sopia, että pitäydytään Helposti-kuorissa, koska maksikirjeen postimaksu vie jo kolmasosan tuosta 15 eurosta. Tai sitten kuten edellä ehdotettiin, että postarit jokainen maksaa omistaan. Jos haluaa lähettää ison paketin, niin omista se sitten on pois. Helmet mahtuu helpostikuoreen.

Hopealle vielä kiitokset paketistani! En suinkaan osallistu tähän keskusteluun siksi, että olisin ollut tyytymätön saamaani pakettiin, mutta olin kyllä tyytymätön eräiden muiden saamiin paketteihin, kun kuvia katselin.
Terttu

Post by Terttu » Thu Feb 26, 2009 11:02

Muissa salaissa missä olen mukana, postarit ei kuulu sovittuun hintaan eli ne tulee aina päälle. Mun mielestä selkeämpää ehkä niin.
Oon myös sitä mieltä, että aina ko salaisen vaihdon ideahan on esim SHYssä muistaa paria lähetyksellä, jossa pääroolia esittää helmeilyyn liittyvät tuotteet. Ja sitten jos jotain _pientä_ haluaa laittaa paketin lisukkeeksi, ne voi sitten valita mahdollisesti parin muiden harrastetietojen perusteella joko pienenpienellä osalla budjetista tai kokonaan ylimääräisenä ns omaan laskuun
Ja mun mielestä edelleen lähtökohtana mukaan lähtevien pitää muistaa, että jos kerta joku summa sovitaan ja vaikka itse laittaisi miten paljon rahallisesti enemmän, ei voi olettaa kuin sillä sovitulla saavansa takaisin. Eli kukin tyylillään.. Ja mun mielestä näissä eniten iloa tuottaa just sellainen lähetys, joka on huolella suunniteltu ja paria miettien tehty.
Ja kaikkien on syytä tiedostaa se, että täällä on niin eritasoisia helmeilijöitä. Tälläisiä aloittelijoita, jotka on sitten itse tyytyväisiä aikalailla kaikkeen. Mutta ainakin itse voin sen sanoa ääneen, että jos parini olisi tuossa ystäväSHYssä ollut joku alan konkari, sormi olisi kyllä mennyt suuhun, että mitä osaan hänelle lähettää. Eli kun tuttuja on vasta perustason jutut ja materiaalit, niin en ikäänkuin osaa sen hienompia toisellekaan miettiä ja lähettää.
Itse olen ainakin tälläisiin vaihtoihin lähtenyt sillä ajatuksella, että eihän tässä kaupan hyllyltä tavaraa tilata ja jos pari ei osu nappiin väri tms mieltymysten kanssa, pitää ottaa se osana tätä touhua.
Ja lopuksi vielä se, että eikös emolle ole oikeus sitten huomauttaa asiasta, jos näkee, että joku ei vaihdon "sääntöjen" mukaan hommaa hoitanut.
miauu

Post by miauu » Thu Feb 26, 2009 11:21

Paketin hintatasoon vielä lisäkommentiksi se, että muistakaa sekin että osa tilailee ihan rutiinilla ulkomailta netistä halvempaa tavaraa, ja osa ostelee vain kotimaisista liikkeistä - (tämä ei ole sitten moitetta kotimaisten helmikauppojen katteille) samanlainen helminauha saattaa maksaa alle vitosesta päälle pariinkymppiin riippuen siitä mistä ostaa.

(Olen ollut mukana vain yhdessä, ja kävi tuuri siinä että Enninan kuvauksessa oli yli puolet sellaista mikä täsmäsi omaan makuun, niin sain kasattua (luullakseni :wink: ) kohtuullisen monipuolisen paketin kaikkea-pientä-kivaa-hipelöitävää suunnilleen budjetissa ihan sillä että jaoin ostoksia kummallekin, eikä silti tarvinnut jättää yhteen nauhaan (juu, olen jopa yhdestä mv-helminauhasta maksanut parisenkymppiä, kun siinä pari helmeä jutteli minulle niin kovaa...). ...ja sain sitten paketin täyteen ilman että tarvitsi alkaa hamstraamaan siitä toisesta puolesta :kieli: )
Ja kiitos välillä kaoottisten aikataulujeni, taidan pysytellä jatkossakin mukana vain näissä kertapaketti-SHY-seteissä, mutta kannatan kummankinsorttisten jatkamista :wtg:
Mistä minä nyt olen jäänyt kiinni? ;o
...paitsi lohikäärmeadoptoinnista: http://dragcave.net/user/miauu
...ja gladiaattoritaistelusta (tosin automatisoituna): http://miauu.mybrute.com
Post Reply